Aluksi kiitokset pyytämättä tulleesta kannatuksesta. Minusta on hienoa, että joku sanoo täysin "epäsuomalaisesti" olevansa jonkin asian/ihmisen takana, kuten esimerkiksi jäsen polvitaklaaja tuossa ylempänä tekee. Arvostan kovasti - kiitokset sinne.Aiheeseen liittyen heittäisin muutaman ajatuksen:
1. Sopivat hakijat
Jos koitan kaivaa omista muistilokeroistani jotain haperoa mielikuvaa siitä, kenen kirjoituksista itselleni on tullut sellainen olo, että tuo henkilö voisi olla sopiva moderaattoriksi, niin nostaisin
aiemmin mainittujen lisäksi mukaan ainakin seuraavat nimet:
- Kolme Seppää
- polvitaklaaja
- coly
- Lare
- 4_TRA
En ole kysynyt mitenkään kenenkään suostumusta kyseiseen hommaan, mutta tässä voisi olla joku sopiva. Ja voi olla monia muitakin. Esimerkiksi colyn kanssa nähtiinkin tuossa joku viikko sitten hallilla ja verkkokalvolle piirtyi kuva hyvin positiivisesta Tapparan kannattajasta. Täytyy olla aika vahva Tapparasydän jos Jyväkylän suunnalta tulee viikolla peliin. Kaikista noista yllämainituista paistaa mun mielestä sellainen sopiva intohimon ja järjen yhdistyminen.
2. Kriteerien täyttyminen
Moderaattorilta edellytetään seuraavia ominaisuuksia:
+ Tapparalaisuutta
+ Kykyä hoitaa tehtävää objektiivisesti
+ Aktiivisuutta tehtävässä
+ Moderointikokemus muilta palstoilta on iso plussa
+ Aktiivista historiaa Tappara.info -kekustelupalstalla.
Ihan hyvät kriteerit. Jotenkin tuntuu, että moderaattoreiden pitäisi olla ennen kaikkea
Tapparalaisia, tällä ominaisuudella ainakin saisi olla suurehko painoarvo. Tapparalaisuuden todentaminen voi tosin olla vaikeaa kun tällaisilla salanimillä esiinnytään.
Objektiivisuus on itsestään selvä vaatimus, mutta välillä se joiltakin unohtuu. Mun ajatuksissa moderaattori = erotuomari. Huono erotuomari on sellainen aleksirantala, jolla on Tapparaa vastaan niin paljon hampaankolossa, että ei pysty hoitamaan työtään ammattitaitoa osoittaen.
Aktiivisuus tehtävässä on luonnekysymys ja erotuomarit kelpaavat taas esimerkeiksi: jollakin on pilli taskussa mutta ei vihellä siihen yhtä usein kuin joku toinen. Tuomari, jolla ei ole sisäistä halua puuttua asioihin, on väärässä hommassa.
Kokemus moderoinnista on Tapparalaisuuden ohella varmaan hyvinkin oleellista. Tällaisiin hommiin liittyy aina jonkinlainen koodi ja jos sen käytöstä on jo kokemusta, on taatusti vahvoilla.
Aktiivisuus sivustolla näkyy nopeasti; jos ei käy sivuilla lähestulkoon päivittäin, on taatusti vaikea moderoida mitään.
3. Oma sopivuuteni
Tapparalaisuus. 70-luvulla pikkupoikana Turtolassa sain vahvan Tappara-tartunnan, enkä ole siitä sittemmin irti päässyt. Olen tästä joskus kirjoittanutkin johonkin ketjuun. Muistaakseni löysin sitä kautta kytköksen jäsen Hemuliin, joka muisti paikan ja tapauksen. Nyt keski-ikäisenä äijänä tuntuu jopa vähän hassulta olla näin koukussa johonkin asiaan.
Objektiivisuus Tässä olen korkeintaan keskitasoa. Puutun asioihin, olen aina puuttunut. Jos pikkupojat tappelevat bussipysäkillä, niin minä olen aina ollut se kummajainen, joka menee ja puuttuu asiaan kun muut aikuiset koittavat katsella taivaalle ja odottavat, että kai joku tämänkin ikävyyden hoitaa. En ole millään tavalla korrekti, vaan liiankin hyökkäävä. Joku helvetin polte vaan ajaa puuttumaan asioihin, joissa näen jotain korjattavaa. Jälki on usein rumaa, mutta lopputulokseen kaikki ovat tyytyväisiä.
Aktiivisuutta tehtävässä. Ei näyttöjä, mahdoton itse arvioida.
Moderointikokemusta. Ei päivääkään.
Aktiivisuutta palstalla. Olen ollut tämän palstan käyttäjä noin viisi vuotta. Käyntikertoja on ollut koko ajan enemmän, mutta kirjoittamisen määrä on kasvanut vielä sitäkin jyrkemmin. Kahtena viimeisenä vuotena on ollut työni muutosten kautta lopultakin mahdollisuus ostaa kausikortti, koska olen tiennyt ehtiväni enimpään osaan peleistä. Tämä on edelleen piristänyt kirjoittamista. Ehkä on vaan ollut liikaa vapaata aikaa.
En ole asettamassa itseäni mitenkään ehdolle, koska pidän kaikkia tässä ketjussa mainittuja sopivampina kyseiseen tehtävään. En koe olevani mikään palstalaisen malliesimerkki, koska olen itsekin syyllistynyt kaikenlaisiin rikkomuksiin. Jos moderaattorit kuitenkin a) tarvitsevat apua moderointiin ja b) kokevat tarvitsevansa apua nimenomaan minulta, en ala valintaa vastustamaankaan. Pallo on teillä.