Kysymys Willelle ja muille muutoksia pelkääville: Miksi sitä rummutonta fanikatsomoa ei voisi edes kokeilla?
Voitaisiin poimia ohjelmasta muutamat pelit, joiden aikana rummut saa purra tuppea. Ennen joulutaukoa olevista viidestä kotiottelusta oikeastaan vain Blues-peliä voidaan ennakoida hiljaiseksi. On kaksi lauantaimatsia sekä Jokerit- ja IFK-ottelut. Niissä voisi testata, miten huutaminen onnistuu ilman rumpuja, ja sitten keskustella jälkeenpäin, miten fanit ovat sen kokeneet.
Blues-peliin rumpu messiin, jos haluaa varmistaa metelin synnyn sinä päivänä. Toisaalta, minua ihmetyttää hieman ajatus siitä, että kuvitellaan vaisujen pelien metelin syntyvän pelkästään rummun paukkeesta. Itse pidän jopa hiljaisuutta parempana ajatuksena kuin epämääräistä pikku-tomin mäiskintää, mutta se onkin vain oma mielipiteeni. Jos rumpusoolo on must, voisi käyttää tomin sijasta virveliä, tulisi hieman pehmeämpi soundi.
Itse olen vetänyt fanikatsomoamme kolmen kauden ajan, ja joka pelissä hakkasin rumpua niin maan perkuleesti (poislukien muutaman Lukko-pelin protestit - karmeeta hokia). Tiedän siis jonkin verran, missä mennään. Osaan myös kuvitella pienen pelon siitä, mitä tapahtuu, jos rummut jätetäänkin pois. Silti se olisi kokeilun arvoinen juttu, ja itse sen tekisin, jos vielä vastuussa olisin. Hiljaista voi toki olla alussa, mutta kyllä niihin uusiin sääntöihin tottuu kaukalossakin. Rummut oli aikanaan lähes välttämättömyys, 90-luvulla jokaisella fanikatsomolla piti olla sellainen, niin myös meillä. Nyt monet ovat jättäneet rummun pois, sillä se vaan ei sovi kiekkokatsomoon. Siihen suuntaan ollaan menossa, katsotaan kumpi tamperelaisista saa sen ensin pois käytöstä ja kumpi seuraa perässä.
En usko, että rummuilla on suurta vaikutusta siihen, että ihmiset taputtavat samanaikaisesti (kuten Volvo#27 mainitsi). Ennemminkin se sekoittaa kaikki, jotka haluaisivat taputtaa. Se taas johtuu, siitä, että rumpali elää aivan omassa maailmassansa (sori Make, kritiikki pitää ottaa vastaan, ja kenties oppia). Rummulla (varsinkaan tomilla) ei lähdetä vetämään sooloa, vaan pysytään niin peruskompissa, ettei se erotu muusta metelistä yhtään. Ei välisoittoa eikä C-osaa. Rumpalin pitää soittaessaan heijastaa sitä, mitä sadat ihmiset tekevät ympärillä, kuunnella heitä. Ei yksinkertaisesti voi hakata mielin määrin, odottaen että kaikki muut saavat päämäärättömyydestä kiinni. Lisäksi, tahti on tällä hetkellä aivan liian nopea ja kiihtyy vielä siitäkin huimaa vauhtia. Tällöin jokainen taputtaa sen minkä kerkiää, vaikka kiekkoa ei olla vielä saatu yv-pelissä edes alueelle - tuloksena valtaisa sekamelska vailla päätä, häntää. Make, fanien kädet eivät riitä mukaan rumpukapuloiden tahtiin.
Tarkoitus ei ole nyt aukoa päätä kenellekään, vaan kehittää fanikatsomoa (mikä jopa oli taannoin oma toimenkuvani). Olisi mukava kuulla myös Maken kommentteja.