Kyllä mä tuosta kaavasta näen sen mitä aikaisemminkin sanoin. Jos sä Naapuri et nähnyt Tapparan materiaalin potentiaalia liigan kärkeen, niin sä katsot liian vihreillä laseilla näitä hommia.
Peesaan Ipen näkemystä, sillä hän on kyllä nähdäkseni oikeassa. Ennen kauden alkua oli 1. Kärpät, sitten oli pitkä väli ja tuli 2. Tappara, jonka jälkeen oli hiukan väliä ja tuli 3. "kaikki muut". Blues vaikutti yllätyskelpoiselta Heikkilän ansiosta. Kärpät on ainoa joka jonka rosterin taso ei ole valunut alaspäin samaa tahtia sarjan yleisen tason mukana. Tappara ja Pelicans nähtiin täksi kaudeksi eniten vahvistuneina.
Ehkä kyseessä oli minun vihreiden lasieni sijasta se, että te katsotte tilannetta liian oranssien lasien läpi. Minä sanoin nimittäin näin:
Kuten "näillä palstoilla" syksyllä kirjoitettiin, niin Tapparalla oli selkeästi kovempi materiaali, kuin Ilveksellä ja minä ja moni muukin piti Ipan materiaalia Ässien vastaavaa kovempana. En nyt Tapparaa ihan kakkosena materiaaliltaan pitänyt, mutta se, mitä Jukka sai siittä irti, oli pettymys. Olen edelleenkin sanojeni takana, koska pidin Bluesia liigan toiseksi kovimpana porukkana ja Jokereita kolmanneksi kovimpana. Uskoin Bluesin vihdoinkin Heikkilän johdolla ja Kariyan avustuksella nousevan materiaalinsa edellyttämälle tasolle, mutta olin siinä pahasti väärässä. Jokerien materiaali oli ehdottoman kova ja homma kusasikin vain kokemattoman valmentajan epäonnistumiseen (osin myös maalivahdin viimehetken menetykseen). Tiedostin toki Immosen aiheuttaman riskin. Tapparan laskin omissa ajatuksissani "potentiaalisiin mitallijoukkueisiin" ja Jokerien uhkaajaksi, mutta en mitenkään ehdottomaksi kakkoseksi, niin kuin oranssien lasien takaa saattoi näyttää. Syy tähän oli muuten se, että toisin kuin lähes kaikki tapparalaiset kirjoittajat, niin itselläni luottamus Jukkaa kohtaan laski jo ensimmäisellä Lukko-kaudella, enkä uskonut Jukan "uutena valmentajana" pystyvän entisen vierailun tuloksiin.
Itse muuten veikkailin Ipaa kuudenneksi, mihin taas täällä ei varmaan juuri kenelläkään usko riittänyt. Tässäkin erehdyin siltä osin, että uskoin joukkueeseen löytyvän ulkopuolelta ne pari kovan luokan vahvistusta, joita koko kesä ja syksy etsittiin. Niitä ei löytynyt, mutta meidän nuoriso-osasto teki niin uskomattoman nousun, että tavoite saavutettiin. Hieno esimerkki siittä, että omille junnuille kannattaa antaa tilaisuus.