Suomessa kaikki pitää olla kiellettyä, ellei se ole erikseen sallittua. Ensin ravintoloitsijat pakotettiin investoimaan kallisiin savua imuroiviin ilmastointilaitteisiin ja sen jälkeen pössyttely kielletään kokonaan. Sama temppu kun olisi tehty Italiassa, niin olisi jo hallitus kaatunut. Moniko ravintoloitsija olisi tehnyt investointeja, jos olisi tiennyt seuraavan lain lopettavan tupakoinnin kokonaan? Jossain väitettiin, että tämä johtuu EU:sta? Haluaisin nähdä, koska tupakointi kielletään esim. Hollannissa, missä pössyttelevät ihan laillisesti norttia vahvempiakin pöllejä.
Olisi annettu ravintoloitsijan itse päättää saako hänen ravintolassaan savuttaa vai ei. Pakolliseksi vaikka semmoinen röökiaskista tuttu, sosiaalitantta-varoituslätkä oveen, jos kyseinen ravintola on savullinen. Näkisi jo kaukaa, mihin ravintolaan kannata mennä. Jos todella savuttomuuden kannalla on niin suuri asiakkaiden kannatus, kun väitetään, tavalliset markkinatalouden lait kyllä pakottaisivat loputkin ravintoloista savuttomuuden tielle. Työntejiä voisi myös näin itse valita työpaikkansa savullisesta tai savuttomasta ravintolasta. Ruokaravintoloista taitaa jo nyt olla todella paljon savuttomia. Kenellekään ravintolatyöntekijälle ei voinut tulla yllätyksenä, että valitsemallaan uralla joutuu tupakan savulle alttiiksi.
Poltan itse, niinkuin viestistä voi päätellä. Tosin käyn niin aniharvoin baareissa, että tämä ei minua henkilökohtaisesti hetkauta suuntaan tai toiseen. Voi tosin olla, että nekin vähät baarikerrat puolittuvat, mutta sen aika näyttää. Sapettaa tämä Suomalainen kieltolakiajattelu.