Välieräparit ovat selvillä ja ne ovat siis Portugali - Espanja sekä Saksa - Italia. Äskettäin loppunut ottelu Englanti - Italia venyi aina rangaistuspotkuihin asti ja kun Englanti on kyseessä, lopputuloksen voi arvata jo ennen pilkkuja. Buffon torjui Ashley Colen heppoisen yrityksen ja näin Italia pääsee haastamaan Saksaa. Vaikka peli päättyi 0-0, ei se suinkaan ollut tylsä, vaan mielestäni viihdyttävin puolivälieräkamppailu. Italia laukoi maalia kohden 20 kertaa, mutta tuuri ei ollut heidän puolellaan. uitenkin, mikäli Balotelli etunenässä saa sihdin kohdilleen, voi Italia mennä päätyyn asti.
Jo nyt voi sanoa, että turnauksen suurimmat epäonnistajat olivat Hollanti sekä Ranska. Ensimmäinen ei perusteluja kaipaa, mutta minä pidän Ranskan vain yhtä voittoa ja etenkin heikkoa peliä pienenä yllätyksenä, kun kuulopuheet kertoivat joukkueen olevan todella hyvässä iskussa. Tylsää pallonsiirtelyä, jossa viimeiset ratkaisuvat ovat onnettomia. Esim. Benzema ei päässyt paikoille ollenkaan ja Ranska yritti väkisin puskea vasemmalta käyttäen Riberyä, vaikka oikeallakin olisi ollut mm. Debuchy. Myös Venäjä ja Ruotsi jäivät huipputasostaan ja nähtiin vain väläytyksiä joukkueiden iskukyvystä. Finaalipariksi toivon Portugali - Saksaa, mutta veikkaan Espanja - Italiaa.
Olipa peli. Siitä en ole samaa mieltä, että lopputuloksen tiesi ennen pilkkuja, koska näillä molemmilla joukkueilla on se surullinen pilkkutilasto "tukenaan". Toki, Englanti (oma ikuinen suosikkini) on näistä kahdesta ns. Aku Ankka ja Italia kuitenkin se Hannu Hanhi, joten siinä mielessä "tiesi", miten pilkkukisa päättyy. Mutta kaikessa muussa olen samaa mieltä:
1) Peli oli ehdottomasti koko turnauksen tähän mennessä paras. Aivan maagista käsien hikoamista ja kaljatölkin tärinää.
2) Italia aloitti kisat paineettomasti, mutta aika hyvin. Olin ko. aikana lomalla Italiassa ja siellä ihmiset suhtautuivat välinpitämättömästi joukkueeseensa (joka on täysin ennenkuulumatonta), sanoivat tyypillisesti ("Itaalia - prooblem").
3) Hollanti on pahin pettymys, mutta joukkueen sisäinen kemia ilmeisesti aiheutti tämän? Ranskalla vähän sama juttu?
4) Toivomus ja veikkaus. Itse toivon samaa (Portugali-Saksa) mutta pelkään, että Espanja vetää syöttörallillaan (ja Iker Casillasin huippupelillä) mahdollisuudet Portugalilta ja Italia onnistuu catenacciossaan, turnauksen (omasta mielestäni tasoaan heikommin aloittanut mutta silti toimittajien) suosikki Saksa voi hävitä. Tämä olisi jalkapalloilun ehdoton tappio. Vaikka Saksa onkin pelannut vielä alle tasosna, on se silti uskomaton kone. Jos Löwin ajatus toimii jossain vaiheessa täydelleen, edes Espanja ei voi Saksalle mitään.
Helvetin hieno turnaus. Onhan se rapeaa, että joka toinen kesä saa katsoa jotain tällaista (MM- tai EM-kisoja).