2 kuukautta ollaan eletty uuden lain mukana ja vaikutuksia asiakaskäyttäytymisessä huomataan heti. 2 vuoden siirtymäajan saaneet ravintolat ovat selvästi nostaneet myyntejään ja saaneet uusia asiakkaita, kun taas täysin savuttomat ravintolat ovat hieman tätä asiakaskuntaa taas menettänyt.
Mielestäni tämä laki on totaalisen perseestä. Koska se on (phyh) tehty ravintolatyöntekijöiden suojelemiseksi ja jotta ko. ala olisi tasavertainen muiden alojen kanssa. Heh. Joopajoo. Valitettava fakta on se ettei kukaan työskentele ravintolassa koska on pakko työskennellä. Jokainen on luultavasti tiennyt tämän asian kyseiselle alalle mennessään.
Toinen sivuvaikutus on työnantajan puolelta tullut sanoma joka on ollut eräillä suurilla ketjuilla aika ehdoton. Työaikana ei enään saa savutella. Ei edes ulkona, piilossa, poterossa tai salaa. Koska tosiaan kyseinen lakihan on tehty ravintolatyöntekijöiden suojelemiseksi, niin meidänhän on turha työaikaa käyttää sauhutteluun. Jepjep.. Holhoamista? Ei kai sentään nyt Suomessa.
Sinänsä olen itse toisaalta tyytyväinen. Voin ainakin helposti valita ravintolani tulevaisuudessa kriteerilla saa polttaa/ei saa polttaa. Sehän on tietysti jokaisen oikeus, mutta jos kahden kuukauden aikana olen saanut tasan yhden negatiivisen palautteen (reklamaation) ravintolan tupakointipolitiikasta uuden lain voimaantulon jälkeen ja joka päivä kuitenkin 1-2 henkilöä kiittelee mahdollisuutta poltella ravintolassa, niin olen aika vakuuttunut mitä ravintolan suurkuluttajat yleisesti asiasta ajattelee. Sanokaa mitä sanotte.
Mutta Don't get me wrong. Mielestäni laki olisi ollut reilu mikäli se olisi koskenut ravintoloita joissa tarjoillaan ruokaa ja joissa käy lapsia. yökerhoihin ja pubeihin (joissa käy vain aikuisia ihmisiä) tämä laki ei sovi. Mutta minkäs teet. Minä poltan ja aion polttaa vastedes. Jos aion lopettaa niin lopettamispäätös tulee minulta itseltäni, ei hallituksen kautta.