Mitä on pahasti sekaisin? Minusta peli ei ole ollut pahasti sekaisin kuin pienin ajoittain tuon Sport-tappion jälkeen. Itse asiassa muistan viime kaudelta useita paljon kamalampia esityksiä, kuin tämänpäiväinen. Erityisesti viime kauden El Klasikot olivat aivan kauheaa katsottavaa, kun Tappara ei yksinkertaisesti voittanut SaiPan sinistä, ei millään. Avauspelaamisessa oli ongelmia jo viime kaudella. Joillain tuntuu olevan vähän romantisoitu kuva tästä jääkiekosta. Siellä kun on nääs se toinenkin joukkue.
Tosin se pitää kyllä sanoa, että IFK:n hyökkääminen oli tänään pitkälti Rask-Kuparinen-Zaborsky -kolmikon varassa. Kokonaisuutenakaan en oikein ymmärrä tätä pienimuotoista IFK-hypeä. Eivät pelaa kovin kummoista kiekkoa, mitä olen muutenkin pelejä seurannut. Rakenteellisesti Kärpät on tällä hetkellä hävyttömän paljon muita edellä, ja voittanee runkosarjan. JYP tulee hyvänä kakkosena hiukan kepeämmällä materiaalilla ja koomaisemmalla pakistolla. KalPa neppailee sitten siinä kärkiryhmässä vielä. Lukon peli perustuu käytännössä pelkästään erikoistilanteisiin ja yksilöihin. Jos Tappara pelaisi tasakentällisin kuin Lukko, niin shitstorm Tapolan ympärillä olisi nykyisenkaltaista potenssiin kaksi. RD:n pelikirjalla ei ganalim barttalla juhlita mestaruutta. Lukon ja IFK:n kantaan Tappara voi kevään aikana iskeä, kunhan rutiini saadaan rullaamaan. Tässä saattaakin olla tilaisuus päästä murjomaan kalakukkoja keväällä.
Teams to beat ovat sitten Saimaan Pallo, HPK, Ilves ja Ässät. Näistä ehdottomasti Saimaa on se isoin kanto kaskessa. SaiPaa olen tällä kaudella katsonut niin vähän, etten ihan ole saanut kiinni tämän kauden jutusta. Ässät pelaa ihan hyvää lätkää, mutta materiaali ei vaan ihan riitä tasaiseen tuloksentekoon. HPK ja Ilves tulevat selkä edellä vastaan, kunhan vaan jollain tasolla pysytään.
Tapparan pelin rakenteellinen ongelma on siinä, ettei sapluunassa pysytä. Eli ei saada niitä ehjiä 60 minuuttisia. Mikä lääkkeeksi? Lisätään luistelua, parannetaan ylivoimaa ja tehdään paikoista maaleja. Eli henkistä puolta raikkaammaksi tekojen kautta. Eihän Tapola sille mitään voi, jos Kuusela vetää tyhjästä maalista seinille, ja vastaavasti jos Mäkinen heittää ylikovan puolisokon keskelle, kun Dixonin maila osoittaa hallin kattoa. Ja tuskin valmennus on erikseen kehottanut Aaltoa hieromaan kiekkoa liian pitkään ja menettämään omalla sinisellä.
Mutta yhdestä asiasta olen varma. Vaikka Tappara menisi finaaleihin tällä kaudella, niin siellä jos tulee tappio, Tapola haukutaan ihan paskaksi tällä palstalla. ***** ***** jos Marjamäkeä ei oltaisi kyseenalaisesti ajettu ulos, Kuusela olisi osunut tyhjiin ja Tappara olisi voittanut 6-0, niin varmaan silti olisi "Tapolalle het kenkää!" käynyt kuumana pelin jälkeen. Joukkue on niin hyvä kuin sen viimeinen peli. Niitä aikaisempia pelejä on ihan turha liikaa tuijottaa.