Mä en voi käsittää millään en sitten millään tätä lippuhinnoittelu polittiikkaa! Kertokaa joku markkinataloudesta jotain tietävä nyt faktoja pöytään.
Ajatellaan, että lippu maksaa kekimäärin vaikka 20€/kpl lippuja myydään 3000kpl lipputuloista saatu ansio on karkeasti laskettuna 60000€
Skenaario B: Myydään lippuja vaikka 12€kpl Lipputuloja saadaan jopa 90000€.
Voisin vaikka väittää, että halli myytäisiin välittömästi täyteen jos hinnat olisivat tätä luokkaa. Enkä usko vastaväitteitä, ennen kuiin näen tämän toteutuvan käytännössä.
En usko, että täyteen asti myytäisiin. Kalpa-peliin nimittäin oli liput kaikille paikoille max 15 euroa ja yleisöä oli n. 4000. Tämän lisäksi nuorisolle, opiskelijoille, eläkeläisille ja varusmiehille on liput jo muutenkin halvempia kuin 12 euroa. Siitä olen kyllä varma, että enemmän katsojia olisi halvemmilla lipuilla ja toimistolla olisikin vakavan pohdiskelun paikka, saataisiinko halvemmilla lipuilla parempi tulos oheistuottojen ansiosta. Itse uskon, että saataisiin. Jo viime kaudella ei tullut edes paikallismatseissa kertaakaan halli ääriään myöten täyteen ja jos/kun tällä kaudella jatkuu sama trendi tai mahdollisesti vielä laskevana, niin jokohan toimistolla ensi kaudeksi pohdittaisiin olisiko syytä laskea lippujen hintoja?
....
Kaikesta huolimatta Tapparan yleisömäärien kehitys verrattuna vaikkapa naapuriin on vähän huolestuttava eikä asiaa varmasti auta sekään, että naapuri on aloittanut kautensa hyvin ja tämän lisäksi ainakin esimerkiksi opiskelijaliput Ilveksellä on 10 euroa kun taas Tapparalla 11,50 euroa.
Kuluttajan käyttäytyminen on vaikea ennustaa. Tuon verran ymmärrän markkinatalouden faktoja.
Noilla esimerkkihinnoilla 20€/kpl 4500 kpl tekisi myös 90000€. Tässä sitten onkin miettimistä todennäköisyydelle, 20€:lla halliin 60% katsojia vai 12€:lla 99% kapasiteetista oletus 7600 (*
Kalpa peliin oli mielestäni hyvä alennus mutta katsojamäärä 14€:lla 4159. Mahtoiko ilmaiseen Blues harkkapeliin arvioidun tulleen 4500 katsojaa.
Nyt oli Jokerit pelissä 5004 katsojaa normihinnoilla.
Noista vois päätellä vaikuttavia asioita olevan pelin taso, vuodenaika, televisiointi, säätilakin. Se mitä ei ole otettu huomioon pähkäilyssä on kausikorttilaiset jotka tuo sen tasaisen pohjakuorman. Ajatuksena lienee kuitenkin ollut ettei 12€ hinnalla olisi nykykäytännön mukaisia kausareita, toki kaikki kotipelit varmaan vois ostaa ennakoonkin.
Minä en myöskään usko että hallia myytäisiin täyteen läheskään kaikkiin kotipeleihin, ehkä kärkijoukkueita vastaan jokunen kerta
(* : Tosin eri lähteistä niin halliin mahtuu 7600 katsojaa; istumapaikkoja on 6399, seisomakatsomoon mahtuu 932 katsojaa ja VIP-aitioihin 269 katsojaa
Opiskelijalippuihin kommenttia Tappara vs Ilves. Ilves, Lippu.fi mukaan opiskelijalippu istumapaikalle on 10 eur ilman toimitusmaksua (1.5e) eli 11.50 eur ja Ilves.com kertoo että olis 8.5 eur. Tapparalla lippupalvelu 11.50 sisältää kuluja 1.5e sekä omat sivut 12.50eur kannalla.
Eli sama hinta opiskelijoille molempien internetkaupasta ... kait.