Eduskuntavaalit juu. Mulla on neljä ehdokasta, joista pitäisi valita. Tai kuten
Hal9000 jo viittasikin, kiitos
suhteellisen vaalitavan ja ryhmäkurin, mun on käytännössä valittava neljästä puolueesta, minkä ohjelmaa haluan tukea.
YLEn vaalikoneen antamassa järjestyksessä varteenotettavat ehdokkaani edustavat Vihreitä, Kokoomusta, SDP:tä ja Keskustaa. Kolme naista ja yksi mies, kaksi näistä ovat mulle jotenkin tuttuja.
Vihreiden ohjelmassa mua viehättää lisäydinvoimavastaisuus ja myönteisyys kansalaispalkkaa (perustuloa) kohtaan, närää aiheuttaa jätteenpolttokielteisyys ja yleislinja ”antaa kaikkien kukkien rehottaa”.
Kokoomuksella nuo mulle kaikkein tärkeimmät, eli lisäydinvoima ja kansalaispalkka menevät taas ihan väärin päin. Muuten kelpais vallan mainiosti, sitä paitsi se ehdokas kestää pidempääkin katselua.
Demariehdokkaan mää tunnenkin. Fiksu nainen, jolla on varmasti selkärankaa äänestää ryhmää vastaan tärkeissä kysymyksissä. Närää aiheuttaa nimenomaan SDP, sekin Tampereen pormestari-häpeningin jälki-itkuista (ts. "Kokoomuksen Haba"). Kummasti demareille alkoi kelpaamaan pormestarin valinta kansanäänestyksellä sen jälkeen kun heidän oma ehdokkaansa ei tullutkaan valituksi. Sitä saa mitä tilaa.
Keskustalaisenkin mää tunnen jotenkuten. Fiksu mies, jonka ”selkärangan” lujuudesta en kuitenkaan osaa varmaksi sanoa. Lisäplussaa tälle ehdokkaalle ehdottomasti parhaista kotisivuista ja musiikkiharrastuksestaan. Keskustan suhtautuminen kansalaispalkkaan on kynnyskysymys.
Ydinvoimaan mää suhtaudun kielteisesti. Kyllähän se on päästöjen puolesta puhdas keino tuottaa energiaa, mutta se jäte. Melkoisen tappava perintö jälkipolville. Eikä ne maapallon uraanivaratkaan rajattomat ole.
Jotakin muuta tilalle, mutta mitä? Säästöjä, uusiutuvia ja ihan uusia energiamuotoja, kiitos.
Kansalaispalkka puolestaan on mun mielestäni ainut keino, millä sekä
oikeasti kannustetaan työllistymiseen että säilytetään yhteiskuntarauha osa-aikaisten työsuhteiden tullessa pysyviksi.
Nykyiset tuet eivät työntekoon kannusta, matalapalkka-aloilla tää on nähtävissä joka ikinen päivä. Ei vaan kannata mennä töihin, kun tuet poistuu ja kokopäivätyölläkin käteen jää hyvässä lykyssä vähemmän rahaa.
Lisäksi nykyjärjestelmä on todellakin järjettömän byrokraattinen, joustamaton sekä ihmisarvoa alentava. Kahden viimeisen vuoden aikana olen tämän oppinut kantapään kautta.
En mää ole minkään vasemmistolaisen ”kaikille tonni käteen verottomana” –linjan kannattaja, vaan noin puolet siitä. Suurin piirtein kansaneläkkeen verran, ehkä hieman vähemmän, mutta verottomana. Se pitää hengissä, mutta lisätukien puuttuessa pakottaa hakemaan lisätienestejä elintason kohottamiseksi. Vaikka niitä kuuluisia marjoja poimimaan, enkä nyt tarkoita niitä Nikkilälle varattuja.
Täydellisen työkyvyttömyyden sekä vanhuuden varalle tukitaso pitäisi olla kaksi- tai kolmiportainen. Varathan kansalaispalkkaan ovat jo lähes kokonaan olemassa, nykyisissä tukimuodoissa ja niiden vaatimassa järjestelmässä, jota tietenkin purettaisiin.
Ei prkl, tästähän tuli vaalipuhe. Mun piti äänestää eikä olla ehdokkaana. Sori.