Kirjoittaja Aihe: Petteri ''Pelikirja'' Sihvonen  (Luettu 54057 kertaa)

Poissa JH75

  • Roskasakki
  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 350
    • Profiili
    • Tappara
Vs: Petteri ''Pelikirja'' Sihvonen
« Vastaus #15 : Huhtikuu 15, 2006, 11:55:08 »
Raimo Summasen kirjassa Meidän päivä käytetään myös hyvin ahkerasti termiä pelikirja. Siellä muistaakseni pelikirjan merkitystä on selvitetty tarkemminkin. Edellä mainittiin, ettei Toivolallakaan ole mitään pelikirjaa. Kuitenkin hän laittaa asioita taululle. Tulkitsen, että pelikirja ja asioiden laittaminen taululle on kaksi hiukan eri tapaa tehdä sama asia.

Pidin ensin tätä Petteri Sihvosta täytenä pellenä. Kuitenkin näitä Petteri Sihvosia ja Juhani Tammisia tarvitaan. He tuovat juuri mielenkiintoa ja lisämaustetta tähän peliin. Se ei ole tietysti mukavaa, kun joku on eri mieltä kuin itse on. Sihvosta en itse ole kauhean tarkkaan seuraillut. Tämä arvio, että yhtä onnistunutta analyysiä kohti hän on tehnyt 2-3 vikaan mennyttä, pitänee paikkansa. Sihvosta pidän itse lähinnä Summasen juoksupoikana. Sihvosen ajatuksien oikeellisuudesta en osaa sanoa, mutta Tammisella on mun mielestä paljonkin fiksuja ajatuksia. Hän ei vain osaa siirtää niitä käytäntöön eli ei saa niitä siirrettyä tarpeeksi hyvin joukkueelle.

Poissa seminologi

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Vs: Petteri ''Pelikirja'' Sihvonen
« Vastaus #16 : Huhtikuu 24, 2006, 21:04:18 »
Nyt se spede on lanseerannut uuden termin, "tunnehinta". Näitä juttuja kun lukee, niin alkaa naurattaan. Onko se sitten hyvä vai huono asia, mene ja tiedä. Olen maksanut tunnehintaa.

http://www.urheilulehti.fi/jaakiekko/uutiset/article129011-1.html

Poissa Ljpp

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2748
    • Profiili
Vs: Petteri ''Pelikirja'' Sihvonen
« Vastaus #17 : Huhtikuu 28, 2006, 17:44:51 »
Mielenkiinnolla odotan PS:n syväluotausta case-Uramasta. Veikkaan että kohuhakuiselta populistilta odotettavissa on kehua ja hehkutusta.
Tappara.co - osallistu yhteisöprojektiin!

Poissa Veijo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1141
    • Profiili
Vs: Petteri ''Pelikirja'' Sihvonen
« Vastaus #18 : Huhtikuu 28, 2006, 17:49:42 »
Mielenkiinnolla odotan PS:n syväluotausta case-Uramasta. Veikkaan että kohuhakuiselta populistilta odotettavissa on kehua ja hehkutusta.

Petteriä varmaan mietityttää eniten se että kenen pelikirjalla Tappara todellisuudessa aikoo pelata; Uraman, Makkosen vai Saarisen pelikirjalla?

Ainakin tämän päiväisessä lehdessä Petteri kyselee oliko vika Tolvasen vai Uraman kun Lukon pelikirja ei ollut tällä kaudella kunnossa.

tuppu

  • Vieras
Vs: Petteri ''Pelikirja'' Sihvonen
« Vastaus #19 : Huhtikuu 28, 2006, 22:04:14 »
Mielenkiinnolla odotan PS:n syväluotausta case-Uramasta. Veikkaan että kohuhakuiselta populistilta odotettavissa on kehua ja hehkutusta.
http://www.urheilulehti.fi/jaakiekko/uutiset/article129166-1.html

Poissa JH75

  • Roskasakki
  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 350
    • Profiili
    • Tappara
Vs: Petteri ''Pelikirja'' Sihvonen
« Vastaus #20 : Huhtikuu 29, 2006, 07:02:32 »
Lueskelin eilen tuota nimimerkin tuppu laittamassa linkissä olevaa Sihvosen arviota Uramasta. Kirjoituksen oli kai tarkoitus herättää ajatuksia Uramasta ja Tapparasta. Mä huomasin ajattelevani ainakin kaikkea muuta. Melkein heti alussa pysähdyin ensimmäisen kerran toteamaan, että tällaista tekstiä tuli tällä kertaa. Äijähän puhuu itseään hyvin vauhdikkaasti pussiin. Taitaa siellä jo olla. Tällä kertaa olin harvinaisen paljon eri mieltä Sihvosen kommenttien kanssa. Onkohan siitä äijästä todella valmentajaksi? Mun arvaus on, ettei ole. Nyt tätä kirjoittaessa tuli mieleen, että Sihvonen saattaa olla katkera Uramalle, kun tämä sai mahdollisuuden ja hän itse ei saanut.

No jos päävalmentajan hommia liigasta ei löydy, niin Sihvonen voi hyvin siirtyä kokopäiväiseksi pelikirjailijaksi. Itse uskon vahvasti, että hän saa lähivuosina Nobelin pelikirjallisuuspalkinnon.

Poissa Ljpp

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2748
    • Profiili
Vs: Petteri ''Pelikirja'' Sihvonen
« Vastaus #21 : Huhtikuu 29, 2006, 17:12:49 »
Sana "pelikirja" on on levinnyt jo tällekin palstalle eräiden kirjoittajien vakiosanastoon, ja täytyy sanoa että on HUOMATTAVA houkutus laittaa kyseinen termi kirosanafiltteriin.

Näköjään PS on viisastunut useista pieleen menneistä arvioistaan (Immonen, Tolvanen, Shedden...) ja höpisee nyt niin ympäripyöreitä, että on oikeassa pelasi Futuraman Tappara miten tahansa. Kummallisinta on horina "erilaisten pelikirjojen allekirjoittamisesta". Eiköhän ole luonnollista, että Tihonovin aikaan pelattiin hieman erilaista peliä kuin nykyään.

Mielenkiintoista on tämä uusi buumi kiekolliseen pelaamiseen. Jos tämä omaksutaan jo junioreissa, niin se on kertakaikkisen loistavaa, koska junnumme ovat aivan puukäsiä verrattuna esimerkiksi slaaveihin. Mutta HPK:han on pelannut vauhdikasta ja hyökkäysvoittoista jo vuosia ja vasta nyt joukkue ylsi täysosumaan. Rautakorven mestari-Tappara nähdään jonkinlaisena vastakohtana tälle. Ok, pelitapa oli varmasti erilainen kuin Kerholla, mutta kyllähän 2003 Tapparassa oli käsiä ja kiekollista taitoa enemmän kuin tarpeeksi nykymittapuun mukaan.

Sihvosen jutussa keskitytään liikaa "pelikirjaan" ja valmentajaan, aivan kuin valmentaja ohjaisi peliä kuin Pleikkarilla konsanaan. Aika näyttää mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta itse pidän edelleen vaarallisimpana joukkueena sitä jossa taitavat pelaajat pelaavat kontrolloitua puolustuspeliä. Tällaisia joukkueita ovat esimerkiksi 90-luvulla New Jersey, Tsekin maajoukkue mitalliputkessaan ja Tapparan finaaleissa kellistänyt Jokerit. Vettä on toki virrannut koskessa näiden joukkueiden jälkeen ja peli on varmasti myös kehittynyt.

SM-Liigaa ja sen joukkueita arvioitaessa on muistettava se, että liigan pelaajamateriaali on kiistatta vähemmän taitavaa kuin jokin aika sitten. Samaan aikaan kun hehkutetaan HPK:n kiekollista pelitapaa, on muistettava että tämä oli parhaiten puolustuspeliin roolitettu Kerho mitä viime vuosina on nähty (Wirtasen ja Keinäsen kentät pääasiassa). Eli mihin suuntaan se peli oikeasti on menossa?
Tappara.co - osallistu yhteisöprojektiin!

Poissa tapsa34

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 3096
    • Profiili
Vs: Petteri ''Pelikirja'' Sihvonen
« Vastaus #22 : Huhtikuu 29, 2006, 20:31:12 »
Sihvonen osaa lukea hyvin peliä ja analysoida oikein. Ehkä hän antoi Tapparalle ja Leinoselle vihjeen puheillaan, että Uramassa on ainesta hyväksi valmentajaksi.

Patu

  • Vieras
Vs: Petteri ''Pelikirja'' Sihvonen
« Vastaus #23 : Huhtikuu 30, 2006, 08:50:17 »
Sihvonen osaa lukea hyvin peliä ja analysoida oikein. Ehkä hän antoi Tapparalle ja Leinoselle vihjeen puheillaan, että Uramassa on ainesta hyväksi valmentajaksi.
Tässä kohtaa olen sammaa mieltä vain osittain. Minä lyhentäisin tuota kommenttia muotoon "Sihvonen osaa lukea".

The Pilgrim

  • Vieras
Vs: Petteri ''Pelikirja'' Sihvonen
« Vastaus #24 : Huhtikuu 30, 2006, 16:36:53 »
Sihvosesta voidaan olla montaa mieltä, mutta itse koen, että mies tuo mukavaa vaihtelua tähän muuten niin köyhään ja kuivaan suomalaiseen urheilutoimittajien joukkoon. Hän on valmis arvostelemaan ja nostamaan välillä kiusallisiksi koettuja aiheita esille ja pyrkii ennenkaikkea myös perustelamaan asiansa ja myös antamaan omia ehdotuksia asioiden korjaamisiksi.

Paljon mielummin luen P.Sihvosen artikkeleita, kuin jotain Petri Sepän mitäänsanomattomia kolumneja ja otteluraportteja joissa kuvataan ottelujen maalien syntymisiä.

Jo se seikka, että miehestä on avattu ketju mm. jatkoajassa, täällä ja kärppien keskustelusivuilla kertoo siitä, että hänen tekstinsä herättävät mielenkiintoa puolesta ja vastaan ja näin ollen myös herättää keskustelua jääkiekon ympärille. Tämä vuoropuhelun ja keskustelujen puute esim. medioissa on ollut valitettavaa Suomessa, mutta Sihvonen on omalla ehkä jopa hieman provosoivalla tyylillään pyrkinyt avaamaan tätä kulttuuria Suomessa.

Poissa TPR

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 523
    • Profiili
Vs: Petteri ''Pelikirja'' Sihvonen
« Vastaus #25 : Toukokuu 10, 2006, 09:46:41 »
Sihvosen videoita on tullut nyt pari kappaletta.

http://www.urheilulehti.fi/jaakiekko/uutiset/article129401-1.html

Hyviä klippejähän nuo ovat, mutta huvittaa tuo Summasen jatkuva ylistys. Summasen yksinkertaiset taktiset muutokset ovat heti nerokkaita. Haluaako Sihvonen Espooseen töihin?


Poissa Jerzy

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Vs: Petteri ''Pelikirja'' Sihvonen
« Vastaus #26 : Toukokuu 10, 2006, 22:12:53 »
Nyt se pelle kävi nolaamassa itsensä Venäjä-Slovakia ottelun erätauolla ns. "jälkiviisaat"-osiossa. Kovasti yritti taas tuoda omaa pelikirja-lanseeraustaan esiin, jonka onneksi Jutta ja Tami ampuivat alas: "itse kylläkin käytän termiä pelitapa...". Taisipa vielä suututtaa Taminkin kun ei antanut tälle tunnustusta sm-liiga valmentajana, johon Tami lisäsi heti että joukkueillaan on kuitenkin runkosarjan voittiprosentti päälle 60. Toivottavasti oli muuten omalla kustannuksellaan katsomassa hokia ettei vaan mennyt tv-lupamaksajien rahoja hukkaan kun piti raahata kommentoimaan kisoja ja suomen tsekki-peliä josta muuten sanoi että hänen mielestään suomi pelasi oikein hyvää peliä ensimmäisen erän, joo-o.

Poissa Fabio

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 529
    • Profiili
Vs: Petteri ''Pelikirja'' Sihvonen
« Vastaus #27 : Toukokuu 11, 2006, 23:14:22 »
Sihvonen osaa lukea hyvin peliä ja analysoida oikein. Ehkä hän antoi Tapparalle ja Leinoselle vihjeen puheillaan, että Uramassa on ainesta hyväksi valmentajaksi.
Tässä kohtaa olen sammaa mieltä vain osittain. Minä lyhentäisin tuota kommenttia muotoon "Sihvonen osaa lukea".

Sihvosen mukaanhan mm. Mika Saarinen on nouseva valmentajakyky, joten tuskin niihin Sihvosen puheisiin liikaa kannattaa luottaa. Tai parempi kiun ei luota ollenkaan.

Poissa kimis75

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 286
    • Profiili
Vs: Petteri ''Pelikirja'' Sihvonen
« Vastaus #28 : Toukokuu 12, 2006, 10:45:45 »
Nyt se pelle kävi nolaamassa itsensä Venäjä-Slovakia ottelun erätauolla ns. "jälkiviisaat"-osiossa. Kovasti yritti taas tuoda omaa pelikirja-lanseeraustaan esiin, jonka onneksi Jutta ja Tami ampuivat alas: "itse kylläkin käytän termiä pelitapa...". Taisipa vielä suututtaa Taminkin kun ei antanut tälle tunnustusta sm-liiga valmentajana, johon Tami lisäsi heti että joukkueillaan on kuitenkin runkosarjan voittiprosentti päälle 60. Toivottavasti oli muuten omalla kustannuksellaan katsomassa hokia ettei vaan mennyt tv-lupamaksajien rahoja hukkaan kun piti raahata kommentoimaan kisoja ja suomen tsekki-peliä josta muuten sanoi että hänen mielestään suomi pelasi oikein hyvää peliä ensimmäisen erän, joo-o.

Itsekin katselin tätä keskustelua. Alkoi jopa olemaan sellaista pientä lämpenemistä havaittavissa miesten kesken. Maksaako Petteripelikirja nyt sitä tunnehintaa?

Ottaakohan kukaan tätä miestä tosissaan noissa kiekkopiireissä, tuskinpa vaan. Ainakaan mun silmissä tämä mies on täysi pelle. Joskus menneellä palstalla jotkut hehkuttivat tätä miestä ihan innoissaan. Olisikin kiva tietää onko nyt tällä palstalla arvotelijoiden joukossa joku takinkääntäjä. 

Poissa sectoid

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 81
    • Profiili
Vs: Petteri ''Pelikirja'' Sihvonen
« Vastaus #29 : Toukokuu 12, 2006, 14:10:28 »
Mun mielestä Sihvonen on mies paikallaan. Ihan sama oliko ukko jälkiviisaissa oikeassa! Puhetyyli oli provosoiva jolla saatiin kunnon keskustelu aikaiseksi, jossa oli asioista erilaisia näkemyksiä. Verratkaapa tuota vaikka Time-outiin. Itse ainakin seuraan paljon mielummin tuollaista keskustelua jossa asiantuntijat "vääntävät kättä" jostain asiasta, kuin sellaista jossa kiekkotoimittaja kysyy jotain, jonka jälkeen haastaeltava vastaa jotain tasapaksua ja ympäripyöreetä mitä kuulee joka päivä.

Ja se pointtihan nimenomaa on siinä, että tuollaisen keskutelun pitääkin herättää tunteita. Kun tunteet nousee pintaan, niin ulos tulee todellisia mielipiteitä, kun keskustelijat yrittää puolustaa omaa kantaansa. Tuollaiset keskustelut herättävät tunteita ja keskustelua myös katsojissa, kuten huomaatte tästäkin viestiketjusta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2006, 14:12:51 kirjoittanut sectoid »