Kirjoittaja Aihe: Tapparan fanikatsomo C3  (Luettu 125008 kertaa)

Tappara #27

  • Vieras
Vs: Tapparan fanikatsomo C3
« Vastaus #165 : Marraskuu 15, 2006, 14:46:17 »
Yksi, ja mielestäni melko iso syy, ettei katsomossa ole tällä hetkellä paljoa ääntä on se, että ne jotka sitä ääntä haluaisivat pitää enemmän, ja pitävät tällä hetkellä, istuvat niin eripuolilla katsomonosaa. Jos nämä tietyt kannattajat kuitenkin kannustaisivat joka pelissä samassa kohdassa katsomoa niin mielestäni ääntä tulisi halliin paljon enemmän kerralla. Vaikkei huutavien katsojien määrä kasvaisikaan niin helpommin se taitaa kuulua pidemmälle, kun ihmiset ovat samassa kohtaa kuin, että toinen on rivillä 3, seuraavan löytää riviltä 7.

Samaa mieltä. Tähän kyllä auttaisi sekin että fanikatsomolla olisi YKSI JOHTAJA. Ja kuten olen aikaisemminkin sanonut, niin tämä johtaja olisi johtaja ilman rumpua. Johtaja aloittaisi selkeästi huudot ja laulut. Jos kaikki laulaa ja huutaa omia juttujaan niin ei kuulosta hyvältä. En tarkoita tällä sitä että yksin ei saisi huutaa mitään, tyyliin "PUUSILMÄ!", mutta selkeät kannatus huudot ja laulut aloittaisi yksi ihminen selkeästi.

Yksi mikä minun mielestäni on luokaton yhteishuuto on, monesti heikon ylivoiman aikana huudettu "TÄNNE PÄIN", eipä siitä pelaaja varmasti ainakaan lisälatausta saa kun fanit alkavat "neuvomaan". Tämä nyt oli yksi pieni asia vain...

Poissa Wille

  • Pappateam
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Tapparan fanikatsomo C3
« Vastaus #166 : Marraskuu 15, 2006, 15:22:46 »
Tällä hetkellä se on tästä kausaripolitiikasta johtuen paikka, johon suurin osa tulee analyyttisesti seuraamaan jääkiekkoa ja vaihtamaan kuulumiset. Siihen se sitten jääkin. Joten jos se pelin seuraaminen todella on se tärkein asia, niin todellakin osta se kausikortti muualle.
Käsittämätön kommentti, faniko ei saa seurata peliä? Kyllä se Tapparan pelaaminen edelleen on se ensimmäinen asia miksi jäähalliin tullaan.
C3 ei voi tällaisenaan kehittyä. KP yrittää. Muuten meno on aika kuollutta.
Kummallista, että en näe asiaa ihan noin mustavalkoisena. Siellä on monta äänekästä ja sitkeää kannattajaa, KP etunenässä. Edelleenkin pelkän negan lappominen niskaan tuskin edistää kenenkään intoa edes keskustella asiasta. Varsinkin kun yleensä se paska valuu jostain ihan muusta katsomonosasta.
Radikaaleja muutoksia koko hommaan pitäisi saada. Vastuun tästä asiasta pitäisi kantaa myös seurojen toimitusjohtajat. Leinonen, Hautamaa ja molempien joukkueiden fan clubien kerma samaan pöytään miettimään vaihtoehtoja tunnelman parantamiseen.
Miksi raahaat jotain ihmisiä keskustelemaan C3:sta, joilla ei ole sen kehittämiseen mitään intressiä? Hautamaa ja IFC eivät pierekään tuon idean suuntaan. Mainitsit jo kerran kausaripolitiikan, joten mitäs luulet, oliko 53 euron hinnanalennus fanikatsomoon (vrt. ilveksen nosto) yritystä saada fanikatsomoon enemmän ihmisiä, väriä ja ääntä vai ihan vaan vahinko, josta Fan Clubin jäsenet sattuivat hyötymään?

Ole Rafael hyvä ja näytä esimerkkiä: ala fanikatsomon johtajaksi ja kerrot sieltä omalta paikalta mitä fanikatsomon pitäisi huutaa. Ei siihen mitään nimitystä tarvita, mutta oman asenteen, käytöksen ja innostuksen se vaatii. Siis joka peliin, ihan jokaiseen tiistai-KalPaankin.

Volvo heitti tuohon aivan pätevän kommentin, että suurin osa "hiljaisuudesta" aiheutuu siitä, että mölyävät ihmiset ovat ripoteltuina ympäri C3:sta. Osalla syynä on vanha paikka, jossa haluaa istua, sillä on tottunut _katsomaan_ pelin siitä. Tai sitten kavereilla on kausarit vieressä. Ja niin edelleen. Näillä huutavillakin ihmisillä on välillä asiaa vieruskavereilleen ja haluavat analysoida peliä. Suomalainen ja varsinkin tamperelainen yleisö kun siihen jopa kykenee.

Aina pitäisi jonkun tehdä jotain jollekin, mutta ikinä ei löydy niitä, jotka tekevät jotain.
Äijät nää, ei suostu enää häviään: Willen jengi, Roskasakki, Pappateam, Glad to be a Janari

Poissa tapsa34

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 3096
    • Profiili
Vs: Tapparan fanikatsomo C3
« Vastaus #167 : Marraskuu 15, 2006, 16:15:46 »
Olen Willen kanssa aivan samoilla linjoilla. En oikein käsitä miksi jotkut tulevat C3:een mollaamaan omia? Miksi? Kukin fanittaa silti tavallaan vaikka kuinka siellä huutelisi mitä tahansa. Ja saakin mun puolesta. Ei oikein käsitä mikä on henkilön motivaatio tulla kännissä huuteleen omille negatiivista? Tai sitten selvinkin päin. Itse tulen monesti kipeänäkin katsomaan pelin tai vaikka suoraan töistä väsyneenä. Enkä välttämättä huuda kertaakaan. Joskus huudan läpi pelin.

Poissa Manse-Fani

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1131
  • "Te voitte lähtee."
    • Profiili
Vs: Tapparan fanikatsomo C3
« Vastaus #168 : Marraskuu 15, 2006, 18:04:56 »
Aina pitäisi jonkun tehdä jotain jollekin, mutta ikinä ei löydy niitä, jotka tekevät jotain.

Tämä on ehkä vielä suurempi murhekryyni, kuin itse ongelma. Näitä samoja keskusteluja on puitu tälläkin palstalla miljoonat kerrat, ja aina ollaan päädytty samaan.

Omasta mielestäni C3 on osoittanut jo pieniä heräämisen merkkejä, mutta eihän ilmoitetusta 4000 silmäparista voi lähteä ylimaallisesti ääntä. Yksinkertaisesti tämänkin voi kiteyttää: lisää katsojia, lisää ääntä. Ja tämähän on meistä jokaisesta itsestä vain kiinni.

Poissa Wille

  • Pappateam
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Tapparan fanikatsomo C3
« Vastaus #169 : Marraskuu 17, 2006, 08:21:00 »
Eilen oli mukavaa C3:ssa (ainahan siellä on) ja kun nämä ainaiset valittajat eivät vielä ole keksineet mitään valitettavaa, niin minä kiitän.
Äijät nää, ei suostu enää häviään: Willen jengi, Roskasakki, Pappateam, Glad to be a Janari

Poissa Torspo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 530
    • Profiili
Vs: Tapparan fanikatsomo C3
« Vastaus #170 : Marraskuu 17, 2006, 10:12:02 »
Eilen oli mukavaa C3:ssa (ainahan siellä on) ja kun nämä ainaiset valittajat eivät vielä ole keksineet mitään valitettavaa, niin minä kiitän.

Epäilemättä mukava sinun oli sielä seurata voittopeliä, mutta ääntä C3:sta ei paljoa lähtenyt. Tosin lopussa oli mukavaa kun "Tappara on terästä" -biisi tarttui fanikatsomoon, niin sitä oli mukava laulaa ja kuunnella. Siitä kiitän minäkin.


Edelleen haluaisin teille rumpalipojille ehdottaa, että mitäpä jos EDES KOKEILISITTE SEURAAVAT KOLME KOTIPELIÄ ILMAN RUMPUA. Jos tämän jälkeen voi todeta että ääntä ei lähde niin sitten voitte mun puolesta tuoda rumpunne takaisin.
"Nämä Saipa-pelit on meille sellaisia El Clasicoita"
- V. Nieminen 7.3.2013

Poissa Mac

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 540
  • Tappara
    • Profiili
Vs: Tapparan fanikatsomo C3
« Vastaus #171 : Marraskuu 17, 2006, 10:48:43 »
Jep, kyllähän se rumpujen ääni kuulostaa ehkä hienolta, mutta miettikää ihmiskäsistä ja -suista lähtevää ääntä. Esimerkiksi se HIFK -fanien Turun reissu. Mä oon kans sitä mieltä, että rummut pois ja enemmän huutoo jne. C3 on ihan hyvä paikka fanikatsomolle, mutta mielestäni meidän pitäisi seistä. Toivottavasti tämä kausikorttihinta fanikatsomoon pysyy ja saadaan niitä faneja sinne katsomoon.

Laitetaan nyt vielä vähän esimerkkiä Jokereiden fanikatsomosta:

http://www.youtube.com/watch?v=EZX5ERYLH98

Eikö tuosta pitäisi ottaa vähän mallia :)? Ehkä meidän fanit ei jaksa hyppiä, mutta ehkä me jaksetaan edes seistä vai mitä :)?

Poissa TAPPARA 16

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Tapparan fanikatsomo C3
« Vastaus #172 : Marraskuu 17, 2006, 11:02:25 »
Mä olen samoilla linjoilla Torspon kanssa että kannattaisi kokeilla elämää ilman rumpuja. Mitään siinä ei häviä kun kokeilee ja ainahan sen rummun voi ottaa takaisin jos kokeilu osoittaa että rumpuja tarvitaan.
Nyt Make + kumppanit reilusti vaan käsiä läpsyttelemään.

Poissa Volvo#27

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 188
    • Profiili
Vs: Tapparan fanikatsomo C3
« Vastaus #173 : Marraskuu 17, 2006, 11:20:37 »
Noista rummuista sen verran. Niissä peleissä, kun hallissa on vähemmän väkeä ja Kalpa ei satu sytyttämään katsojia nuo rummut ovat ihan hyvät. Esimerkiksi eilisessä paikallisottelussa, kun halli oli lähes täynnä, rummuilla saa enemmän ihmisiä taputtamaan samaan tahtiin ja useat lähtevät noiden rumpujen mukaan. En kehottaisi heittämään rumpuja tällä hetkellä pois katsomosta vaan pikemminkin pyytäisin näitä kavereita lyömään sitä rumpua paljon kovempaa. Uskoisin ainakin, ettei tällä hetkellä olla siinä maksimikuminassa, mikä niistäkin soittimista saataisiin lähtemään. Toinen, ja suurempi pyyntö on kuitenkin se, ettei rumpalit lähtisi vetämään omaa sooloaan, jossa oikein kukaan ei taida tietää miten pitäisi kädet laittaa yhteen. Eilenkin pelissä oli hetkiä jolloin suurin osa C-päädystä taputti, mutta tahti ei ollut aivan sama kaikilla. Eilisen kaltainen kiima, kun saataisiin edes noissa taputuksissa samalle tasolle niin lievää eteenpäin menoa olisi havaittavissa. Toki on ymmärrettävää, ettei halli ole täynnä joka pelissä ja vastustaja ei ole samanlainen sytyke, mutta ei kai siitä vastustajasta ole tarkoituskaan syttyä.

Poissa Wille

  • Pappateam
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Tapparan fanikatsomo C3
« Vastaus #174 : Marraskuu 17, 2006, 11:37:35 »
Epäilemättä mukava sinun oli sielä seurata voittopeliä, mutta ääntä C3:sta ei paljoa lähtenyt.

mitäpä jos EDES KOKEILISITTE SEURAAVAT KOLME KOTIPELIÄ ILMAN RUMPUA.
Jaa, missäs sinä sitten peliä seurasit? Meidän pariaironelikko piti ääntä sen verran kun pidettiin, KP vielä säesti/tahditti mukavasti pari riviä ylempää.

Haluat siis että varsinkin Bluesia vastaan sitä ääntä ei ole?
Äijät nää, ei suostu enää häviään: Willen jengi, Roskasakki, Pappateam, Glad to be a Janari

Poissa TAPPARA 16

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Tapparan fanikatsomo C3
« Vastaus #175 : Marraskuu 17, 2006, 11:48:09 »
Mitä sä Wille sekoilet mitä tarkoitit kun kirjoitit:

Haluat siis että varsinkin Bluesia vastaan sitä ääntä ei ole?

Poissa Wille

  • Pappateam
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Tapparan fanikatsomo C3
« Vastaus #176 : Marraskuu 17, 2006, 12:23:23 »
Bluesia vastaan arkipäivänä moni kausikorttilainenkin jää kotiin -> Bluesia vastaan on hallissa tyhjää -> Bluesia vastaan niitä huutajia ei ole kovin montaa. Jos siis vielä rummutkin jätetään pois, niin hilijasta on.
Äijät nää, ei suostu enää häviään: Willen jengi, Roskasakki, Pappateam, Glad to be a Janari

Poissa le Magnifique

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 183
    • Profiili
Vs: Tapparan fanikatsomo C3
« Vastaus #177 : Marraskuu 17, 2006, 14:24:08 »
Kysymys Willelle ja muille muutoksia pelkääville: Miksi sitä rummutonta fanikatsomoa ei voisi edes kokeilla?
Voitaisiin poimia ohjelmasta muutamat pelit, joiden aikana rummut saa purra tuppea. Ennen joulutaukoa olevista viidestä kotiottelusta oikeastaan vain Blues-peliä voidaan ennakoida hiljaiseksi. On kaksi lauantaimatsia sekä Jokerit- ja IFK-ottelut. Niissä voisi testata, miten huutaminen onnistuu ilman rumpuja, ja sitten keskustella jälkeenpäin, miten fanit ovat sen kokeneet.
Blues-peliin rumpu messiin, jos haluaa varmistaa metelin synnyn sinä päivänä. Toisaalta, minua ihmetyttää hieman ajatus siitä, että kuvitellaan vaisujen pelien metelin syntyvän pelkästään rummun paukkeesta. Itse pidän jopa hiljaisuutta parempana ajatuksena kuin epämääräistä pikku-tomin mäiskintää, mutta se onkin vain oma mielipiteeni. Jos rumpusoolo on must, voisi käyttää tomin sijasta virveliä, tulisi hieman pehmeämpi soundi.

Itse olen vetänyt fanikatsomoamme kolmen kauden ajan, ja joka pelissä hakkasin rumpua niin maan perkuleesti (poislukien muutaman Lukko-pelin protestit - karmeeta hokia). Tiedän siis jonkin verran, missä mennään. Osaan myös kuvitella pienen pelon siitä, mitä tapahtuu, jos rummut jätetäänkin pois. Silti se olisi kokeilun arvoinen juttu, ja itse sen tekisin, jos vielä vastuussa olisin. Hiljaista voi toki olla alussa, mutta kyllä niihin uusiin sääntöihin tottuu kaukalossakin. Rummut oli aikanaan lähes välttämättömyys, 90-luvulla jokaisella fanikatsomolla piti olla sellainen, niin myös meillä. Nyt monet ovat jättäneet rummun pois, sillä se vaan ei sovi kiekkokatsomoon. Siihen suuntaan ollaan menossa, katsotaan kumpi tamperelaisista saa sen ensin pois käytöstä ja kumpi seuraa perässä.

En usko, että rummuilla on suurta vaikutusta siihen, että ihmiset taputtavat samanaikaisesti (kuten Volvo#27 mainitsi). Ennemminkin se sekoittaa kaikki, jotka haluaisivat taputtaa. Se taas johtuu, siitä, että rumpali elää aivan omassa maailmassansa (sori Make, kritiikki pitää ottaa vastaan, ja kenties oppia). Rummulla (varsinkaan tomilla) ei lähdetä vetämään sooloa, vaan pysytään niin peruskompissa, ettei se erotu muusta metelistä yhtään. Ei välisoittoa eikä C-osaa. Rumpalin pitää soittaessaan heijastaa sitä, mitä sadat ihmiset tekevät ympärillä, kuunnella heitä. Ei yksinkertaisesti voi hakata mielin määrin, odottaen että kaikki muut saavat päämäärättömyydestä kiinni. Lisäksi, tahti on tällä hetkellä aivan liian nopea ja kiihtyy vielä siitäkin huimaa vauhtia. Tällöin jokainen taputtaa sen minkä kerkiää, vaikka kiekkoa ei olla vielä saatu yv-pelissä edes alueelle - tuloksena valtaisa sekamelska vailla päätä, häntää. Make, fanien kädet eivät riitä mukaan rumpukapuloiden tahtiin.

Tarkoitus ei ole nyt aukoa päätä kenellekään, vaan kehittää fanikatsomoa (mikä jopa oli taannoin oma toimenkuvani). Olisi mukava kuulla myös Maken kommentteja.

Poissa Wille

  • Pappateam
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Tapparan fanikatsomo C3
« Vastaus #178 : Marraskuu 17, 2006, 14:50:02 »
Rummut oli aikanaan lähes välttämättömyys, 90-luvulla jokaisella fanikatsomolla piti olla sellainen, niin myös meillä. Nyt monet ovat jättäneet rummun pois, sillä se vaan ei sovi kiekkokatsomoon. Siihen suuntaan ollaan menossa, katsotaan kumpi tamperelaisista saa sen ensin pois käytöstä ja kumpi seuraa perässä.

En usko, että rummuilla on suurta vaikutusta siihen, että ihmiset taputtavat samanaikaisesti (kuten Volvo#27 mainitsi). Ennemminkin se sekoittaa kaikki, jotka haluaisivat taputtaa. Se taas johtuu, siitä, että rumpali elää aivan omassa maailmassansa (sori Make, kritiikki pitää ottaa vastaan, ja kenties oppia).
Rummut edelleenkin aiheuttavat tietyissä ihmisissä sen taputusreaktion, siitä fanikatsomossa on monta esimerkkiä. Se, että se tahti kenties sitten pysyy ihan muutenkin, on toinen juttu. Mulle henk.koht. eivät tuo muuta lisää kuin sitä ääntä. Olen ollut siihen lisään tyytyväinen ja saa siellä sooloillakin. Rumpuna kyllä käyttäisin mieluiten patarumpua, se vaan taitaa olla paskamainen kuljettaa hallissa katsomoon.

Jatketaan: Kun joku muu tekee jotain, on pakko seurata, että on "muodikas"? Tätä pelkkää apinointa minä vastustan, ollaan selkeästi oman tien kulkijoita tai edes pyritään olemaan... Mulle on aivan sama, jos joku todella saa aikaan muutoksen. Toisaalta se olisi jopa hauskaa, mutta siihen vaaditaan sitä karismaa, oma-aloitteisuutta ja luovuutta, ei muiden seuraamista ja omien haukkumista. Jos (ja kun) joskus 90-luvulla asioita on kopioitu muilta, ei se tarkoita, että sillä samalla tiellä tarvii mennä eteenpäin. Eikä se tarkoita myöskään sitä, että jos tsadilaiset sanoo jotain ja wannabetsadilaiset (lue: lahelaiset) sanoo sen perässä, niin mehän saman tien aletaan nöyristelemään ja "keksitään" jotain omaa  eli kopioidaan heidän joskus jopa huonoja ideoitaan.

Tuommoisten ideoiden luomiseen ja toteutukseen menee aikaa. Siis oikein huolella. Se on ihan fakta. Ei noi alan nerotkaan niitä vahingossa ole keksineet. Toteutuksessa kulunee joskus jopa rahaakin. Sitten ne ideat pitää vielä "myydä" suurelle yleisölle (eli C3:lle). Siinä vaiheessa niiden pitää olla sellaisessa kunnossa, että Alatalon Mikkokin tajuaa ne ja kykenee suorittamaan kesken pelitapahtumien samalla kun sisäistää mitä siellä jäällä tapahtuu. Kannattaa uskoa se heti, että kovin moni ei ole valmis maksamaan otteluun tulosta, jollei peliä kykene seuraamaan, kun itse pitää suorittaa jotain ihmispyramidivolttia samalla. Samaten kannattaa ottaa huomioon eri kaupunkien ihmisluontojen erilaisuus. Tampereella todellakin asuu erilaisia ihmisiä kuin esimerkiksi Porissa tai Raumalla, puhumattakaan Helsingistä. Ennen peliä voi olla jotain hieman mutkikkaampaa, mutta pelin aikana ei.

Mutta nää on mun mielipiteitä. Mielipiteet on kuin se "pelisilmä", jokaisella on omansa.
Äijät nää, ei suostu enää häviään: Willen jengi, Roskasakki, Pappateam, Glad to be a Janari

Poissa E12

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: Tapparan fanikatsomo C3
« Vastaus #179 : Marraskuu 17, 2006, 17:29:09 »
Olen aikaisemminkin yrittänyt sanoa (yritetään vielä kerran), että rumpu on äärettömän huono väline tahdittamaan kannustusta. Se toimii ehkä fanikatsomon laajuudella ja huonosti siinäkin. Ääni on vain liian hidas kulkemaan.

Kapellimestari sinne tarvittaisiin. Valo (näköhavainto) etenee huomattavasti nopeammin kuin ääni. Kapellimestarin liikkeitä seuraamalla kaikki olisivat samassa tahdissa ja äänenpaine näinollen paljon suurempi.

Jalkapallokulttuureissa lauluja tahditetaan käsillä "viuhtomalla". Näin saadaan koko stadion samaan säkeeseen laulamaan. Ja kas kummaa, kun laulu raikaa ja kovaa.

Rummun paukkeeseen ei voi yhtyä enää kymmentä metriä kauempana. Rummut ihan hyvä lisä, ei siinä mitään. Mutta kapellimestarin ohjaukseen nekin, niin saada niistä todellista hyötyäkin.