Kirjoittaja Aihe: Mikä musiikkikappale ja saisiko sen takaisin Tapparan peleihin?  (Luettu 4564 kertaa)

Poissa Ljpp

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2748
    • Profiili
Joskus 80/90 lukujen vaihteen tienoolla Tapparan peleissä soi Italialaistyyppinen ralli, joka sytytti aina koko hallin taputtamaan rytmikkäästi. Biisiä soiteltiin säästeliäästi ja muisteekseni yleensä 3. erissä Tapparan johtaessa peliä ratkaisevan oloisesti, tai onnistuttua kääntämään tiukan ottelun johdokseen. Itse muistan tämän kappaleen parhaiten Luciano Borsaton ajoilta, jolloin se tuntui sopivan erityisen hyvin italoverta omaavan kaverin pelatessa joukkueessa.

Mutta mikä oli tämä soitettu kappale?
Ja kun biisi on tiedossa, niin mielestäni se pitäisi ehdottomasti saada takaisin halliin, vaikkapa alkaviin playoff-peleihin.

Asia tuli mieleen kun olin Frankfurt Lions - Ingolstad pelissä, jonka tunnelma oli jotain aivan käsittämätöntä Hakametsän kirkkoon tottuneille. Jokaisen Lions maalin jälkeen soitettiin hyvin samantapainen kansanralli, ja joukkue palkittiin seisovin aploodein.
Tappara.co - osallistu yhteisöprojektiin!

Poissa Wille

  • Pappateam
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Mikä musiikkikappale ja saisiko sen takaisin Tapparan peleihin?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 06, 2007, 14:40:56 »
Siitä johtotilanteesta en tiedä, sillä ainakin yksi peli tulee heti mieleen 88-89-kaudelta, jossa oltiin jo 0-4 häviöllä (Tepsille) ja siltikin sitä soiteltiin. Mutta se siitä, itse biisin takaisin tuominen on sitten varsin kaksipiippuinen juttu. Meillä ei ole yhtään italoverta joukkueessa, eikä muutenkaan ko. biisi välttämättä ole ihan nykyaikaan sopiva. Vaikka ei henk.koht. olekaan vastaan vanhojen piisien käyttöä, niin muutama ihminen hallilla karsastaa jo sitäkin, kun soitellaan vanhaa rokkia jne. Trendikäs on joku muotisana, jota haluttiin joskus kovasti käyttää. Biisi on muuten perinteistä italialaista musiikkia, nimeltään "tarantella". Sitä voi kuunnella vaikka Puman kotisivuilla. Sieltä Music-välilehdeltä musa soimaan...

Viimeisen lauseparin voikin sitten periaatteessa siirtää sinne katsomokulttuuriosioon. Harmittavaa toki on, ettei Frankfurt tai Ingolstad pelaa Hakametsässä, että näkisimme, miten he kannattaisivat joukkueitaan tiistai-"KalPaa" vastaan. Suomalainen mielenlaatukin jo tekee sen, ettei pahemmin tiistai-"KalPat" innosta karnevaaleihin. Yleensä pelin pitää olla jotenkin merkittävä, että tunnelma on jo alusta alkaen hyvä. Sitä voi sitten kukin sanoa mieleisellään tavalla: laiskaa, asiantuntevaa, kirkossa istumista (Hakametsä tosin mulle on pyhättö) ja niin edelleen. Mutta tämähän oli kai jo off-topic.

Tässä viestissä "KalPa" oli käytössä yleissanana loppupään porukoita tai sitten Bluesia kuvaamaan. KalPa sinänsä on perinteikäs seura.

edit: Tarkennetaan sen verran, että kyseessä on napolilainen tarantella... Lisää esimerkkiä: http://www.sicilianculture.com/folklore/tarantella.htm
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 06, 2007, 14:48:33 kirjoittanut Wille »
Äijät nää, ei suostu enää häviään: Willen jengi, Roskasakki, Pappateam, Glad to be a Janari

Poissa Ljpp

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2748
    • Profiili
Vs: Mikä musiikkikappale ja saisiko sen takaisin Tapparan peleihin?
« Vastaus #2 : Maaliskuu 06, 2007, 15:39:47 »
Sehän löytyi nopeasti, kiitos!

Niin, trendikkyys ja trendikkyys. Kyllä Tappara on terästä toimii edelleen ja muutenkin urheilutapahtumissa soitetaan monia eri ikäisiä klassikoita, kuten vaikkapa We Will Rock You jne. Olennaisinta kannustusbiisissä lienee helppo taputusrytmi. Toisaalta, hallissa käy paljon ihmisiä jotka vielä muistavat tuon kappaleen, sillä se oli kuitenkin käytössä useita vuosia (eikä pelkästään Borsaton kaudella).

Olisi hauska kuulla vieläkö kappale toimisi kuten aikanaan teki.
Tappara.co - osallistu yhteisöprojektiin!

Poissa jallu_tane

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1089
  • My fuckingratulations
    • Profiili
    • Tampereen Tappara
Vs: Mikä musiikkikappale ja saisiko sen takaisin Tapparan peleihin?
« Vastaus #3 : Maaliskuu 06, 2007, 17:31:12 »
Hah, mä oon luullut että tää on Venäläisten aikaansaannos..
"Jos joukkueeseen saataisiin 1 tai jopa 2 Lehterää niin olen varma että pärjättäisiin selvästi paremmin" - iroj

Poissa 1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: Mikä musiikkikappale ja saisiko sen takaisin Tapparan peleihin?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 12, 2007, 17:25:23 »
Mun puolesta on melkein sama mitä sontaa ne sieltä ämyreistä tuuppaavat, mutta sitä volyymia vois laskee ihan reippaasti. Tiedä sitten onko vanhuus tulossa vai mikä, mutta on alkanu ottaan huolella korviin se meteli. Muutenkin ärsyttää kuunnella esimerkiksi niitä s#*tanan kattoremontti-mainoksia viidettätoista kertaa saman pelin aikana. No thanks!

tapparaforever

  • Vieras
Vs: Mikä musiikkikappale ja saisiko sen takaisin Tapparan peleihin?
« Vastaus #5 : Maaliskuu 15, 2007, 19:22:38 »
Hei tietääkö kukaan ennen tapparan kotipelejä soivan fanfaarin nimeä? se joka kuullaan ennen joukkueiden sisääntuloja?

Poissa forrest

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 946
    • Profiili
Vs: Mikä musiikkikappale ja saisiko sen takaisin Tapparan peleihin?
« Vastaus #6 : Maaliskuu 16, 2007, 09:12:37 »
Hei tietääkö kukaan ennen tapparan kotipelejä soivan fanfaarin nimeä?

Tuolla ei liene mitään varsinaista nimeä, koska kyseessä on juuri tuota kyseistä tapahtumaa varten tehty sävellys. Näin ollen sitä ei myöskään löydy miltään levyltä.

Poissa JoLa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 232
  • Manchester United, Tappara
    • Profiili
Vs: Mikä musiikkikappale ja saisiko sen takaisin Tapparan peleihin?
« Vastaus #7 : Maaliskuu 16, 2007, 23:11:56 »
Hei tietääkö kukaan ennen tapparan kotipelejä soivan fanfaarin nimeä? se joka kuullaan ennen joukkueiden sisääntuloja?

Alan Parsons Project - Sirius soi ainakin ennen erien alkua.