Anssi Salmelan palkka voidaan korjata kotimaan kilpailuhintojen mukaiseksi, koska Teemu Aalto jättää joukkueen. Näyttää jälleen kerran siltä, että Tapparaa rakennetaan perin järkevästi ja maltillisella profiililla joukkueeksi, joka taistelee mestaruudesta. Leinosen oma kausiarvio (ysi pitkällä miinusviivalla) pronssin jälkeen kertoo siitä, että hän ei ole kiinnostunut rakentamaan pistesijaporukoita, vaan mestaruusjoukkueita. Tämä on erinomainen viesti kaikille Tapparaan tuleville. Organisaatio haluaa menestyä.
Pikku hiljaa Tapparan budjetti tulee nousemaan neljän suurimman joukkoon sm-liigassa. Tässä asemassa menestys seuraa taitavinta, ei rikkainta. Olen ollut aina mielettömän tyytyväinen Leinosen työhön. Päiväunissa on, että Tapparan paino sponsorimarkkinoilla tärähtäisi vahvemmin paikallisen elinkeinoelämän tietoisuuteen. Valitettavasti hämäläistä sielunmaisemaa hallitsee usein negatiivinen sniiduilu. Menestyksestä haluaa kaikki osansa, rakentamistöissä harvempi haluaa kääriä hihansa tai höllätä kukkaronnaruja.
Aivan totaalisen offtopic, mutta olen seurannut kesustelua Tampereen uudesta hallista. Koska en maksa jeniäkään veroa viittäkymmentä kilometriä lähemmäs Tamperetta, en ole suoranainen debattiosapuoli. On silti aivan perkeleellisen masentavaa seurata nihilististä keskustelua, jossa halli asetetaan vastakkain perusliikuntapalveluiden kanssa. Tai sitten näitä vanhoja kommunisteja, mm. nimimerkki Esko Aamulehden netistä, jotka kyselevät mitä halli heille muka antaa, kun eivät harrasta jääkiekkoa. Mitäs helvettiä kaupungin koulutoimi antaa Eskolle, jos Eskolla ei ole lapsia? Mitä uuden tien rakentaminen Hervantaan antaa Eskolle, jos Esko asuu Kalkussa eikä Eskolla ole autoa? Mitä vanhusten palvelutalo antaa Eskolle, jos Esko on 21v ja mummu makaa jo haudassa? Miksi rakentaa kirjasto, kun Esko ei lue kuin vanhoja Pravdoja? Eikö joka helvetin hanketta, saatana, voi vastustaa kun se ei anna mulle mitään?
Samaa sukua kaikki tämä henkiselle ilmastolle, joka sanelee Tapparan toiminnan reunaehtoja. Miksi, oi miksi? Meillä voisi olla oma Kärppälauma Tampereella, itse asiassa kaksikin.