Jääkiekkokeskustelu > Yleinen kiekkokeskustelu

Petteri ''Pelikirja'' Sihvonen

<< < (5/21) > >>

JH75:
Lueskelin eilen tuota nimimerkin tuppu laittamassa linkissä olevaa Sihvosen arviota Uramasta. Kirjoituksen oli kai tarkoitus herättää ajatuksia Uramasta ja Tapparasta. Mä huomasin ajattelevani ainakin kaikkea muuta. Melkein heti alussa pysähdyin ensimmäisen kerran toteamaan, että tällaista tekstiä tuli tällä kertaa. Äijähän puhuu itseään hyvin vauhdikkaasti pussiin. Taitaa siellä jo olla. Tällä kertaa olin harvinaisen paljon eri mieltä Sihvosen kommenttien kanssa. Onkohan siitä äijästä todella valmentajaksi? Mun arvaus on, ettei ole. Nyt tätä kirjoittaessa tuli mieleen, että Sihvonen saattaa olla katkera Uramalle, kun tämä sai mahdollisuuden ja hän itse ei saanut.

No jos päävalmentajan hommia liigasta ei löydy, niin Sihvonen voi hyvin siirtyä kokopäiväiseksi pelikirjailijaksi. Itse uskon vahvasti, että hän saa lähivuosina Nobelin pelikirjallisuuspalkinnon.

Ljpp:
Sana "pelikirja" on on levinnyt jo tällekin palstalle eräiden kirjoittajien vakiosanastoon, ja täytyy sanoa että on HUOMATTAVA houkutus laittaa kyseinen termi kirosanafiltteriin.

Näköjään PS on viisastunut useista pieleen menneistä arvioistaan (Immonen, Tolvanen, Shedden...) ja höpisee nyt niin ympäripyöreitä, että on oikeassa pelasi Futuraman Tappara miten tahansa. Kummallisinta on horina "erilaisten pelikirjojen allekirjoittamisesta". Eiköhän ole luonnollista, että Tihonovin aikaan pelattiin hieman erilaista peliä kuin nykyään.

Mielenkiintoista on tämä uusi buumi kiekolliseen pelaamiseen. Jos tämä omaksutaan jo junioreissa, niin se on kertakaikkisen loistavaa, koska junnumme ovat aivan puukäsiä verrattuna esimerkiksi slaaveihin. Mutta HPK:han on pelannut vauhdikasta ja hyökkäysvoittoista jo vuosia ja vasta nyt joukkue ylsi täysosumaan. Rautakorven mestari-Tappara nähdään jonkinlaisena vastakohtana tälle. Ok, pelitapa oli varmasti erilainen kuin Kerholla, mutta kyllähän 2003 Tapparassa oli käsiä ja kiekollista taitoa enemmän kuin tarpeeksi nykymittapuun mukaan.

Sihvosen jutussa keskitytään liikaa "pelikirjaan" ja valmentajaan, aivan kuin valmentaja ohjaisi peliä kuin Pleikkarilla konsanaan. Aika näyttää mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta itse pidän edelleen vaarallisimpana joukkueena sitä jossa taitavat pelaajat pelaavat kontrolloitua puolustuspeliä. Tällaisia joukkueita ovat esimerkiksi 90-luvulla New Jersey, Tsekin maajoukkue mitalliputkessaan ja Tapparan finaaleissa kellistänyt Jokerit. Vettä on toki virrannut koskessa näiden joukkueiden jälkeen ja peli on varmasti myös kehittynyt.

SM-Liigaa ja sen joukkueita arvioitaessa on muistettava se, että liigan pelaajamateriaali on kiistatta vähemmän taitavaa kuin jokin aika sitten. Samaan aikaan kun hehkutetaan HPK:n kiekollista pelitapaa, on muistettava että tämä oli parhaiten puolustuspeliin roolitettu Kerho mitä viime vuosina on nähty (Wirtasen ja Keinäsen kentät pääasiassa). Eli mihin suuntaan se peli oikeasti on menossa?

tapsa34:
Sihvonen osaa lukea hyvin peliä ja analysoida oikein. Ehkä hän antoi Tapparalle ja Leinoselle vihjeen puheillaan, että Uramassa on ainesta hyväksi valmentajaksi.

Patu:

--- Lainaus käyttäjältä: tapsa34 - Huhtikuu 29, 2006, 20:31:12 ---Sihvonen osaa lukea hyvin peliä ja analysoida oikein. Ehkä hän antoi Tapparalle ja Leinoselle vihjeen puheillaan, että Uramassa on ainesta hyväksi valmentajaksi.

--- Lainaus päättyy ---
Tässä kohtaa olen sammaa mieltä vain osittain. Minä lyhentäisin tuota kommenttia muotoon "Sihvonen osaa lukea".

The Pilgrim:
Sihvosesta voidaan olla montaa mieltä, mutta itse koen, että mies tuo mukavaa vaihtelua tähän muuten niin köyhään ja kuivaan suomalaiseen urheilutoimittajien joukkoon. Hän on valmis arvostelemaan ja nostamaan välillä kiusallisiksi koettuja aiheita esille ja pyrkii ennenkaikkea myös perustelamaan asiansa ja myös antamaan omia ehdotuksia asioiden korjaamisiksi.

Paljon mielummin luen P.Sihvosen artikkeleita, kuin jotain Petri Sepän mitäänsanomattomia kolumneja ja otteluraportteja joissa kuvataan ottelujen maalien syntymisiä.

Jo se seikka, että miehestä on avattu ketju mm. jatkoajassa, täällä ja kärppien keskustelusivuilla kertoo siitä, että hänen tekstinsä herättävät mielenkiintoa puolesta ja vastaan ja näin ollen myös herättää keskustelua jääkiekon ympärille. Tämä vuoropuhelun ja keskustelujen puute esim. medioissa on ollut valitettavaa Suomessa, mutta Sihvonen on omalla ehkä jopa hieman provosoivalla tyylillään pyrkinyt avaamaan tätä kulttuuria Suomessa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta