Ensiksi hanttihommista: itse olen työelämään päässyt sisään tekemällä paskista paskasimmat duunit for ever. Haisin kirjaimellisesti yhden aikaa mausteilta (vaatteet, reppu, iho) ja olen tehnyt vaikka mitä hanttihommia. Sitten suoraan koulusta (AMK) töihin ja tekemään duunia ja opiskelua samalla. Sitten siitä eteenpäin pikku hiljaa pienin askelin. En tunne muutenkaan ketään, joka olisi suorilta saanut unelmiensa duunin. Itse olen ainakin joutunut menemään varastojen ja ties minkä kautta.
edit: Pakko vielä jatkaa Paarman kaverista. Onkohan kaveri mennyt koskaan kesäduuniin vai onko hän niitä ihmisiä, jotka kysyvät KESÄTÖISSÄ, että voiko pitää vaikka juhannuksesta kolme viikkoa lomaa?
Sitten aloittajan teesit:
Suomi hyvinvointivaltionaTämä on mennyt käsite. Käytännössä sitä ei ole ja olemme nykyään siirtyneet jo palveluyhteiskuntaan. Tätä niin kutsuttua hyvinvointiyhteiskuntaa yritetään pitää vielä pystyssä velanotolla, mutta jokainen vähänkin rahasta ja reaalitaloudesta ymmärtävä tietää, ettei se tule loputtomiin jatkumaan. Nokia-ilmiö aiheutti meille 10 vuotta kestäneen valheen, jossa julkista sektoria kasvatettiin juuri täysin poikkeuksellisen Nokia-huuman seurauksena. Nyt kun Nokia-ilmiö on ohi, niin julkinen sektori ja päättäjät eivät ymmärrä, että olemme palanneet takaisin "normaaliin" tilanteeseen. Ilman Nokiaa tähän meillä on oikeasti varaa (eli n. miinus 7-miljardia pienempi julkinen sektori). Jos tätä reaaliongelmaan ei nyt herätä, niin ongelmia seuraa vielä jatkossa, koska muutamat puolueet täällä Suomessa (ja AY-liike) eivät ymmärrä sitä, millaisessa maailmassa nykyään elämme. Se maailma ei ole sulkeutunut, vaan globaali. Tämän lisäksi liian vahva euro syö teollisuudeltamme kilpailukykyä (eivät palkat sitä oikeastaan tee). Tämäkin on mediassa välillä toistettu teema, mutta tähän ei varsinkaan hallituspuolueissa uskota.
Suomen verotusJokainen TYÖSSÄ käyvä palstalainen ymmärtää, että Suomen verotus on monessa asiassa mennyt jo kipupisteen yli. Autoverotuksen muutoksen jälkeen veron tuotto on ollut negatiivinen, joka jo yksistään todistaa sen, kuinka byrokraattinen järjestelmämme on ihan helvetin sekaisin. Meidät käytännössä verotetaan hengiltä ja aivan kuin se ei riitä, niin heitellään kateusveroja (vaikka perintövero) ja erilaisia maksuja (vaikka autolle) vaikka meidän on käytännössä pakko liikkua autolla. Verotus on korkea Suomessa vain ja ainoastaan sen takia, että sillä ylläpidetään ylisuurta byrokraattista sektoria. Jos yksinkertaistamme lakeja, niin verotuksemme laskisi myös.
KokoomusKokoomus, kuten monet muutkin puolueet ovat välillä ihan helvetisti väärässä ja välillä ihan helvetisti oikeassa. Plussiksi lasken verotuksen laskemisen yrittämisen ja miinuksiksi eurolle ja EU:lle kumartamisen liiaksi. Aika neutraali puolue minun silmissäni ja puolueella on ihan oikeasti fiksujakin jäseniä, kuten vaikka europarlamentista pudonnut Korhola. Ja lasketaan plussaksi vielä se, että puolue todennäköisesti ymmärtää, että koko suomalainen yhteiskunta olisi mennyttä ilman yrittäjyyttä, jota varsinkin vasemmalta parjataan ihan huolella. Meillä on uskomaton määrä ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä, että työpaikat ovat olemassa heitä varten, joka on sinällään ihan päin **** ajateltu.