Toisekseen joudun, kuten kaikki muutkin, katselemaan röökitumppeja kaduilla ja jopa meren rannalla (tupakoitsijan mielestähän ei yksi pikku tumppi ketään haittaa),
Mää olen pohtinut tätä tumppikysymystä ympäristöasioiden näkökulmasta, luulisi filtterittömien savukkeiden olevan luonnolle pienempi rasite. Yksikään tupakoitsija ei myöskään pysty enää nykyaikana kiistämään tupakoinnin haitallisia terveysvaikutuksia. Jos tupakointi on siis oma, laillinen valinta, niin miksi hitossa ei saa itse myös päättää kumpia polttaa; filtterillisiä vai filtterittömiä savukkeita?
Se on paatuneelle lainsuojattomalle luultavasti kuitenkin aivan sama lähteekö se henki kymmenen-viisitoista vuotta aikaisemmin vai myöhemmin, päinvastoin filtterittömien savukkeiden "epämukavuus" todennäköisesti olisi paras keino jättää se polttaminen aloittamatta.
Älä siis mollaa tumpeista yksin tupakoitsijoita, ne meitä viisaammat päättäjät ovat sen (tupakkavalmistajien myynninedistämisen nimessä) filtterin pakolliseksi säätäneet.
edelleen haistelemaan sen hajua joissain kuppiloissa ja
Toimiiko
tämän naapuripitäjässä, Porvarlahdessa, markkinatalous kunnolla? Omat ravintolat ja pubit savuttomille ja saastaisille savuttajille - ei kai nyt sentään yksilönvapauden puolustajat kieltäisi vapaata valintaa? Onko Porvarlahdessa tupakkaveronkevennykset suunnattu kaikille?
mikä lie röökitaukojen vaikutus bruttokansantuotteeseen kun näyttää olevan täysin hyväksyttyä notkua tupakalla noin 30min per työpäivä.
Jep, mää poltan, joten näkökulmani on sen mukainen. Tupakoitsijan tauot on helpompi huomata, mutta näytätkö mulle sen savuttoman työpaikan, jossa
työntekijät keskittyvät koko laillisten taukojensa jälkeisen työajan pelkästään työtehtäviin? Sen sijaan, että ajatus joskus karkaisi vapaa-aikaan, työkaverin habitukseen, Big Brothersiin, kiakko- ja vedonlyöntisivustoihin tai matkaoppaiden tutkailuun.
Yhtälailla työnantajalta varastamista se on sekin, vaikkei työpisteestä poistutakaan. Näitä
salaisia taukoja voi sitä paitsi pitää useammin kuin käydä tupakilla.
Mää olen törmännyt yhdessä savuttomassa työpaikassa pikkupomoon, jonka yksi kokonainen työpäivä kului valvontakameroiden tarkkailuun; kuka kävi kuinkakin monta kertaa tupakilla? Olisi siinäkin yrityksessä kannattavampaa palkata sen pikkunilkin tilalle yksi ruohonjuuritason duunari ja aloittaa työtehoseuranta siitä, montako askia päivässä se duunari saa polttaa, ennen kuin hänkin muuttuu järjestelmälle yhtä kannattamattomaksi.
Työtehon kannalta ei ole hyväksi sekään, että joudut työskentelemään jonkun äänekkäästi purkkaa mässyttävän ääliön kanssa ja ryhdyt miettimään tuhatta ja yhtä keinoa "työtapaturman" aikaansaamiseksi tai pidättelemään puolipäivää hengitystä kirpeän
ööderuotsinlautta-hajuveden tai helvetillisen valkosipulin löyhkän vuoksi.
Minen ole kuullut, että olisi edes kirjoitettu yhtään tarinaa, jossa murha tehdään sulkemalla uhri tupakkakoppiin. Autojen pakokaasuihin sen sijaan on todellisuudessa kuollut useampikin henkilö. Miksi siis nyky-yhteiskunnat laillistavat yhden ihmisjoukon jahtaamisen? Puutu kuin pakolliset hihamerkit.
nim. "Tupakkaveronmaksaja"