Hyvä ulostulo palstan tason laskun suhteen. Itse olen seurannut tätä palstaa alusta lähtien (2006-, aluksi ilman nimimerkkiä), ja kyllä tason lasku on aivan selvä. Ok, hyvä, että tulee mielipiteitä kaikenikäisiltä ja -tasoisilta Tappara-kannattajilta, eikä tästä mitään Jatkoajan tasoista foorumia saa tekemälläkään ihan jo luontaisistakin syistä, mutta koitettaisiin pitää edes se, mikä nyt on, kunnossa. Vaikka ollaankin "unplugged", koitettaisiin silti pitää ryhti tekemisessä, kun sitä joukkueelta ja toimiston väeltäkin vaaditaan. Sääli, kun monta hyvää asiakirjoittajaa on palstalta poistunut/vähentänyt kirjoittamistaan. Toivoisinkin, että moderaattorit aktivoituisivat ja alkaisivat hieman "seuloa" kirjoittajakuntaamme. Tarvittaessa olen itse käytettävissä moderaattorin hommiin.
Viime aikoina silmiin on osunut ainakin seuraavia sääntöpykäliä rikkoneita viestejä:
§4. Jälkipelit on keskustelupalsta eikä täten ole tarkoitettu ns. chattaukseen, joten kirjoita asiallisesti. Henkilökohtaiseen viestintään on palstalla yksityisviestitoiminto.-Toistuu ketjussa kuin ketjussa, selvimmin huhuja ja haaveiluja koskevissa. Aina tätä tietysti ilmenee, mutta toivoisin tämänkin osalta tiukempaa kirjoituskuria.
§5. Pyri kirjoittamaan mahdollisimman selkeästi käyttäen isoja alkukirjaimia sekä välimerkkejä. Lue kirjoittamasi teksti läpi ennen kuin painat "lähetä"-nappia. Vältä muutaman sanan kommentteja (nk. onelinereita), elleivät ne tuo tarpeellista lisäarvoa keskusteluun.-En ala luettelemaan tähän erikseen mieleeni tulevia nimimerkkejä, mutta jokainen varmaan itse tiedostaa omat tapansa kirjoittaa. Oikeinkirjoitus luo jo itsessään uskottavuutta tekstiin. Joskus onelinerit ovat erittäinkin hyviä ja osuvia piikkejä, mutta jos ne ovat tyyliä "oon aivan samaa mieltä, veit jalat suustani" eikä mitään muuta, kannattaisiko mieluummin olla hiljaa? Hienoahan se on, että saa 1000 viestiä mahdollisimman nopeasti.
§6. Lainaa muiden kirjoittajien tekstiä harkiten, äläkä muuta alkuperäistä toisen kirjoittamaa tekstiä.
1) Kun lainaat, älä kirjoita lainauksen sisään.
2) Kun lainaat, lainaa vain tarpeellinen. Kaikkea jo käytyä keskustelua ei tarvitse toistaa.
3) Säilytä lainatun viestin tunnistetiedot-Yksinkertaisia asioita? Ainakin pitäisi olla. Vastaisia esimerkkejä valitettavasti on näkynyt, eikä aina ole itse jaksettu edes korjata. Jos ei ole varma, onko lainaus oikein, on käytössä esikatselu-toiminto.
§7. Kun olet avaamassa uutta ketjua, muistathan tarkastaa ettei samasta aiheesta ole jo avattu keskustelua. Tätä varten palstalla on hakutoiminto.-Lisäksi ketjun avaus oikealle alueelle. Helppo tarkastaa.
§8. Tahallinen perättömän tiedon levittäminen on kiellettyä. Jos kirjoitat huhun, mainitse se selkeästi ja ilmoita huhullesi myös lähde edes kierrellysti, esim. "joukkueemme sisäpiirissä vaikuttava henkilö". Oma toiveesi, haaveesi tai spekulaatiosi ei ole huhu. Jos kirjoitat palstalle jonkin tahon jo julkaisemasta uutisesta tai artikkelista, on lähde aina linkitettävä tai muuten mainittava (esim. viittaukset lehtiartikkeleihin tai TV/radio-ohjelmiin).-No, huhuketjujen perusongelma. On varmasti hienoa kertoa uusi, kiihottava huhu ensimmäisenä sen ilmestyttyä Elite Prospectsiin (kirjoitetaan muuten erikseen) tai Jatkoajan siirtohuhuketjuun, mutta kun EP:stäkin se lähde aina jossain muodossa löytyy. Jos on ulkomainen lähdeteksti, pistä Google-kääntäjään ja koita suomentaa, jos et ole varma/ saa selvyyttä vieraskielisen tekstin sisällöstä, jätä viestisi kirjoittamatta. Joku osaavampi hoitakoon puolestasi.
§9. Palstan järjestystä ylläpitävät ja valvovat tehtävään nimetyt moderaattorit. Jos sinulla on huomautettavaa jonkun toisen kirjoituksista, älä pyri jakamaan oikeutta itse vaan käytä Ilmoita moderaattorille -toimintoa.-Huhuketjut luontaisesti rönsyilevät, mutta "palataanpa huhuihin!"-viestit eivät myöskään tuo mitään lisäarvoa huhukeskusteluun. Varsinkin, jos sitä vielä jatkaa "heh, kiva että lopetatte"-tyylillä, soditaan jo itseään vastaan. Itsemoderointi vaikuttaa itsestä toki hienolta ja sankarilliselta, mutta moderointi on muiden tehtävä.
Eli palstan kahdestatoista (12) sääntöpykälästä ainakin kuutta (6) on kohdeltu kaltoin. Muistan jostain lukeneeni, että rangaistuksia ei enää julkisteta Rangaistuksia-ketjussa, miksi? Jotkut nimimerkit ainakin omaan silmääni toistuvasti rikkovat em. pykäliä, ja silti kirjoitusoikeudet säilyvät. En tiedä, onko heillä välillä ollut penaltteja, mutta ei ainakaan kovin pitkäkestoisia rangaistuksia ole ollut.
Nostan erikseen yhden eritoten itseäni "pännivän" seikan. Otteluseurantaketjuissa Tapparan tehdessä maalin aina sen tietyn porukan on pakko saada kirjoitettua jotain.
1. MAAAALIIIIIIIIIII!!!!
2. JJJEEEEEEEEEEEESSSSS!! 1-0!!!1
3. AAAAAAAAAHHHHAAAAHHH barkov syötti!!!
4. OIJOIJOIJOIJOIJJOOOOIII!!! barkoville pinna!!!!
5. *maalintekijä* 1-0
:
No, tunteet nousevat pintaan, mutta kun sitä viestiä on lähettämässä ja kirjoittelun aikana on ketjuun kirjoitettu uusi viesti, on oma viesti mahdollista jättää lähettämättä. Tästä esitellystä syystä otteluseurantaketjut ovat välillä erittäin vaikealukuisia, mutta tämäkin on ilmiö, jota ei taida saada kitkettyä ihmisestä pois. Tämä ei kuitenkaan missään nimessä ole palstan ongelmista suurin.