Kirjoittaja Aihe: Sosiaali- ja terveysala  (Luettu 49515 kertaa)

Poissa Desperado

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #45 : Toukokuu 14, 2007, 00:50:01 »
Niin kenen puolella olen,hoitajien tottakai. Olisi hauska nähdä jos palkat nousisi huomattavasti mitä tapahtuisi. Kiire häviäisi,henkilökunta jaksaisi paremmin,sairaat paranisi,vanhukset pärjäisi yksin ja yms...
Tottakai alhainen palkkaus on ongelma ja palkkoja pitäisi nostaa,mutta suurempi ongelma on talojen sisällä.Lähinnä tarkoitan että, pitäisi panostaa paljon muuhunkin kuin palkkoihin. Olen huolissani hoitajien jakasamisesta,siihen 500 euroo ei tuo parannusta.

Hoitoala on huonossa asemassa sen takia koska ihmisistä pitää huolehtia syystä tai toisesta ja se on myös kaikkien velvollisuus,loppupeleissä on kyse ihmisen elämästä. Me voidaan vaatia lisää palkkaa, mutta ei voida sammuttaa konetta ja mennä lakkoon. Me ei olla kovin vahvoilla sen takia ja sen tietää päättäjät.

Kaikki alalla olevat muistakaa :Te olette elämän sankareita.

Poissa Memmu26

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
    • Profiili
    • Irc-galleria
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #46 : Toukokuu 14, 2007, 08:03:40 »
Osaiskos joku vastata sitten siihen, että kuinka paljon niitten sairaanhoitajien palkkojen pitäis nousta? Vai onko se, että esim. sijaisia ei saada, kuitenkaan palkoista kiinni?

Tähän liittyen esim. Helsingin alueella perusterveydenhuolto maksaa enemmän liksaa kuin erikoissairaanhoidon yksiköt, joka aiheuttaa närää. Puhumattakaan yksityissektorista. Sijaisia on vaikea saada vakituisen henkilökunnan loma-ajaksi. Ehkä jo sadan euron peruspalkan korotus riittäisi porkkanaksi monessakin paikassa. Korjatkaa, jos olen väärässä.. Tällainen tuntu täällä on ollut.

EDIT: vähän luin lisää noita vastauksia ja kuten todettu jossain aiemmin,ala on saatava kiinnostavammaksi, jotta nuoret innostuisivat terveydenhuollosta. Keinoja tähän olisi ainakin riittävät henkilökuntaresurssit, jotta toimintoja voidaan ylläpitää sujuvammin. Eli ei tule sitä venymistä ja liikaa kiirettä suuren potilaskuormituksen vuoksi.

Pidemmän päälle me ollaan pissassa kirjaimellisesti, kun nuoret hakeutuvat paremmille paikoille ja parempiin ammatteihin kuin terveydenhuolto.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2007, 08:16:23 kirjoittanut Memmu26 »
Tappara - Till I Die!

Poissa Dolphin

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 93
    • Profiili
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #47 : Toukokuu 14, 2007, 11:23:33 »
Niin kenen puolella olen,hoitajien tottakai. Olisi hauska nähdä jos palkat nousisi huomattavasti mitä tapahtuisi. Kiire häviäisi,henkilökunta jaksaisi paremmin,sairaat paranisi,vanhukset pärjäisi yksin ja yms...
Tottakai alhainen palkkaus on ongelma ja palkkoja pitäisi nostaa,mutta suurempi ongelma on talojen sisällä.Lähinnä tarkoitan että, pitäisi panostaa paljon muuhunkin kuin palkkoihin. Olen huolissani hoitajien jakasamisesta,siihen 500 euroo ei tuo parannusta.

Kaikki alalla olevat muistakaa :Te olette elämän sankareita.

Ihan just näin! Tätä olen yrittänyt tässä tämän viikonlopun rautalangasta vääntää.

Osaiskos joku vastata sitten siihen, että kuinka paljon niitten sairaanhoitajien palkkojen pitäis nousta? Vai onko se, että esim. sijaisia ei saada, kuitenkaan palkoista kiinni?

Tähän liittyen esim. Helsingin alueella perusterveydenhuolto maksaa enemmän liksaa kuin erikoissairaanhoidon yksiköt, joka aiheuttaa närää. Puhumattakaan yksityissektorista.

Tuo on asia, mikä pitäisi mielestäni saada kuntoon, jos noin tosiaan on.

Poissa Anikos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 194
  • Moon oikias
    • Profiili
    • Suomalaiset etunimet
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #48 : Toukokuu 14, 2007, 18:32:15 »
Wille veti kätevästi joka väliin koulutustason. Tässä muutamia esimerkkejä;

Sairaanhoitajan opinnot kestävät 210,  terveydenhoitajan ja ensihoitajan 240 ja kätilön 270 opintopistettä. Ensihoitajan (AMK), terveydenhoitajan ja kätilön tutkinto sisältää sairaanhoitajan pätevyyden.

Restonomiopintojen laajuus on 210 opintopistettä ja opiskeluaika 3,5 vuotta.

tradenomi (Bachelor of Business Administration) 210 op / ECTS, 3,5 vuotta

agrologi (AMK), 240 op, 4 vuotta.

Laitoshuoltajankoulutus 40 opintoviikkoa eli noin 1 vuosi.


Tuossa siis muutama esimerkki. Mä hain nämä, jaksaisko joku hakea keskimääräiset palkat mm. näille aloille? Mä itse teen restonomin hommia, tosin ilman koulutusta ja peruspalkka ei yllä samaan kuin sairaanhoitajan keskimäärin. Mutta en valita enempiä kun ei mulla tosiaan ole sitä koulutustakaan. Mutta tässä vähän faktaa sanojen tueksi tai tukemattomuudeksi.
Uskotko ufoihin?
Uskon. Älkääkä kysykö miksi, mä uskon kaikkeen. Jumalaankin. Sehän pelaa Tapparassa numerolla 8.

Poissa Romppa

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 667
    • Profiili
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #49 : Lokakuu 09, 2007, 21:36:12 »
Onko kaikki tapparalaiset hoitajat vaihtaneet alaa tai joukkuetta, kun tänne ei kukaan kirjoita Kataisenkin hiljentäneestä "päivän pommista" mitään? Jatkoajassa sen sijaan keskustelu käy kuumana.

Suomalainen ei näköjään usko, että kun suomalaisen kuppi menee nurin, niin se menee. Tarpeeksi pitkään kun hoitajia vähäteltiin, niin tässä ollaan. TEHYn uhkaus joukkoirtisanoutumisista on jo sellainen ase, että siihen on pakko reagoida. Nähtäväksi vaan jää, että pysyykö edes aktiivi-tehyläiset rintamassa, vai voittaako pelko.

Itse "ammattilaispotilaana" olisin valmis myöntämään luvattua reilumman korotuksen, mutta ehdottomasti liittänyt siihen "myönteishenkistä vaalipuhetta" sitovamman lupauksen pätkätyösuhteiden vakinaistamisesta. Vasta nuo molemmat tekijät yhdessä lisäisivät vetovoimaa ja keventäisivät kuormitusta.

Mitä mieltä muut palstalaiset ovat? Erityisesti kiinnostaisi tietää palstan tehyläisten, tai heidän "naapuriensa", kanta tänään julkistetusta uutisesta - kestääkö tehyläisten "Tali-Ihantala"?

Hienoa olisi, jos joku esittäisi esimerkiksi juuri tavissairaanhoitajien todelliset kuukausiansiot, eikä pelkästään niitä julkisuudessa esitettyjä 2500 €:n keskiansioita alalta. Koulutus, työn vastuullisuus - aiheita riittää, mutta riittääkö täällä keskustelijoita.
"Kyllä kai Ilveksellä jonkinlaiset huoltajat jo on, mutta ne taitais tarvita toisenlaisetkin huoltajat", totesi vaimoni, kun uutinen Ipan mainoksistaan saamista sakoista ehti meille asti.

Poissa jtv

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1024
    • Profiili
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #50 : Lokakuu 09, 2007, 22:35:50 »
TEHYn uhkaus joukkoirtisanoutumisista on jo sellainen ase, että siihen on pakko reagoida.

Valitettavasti se on aika tyhjä uhkaus. Entäpä jos hoitajat oikeasti irtisanoutuvat? Siinä meneekin sormi suuhun, kun mitään työpaikkaa ei enää ole, eikä takaisin ole välttämättä enää tulemista ainakaan samoin ehdoin. Siinä menee lomat sun muut lisät, tuskin työnantajakaan ainakaan lisää etuisuuksia tuolla tapaa irtisanoutuneille heidän palatessaan tarjoaa.

Kuulostaa aluksi kovin kovalta uhkaukselta, mutta ei se hetken miettimisen jälkeen tarkoita oikeasti yhtään mitään.

Poissa Rausku

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 213
    • Profiili
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #51 : Lokakuu 09, 2007, 23:08:11 »
Kyllähän he ehdottomasti palkankorotuksen ansaitsevat, mutta heidän vaatimansa korotuksen suuruus on todella epärealistinen. Mielenkiintoista sitten nähdä, mihin koko soppa johtaa. Vaaditun suuruista korotusta ei mitä luultavammin tipu.
The only easy day was yesterday

Poissa marjo

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 458
  • Roskasakki
    • Profiili
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #52 : Lokakuu 10, 2007, 08:19:30 »
Hienoa olisi, jos joku esittäisi esimerkiksi juuri tavissairaanhoitajien todelliset kuukausiansiot, eikä pelkästään niitä julkisuudessa esitettyjä 2500 €:n keskiansioita alalta. Koulutus, työn vastuullisuus - aiheita riittää, mutta riittääkö täällä keskustelijoita.

No mä olen melkein tavissh, ja kesällä tuo kuukausipalkka oli n. 1800e.
14.8.08 Hakametsä 2 Blues-fania: " Täällä lukee seinässä monta kertaa I love Mika Lehto.. Vielä vaan pitäs tietää kuka se on ? "

hammer

  • Vieras
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #53 : Lokakuu 10, 2007, 15:52:06 »
Ainaski palkkatavoitteet aivan liikaa.Kuka kunta tai kaupunki pystyy maksamaan suolaisen palkankorotuksen verran.Mennyt sympatia täysin pois sairaanhoitajilta ja terveydenhoitajilta.Myös Kansanedustajille lähetetty 30 Euron kirjeet aivat typerä temppu joka kääntyy itseään vastaa.Toivottavasti tuleva mahdollinen lakko kuivuu kokoon omaan kahdottomuuteensa.Pitäisi miettiä ensin mikä todella on realismia. :-[

Poissa Hemuli

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 460
    • Profiili
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #54 : Lokakuu 11, 2007, 14:12:01 »
Mää sympatiseerasin siihen 13:een pinnaan asti mutta sitten kun siihen lätkäistiin toinen samanmoinen niin johan loppu myötätunto. Ahneita paskiaisia ne on eikä mitään muuta.

Miksi muuten kaikkein ahneimpien liittojen puhjohtajat on järkyttäviä viljasikoja? Vrt. Paperiliitto <=> Tehy
"Ilveksen kannattajien patologiseen kateellisuuteen sekoittunut krooninen vahingonilo yhdistettynä aidon ja oikean kunnioituksen puutteeseen sekä paskaan asenteeseen on kyseisen jengin kannattajien tyypillisin luonteenpiirre." -Kankaantaan profeetta

Poissa Dolphin

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 93
    • Profiili
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #55 : Lokakuu 11, 2007, 17:37:12 »
^Samoilla linjoilla. Tuon noin 13 prosentin korotuksen varmasti ansaitsevat, eikä se nostaisi meidän kaupungissa kunnallisveroa "kuin" yhden prosentin verran, mutta se 24 prosenttia on kyllä jotain aivan utopiaa ja toivon sydämestäni, ettei tule toteutumaan. Sehän nostaisi tuota meidän kunnallisveroa näin peruskoulumatematiikalla 2 prosenttia. Ja voin melkeinpä lyödä pääni pantiksi, ettei se kuitenkaan lyhennä hoitojonoja pätkääkään.

On muutens hauska nähdä, kuinka monta prosenttia paperimiehet ja ahtaajat vaativat, jos hoitsut sattuisivat saamaan tuon yli 20 prosenttia. Ne kun latovat vaatimuksensa tiskiin aina viimeisenä, sen mukaan mitä muut on saanu.

Poissa Wille

  • Pappateam
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #56 : Lokakuu 11, 2007, 17:55:53 »
Otetaan tähän väliin semmonen laskutoimitus. Lääkärien (esim.) palkka nousee 10% ja hoitajien palkka nousee 12%. Kumman palkka nousee absoluuttisesti enemmän? Eli reaalisesti tuloerot kasvavat kun tehdään matalapalkka-aloille samankaltaisia prosenttikorotuksia kuin enemmän ansaitseville. Kiinteät korotukset sen sijaan eivät ainakaan kasvata.

Lääkärit saavat sopimallaan 11,7% korotuksella jonkun hieman alta 600 euroa peruspalkkaan joka kuukausi lisää. Hoitajat saisivat vaikkapa dolphinin mainitsemalla 13% peruspalkkaansa noin 240 euroa kuussa. Mun mielestä tässä ollaan huonolla tiellä. Hoitajat tarvis 600 euron palkankorotukseen noin 30%. Sehän vasta olisikin karmeeta.

Itse suosisin kiinteitä korotuksia kaikille, jolloin matalapalkka-alojen (mitä ne sitten onkin) hieman korkeammat KIINTEÄT korotukset oikeasti vaikuttaisivat jotenkin ja samalla korotusten vertailu siirtyisi siitä perin vaikeasta prosenttilaskusta monelle hyvin paljon helpompaan kiinteään summaan.

Ja miksi hoitajien palkankorotukset nähdään pelkkänä menona kunnalle? Palkat nousee -> verotulot nousee, kulutus kasvaa -> verotulot nousee. Ihan vaan kolikon kääntöpuoli.

Tosin helpommin suomalainen sairaanhoitaja saa palkankorotuksensa menemällä Norjaan, Ruotsiin, Iso-Britanniaan tai Australiaan. Siellä arvostus ja palkka on aivan eri. Suomalaisia voi sitten hoitaa ne viime kuussakin tänne lennätetyt filippiiniläiset hoitsut.
Äijät nää, ei suostu enää häviään: Willen jengi, Roskasakki, Pappateam, Glad to be a Janari

Poissa Jasu76

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #57 : Lokakuu 11, 2007, 20:01:12 »
Willeä komppailen hyvinkin tässä. Lisäksi pitää muistaa tuo sairaanhoitajan peruspalkka 1815€/kk. Kuka lähtee tuolla rahalla siivoamaan paskoja housuista/huoneesta? Mites olis okset omilla vaatteilla? Ottamaan haukut vastaan kaikilta kahjoilta päivystyksessä? Ottaa joka kolmannelta narkilta likanen piikki käsivarteen? Saada turpaan känniääliöltä? Käsi pystyyn, kuka tekee nämä kaikki pariin otteeseen kuussa tuolla rahalla?? Itse menisin mieluummin paperitehtaaseen ajelemaan trukkia...

Tässä on seuraus: 3-4 vuotta sitten oli hoitsuja jonossa joka työpaikan ovella, josko saisi silloin tällöin tehdä muutaman tunnin, että pääsis takasin ansiosidonnaiselle. Nyt jos joku sairastuu pitää mennä vajaalla, koska tuuraajia ei yksinkertaisesti ole.

Tämä on fakta, ja tämä on syynä näiden "ahneiden paskojen" rahan kinuamiseen. Jos se jotain häiritsee niin voitaisiin sopia näiden henkilöiden kanssa: Ei tarvitse maksaa enempää veroja, mutta kun umpilisäke poksahtaa, niin ei tarvitse tulla myöskään nauttimaan hyvästä ja lähes ilmaisesta hoidosta, sillä eihän se ole kuin pari kivuliasta päivää ja tunnoton tila sen jälkeen kun on multaa 2m naamanpäällä!!



Anteeksi vuodatus, mutta oikeasti menee hermo näihin jotka ei ajattele muuta kuin omaa etuaan. Hei, se prosentin korotus on hyväpalkkaiselle konttorirotalle joka tienaa 30 000€ vuodessa 300€, eli 25€/kk! Se on noin yksi ruokaravintolan annos! Lisäksi pitää muistaa että se prosentti on myös suurempi raha jos tienaa enemmän, eli se siis tasaa tuloeroja, jotka alkaa tällä lintukodossa muistuttaa Brasiliaa ja muita kehitysmaita.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 12, 2007, 16:26:07 kirjoittanut Jasu76 »

Poissa Dolphin

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 93
    • Profiili
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #58 : Lokakuu 11, 2007, 20:29:15 »
Niin kuin tuossa edellisessä viestissäni kirjoitinkin, niin olen valmis maksamaan tuon prosentin ylimääräistä koska mielestäni hoitsut sen noin 13 prosentin korotuksen kyllä ansaitsevat. Jos tuo yli 20 prosentin palkankorotus toteutuu, niin täytyy toivoo, että PAM neuvottelee siinä määrin hyvän sopimuksen, että minun on varaa maksaa se kahden prosentin veron korotus. ;)

Poissa karsson

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 225
    • Profiili
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #59 : Lokakuu 11, 2007, 20:43:02 »
Eipä ne poliisien ja palomiestenkään palkat taida häävejä olla ;D Ja mitä tulee työn "paskasuuteen", niin no. Itse ehkä valitsisin palomiehen homman. Samalla tavalla he ansaitsisivat palkan korotuksen.