Olishan se tietysti upeaa, jos meillä yv-peli olis tuloksekasta. Voitettais 5-4, 4-3 jne. Väittäväthän maalien olevan pelin suola...
Itse kun olen seuraillut joukkueita, jotka ovat olleet sarjassa vaikeuksissa. Mutta sitten saaneet pelinsä kulkemaan, niin minusta sen on "helpoiten" tapahtunut laittamalla ensin puolustuspeli kuntoon. Kun se on tukevalla pohjalla, alkaa maaleja ja voittojakin myöhemmin tulla. Siis puuhun noustaan tyvestä. Tappara taas luulee olevansa jossain siellä korkealla, mutta todellisuudessa juuret eivät ole tukevasti maassa. Katsokaapa vaikka Jyppiä... Samaa ilmiötä löytyy Kärpistäkin.
Olen sitä mieltä, että Tappara on aivan turhan usein ja varhain ottelussa pari maalia takaa-ajoasemassa. Sitten tilanne tasaantuu, mutta lopullisesti tuota eteen annettua ei koskaan saada kiinni. Aloitetaan puolustuspelistä ja pidetään oma pää puhtaana mahdollisimman pitkään. Tällä niitä pisteitä saadaan, eikä yleisöä kosiskelevalla hyökkäyksellä. Joka ainakin minusta on Tapparalla (kuten usein A-junnuillakin) liian energiaakuluttavaa siihen nähden mikä on tulos: pyöritään nurkissa, siirrellään, syötellään, ei laukausta! Pitkä hyökkäys, pelaajat pyörii, kiekko menetetään ns. ilmaiseksi... Vastineeksi: Hyökätään terävästi ja nopeasti suoraan vastustajan maalille. Pyritään päättämään hyökkäys nopeasti laukaukseen. Kun kiekko menetetään, ollaan valmiina siihenkin. Ei niin että 4 miestä pyörii vastustajan samassa kulmassa ja menettää kuitenkin kiekon jne. Nopeat hyökkäykset, tiukka järjestäytynyt puolustus. Taistelua ja työntekoa siihen tyyliin, mitä näkee vaikkapa Lukolla tai Jypillä. Nimet paitojen selässä ovat toisarvoisia, jokainen tekee duunia niinkuin olis ottelun ainoa vaihto menossa. Ja tulosta tulee varmasti.
Jos Tappara pystyy pitämään vastustajan maalit max. kahdessa, niin käytännössä Tappara taistelee joka pelissä voitosta. Kunhan nuo vastustajan pahimmillaan kaksi maalia eivät tule heti kättelyssä. Niin siis summa summarum: yv- ja hyökkäyspeliä on tärkeä kehittää. Mutta minusta siinä voisi lähteä liikkeelle "vain" yksinkertaistamisesta ja siitä että jokainen hyökkäys päättyy laukaukseen. Ja että maalille menee joku muukin. Karoille. Mutta puolustuksesta koko homma lähtee. Jos siellä on reikiä, ei hyökkäyskään sitä hevin korjaa.
PISTEITÄ !!! VOITTOJA !!! TAISTELUA !!! NÄLKÄÄ !!! LIIKETTÄ !!! LAUKAUKSIA !!!
koettakaa ny erees, pojaat...