Mutta lähtökohtaisesti tosiaan en missään nimessä toivo, että aloittaisi meidän ykkösenä. Hyvässä tilanteessa siihen rooliin vielä hankittaisi jokin muu peluri, mutta lienee realistista odottaa, että sellaista hankintaa ei enää tule.
Olen samaa mieltä, että ideaalitilanteessa saataisiin vielä ykkösketjun keskelle joku huippu. Vänttinen olisi tällöin varmasti loistava puolustava sentteri kolmosessa. En minäkään kuitenkaan usko, että tässä vaiheessa enää oltaisiin hankkimassa uutta kovan luokan pelaajaa. Korkeintaan sellainen voi tulla kesken kauden - kuten Guolla viime vuonna.
Kyllä kaikki viittaa siihen, että sekä Tappara että Vänttinen itse haluavat nähdä miehen kyvyt suuremmassa kiekollisessa roolissa kuin mitä hän on tähän mennessä Jypissä saanut. Tämä on varmasti painanut vaakakupissa, kun Vänttinen on pättänyt Tapparaan tulla (vaikka asiassa olisi muitakin taustamuuttujia).
Itse olin vähän kaavaillut saman suuntaisia ketjuja kuin "juti" tuossa ylempänä:
Sindel-Vänttinen-Lucenius kuulostaisi oikein toimivalta. Sentterin rooli puolustuksessa on kuitenkin laitureita tärkeämpi, joten voi olla vain hyvä, jos juurikin keskellä pelaa kentällisen puolustavin hyökkäjä. Lucenius puolestaan on tähän mennessä onnistunut selvästi paremmin "vapaassa" laiturin roolissa kuin kurinalaisuuttaa vaativassa sentteripelissä. Luce vaikuttaa parhaimmillaan hieman Ville Peltoselta - älykkäältä kiekolliselta laitahyökkääjältä. Ja jos tiedot Sindelin maalintekijänkyvyistä osoittautuvat oikeaksi, hänellekin sopin paikka lienee laidassa.
Koskela-Guolla-Pekkala olisi myös minun valintani kakkoseksi. Koskela lienee yksi joukkueen suurimmista kysymysmerkeistä. Hän on vielä muutama vuosi sitten takonut tähtiluokkaan oikeuttavia pistesaldoja, mutta on sittemmin tullut reilusti alaspäin. Silti viime kaudellakin hän pelasi hetken aikaa hyvin juuri Guollan (ja Nemon) kanssa. Siksi haluaisin kokeilla josko Koskelan ja Guollan yhteys löytyisi taas uudestaan. Ei niitä yli 50 pinnaa kaudessa tehneitä kavereita niin paljon nykyliigassa ole, että ihan heti kannattaa hylätä, jos uralla tulee vaikeita hetkiä. Toki nyt lienee viimeinen tilaisuus Koskelalla nousta takaisin sille tasolle, millä hän on jo ollut Kalpassa ja ensimmäisenä Tapparan vuonnaan.
Pekkalan tehtävä olisi tuossa ketjussa stuntata Ville Niemistä. Tehtävä on haastava, mutta sen minkä Pekkala peliälyssä ja kovuudessa häviää, hän voi yrittää korvata vauhdilla. Asenne hänellä vaikuttaisi jo valmiiksi kohtuullisen hyvältä. Joka tapauksessa Guollan ja Koskelan kanssa samaan ketjuun tarvitaan nopeutta ja vääntövoimaa.
Nopeusominaisuuksien suhteen Tapparan hyökkääjätilanne näyttää harvinaisen hyvältä. Toisaalta, sen kääntöpuolena fyysisiä hyökkääjiä näyttäisi olevan niukasti.