Kirjoittaja Aihe: Liigan kurinpito  (Luettu 181403 kertaa)

Poissa 4_TRA

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 3246
    • Profiili
Vs: Liigan kurinpito
« Vastaus #600 : Marraskuu 20, 2015, 13:56:45 »
Törmänen, myös Tapparalta kaks äijää sivussa eli Haapala ja Ilomäki, eli opettele valmentamaan pikkuhiljaa. Tuolla Hifkin budjetilla ei pari äijää pitäs merkata mitään.

Anywayssiä, kurinpidosta kuuluu: Lassilalle 7 ottelua pelikieltoa.

Poissa McCalhoun

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 74
    • Profiili
Vs: Liigan kurinpito
« Vastaus #601 : Marraskuu 20, 2015, 14:01:11 »
Törmänen kääntää logiikallaan häviön Tapparalle ja Åstenin yksipuolisen päällekarkauksen Liigan kurinpidon syyksi.

Mä luin Törmäsen kommentin niin, että hän tarkoitti tuomareiden ottelun aikaista toimintaa siinä Kurosen tapauksessa.
Eli jos Kuronen olisi heti saanut jäähyn päähän kohdistuneesta taklauksestaan, niin Åstenia ei olisi tarvinnut käskyttää. ;)
Ilo pukukopissa näkyy katsomossa

Poissa McCalhoun

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 74
    • Profiili
Vs: Liigan kurinpito
« Vastaus #602 : Marraskuu 20, 2015, 14:04:38 »
Anywayssiä, kurinpidosta kuuluu: Lassilalle 7 ottelua pelikieltoa.

Miten ihmeessä Lassila sai vähemmän kuin Tyrväinen? Lassilan temppu oli tekona mun mielestä paljon vaarallisempi ja vielä enemmän "peliin kuulumaton" kuin Tyrväisen.
Ilo pukukopissa näkyy katsomossa

Poissa coly

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 3368
    • Profiili
Vs: Liigan kurinpito
« Vastaus #603 : Marraskuu 20, 2015, 14:09:17 »
Lassila sai periaatteessa saman kakun kuin Tyrväinen eli 7 peliä. Siinä tuli Tyrväiselle +2 peliä vanhoista kolttosista.

Aika kinkkinen arvioida tuo Lassilan tilanne. Mikä olisi oikea ja mikä väärin. Mailalla lyönti kasvoihin on aina järkyttävää. Voi olla, että kurinpito osti Lassilan "en tarkoittanut osua päähän".

Poissa Maikki

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 79
    • Profiili
Vs: Liigan kurinpito
« Vastaus #604 : Marraskuu 20, 2015, 14:20:03 »
Niin vähän kinkkinen lähteä tulkitsemaan; kun kuitenkin Tyrväisen kohdalla näkee selkeästi, että on tahallinen ja yrittää osua päähän.. Lassilan kohdalla taas teko myös tahallinen, mutta se yrittääkö oikeasti osua päähän, vai "luistaako" maila kädestä, niin että osuu vahingossa päähän.. Jos Gratton olisi menettänyt näön, niin sitten olisi sanktio ollut varmaan yli 10 peliä.. Mutta naurahdin tuolle Lassilan kommentille, ettei löisi ikään päähän: eikös nyt juurikin noissa hänen pimennys tapauksissa ole kilvellä hakannut surutta päähän.. Ihme mies..

Poissa TJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1491
    • Profiili
Vs: Liigan kurinpito
« Vastaus #605 : Marraskuu 20, 2015, 15:09:01 »
Voi olla, että kurinpito osti Lassilan "en tarkoittanut osua päähän".
Niin teki, sehän selviää kun lukee tuon päätöksen.
"Pelikiellon kestoa harkitessaan kurinpitoryhmä on ottanut huomioon Lassilan menettelyn moitittavuuden, mutta myös sen Lassilan lausumassaan toteaman seikan, että tarkoitus ei ole ollut lyödä mailalla kasvoihin vastustajaa. Mikäli Lassilan teko olisi tulkittu harkituksi, olisi rangaistus ollut huomattavasti ankarampi."
Tätä ei saa ottaa talteen.

Poissa FakLemstrom

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Liigan kurinpito
« Vastaus #606 : Marraskuu 20, 2015, 15:27:36 »
Voi olla, että kurinpito osti Lassilan "en tarkoittanut osua päähän".
Niin teki, sehän selviää kun lukee tuon päätöksen.
"Pelikiellon kestoa harkitessaan kurinpitoryhmä on ottanut huomioon Lassilan menettelyn moitittavuuden, mutta myös sen Lassilan lausumassaan toteaman seikan, että tarkoitus ei ole ollut lyödä mailalla kasvoihin vastustajaa. Mikäli Lassilan teko olisi tulkittu harkituksi, olisi rangaistus ollut huomattavasti ankarampi."
Niinpä niin. Kukapa sitä tunnustaisi ::). Kovasti vaan tähtäyspiste näytti olevan ylhäällä...

Poissa Kolme Seppää

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1318
    • Profiili
Vs: Liigan kurinpito
« Vastaus #607 : Marraskuu 20, 2015, 16:20:24 »
Voi olla, että kurinpito osti Lassilan "en tarkoittanut osua päähän".
Niin teki, sehän selviää kun lukee tuon päätöksen.
"Pelikiellon kestoa harkitessaan kurinpitoryhmä on ottanut huomioon Lassilan menettelyn moitittavuuden, mutta myös sen Lassilan lausumassaan toteaman seikan, että tarkoitus ei ole ollut lyödä mailalla kasvoihin vastustajaa. Mikäli Lassilan teko olisi tulkittu harkituksi, olisi rangaistus ollut huomattavasti ankarampi."

Kuka pelaaja koskaan tunnustaisi, että pyrki vahingoittamaan vastustajaa? Väittihän Tyrväinenkin vain yrittäneensä estää Kuuselaa.

Lassilan teko menee mielestäni syksyn törkyotteiden kärkeen. Tästä väkivallanteosta tulee törkeä, kun siinä käytetään "astaloa" poliisin termejä käyttäen. Olisin itse antanut vähintään 10 ottelua tästä, koska loukkaantumisriski näissä on vielä suurempi kuin rumissa taklauksissa. Perushalonhakkuuta pelaajan mailallakin tai poikittaisen mailan antamisesta suojaamattomiin kohtiin tai suoraan vastustajan naamatauluun saisi karsia kovemmalla kädellä.

Åstenillekin tuli onneksi jonkinlainen kakku. Uusia Lodstedteja ei kaivata liigaan.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2015, 17:44:40 kirjoittanut Kolme Seppää »

Poissa Tapparan näköinen mies

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 887
    • Profiili
Vs: Liigan kurinpito
« Vastaus #608 : Marraskuu 20, 2015, 16:32:01 »
Jos tahallaan lyö mailalla naamaan, niin sehän on melkein tappoyritykseksi laskettava. Raastuvassa tavataan ja hokkarit voi nostaa naulaan.

No Lassilan tapauksessa on selvää, että yritti osua ja tehdä kipeää, mutta ei kuitenkaan ole selvää, että olisi naamaan tähdännyt. Siinä mielessä ymmärrän tuon kurinpidon perustelun, että näissä on ero. Kurinpitoryhmä olisi kyllä voinut selventää tuota lausuntoaan "Mikäli Lassilan teko olisi tulkittu harkituksi, olisi rangaistus ollut huomattavasti ankarampi". Kiinnostaisi tietää, kuinka paljon ankarampi. Mikäli harkitusti lyö toista pelaajaa mailalla kasvoihin, niin minun mielestäni pelikielto saa olla luokkaa loppukausi + seuraava kausi. Miksei ikuinenkin.

Lassilan tapauksessa ei myöskään ole kyse mistään pieleen menneestä peffalle läpsäisystä, vaan ihan kimakka isku ja ylös se heilahtaa, jolloin pitäisi olla tiedossa, että pahaa jälkeä voi tulla. Olkoonkin, että tarkoitus oli osua vaikka olkapäähän naaman sijasta. 7 peliä on aika vähän tuosta, kyllä olisi voinut tuplana laittaa, niin olisi tullut vähän selkeämpi viesti, ettei näitä maalivahtien kostoiskuja hyväksytä.

Poissa Miksa

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 551
    • Profiili
Vs: Liigan kurinpito
« Vastaus #609 : Marraskuu 20, 2015, 16:51:32 »
En kyllä ymmärrä mitään muuta selitystä kuin filmin katkeaminen ja niitäkin tälle kaverille tulee aika ajoin. Jos kaveri vetää sillä moken pitsalapiolla kohtuullisen kovaa ja vielä suuntaa sen liikkeen yläviistoon, niin ei voi olla mitään sellasta poraamista ettei tarkoittanut osua naamaan. Siellä se naama kuitenkin on , pakko se kiekkoilijankin koulutuksella on tiedostaa. Pesarilla lyöminenkin olis " parempi" kun se on pyöree. Tässä mailassa kun sattuu oleen aika vihasia kulmia.

Ei paljosta puuttunu ettei menny silmä. Olisko siinä riittäny sit se, ettei tarkottanu satuttaa.

Ittee kyrsii kaikkein eniten tää mailalla lyöminen. Se on siinä lapasessa pelaamista varten. Jo aikanaan se Palolan huitominen vitutti ja se oli pientä tähän verrattuna.
Antakaa määkin huudan ,määkin olen kännissä.

Poissa peterra

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1211
    • Profiili
Vs: Liigan kurinpito
« Vastaus #610 : Marraskuu 20, 2015, 17:03:00 »
Kurinpitoryhmä olisi kyllä voinut selventää tuota lausuntoaan "Mikäli Lassilan teko olisi tulkittu harkituksi, olisi rangaistus ollut huomattavasti ankarampi"

Mitä selventämistä tuo vaatii? Harkittu vs. spontaani.
Tämä on tulkittu "spontaaniksi" teoksi Lassilan kertoman perusteella, eli sekunnin mielijohteestä päätti kostaa turhautumisen ja huitaisi mailalla. Tämä on siis spontaani.

Harkittu todennäköisesti tarkoittaisi, että Lassila on miettinyt jo aiemmin, että kostan Grattonille asian X ja harkiten käyn häntä läimäyttämässä mailalla naamaan.

Spontaani on vaistojenvaraista toimintaa, johon ei yleensä liity miettimistä. Harkittu taas vastaavasti sisältää ajatuksen miettimisestä. Teko on spontaani.

Poissa Naapuri

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1552
    • Profiili
Vs: Liigan kurinpito
« Vastaus #611 : Marraskuu 20, 2015, 18:14:35 »
Tyrväisen rangaistuksen katsoin oikean suuruiseksi, mutta minun mielestäni nyt oli kyseessä jopa henkeä uhkaava teko ja silloin tuomion olisi pitänyt olla kovempi. Kerrankin olen täysin samaa mieltä "Iltasanomien asiantuntijoiden" kanssa, vaikka siinä olikin asiavirhe Tyrväisen teon suhteen.

http://www.iltasanomat.fi/sm-liiga/art-1447996851321.html

Poissa Oijennus

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 602
    • Profiili
Vs: Liigan kurinpito
« Vastaus #612 : Marraskuu 20, 2015, 18:23:29 »
Tyrväisen rangaistuksen katsoin oikean suuruiseksi, mutta minun mielestäni nyt oli kyseessä jopa henkeä uhkaava teko ja silloin tuomion olisi pitänyt olla kovempi. Kerrankin olen täysin samaa mieltä "Iltasanomien asiantuntijoiden" kanssa, vaikka siinä olikin asiavirhe Tyrväisen teon suhteen.

http://www.iltasanomat.fi/sm-liiga/art-1447996851321.html
Millä tapaa Lassilan teko on "henkeä uhkaavampi" kuin Tyrväisen teko?

Ja ei, en lähde kuuntelemaan mielipiteitä IS vesseleiltä, vaan pyrin muodostamaan ne itse.

Poissa Naapuri

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1552
    • Profiili
Vs: Liigan kurinpito
« Vastaus #613 : Marraskuu 20, 2015, 18:43:56 »
Millä tapaa Lassilan teko on "henkeä uhkaavampi" kuin Tyrväisen teko?

Ja ei, en lähde kuuntelemaan mielipiteitä IS vesseleiltä, vaan pyrin muodostamaan ne itse.
Esimerkiksi osuessaan kaulaan tuollainen isku murskaa henkitorven ja ainoa konsti auttaa, on avata henkitorvi.

Poissa Oijennus

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 602
    • Profiili
Vs: Liigan kurinpito
« Vastaus #614 : Marraskuu 20, 2015, 18:53:38 »
Millä tapaa Lassilan teko on "henkeä uhkaavampi" kuin Tyrväisen teko?

Ja ei, en lähde kuuntelemaan mielipiteitä IS vesseleiltä, vaan pyrin muodostamaan ne itse.
Esimerkiksi osuessaan kaulaan tuollainen isku murskaa henkitorven ja ainoa konsti auttaa, on avata henkitorvi.
Kerrotko vielä millä tapaa kyynärpää isku vastapalloon eroaa mailasta? Eli, joa kyynärpää osuu kaulaan tai jos maila osuu kaulaan.
Eikö molemmilla tavoilla voi mennä henkitorvi murskaksi?

Mä olen jatkoajan puolella pitänyt yllä ja pidän yllä taistelua siitä, että sekä case Tyrväinen tai case Lassila vahingot olisivat voineet olla yhtä pahoja. Lassilan tapaus vain näyttää pahemmalta. Molemmat ovat yhtä raukkamaisia. Ja ennenkaikkea kurinpito arpoi näistä vastaavat rangaistukset, mikä on minusta erittäin hyvä ratkaisu.

Pakko nostaa myös esille se, että miten olisi käynyt; JOS Tyrväinen olisi osunut käteen/olkapäähän tai JOS Lassila olisi osunut polveen tai kylkeen. Väittäisin, että 2 minuuttia estämisestä Tyrväiselle ja 2 minuuttia huitomisesta Lassilalle.
Kyllä minun mielestäni seuraamuksista pitää rankaista.