Itse mietin tuossa viikonloppuna kovan pettymyksen keskellä seuraavia asioita, joita tapparan pitäisi parantaa jotta kannua nostetaan oikeasti tulevina kausina:
- Joukkueen vetovoima on nyt varmasti hyvä ja kun Rautakorvelle vuosi sopimusta jäljellä. Pitäisi saada 1-2 jo kokemusta omaava pelaaja rosteriin, jolla kokemusta ratkaisupeleistä. Rautakorvella aivan huikea kyky nostaa pelaajia huipulle, mutta yleensä näillä pelaajilla takana vasta 1-2 kautta liigan eliitissä. Siksi pääkoppa ei vielä kestä "katkaisupeleissä". Kärpiltä löytyi näitä enemmän, joilla on kokemusta jonkun konkreettisen mestaruuden voittamisesta. Oli tapparallakin näitä, mutta ei samassa suhteessa. Palola vajosi varjoihin, mutta tosiasia on että yleensä ne pelaajat jotka juuri ovat nousseet liigan eliittiin runkosarjassa, niin eivät vielä ratkaise mestaruuksia. On näitäkin, mutta ne viedään yleensä suoraan Pohjois- Amerikkaan, aivan tällä tasolla Palola ei ole. Barkov olisi ollut kyseinen pelaajatyyppi mestaruuden ratkaisemiseen, jollei olisi loukkaantunut 2012.
- En lähde mollaamaan maalivahtia ja Metsola on kyllä huikea kaksijakoinen pelaaja. Välillä korvaamaton, mutta huonossa pelissä keskiarvo laskee liikaa alle keskiarvomolarin. Ja kun tämä peli osuu ratkaisupaikkaan, niin tämä jättää kysymysmerkkejä. Ja faktat osoittavat, että riski tähän on olemassa. Itseäni sapettaa "Game seveniä" enemmän kotipeli nro 6, jossa koin itse hienoimmat hetkeni hakametsän jäähallissa tähän mennessä, kun tappara tasoitti pelin 2-2 lukemiin. Silloin ajattelin, että nyt mestaruus on meidän. Humlin laukauksen torjuminen olisi pitänyt tapparalla otteen sekä momentumin. Nyt kun kiekko meni verkkoon, kun alitajunta teki tepposet ja hurmos oli kateissa. Löytyykö markkinoilta kuitenkaan parempaa molaria, ei helppo tehtävä scouttauksen kannalta. Ei edes rahalla. Tekisi mieli sanoa, että Zapolskin tyylinen molari pitäisi löytyy, mutta tämä on lottoarvontaa ja todennäköisyys luokkaa 20/80.
- Pelaajiston keskikoko. En mitenkään väheksy "mikkihiirikenttiä" ja heitä en vaihtaisi pois. Josh Greenin kaltainen hyökkääjä olisi pitänyt olla myös toisessa kentässä. Yksi hieman raavaampi hyökkääjä täydentäisi tapparan paletin. Teemu Nurmi pitäisi saada tapparaan kaudelle 2015-2016 ja tämä on mahdollista, mitä itse olen kuullut. Itse kaipaan myös yhtä hieman isompaa vahvaa pakkia, kuten Markus Kankaanperä jolla kuitenkin ok kiekkotaidot ja peliä pystytään avaamaan. Tapparalla taitaa olla myös se ongelma, että Puistolan ja Saravon palkkamenot taitavat olla kohtuullisen isot, jos yritysmaailman termein analysoidaan saatua tehoa/hyötyä. Saravo nosti tasoaan tänä vuonna ja pärjää hyvin puolustavana pakkina, tosin toivoisin muutaman pisteen lisää kaudessa mutta tyydyn valittuun rooliin. Puistolalta odotin enemmän ja kiekollisessa pelissä pitää ottaa isompi vastuu. Yhden harhakauden hyväksyy, jos on loukkaantumisia tai hakemista ruotsalaisen pelityylin jäljiltä, mutta ensi kaudella olisi sitten se näytönpaikka. Potentiaalia on ja se ei ole mistään kymmenen vuoden takaa. Annetaan vuosi lisäaikaa;)
- Bailenin lähtö on varmasti myös hankala paikka ja pitäisi ehdottomasti löytää vastaava viivapelote. Aalto oli joskus tätä, mutta ainakin viime kaudella näytti tehot ja itseluottamus kadonneen. Uskaltaako kukaan laskea tehojen löytymisen varaan? Jossain oli mainintaa, että tappara satsaisi rahallisesti vielä enemmän. Pidän tätä viisaana ajatuksena, koska nyt on imua ja tuote kunnossa myös yritysmyynnin kannalta.
- Ikuinen toiveuni "snaipperista". Itse määrittelen Snaipperin sen tyylisenä pelaajana, jolla on valtava kunnianhimo ratkaista itse otteluita, kuten esimerkiksi Ville Vahalahti teki Lukolle. Tapparasta löytyy parhaat raastajat, pelintekijät sekä hyviä perustason hyökkääjiä sekä myös astetta parempia. Ei kuitenkaan aivan sellaista yksilöä, jolla olisi "voittamisen nälkä", parhaat tapparan hyökkääjät vajosivat "anteeksipyytelijän" tasolle viimeisissä finaaleissa. Vaikka en haluaisi tätä ääneen sanoa, niin Aaltosmaisen röyhkeää pelaajaa jokainen mestari tarvitsee. Ville Nieminen oli "lähes" tässä kunnossa 2012, tänä vuonna ei mutta antoi loistavan panoksen muulla saralla. Arvostukseni Nemoa kohtaan on valtava ja siksi ostan lipun halliin - ja ostaisin ensi kaudellakin. Jos terveys ei petä, niin toimistolla huono pelisilmä jos ei anneta Nemolle jatkoa. Pitää myös aina muistaa sponsorit ja urheilun henkilöityminen - sitä ei ole helppo korvata.
- Voutilaiselle jatkopahvi, jos mahdollista. Tapparan näköinen pelaaja, joka tekee tulosta. Kuuselan kausi oli erittäin hyvä harppaus taas vanhalle tasolle. Oikeanlaisen pelintekijän kanssa saataisiin laukauksesta ja Kuuselasta maksimi irti.
Usko kaudelle 2014-2015 on kova ja Jukka varmasti ottaa kesän aikana pelikirjaan juuri sen yhden napsun verran tarvittavaa aktiivisuutta lisää. Sitä olisi tarvittu.