Kirjoittaja Aihe: Liigapörssi ja muut haastesarjat  (Luettu 112100 kertaa)

Poissa Screamager

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1636
    • Profiili
Vs: Liigapörssi ja muut haastesarjat
« Vastaus #330 : Lokakuu 25, 2015, 10:40:05 »
Kiitos tästä! Tietää ainakin, minkä joukkueen pelajilla tulee irtopisteitä seuraavassa jaksossa. Muistanko omiani vai tilastoitiinko viime kaudella noita blokkeja hetken aikaa liigan sivuilla? Jotenkin on mielikuva, että jossain oli blokkaustilasto esillä ja jo tuolloin Ässä-pelaajat dominoivat tilastoa.

Illalla oli väärät filtterit käytössä ja tässä oikea lista blokatuista laukauksista paikkakunnittain eli ko. joukkueiden kotiotteluissa:
Sport 9,3
HPK 7,1
SaiPa 7,1
Ässät 7,0
KooKoo 6,2
Ilves 5,5
Blues 5,4
Tappara 5,1
HIFK 4,6
KalPa 4,5
Kärpät 3,7
Lukko 3,1
Pelicans 3,1
JYP 2,9
TPS 1,2

Eli eroja on oikeasti. TPS:n lukema ei voi selittyä pelkästään sillä, että ei vaan blokata. Sportin kotipeleissä blokataan semmoinen kahdeksan kertaa ahkerammin kuin TPS:n kotipeleissä?

Poissa gatecrasher

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 7605
    • Profiili
Vs: Liigapörssi ja muut haastesarjat
« Vastaus #331 : Lokakuu 25, 2015, 10:53:31 »
Jostain muistan lukeneeni, että Liigan sivuilta nuo blokkitilastot vedettiin pois, koska tilastointitavat eri paikkakunnilla oli varsin kirjavat. Mitään yhteistä käytäntöä ei ollut ja siksi noita paikkakunta kohtaisia, ja varsin räkeitä sellaisia, muodostui.

Poissa Screamager

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1636
    • Profiili
Vs: Liigapörssi ja muut haastesarjat
« Vastaus #332 : Lokakuu 25, 2015, 10:58:41 »
Jostain muistan lukeneeni, että Liigan sivuilta nuo blokkitilastot vedettiin pois, koska tilastointitavat eri paikkakunnilla oli varsin kirjavat. Mitään yhteistä käytäntöä ei ollut ja siksi noita paikkakunta kohtaisia, ja varsin räkeitä sellaisia, muodostui.

Tätä se oli viime kaudella ja on näköjään tälläkin kaudella kuten yllä olevasta tilastosta huomaa. Ihme homma myös se, että blokkitilastointi on Liigapörssin sivuilla saatavilla, mutta ei Liigan virallisilla sivuilla.

Poissa KILO

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1903
    • Profiili
Vs: Liigapörssi ja muut haastesarjat
« Vastaus #333 : Lokakuu 25, 2015, 14:46:53 »
Jopa pisteiden tilastointi on kyseenalaista. Viikonlopun kierroksilta käteen jäi, että Tukoselle ja Perrinille [1] on merkattu ylimääräiset syöttöpisteet Kallion maaliin Tapparaa vastaan ja toisaalta Partaselle ei merkattu syöttöpistettä [2] Elkinsin maaliin JYP:iä vastaan.

[1] http://www.ruutu.fi/video/2244766 ajassa 3:18–3:25
[2] http://www.ruutu.fi/video/2244522 ajassa 2:40–2:50 lisäksi still-kuva Partasen kosketuksesta, koska Ruudun huippuhetkissä on niin huono framerate: http://i.imgur.com/YuhWjXI.jpg

Ihme homma myös se, että blokkitilastointi on Liigapörssin sivuilla saatavilla, mutta ei Liigan virallisilla sivuilla.
Liigan uutinen Ilmaisia syöttöpisteitä ei ole about vuoden takaa avaa asetelmaa hieman: "Liiga jakaa eri tasoisia käyttöoikeuksia tietokannan rajapintaan. Tietokannasta tuotettavat tilastot ovat Liigan virallisia tilastoja. Näitä virallisia tilastoja käyttävät Liigan yhteistyökumppanit mm. Nelonen, Veikkaus ja Liigapörssi omassa liiketoiminnassaan."

En ole edes pistänyt merkille tuota blokkaustilastoa LP:n puolella, enkä myöskään mainittua aloitustilastoa. Esim. nyt mulla ei ole ensimmäistäkään sentteriä joukkueessa. Paljon aloittava sentteri tosiaankin kiskoo aika isoja pisteitä aloituksista. Esimerkkejä vielä keskeneräisen kakkosjakson pisteistä:

Lajunen 78 pistettä, 26 aloituksista
Gagnon 108 pistettä, 34 aloituksista
Dixon 50 pistettä, 16 aloituksista
Flinck 70 pistettä, 22 aloituksista

Kullakin noin 30 % pisteistä. Todella iso merkitys. Se voi olla myös suurempi; Elkins 65 pistettä, 29 aloituksista.

Oon mä muutoinkin vähän kännissä, koska oon pitkään elänyt sellaisessa todellisuudessa, että jakso loppuu tiistaina. Siksi "tuhlasin" vaihtoni. Jakso siis loppuu oikeasti viikon päästä sunnuntaina. Sama tarina ton kapteenivalinnan kanssa. Ei sitä tule pahemmin vaihdeltua. Nyt lähiaikoina oon yrittänyt petrata asiassa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 25, 2015, 14:54:43 kirjoittanut KILO »
Numerot ei valehtele, mutta tilastot ei kerro koko totuutta.

Poissa Screamager

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1636
    • Profiili
Vs: Liigapörssi ja muut haastesarjat
« Vastaus #334 : Lokakuu 25, 2015, 16:15:43 »
Oon mä muutoinkin vähän kännissä, koska oon pitkään elänyt sellaisessa todellisuudessa, että jakso loppuu tiistaina. Siksi "tuhlasin" vaihtoni. Jakso siis loppuu oikeasti viikon päästä sunnuntaina. Sama tarina ton kapteenivalinnan kanssa. Ei sitä tule pahemmin vaihdeltua. Nyt lähiaikoina oon yrittänyt petrata asiassa.

Keräsit Liigapörssin jumalien kunnioituksen, kun vaihdoit Maalahden Saravoon Peksin taannoiseen juhlapeliin ja asetit hänet vielä kapteeniksi keskellä kiivasta taistoa. Se oli Miehen Tyä.

Mää olin varmaan sua enemmän kännissä kun vaihdoin toiseksi laituriksi Tommi Välimaan tässä taannoin. Ei pitäisi ikinä sortua moiseen, mutta kun jotain piti tehdä. No, teki se maalin viime pelissä sentäs.

En määkään noita aloituspisteitä niin ole seurannut, mutta aika hyvin niistä näkyy pisteitä satelevan, t. joukkueessa yksi laituri/sentteri. Joukkueen luotsaaminen vaatii näköjään vähän enemmän mänidzmenttiä kuin muistelin..