Miksi itse en ole innostunut XenForosta:
1. - Maksullinen, ei avoin. Tämä on enemmän periaatekysymys, kuin taloudellinen. Avoin lähdekoodi on turvallisempi siinä skenaariossa, että toimittajan tuki tuotteelle lakkaa. Miksi ihmeessä käyttää maksullista/suljettua järjestelmää, kun avoimiakin vaihtoehtoja on (muitakin kuin Discourse).
2. - En ole koskaan käyttänyt XenForoa, eli ei mitään kokemusta sen asennuksesta tai ylläpidosta.
3. - XenForo on teknisesti ajantasaisempi kuin SMF, mutta kuitenkin hyvin pitkälti perinteinen 90-lukuinen foorumi käyttökokemukseltaan. Jatkoajan ykköstavoite oli säilyttää mahdollisimman hyvin vanhan palstan olemus ja toiminnallisuus.
1 - 1. Onko valistunutta arviota, että kuinka todennäköistä XenForon "katoaminen" olisi? En tunne "keskustelupalstatoimittajien" kirjoa kovin hyvin, joten mitä muita avoimen lähdekoodin vaihtoehtoja olisi kuin Discourse? Joskus oli puhetta Vanillasta, mutta muistaisin sen olevan samantyyppinen Discoursen kanssa.
1 - 2. Onko SMF avoimella lähdekoodilla? Jos on niin kuinka tätä on hyödynnetty tällä palstalla?
2. Hyvä ellei erinomainen perustelu!
3. Saman kysymyksen äärellä on mielestäni syytä pitäytyä täälläkin hetki jos toinenkin, vaikka äänestys nyt näyttää noin 60 % eteenpäinmenolle.
Olin taannoisessa Discoursen kokeiluprojekti kiekko.ninjassa mukana. Homma oli toki haastava kun nyhjäistiin tyhjästä, mutta sen pohjalta nousee esiin muutama kansanomainen huolenaihe itselleni: Jos käyttöliittymä rukataan niinkin erilaiseksi, täytyisi "kaikessa muussa" tehdä kaikki voitava, eli ulkoasua myöten loppuunhiottu kokonaisuus. Sekä pitäisi varmistua siitä, että kyseessä todellakin on se, mitä halutaan, ettei yhteisö sitten vain "hups" katoa muualle.
Tämän palstan yksi parhaimpia ominaisuuksia on se, että tätä katsoo mielellään. Tämä palsta on tämmöisen insinöörihenkisen ihmisen mieleen, kaikki on selkeää ja hierarkista. Kerralla näkee paljon tietoa, näkee nopeasti ketä on paikalla ja värimaailma on sopivan levollinen, hieman jopa seuran henkeä vaaliva, vaikka vakioteemalla mennään.
kiekko.ninja oli luonteeltaan kokeilu, ja niin sen ulkoasukin oli mielestäni. Vaaleaa ja mustaa, hyvin pelkistetty ja kliininen kokonaisuus, joka lopulta vieraannutti ainakin minut. Varmasti värimaailmalle on kaikilla alustoilla vaihtoehtoja, mutta tässä kannattaisikin mielestäni pitää politiikasta tuttu ohjenuora mukana: ”ON TÄRKEÄÄ MILTÄ ASIAT NÄYTTÄVÄT”. Luulen vahvasti, että Discourse on alustana monelle vakiopalstakävijälle erilainen kuin on totuttu, koska ainakaan itse en ole siihen käytännössä muualla törmännyt kuin kiekko.ninja-kokeiluprojektissa.
Jos/kun uudelle alustalle mennään, täytyisi uuden rakenteen tuoma muutos-shokki pyrkiä korvaamaan ”kaikella muulla” ja ulkoasu olisi yksi tärkeimmistä. Tässä kohtaa yhteisöllä ja sen osaavilla jäsenillä on näytönpaikka ja ihan hyvin on jo innokkuutta ilmennytkin. Itse osaan piirtää lyijykynällä jäniksen ja tietokoneella tehdaslayoutin/3d-kikkareen, mutta niistä ei liene täällä apua.
Mielestäni vaikka tämä yhteisö on sinällään aktiivinen, on uuteen alustaan siirtymisessä huomattavia riskejä. En yleensä tykkää keskustelupalstoilla
”näin asia on, piste ja turpa kiinni!”-tunteisiin pohjautuvista mielipiteistä, mutta tässä kohtaa kiekko.ninja-kokemuksista periytyen, yli vuoden jalostuneena mielipiteenäni totean, että Discourse ei palsta-alustana ole vielä voittanut minua puolelleen. Sopii varmasti johonkin asiantuntijafoorumiin jossa asia on jatkuvasti pääosassa, mutta kun täällä ovat
tunne, riemu ja piilokauhistus kuitenkin niitä kantavia voimia, joiden myötä itsekin tänne kerta toisensa jälkeen itseni raahaan, niin ottaisin vielä muutaman mielikuvaharjoitteen mietittäväksi.
Jos Discoursesta on esittää selkeä Tappara-henkinen versio niin mielipiteeni menee uudestaan harkintaan, mutta tässä vaiheessa olen äänestänyt vaihtoehtoa ”3 Huonolta--”.Yhteisöprojekti olisi kuin luotu tähän yhteyteen - reaalikokeilu siitä, miltä uusi palsta tuntuisi. Yhdessä luotu, yhdessä jalostettu ja yhdessä käytetty. Fan Club (+SiniOranssit?) ja Tamhockey mukaan, niin selusta olisi turvattu.
Eli olit Screamager erittäin hyvin jäljillä. En tunne XenForon ominaisuuksia tai mahdollisuuksia, mutta ymmärtääkseni se ei ainakaan ole dynaaminen/reaaliaikaisesti päivittyvä. Täällä törmää aika usein tilanteeseen, että kirjoitaessasi on ketjuun tullut jo X määrä vastauksia ja joudut tarkastelemaan tuotostasi uudelleen niiden valossa.
Onko tämä oikeasti tämän kokoluokan uudistukseen liittyvä perustelu? Kyllähän maailmaan ääntä mahtuu. On itsellänikin useamman kerran tapahtunut vastaavan Jatkoajan puolella, mutta sitten annetaan tekstin olla tai pistetään EDIT perään että ”sori nyt kävi näin mutta itsellänikin oli samoja ajatuksia”.
EDITtinä tähän viimeiseen, että jos Jatkoajan puolella käyttää sitä vastauspoksia suoraan ketjun perässä, niin siinä päivittyy ketjun viimeisimmän viestin jälkeen lähes reaaliajassa "Ketjuun on tullut uusia viestejä - haluatko katsoa niitä"-nappi, joka sitten tuo uuden tai uudet viestit esiin. Jos valitsee kirjoitustilaksi "Lisää vaihtoehtoja..." niin sieltä käsin ei näe onko uusia viestejä kirjoitettu. XenForolla on siis viestiketjuja reaaliaikaisesti päivittävä ominaisuus.