Talouden tilanne eli lama on kyllä isoin tekijä yleisömääriin ja tälle ei toimisto voi mitään. Lippujen hinnat kyllä mutta toisaalta ovat myös toimistolle yksi keino vaikuttaa.
Tuo dynaaminen hinnoittelu vaikuttas järkevältä, mitä edellä kuvattu. Siis irtolippuihin.
Kauden alkuun vois olla lippupaketti(paketteja), jo(t)ka otettaisi huomioon mikäli innostuu kausarista kauden jo alettua. Toisaalta kausarin vois ostaa myös kauden alettua...eli tulis lisää hintaporrastusta. Nyt on kannattajakausari ennen/jälkeen juhannuksen sekä normaalihintainen koko kaudeksi. Lippupaketeissa voi olla vaara että syö kausikorttimyyntiä, ehkä. Eli periaatteessa dynaamisuutta kausikortteihinkin, tässä vaan mennään pitemmillä aikajänteillä.
Tulopuolen dynaamisuuden kasvaessa talouspuolen haasteet kasvaa ennustettavuudessa ja riskinottokyvyssä, mahtaisko hankinnat siirtyä verorajalta ennemminkin siirtorajalle. Kuitenkaan Liigan merkitys markkinoilla ei taida olla niin suuri että dynaaminen hinnoittelu olisi siirrettävissä kulupuolelle, pelaajiinkin.
Oheistoiminnot ja lisäohjelmat. Näillä ole mulle merkitystä, en tarvitse pelaajaesittelyvideoita, en historian kertausta. Mobiili päätelaitteesta saa kokoonpanot yms tarvittaessa. Ruoka ja juomapuolen hoidan muualla jo ihan aikataulu ja sisältösyista. Mutta minä olenkin minä
Tuskin kukaan pelkästään hodarin tai esittelyviedon takia käy hallilla. Notkahtaisko katsojamäärät jos näitä palveluita ei olisikaan?
Ehkä ihan aluksi ylöspäin poikkeavuudessaan... On nämäkin lisänä keinovalikoimassa luotaessa kiinnostavuutta Tapparan peleihin mutta kyllä sen joukkueenkin on tarjottava positiivisia elämyksiä oheistoimintojen ja lisäohjelmien lomassa.
Kait tämä on usean asian summa, ja maksimi yleisömäärää haettaessa kaikkia keinoja tarvitaan. Niiden painoarvoa en vaan tämän pohdinnan jälkeenkään osaa arvioida.
Tämän kauden yleisömäärän arvelen jäävän tavoitteesta 5650, 5100-5300 väliin arvaus keskiarvolle runkosarjassa. Ei ole ulkoilmapeliä ja kotitalouksien rahankäyttö tiukkenee entisestään talouden tilanteesta johtuen.