Kirjoittaja Aihe: Liikenne Suomessa  (Luettu 6642 kertaa)

Poissa MP80

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Liikenne Suomessa
« : Kesäkuu 19, 2008, 20:50:34 »
Tiedän että moni muukin haluaa sanoa sanottavansa tässä asiansa. Ja asia on myös ajankohtainen näin juhannuksena kun aika moni löytää itsensä tienpäältä jossain vaiheessa juhannusta. Siis kertokaa plussat ja miinukset suomen liikenteestä.... ? Minun mielestäni autoilusta kerättävät verorahat pitäisi käyttää tehokkaammin tieverkoston parantamiseen ja kohdistaa tieurakat niille teille joissa on oikeasti paljon liikennettä. Plussa puolia on mielestäni se että kuitenkin Suomessa on yleisesti ottaen melko taitavia kuljettajia. Miinuksena se että joka päivä saa lukea nuorten kaahailuista ja humalassa ajavista. Ne kun saataisiin kitkettyä pois niin liikennekuolemat vähenisivät varmasti. Ja täällä itäisessä suomessa asuvana voin sanoa että todella ison miinusmerkin saa venäläiset tiellä liikkujat. Vaikka varmasti heidän joukossaankin on taitavia kuljettajia, mutta suurempi osa taitaa olla niitä ei niin taitavia.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 20, 2008, 09:38:37 kirjoittanut MP80 »

Poissa kimis75

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 286
    • Profiili
Vs: Liikenne Suomessa
« Vastaus #1 : Kesäkuu 19, 2008, 21:20:06 »
Miinukset:Ammattiautoilijat ja kaikenlaiset papailijat, jotka junnaa alinopeutta.
Plussat:Kesärajoitukset, moottoritiet ja ABC-asemat.

Tässä lyhykäisyydessään, mitä mieleen tuli.

Muistakaa pitkäpinna juhannusliikenteessä.

Poissa lepopulssi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Liikenne Suomessa
« Vastaus #2 : Kesäkuu 20, 2008, 08:04:27 »
Liikenne Suomessa:
+ Tieverkosto tiheä(Etelä Suomi)
+ Ruuhkat -siis OIKEAT RUUHKAT jossa autot seisoo tuntikausia- harvinaisia
+ Nopeusrajoitukset lähes kaikkialla järjellisiä
+ Yleinen liikenteen sujuvuus

- Tieverkoston kunto pääteitä lukuunottamatta kehno
- Nopeusrajoitukset saisivat olla moninpaikoin ns. muuttuvia
- Kaikki muut ajaa PALJON huonommin kuin MINÄ ITTE  ::)

Siinähän niitä noin aluksi. Miinuksia varmaankin löytyisi vielä paljon, etenkin nuo itäisten maiden suuret autokolonnat välistä vähän ****ttaa.

Poissa Jamppis

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Vs: Liikenne Suomessa
« Vastaus #3 : Kesäkuu 20, 2008, 09:37:32 »
Miinukset:Ammattiautoilijat ja kaikenlaiset papailijat, jotka junnaa alinopeutta.

Mitähän sinä sekoilet?!?!
Mainitseppas joku tilanne tien päältä missä ammattiautoilija ajaisi alinopeutta?!Itse en usko että kenelläkään autoilijalla siihen on yksinkertaisesti varaa!
Asia erikseenhän on 100km/h rajoituksella 90km/h ajavat kuorma-autot/rekat, mutta eihän se nyt niiden kuljettajien vika ole että satasen rajoituksia on muuallakin kuin motarilla tai ohituskaista-alueella.
Siihenkään et oikein voi vedota että kuorma-autoissa mittarit valehtelisivat usein, koska ne satutaan vuosittain katsastamaan ja korjaamaan viat piirturikiekkosyysteemistä johtuen, toisin kun henkilöautoilijoilla.

Mutta aivan sama, taidampa lähteä tästä purkamaan hermoni muihin autoilijoihin Juhannusruuhkaan, se on moro..Niin ja hyvät Jussit vaan kaikille..

Poissa Kosonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: Liikenne Suomessa
« Vastaus #4 : Kesäkuu 20, 2008, 15:32:32 »
Miinukset:Ammattiautoilijat ja kaikenlaiset papailijat, jotka junnaa alinopeutta.

Mitähän sinä sekoilet?!?!
Mainitseppas joku tilanne tien päältä missä ammattiautoilija ajaisi alinopeutta?!Itse en usko että kenelläkään autoilijalla siihen on yksinkertaisesti varaa!
Asia erikseenhän on 100km/h rajoituksella 90km/h ajavat kuorma-autot/rekat, mutta eihän se nyt niiden kuljettajien vika ole että satasen rajoituksia on muuallakin kuin motarilla tai ohituskaista-alueella.
Siihenkään et oikein voi vedota että kuorma-autoissa mittarit valehtelisivat usein, koska ne satutaan vuosittain katsastamaan ja korjaamaan viat piirturikiekkosyysteemistä johtuen, toisin kun henkilöautoilijoilla.

Mutta aivan sama, taidampa lähteä tästä purkamaan hermoni muihin autoilijoihin Juhannusruuhkaan, se on moro..Niin ja hyvät Jussit vaan kaikille..

Ylinopeutta!!!

Poissa Kosonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: Liikenne Suomessa
« Vastaus #5 : Kesäkuu 20, 2008, 15:34:17 »
Lainaus
Itse entisenä rahtarina tuon rekkatopicin keskustelun innoittamana sitten muutaman hyvän
makuisen lonkeron jälkeen päätin kysyä teiltä onko rahtarit runkkareita vai ritareita?
Samalla päästin oman sanaisen arkkuni auki koskien meidän huonoa käytöstä liikenteessä ja
yleensäkki koskien tuota raskasta liikennettä. Tässä on ehkä puoliks hyvä avaus tälle keskustelulle.

Osaavatko suomalaiset käyttäytyä liikenteessä on kysymys jota kysytään aika ajoin tietyissä
medioissa ja tämä on asia josta keskustellaan jokaisella työpaikalla kahvipöydissä. Vastaus on
yleesnsä seuraava:
-Kyllähän minä osaan mutta muut eivät osaa.
Tämän olen ja sinä olet varmasti kuullut useasti. Onko syy naisten, miesten vai johtuuko se
kotikasvatuksesta että meidän asenne liikenteessä on mitä on? Oletko koskaan miettinyt asiaa
tarkemmin? Onko koskaan sinussa vikaa liikenteessä? Minussahan ei ole. Sen voin tunnustaa
heti. Olen sen verta parempi kuski kuin muut että jos liikenteessä tapahtuu jotain niin se on jonkun
muun vika. Ei minun.

Itse ajan todella agressiivisesti henkilöautolla liikenteessä. Tykkään siitä että liikenne liikkuu
sulavasti ja ajan aina sellaista ”reipasta” vauhtia. Ja mitä paremman auton saan alleni sen parempi
kuljettajahan minusta tulee. Itseäni hermostuttaa liikenteessä todella paljon ihmiset jotka ajavat
10km/h alle sallitun nopeuden tai muuten vain vetkuttelevat kasikympin alueella kahdeksaakymppiä.
Miksei voi ajaa 90km/h? Ajotyylini muistuttaa varmasti samaa mitä se monilla nuorilla kuljettajilla on
sekä sitten sillä toisella riskiryhmällä eli nelikymppisillä miehillä. Tuntuu aina olevan kiire jokapaikkaan
vaikka ei kaiken voisi tehdä rauhallisemmin ja turvallisemmin varsinkin kun ollaan liikenteessä.

Jotenkin varmasti ei tule yllätyksenä että olen ajanut kaksi todella pahaa kolaria jo elämäni aikana. Joista
Molemmista olen selvinnyt kaikkien, jopa itseni yllätykseksi naarmuitta. Molemmissa sanottu että syy miksi
pelastuin oli turvavyö. Turvavyö on kaveri jota käytän aina kun poistun kaupungista maantielle ja usein
myös kaupungissa. Jostain syystä en vain muista laittaa kaupungissa vyötä kiinni kun välimatkat ovat lyhyitä
mutta taas maantielle poistuttaessa se menee vaistomaisesti kiinni. Palataan vielä niihin kolareihin.
Molemmat ovat kyllä pysäyttäneet hetkeksi meikäläisen miettiin että mitä ******. Ensinmäisessä kolarissani
ajelin erittäin suurta ylinopeutta suoralla tiellä erittäin aikaisin sunnuntai aamuna. Olosuhteet olivat parhaat
mahdolliset ja ajankohdan takia tiellä ei ollut liikennettä oikeastaan yhtään. Yllättäen vanhan BMW:n
takarengas petti ja räjähti ja sit oltiinkin siirrytty yllättäen muutamassa sadasosas kuljettajasta matkustajaksi.
Muutama voltti ja bemarin perä edellä tien vieressä ollutta kalliota päin. Auto tuhoitui suurimmaksi osaksi.
Itse ryömin vöistä irti ja nousin autosta ilman naarmuja ja soittelin apua paikalle.
Toisella kertaa sain kokea saman kuin kohtalokkaan Konginkankaan onnettomuuden rekan kuljettaja.
Puoliperävaunu tuli jarrutuksessa rinnalle ja yritin suoristaa kärryä kaasulla ja väistön edessä olevaa autoa
ojaan jolloin puoliperä pamahti metsään sellaista 80km/h nopeutta. Jälleen kerran nousin vahingoittumattomana
 täysin tuhoutuneesta autosta. Onni onnettomuudessa jälleen. Tyytyväinen olin että onnistuin väistämään tuon
tilanteen aiheuttaneen äkkijarrutuksen tehneen henkilöauton. Muuten olisi tuomio tullut kuoleman tuottamuksesta,
nyt selvisin sakoilla liikenne turvallisuuden vaarantamisen takia.
Tässä jälkimmäisessä oli muitakin yhtäläisyyksiä Konginkankaan kanssa kuin tuo raskas ajoneuvo sekä perä-
vaunun sivulle tulo. Keli, se mitä ei saisi syyttää mutta voinhan tokaista kuitenki. Kun lähdin töihin tuumasin
että ompas hyvä keli tulossa ajaa kun lasitkaan eivät olleet jäässä vaan kosteat ulkopuolelta. Tämä siis länsi-
puolella Tamperetta. Kun saavuin auton asemapaikalle ja vaihdoin h-auton rekkaan ja suuntasin kohti Mänttää.
Ennen Jyväskylän tielle saapumista, ns.Rentalin risteyksen kohdalla onnettomuus tapahtui.
Valot vaihtui punaiselle niinkuin niillä on tapana hiljaiseen aikaan ja vaihtuvat vihreelle kun joku niitä lähestyy.
Edelläni ajanut pieni henkilöauto joku Micra tai Fiesta veti jarrut pohjaan kun valot välähti punaiselle. Matkaa
valoihin oli noin 200m ja edessä ajavaan autoon oli ennen jarrutusta n.100m. Itse yritin jarruttaa mutta kun tajusin
tien liukkauden yritin väistää henkilöautoa toiselle kaistalle jolloin peräkärry tuli rinnalle. Kaasulla peräkärry
suoraksi ja ojan puolelta ohitse tästä autosta. Sillain etten osunut henkilöautoon vaan sain pelastettua siinä
yhden ihmishengen. Yhdistelmä rysähti ojan pohjalle mukanaan mm.liikennevalot. Onni onnettomuudessa
tosiaan jälleen kävi.
Mitä sinä tekisit tässä tilanteessa henkilöauton kuljettajana? Itse ainakin soittaisin apua
ja menisin auttamaan kun huomaisin että suojelusenkelit pitivät minut elossa että tuo yksi sai oman ajovirheensä
korjattua sillain ettei vienyt minua mukanaan. Mutta tämä teiden sankari lähti karkuun ilman että soitti edes apua.
Ties mitä säikähti. Onneksi itselleni ei käynyt mitenkään ja pystyin hälyyttämään avun paikalle ja pääsin itse
autosta pois.
Kai tuo onnettomuus tavallaan oli minun omaa syytäni koska en huomannut ajaessani ilman lämpötilan muuttuneen
pakkasen puolelle ja teiden jäätyneen todella nopeasti. Musta jää todellakin yllätti minut. Ja toiseks piirturi
lievää ylinopeutta. Tiellä oli 70km rajoitus ja piirturin mukaan vauhti oli n.80km/h, tällä tuskin oli vaikutusta asian
kanssa mutta saipahan poliisit lisää sanomista, mutta ei sakottamista.

Haluaisinkin muistuttaa teitä jotka vihaatte rahtareita ja sitä että ne roikkuu perseessä rajotinta vasten ajaen
että älkää tehkö niitä äkkijarrutuksia. Se 30 000kg puoliperäkään ei pysähdy ihan niin nopeasti kuin luulet.

Meillä Suomessa tosiaan kuoli liikenneonnettomuuksissa vuonna 2006 kuoli 336 ihmistä, tuossa luvussa on 336
ihmistä liikaa. Jo viimeiset kymmenen vuotta käyrä on ollut mennyt hyvää vauhtia alaspäin. Ja 2006 lukema yli 100
kuolemaa ja yli 2000 loukkaantumista pienempi kuin 95 vuonna. Yllättävän pieneltä tuo kuolleiden lukema
tuntuu kun miettii että jokapäivä lehdissä kuitenkin käsitellään liikenneonnettomuuksia, varsinkin kuolemaan
johtaneet saattavat roikkua pitkäänkin lehtien palstoilla. Ehkäpä tuossa mediankin roolissa liikennekasvatuksen
suhteen olisi parannettavaa. Toisia se ärsyttää että media on paikalla uutisoimassa esm.aina kun rekka suistuu
tieltä vaikka kyseessä olisi mikä tahansa pihatie mutta jos Heikki Juvalta tekee saman tempun vanhalla datsunilla
niin se ei taas kiinnosta ketään koska kukaan ei kuollut tai loukkaantunut tässä henkilöauton onnettomuudessa.
Mutta ei niin käynyt rekan tieltä suistumisessakaan mutta kun paikalle tarvittiin järeämpää kalua nostamaan auto
ojasta niin paikalle tulee aina myös lehdistökin. Tästä mm AKT:n lehtikin kirjoitti viime vuoden lopulla että
enemmistöä raskaan liikenteen edustajista ärsyttää oman alansa maineen mustaaminen lehdistön tietynlaisella
uutisoinnilla. Kyllähän se itseäni ärsyttää varsinkin kun on vähän niinku verissä tuo rekan ajaminen. Varsinkin
Konginkankaan jälkeen uutisointi on alkanut oleen agressiivisempaa rekkojen aiheuttamia kolareita vastaan. Toisaalta
ihan ymmärrettävistäkin syistä. Kuten noin neljä vuotta sitten huomattiin kyseessä voi olla pahimmallaan erittäin
 tappava yhdistelmä mikä sua vastaan tulee pimeellä tiellä.

Itse menetin kaks vuotta sitten syksyllä 19 vuotta täyttäneen serkkuni kun hänen Civiccinsä törmäsi runkolinjalla
olleenseen täysperävaunuun pälkäneellä. Rekan kuljettaja, ainoa silminnäkijä kertoi että serkku-pojan
kohtaloksi kävi arviointi virhe, yritti ehtiä risteyksestä ennen rekkaa joka sattui osumaan peräkulmaan
pientä japanilaista paskakasaa ja sitten loppu onkin historiaa. Suvussa isäni puolella josta tämä menehtynyt
serkkunikin oli on enään yhdeksän miestä joista seitsemän saa nykyään leipänsä raskaan liikenteen parissa.
 Missään vaiheessa kukaan ei ainakaan ääneen ole meidän suvussa syyttänyt tätä kyseisen rekan kuljettajaa
serkkuni kuolemasta. Johtuukohan tämä siitä että suvussamme on tiedetty aina että jonain päivänä joku saattaa
 meistä menehtyä liikenteessä. ”Perheemme” ajaa kuitenkin lähemmäksi miljoona kilometriä vuoteen joista
lähes puolet ajetaan rakkaassa itä-naapurissamme, joten onhan se tiedossa että jossain vaiheessa voi jotain tapahtua.

Syitä tähän Konginkankaaseenkin on haettu useita ja yhtä useaa teoriaa löytyy kuin kertojaa. Itse olen sitä mieltä
että nyt kävi näin ja tästä on turha lähteä syyttää ketään. Perävaunu lähti heittelehtiin ja kuljettaja yritti sitä kaasulla
suoristaa mutta epäonnistui siinä todella kohtalokkain seurauksin. Täälläkin varmasti löytyy ihmisiä jotka
tunsi jonkun joka menetti henkensä tai ystävänsä siinä onnettomuudessa. Heillä varmasti asenne raskasta
liikennettä kohtaan muuttui ikuisiksi ajoiksi.

Niinkuin eräät teistä täällä jaksoi tuolla kuvia rekoista ketjussa tapella ja syyttää kenen syytä se Konginkangas
oli ja jne. Sekä että alalla on huonot palkat että sen takia tulee kolareita ja jne. Ei ne onnettomuudet rahasta
johdu koskaan. Nykyään kun kaikissa uusissa autoissa on digipiirturit niin niitä taukoja on noudatettava.
Vanhoissakin autoissa on piirturit ja niitä on noudatettava yhtälailla. Laki on aina laki ja sitä noudatettava vaikka
olisi kuinka kokenut ratin takana. Vaikka täytyy  myöntää että ite on tullut piirturikiekkoja sumplittua useampaan
otteeseen yhdestä syystä. On ollut liikaa ajoa. Ei löydy kuljettajia. Se on se surullinen totuus. Suomesta loppuu
työvoima kuljetusalalla lähivuosina  ja valitettavasti niitä uusia kuljettajia tulee noista Baltian maista tänne
Suomeen joka viikko ajamaan ajoja joita me voisimme ajaa. Mutta kun kuljettajia ei ole tarpeeksi niin ei sille
vaan voi mitään. Itse kuitenkin väitän että niin kyllä tällä alalla leipänsä tienaa. Se on vain itsestä kiinni
haluaako ajaa sen maximi määrän viikos vai ajella 8h päiviä. Tietty tulot on eri jos vedät puolta lyhyempi päiviä
ku Matti toisen auton ratissa. Onhan se itsestään selvyys mutta kuten joku mainitsi niin onhan sekin jo selvää
että jatkuvalla polttoaineen hinnan kasvulla on kohta nähtävissä suorat vaikutukset taloustuotteiden hintoihin.
Kuljetusten hinnat nousevat pikkuhiljaa ylös ja samalla nousee kaiken muunkin hinta. Yllättävän helpostihan
esm.hoitajat saivat tahtonsa läpi mutta pakkohan se oli heille korotukset antaa kun kaikki muukin on noussut
yhtä rajusti. Ei tästä ***** sunnuntai yöstä taas tuu mitään.

Taidan painua nukkuun ja pistää vielä piristykseksi teille kuvan omasta kolaristani.
http://img220.imageshack.us/img220/6380/kolarisc9.jpg

Kirjoitin omat mielipiteeni yleisesti koskien suurta vitutusta liikennettä kohtaan pienessä hiprakassa tossa keväämmällä eräälle toiselle foorumille...

Poissa Trafan

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 4066
    • Profiili
Vs: Liikenne Suomessa
« Vastaus #6 : Kesäkuu 22, 2008, 20:54:10 »
Omassa arvosteluasteikossa ammattiautoilijat ovat korkealla ja mikseivät olisi:
miksi kukaan hölmöilisi tai hidastelisi aiheetta tiellä, jos oma leipä on kiinni tavaran sujuvasta etenemisestä perille?
Miinuspiteeni jaetaankin harrastelija-autoilijoille (=muut kuin ammattiautoilijat, myös minä):
- Ääliömiinukseni haluan antaa kuljettajille, jotka ajavat moottoritien kiihdytyskaistaa nopeudella 60 km/h. Miten ihmeessä sellaisella nopeudella päästään vireisen kaistan liikennevirtaan joka etenee nopeudella 100+ km/h? Eikö olisi helpompi sovittaa nopeutensa hieman korkeammasta, esim. 120 km/h mittariiin ja pystyä sitten jarrupolkimella sovittamaan itsensä kapeampaankin rakoon?
- Pelkurimiinukseni haluan antaa kuljettajille, jotka ohittaessaan pudottavat turvallisuussyistä(?) nopeuttansa vastaamaan ohitettavan nopeutta. Onko se muka turvallisempaa ohittaa 80 km/h ajavaa asuntovaunuyhdistelmää nopeudella 81 km/h, vaikka yleinen nopeusrajoitus tieosuudella olisi 120 km/h? Ei taatusti ole! Vilkaise taustapeiliisi esim. ensimmäisen ohituskilometrin jälkeen: Olen sillä perässäsi jonossa sydän täynnä murhaa ja voit olla varma, että kun ohitan lopulta sinutkin, en vilkuta lämpimiä terveisiä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 22, 2008, 21:00:38 kirjoittanut Trafan »

Poissa baldie

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1672
  • LOL
    • Profiili
Vs: Liikenne Suomessa
« Vastaus #7 : Kesäkuu 23, 2008, 00:00:00 »
 
Lainaus
Juntit liikenteessä
Neljä vuotta ulkomailla asuneena, alkaa pikkuhiljaa jurppimaan suomalainen liikennekulttuuri.
Syy 1 Ohituskaistan käyttö:

Edessäsi köröttelee auto alle nopeusrajoituksen, kunnes tulee ohituskaista. Kaistan alkaessa tämä köröttelijä lisää kaasua ja ajaa rajoituksen mukaan tai yli rajoituksen. Kuinkas ohitat ilman ylinopeutta?

Syy 2 Tasa-arvoinen risteys/ramppi ruuhka-aikana:

Olet kääntymässä vasemmalla tai tulossa rampista tielle. Tie jolle olet tulossa on täynnä autoja, mutta kas kas, kukaan ei suostu antamaan sinulle tietä ilman, että kiilaat väkisin tielle vilkkua käyttäen.

Syy 3 Kävelijän kunnioittaminen suojatiellä:

Suomeen tarvisi tulla sääntö, että jos et pysähdy suojatien eteen, kun kävelijä aikoo ylittää tien suojatietä käyttäen, niin kova sakko jokaiselle säännön rikkojalle.

Kuinka nämä edellä mainitut "säännöt" toimivat ulkomailla?

Esim. asumassani maassa tasa-arvoisissa ja rampeissa ruuhka-aikana herramiesmäisesti päästettiin joka toiseen väliin vasemmalta tullut auto. Suomessa nostetaan nokka pystyyn ja ajatellaan, "minähän en kerkee ketään väistään."

Suojatielaki asumassani maassa meni sillei, että jos et pysähtynyt, niin poliisin nähdessä rikkomuksen, paukahti tuntuvat sakot autoilijalle.
Muuttaessani suomeen lain oppineena, oli pelko persiissä, että joku pamahtaa perään, jos päästän kävelijän yli. Nyk. jos päästän kävelijän yli, niin jokainen on järjestään aivan ällikällä lyöty, kun vielä löytyy "herrasmiehiä".

Että semmosia terveisiä meille kaikille suomalaisille junteille liikenteeseen. En tarvi vastauksia, jossa toivotaan minun muuttoa takaisin ulkomaille!
Tällai kirjoitin jatkoaikaan joskus pari vuotta sitten ja samaa mieltä vieläkin.
Jäsen 27
"Vastus Ratinassa tulee olemaan kovin mahdollinen, "legendojen" 16 mestaruudesta vaatimattomat 13 on saavutettu ulkojäillä"

Poissa LAPA

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 794
    • Profiili
Vs: Liikenne Suomessa
« Vastaus #8 : Kesäkuu 23, 2008, 10:15:14 »
Omassa arvosteluasteikossa ammattiautoilijat ovat korkealla ja mikseivät olisi:
miksi kukaan hölmöilisi tai hidastelisi aiheetta tiellä, jos oma leipä on kiinni tavaran sujuvasta etenemisestä perille?

Niin,tosin eräät isojen kuljetusfirmojen alihankkijat saattavat ajaa "tunti-autoa". Eli palkka tulee tunneista eikä rahtikiloista, itsekin muutamaan otteseen olen ajanut alihankkijalle tunti-autoa ja ohje on ollut selvä: Ei sitten mitään kiirettä siellä! Monesti päivä venyi esim 14 tuntiseksi  vaikka olisi helposti ehtinyt 8-10 tuntiin. Toiseksi auto millä silloin ajoin oli erittäin nuhanen uudehkoksi autoksi, yli 70km/h ei päässyt. Varmaan oli pomo asettanut rajoittimen siihen nopeuteen ettei vaan selviäisi liian nopeasti työpäivästä. Vituttihan se, kun porukka tööttäili ja vilkutti valojaan takana, mutta minkäs teet kun lujempaa ei pääse vaikka on pedaali pohjassa.

Marianne

  • Vieras
Vs: Liikenne Suomessa
« Vastaus #9 : Kesäkuu 23, 2008, 10:53:46 »
Ajoin torstaina juhannuksen aatonaattona Tampereen ohi Jyväskylän suuntaan. On siinä joku insinööri tehnyt oikein suunnittelun kukkasen. Moottoritie loppuu ja samaan kohtaan laitettu liittymäramppi. Jo kolmen aikaan jono seisoi pitkälle. Mielestäni sen aiheuttaa ohituskaistaa loppuun asti ajavat itsekkäät p...aiset, lopussa väkisin kiilataan jonon sekaan. Muualla maailmassa toimii kaistan loppuessa ns. vetoketjusysteemi, mutta ei Suomessa.
Jonossa yhdeltä tyypiltä paloi ilmeisesti käämi; tyyppi veti peräkärryn kanssa ohituskaistalle ja mateli siinä samaa vauhtia kuin oikea kaistakin. Alkoi heti liikenne vetämään  ;)

Poissa motomies

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 281
  • Tappara Arsenal Detroit ja Rops ikuisesti.
    • Profiili
Vs: Liikenne Suomessa
« Vastaus #10 : Kesäkuu 23, 2008, 19:50:50 »
Plussat
- Ammattitaitoiset ammatti kuskit.
- Kunnon soratiet.
- Kesärajoitukset.
Miinukset.
- Jollain litrasella Micralla nussuuttelijat jotka keräävät jonoa taakse ja sitten kaasu pohjaan koko ohituskaistan ajaksi.
- kesämökkiläiset jotka luulevat omistaa koko soratien ja heti tullaan natiseen jos on ottamassa konetta lavetin päälle tai hetkenkin niitten tiellä ja samat ihmiset ajavat ihan liian hiljaa niillä teillä.
- Dieselvero.

Poissa Kosonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: Liikenne Suomessa
« Vastaus #11 : Kesäkuu 23, 2008, 20:30:39 »
Omassa arvosteluasteikossa ammattiautoilijat ovat korkealla ja mikseivät olisi:
miksi kukaan hölmöilisi tai hidastelisi aiheetta tiellä, jos oma leipä on kiinni tavaran sujuvasta etenemisestä perille?

Niin,tosin eräät isojen kuljetusfirmojen alihankkijat saattavat ajaa "tunti-autoa". Eli palkka tulee tunneista eikä rahtikiloista, itsekin muutamaan otteseen olen ajanut alihankkijalle tunti-autoa ja ohje on ollut selvä: Ei sitten mitään kiirettä siellä! Monesti päivä venyi esim 14 tuntiseksi  vaikka olisi helposti ehtinyt 8-10 tuntiin. Toiseksi auto millä silloin ajoin oli erittäin nuhanen uudehkoksi autoksi, yli 70km/h ei päässyt. Varmaan oli pomo asettanut rajoittimen siihen nopeuteen ettei vaan selviäisi liian nopeasti työpäivästä. Vituttihan se, kun porukka tööttäili ja vilkutti valojaan takana, mutta minkäs teet kun lujempaa ei pääse vaikka on pedaali pohjassa.

Sehän riippuu ihan siitä mitä sä jaat sillä autolla? Tuskin kukaan kauppias haluaa että perjantain kaljakuorma on kaupassa vasta klo:20:00 jolloin mökkiläiset on hakenut kaljat muualta.
Työaikalaki on sellainen mikä estää ajoajan menemästä yli 9h. Eli senkin takia on pakko kiristää. Harva tekee pelkällä tuntipalkalla kun tietää että kilometrit+tunnit pääsee paremmille ansioille.

Kahvara

  • Vieras
Vs: Liikenne Suomessa
« Vastaus #12 : Kesäkuu 23, 2008, 22:22:37 »

Poissa FORTUNA

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1635
  • Pappa#55 +143kg/Überlegenheit
    • Profiili
Vs: Liikenne Suomessa
« Vastaus #13 : Kesäkuu 24, 2008, 10:21:09 »
Oletko teiden ritari vai tavallinen tallaaja

Olen yhden hengen tungos! Asenne: minun käytöstavoillani tulee muiden ihmisten kanssa sujuvasti toimeen vain asumattomilla seuduilla... jep olen ollut jo pidempään samaa mieltä jotta suurin osa muista ihmisistä pitäisi siirtää asumattomille seuduille!
Vasemmassa laidassa on Stanley Cup –voittaja ja oikealla tuleva Stanley Cup –voittaja
- Välissä on sitten sellainen hiihtelijä...(Barkov Jr 2012-13)

Poissa kimis75

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 286
    • Profiili
Vs: Liikenne Suomessa
« Vastaus #14 : Kesäkuu 24, 2008, 19:04:36 »
Mitähän sinä sekoilet?!?!

Jamppis: Kirjoitin näköjään vähän epäselvästi, kun kirjoitin:ammattiautoilijat ja kaikenlaiset papailijat, jotka junnaa alinopeutta. Olisi pitänyt laittaa ammattiautoilijat sekä kaikenlaiset papailijat, jotka junnaa alinopeurtta.

Itseni kohdalle on ainakin tässä vuosien varrella sattunut monta ammattiautoilijaa, jota ei nähtävästi kiinnosta muut liikenteessä. Esimerkiksi tilanne: Olen ainut auto menossa suunnasta A suuntaan B, ja ammattiautoilija päättää silti lähteä levähdyspaikalta raskaalla autolla kiihdyttämään suuntaan B siihen eteen, eikä ohi pääse koska vastaan tulee koko ajan autoja eli on pakko jäädä siihen perään odottelemaan, että tämä teiden ritari saisi masiinansa kunnon vauhtiin. Eikö tässä tilanteessa sen ammattiautoilijan kannattaisi odottaa se 5-10 sekuntia lisää ja sitten olisi tyhjä baana mitä lähteä puskemaan.

Menikö sulla Jamppis hyvin juhannusliikenteessä?