Tuosta digi-aikaan siirtymisestä kuitenkin uskallan olla vähän toistakin mieltä. Poliitikot joutuivat vetämään takapakkia meidän tavallisten ihmisten jääräpäisyyden vuoksi. Viidelläkympillä kuitenkin saa toimivan digiboxin, joten totuus nykysuomessa on se, että ei tämä juuri keneltäkään jää rahasta kiinni. Sen lisäksi minulla on pari-kolme vuotta vanha antennitalouksiin tarkoitettu digiboxi ilmaiseksi saatavana (sain sen jonkun kaupan kylkiäisenä). Kaupunkilaiset ovat ne jotka pääosin itkevät tästä, koska hyöty heille on pieni, mutta antennitalouksista olen saanut pääosin myönteisiä mielipiteitä. Kyllä niitä ongelmia oli ainakin minulla pljon enemmän analogiseen aikaan.
Tuo sinun esittämäsi kortinlukijaan perustuva "lupamaksu" olisi aiheuttanut miljoona kertaa suuremman hälyn ja kustannukset asiakkaille olisivat nousseet hurjasti. Kerroppa mitä maksaa useammalla kortinlukijalla varustettu boxi tänä päivänä. Muistaakseni tätä päätöstä oli muuten demarien kanssa tekemässä kokoomus, mikset sitä maininnut?
Jos kerran valtio haluaa määrätä kansan siirtymään digitaaliseen TV-tekniikkaan, niin se sitten pitää kanssa
määrätä eikä aiheuttaa tällaista sekasortoista ja epäselvää vetkuttelun tilaa. Se on sitten ihan toinen kysymys, että onko moinen päätös ollut järkevä vai ei. Suomessa vastuu hankkia digi-vastaanotin jätettiin kuluttajille. Toinen tapa olisi ollut käyttää taloyhtiökohtaisia digi-keskuksia, jotka vastaanottavat lähetyksen ja jakavat sen analogisena asuntoihin, mutta näitähän Suomessa ei ole kaiketi sallittu kuin erityistapauksissa (kuten sairaalat).
TV-lupamaksu on taas yksi maamme naurettavimpia asioita. TV-lupamaksu on vero. Huomattava osuus kansalaisista jättää kys. veron maksamatta, koska sen valvonta on hankalaa. Kaiken kukkuraksi TV-maksua markkinoidaan ja mainostetaan (sekin maksaa) jotta useampi kansalainen suorittaisi veronsa ja sen ylläpitämiseksi on käytössä hyvin raskas ja kallis valvontajärjestelmä.
Jos kerran verorahoilla pitää TV-kanavia ylläpitää, niin tulisi rahoitus ottaa sitten valtion yleisestä verotuksesta tai käyttää järjestelmää jossa veron kierto on mahdotonta/hyvin vaikeaa, kuten CONAX-kortti. Samalla säästettäsiin huomattavasti kun TV-lupamaksun valvonta ja markkinointi voitaisiin lopettaa. Eli tehdään kunnolla, tai sitten ei tehdä ollenkaan, vähän kuten tuossa digi-tv:nkin tapauksessa.
Ja jos Yleisradiota yhtään tuntee, niin kyseessä on erittäin demarivetoinen talo joka surutta tuhlaa saamiaan verotuloja, mm. tuontatoprojektien budjeteissa. Onpa siellä ihan käytäntönäkin ns. budjetin nollaus, jossa ylimääräisiksi jääneet rahat tuhlataan, jotta ensi kerralla vastaavaan tuotantoprojektiin saadaan vastaavat varat. Budjetin alittaminen tarkoittaisi pienempiä määrärahoja seuraavaan hankkeeseen. Valitettavasti samaa ilmiötä esiintyy monissa valtion instituuteissa, kuten esimerkiksi armeijassa. Ja nämä on ihan ensikäden tietoja, asianomaisilta kuultuna. Kai verorahojen tuhlailu on jonkun mielestä hyväksyttävää ja kannatettavaa toimintaa, mutta minun mielestä ei.