Tarkoitan ettei ko. keskussairaalat ottaisi enää 'samoja' takaisin suureen työvoimapulaansa, joka seuraisi joukkoirtisanoutumisesta.
Tua noi, meinaatko että "työnantaja" ei ottaisi takaisin työntekijää, johon se on (kuulemma) uhrannut vuoden verran resurssejaan kouluttaakseen siitä
ahneesta pasklaisesta erikoisalan ammattilaisen, esimerkiksi
instrumenttihoitajan? Vai onko sinusta se ja sama kuka siinä apuna häärii, skalpelli tai mattoveitsi -
"mitä välii, hei?""Työnantaja" on lainausmerkeissä siksi, että varsinkaan suuret sairaalat - tai muutkaan suuret työnantajat - eivät toimi (toivottavasti) kuten se pienen nyrkkipajan tai kampaamon omistaja, jossa tällaiset johtotason kiistat henkilöitetään.
Itse ottaisin karkeasti maataloustuesta pois ja kohdentaisin sen suoraan kuntatukeen ja sitä kautta ko. porukalle palkankorotuksiin. Valitettvasti ay-toiminta ja suomalainen mentaliteetti ei anna periksi nostaa jonkun palkkaa tiettyä määrää jollei solidaarisuuden nimissä kaikki muut saa saman vertaa.
Valitettavasti myös valtion tiukan ohjauksen päätyttyä, kunnista tuli itsenäisiä päätöksenteossa eikä "korvamerkittyä" tukea valtiolta enää tunneta samassa mittakaavassa kuin silloin ennen wanhaan. [karkea kärjistys]Kunta voi siis oman (valtuuston) päätöksensä mukaisesti käyttää ylimääräisen tuen vaikka Jerry Cottonin näköispatsaan tilaamiseen oikeustalonsa nurmikolle. Vaalit ovat kuitenkin vasta neljän vuoden kuluttua ja siihen mennessä hölmö kansa unohtaa.[/karkea kärjistys]
Maataloustuessa ja muutamassa muussakin luultavasti olisikin "löysää rahaa", jos tärkeysjärjestyksiä haluttaisiin tarkistaa.
Itse olen täysin erilaisen yhteiskuntamallin kannattaja, Norjan systeemiä lähellä olevan. Eli työverotus minimaalinen ja kulutushyödykkeiden ja palvelujen hinnat korkeita välillisten verojen vuoksi. Eli saisi lähes kaiken palkkansa käteen ja jokainen yksilö itse päättäisi mitä ostaa ja mitä palveluja käyttää. Nythän jokainen maksaa 'etukäteen' omista palveluista tarvitsee tai ei ja samalla myös ruhtinaallisesti toisten. Oma maa mansikka muu maa mustikka.
Norge jo valistikin Norjan todellisesta verotuksesta. Valistapa sinä nyt minua kertomalla, että millä summalla ja tavalla se öljyllä sekä hiihtomenestyksellä vaurastunut Norja tukee kuntiaan? Samoilla roposillako kuin Suomen valtio, siis se sama joka kuitenkin samalla lykkää yhä uusia ja uusia lakisääteisiä velvoitteita kuntien harteille?
Kuinka esittämässäsi yhteiskuntamallissa meneteltäisiin esimerkiksi pienituloisten eläkeläisten kohdalla? Sitä kuuluisaa sossunluukkua ei esittämälläsi mallilla rahoita kukaan, eikä ne pelkällä kansaneläkkeellä kärvistelevät - yleensä työikänsä kodin ylläpitämiseen uhranneet naiset - pysty kattamaan edes kaikkein välttämättömämpiä ruoka- ja lääkekulujaan. Laillistetaanko armomurha ja "armomurha", vai laitetaanko mummut kiertämään talosta taloon elantonsa perään, kuten silloin ennen wanhaan? Oletko itse valmis elättämään edes äitisi ja sukusi vanhemmat naiset?
Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että muutosta nykyinen "hyvinvointivaltiomme" tarvitsee.
Olen varma jos terveydenhuoltopalvelujen hinnat olisi niiden kuulumalla tasolla, kuormitus vähenisi, kun palveluja hakisivat vain niitä oikeasti tarvitsevat...
Ei muuta kun palkat käteen-välilliset verot huippulukemiin-ja jokainen päättäköön mihin rahansa syöttää.
Sieg heil! It's a good to be the king.
Uskon kyllä että jonkinlainen sopimus vielä syntyy.
Niin minäkin.
-------------------------------
Poistin lainauksista nimimerkin siksi, ettei tarkoitukseni ole kohdistaa kirjoitustani vain yhteen henkilöön. Kohteeni on pikemminkin puoli Suomea, se kanssani eri mieltä oleva. Nooh, sano norjalainen, tapparalainen ei ole koskaan helppoon elämään tottunutkaan.