Kirjoittaja Aihe: Palauteketju  (Luettu 174735 kertaa)

Kahvara

  • Vieras
Vs: Palauteketju
« Vastaus #150 : Helmikuu 18, 2008, 22:21:51 »
Sellaista ehdottaisin, että ette antaisi jäähyjä ennen varoituksia, jos kyse on vaikka massapostittamisesta, tai chattailystä.
Ensin varoitus yksityisviestillä, ja jos jatkuu niin sitten jäähy.

Muutenkin tämä valvonta muistuttaa tällä hetkellä sm-liigan tuomarilinjaa, jota ei kovin tasokkaaksi voi sanoa.

Sitten ihmettelen, eikö moderaattoreilla ole samat säännöt kuin muillakin? Osa palstalla tuntuu selviävän turhista viesteistä ilman jäähyä vaikka aihetta olisi, itse ilmiannoin muutaman viestin tässä jokunen aika sitten, he eivät saaneet rangaistuksia vaikka väitätte noudattavan nollalinjaa sääntöjen rikkomisessa.
Lisäksi, joillakin "vanhoilla" kävijöillä on oikeuksia sanoa tai tehdä melkein mitä tahansa, ilman sanktiota?
Johtuuko tämä siitä että he ovat moderaattoreiden tuttuja ja näin pääsevät muita "ylemmäs", vai siitä ettette huomaa heidän rikkeitään samalla tavalla kuin uusien kävijöiden?
Hauskaa on sekin, kun palstalla alkaa laadukas keskustelu tai pienimuotoinen väittely, säntää moderaattorit ja uhkaavat jäähyllä tai antavat suoraan ilman varoituksia, omakohtaistakin kokemusta minulta löytyy tästä asiasta.
Jos tänne todella halutaan "laadukasta" keskustelua, pitäisi osata myös moderaattoreiden osalta ottaa kritiikkiä, ja antaa hieman vapaa-muotoisempi mahdollisuus keskustella jos keskustelu on aiheen piirissä ja viestit ovat perusteltuja.

Anteeksi avautumiseni, mutta minusta on todellakin pakko sanoa asiat suoraan eikä kiertämällä!

Poissa Moderaattori

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 483
    • Profiili
Vs: Palauteketju
« Vastaus #151 : Helmikuu 18, 2008, 22:50:18 »
Pystytkö antamaan esimerkkitapauksia, niin mode-tiimi voi porukalla arvioida tehtyjä ja tekemättömiä toimia?

Kahvara

  • Vieras
Vs: Palauteketju
« Vastaus #152 : Helmikuu 18, 2008, 23:11:51 »
Pystytkö antamaan esimerkkitapauksia, niin mode-tiimi voi porukalla arvioida tehtyjä ja tekemättömiä toimia?
Voin kirjoittaa tähän kyllä esimerkkitapauksia.

Esimerkkitapaus 1.

Käyttäjä A, antaa palautetta fanclubille mielestään tärkeästä asiasta, kirjoittaa asiaan kuuluvia tekstejä, joissa ei provosoida muita käyttäjiä, moderaattorit väittelevät myös asiassa, niin että turhaa viestiä syntyy puolin jos toisin. Lopulta moderaattorilla palaa hermo väittelyssä ja hän päättää lätkäistä kuukauden jäähyn käyttäjälle, jonka kanssa on väitellyt.
Kuitenkaan kukaan muu väittelyyn osallistunut ei saa jäähyä (paitsi jo ensinmainittu Käyttäjä A).
Saako moderaattorit käyttää valtaansa jos he eivät kestä väittelemistä, ja perusteltuja mielipiteitä? Keskustelualuehan tämä kait on?

Esimerkkitapaus 2.

Käyttäjä B, Käyttäjä C & Käyttäjä D, juttelevat aiheesta perustelluin mielipitein ja kertovat oman kantansa, keskustelu on asiallista eikä riko mitään sääntöjä, paitsi Käyttäjä D:n viesti. Kuitenkin moderaattori eksyy aiheeseen, ja joko antaa suoran jäähyn tai varoituksen ettei palstalla saa chattailla kaikille kolmelle käyttäjälle. Lisäksi hän lukitsee aiheen, ja käskee keskustella Yksityisviesteillä, ettei tämä häiritse muita kävijöitä.
Kuitenkin mielestäni, enkä usko että olen ainoa joka haluaa kuulla ja tuoda esiin eriävänkin mielipiteen ja kertomaan kantansa, asiasta kuin asiasta.
Tälläisien "väliintulojen" vuoksi laadukkaat keskustelut kärsivät, tai tyrehtyvät heti alkuunsa, lisäksi palstalla ei nykyään uskalla ilmaista omaa mielipidettään ilman sanktion pelkoa.

Esimerkkitapaus 3.

Moderaattori kirjoittaa aiheeseen kuulumattoman ja lyhyen yhden lauseen pituisen viestin ja jatkaa palstan lukemista.
Käyttäjä kirjoittaa aiheeseen kuulumattoman ja lyhyen yhden lauseen pituisen viestin ja jatkaa palstan lukemista, kärsityään kuukauden jäähyn.

En voi kirjoittaa/kopioida viestejä tai väittelyjä joita muut käyvät, tai mainita käyttäjiä nimeltä. Sillä haluan (uskokaa tai älkää) pysyä kuitenkin hyvissä väleissä ihmisten kanssa myös palstan ulkopuolella, kuitenkin kuten jo aikaisemminkin esitin kysymyksen Onko moderaattoreilla samat säännöt kuin peruskäyttäjällä? Onko moderaattorilla oikeus antaa jäähy, jos mielipiteet eivät kohtaa?
(Kaikki eivät tykkää lakritsijäätelöstä).
Entä miksi laadukaat keskustelut tai väittelyt pilataan tulemalla, ja lukitsemalla aihe?
Pelätäänkö sitä, että erilaisiakin mielipiteitä tulee julki?

Poissa Rausku

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 213
    • Profiili
Vs: Palauteketju
« Vastaus #153 : Helmikuu 18, 2008, 23:51:58 »
Laadukkaat keskustelut? Kyllä nämä ulosannit, mistä jäähyjä on annettu, ovat olleet täysin luokattomia. Itse olen ollut tyytyäinen moderaattorien toimintaan.
The only easy day was yesterday

Poissa JoKaGO

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1775
    • Profiili
Vs: Palauteketju
« Vastaus #154 : Helmikuu 19, 2008, 08:53:39 »
Sellaista ehdottaisin, että ette antaisi jäähyjä ennen varoituksia, jos kyse on vaikka massapostittamisesta, tai chattailystä.
Ensin varoitus yksityisviestillä, ja jos jatkuu niin sitten jäähy.
Olen samaa mieltä chattailystä, ja mulla on sellainen tunne, että varoituksia napsuukin herkästi. Ainakaan häiritsevää chattailyä ei tällä palstalla juurikaan näe, ei ainakaan ilman Moderaattoreiden väliintuloa.
Siis mun mielestä kanssa varoitus ennen jäähyä pikkurikkeissä. Tai no, toistuva pikkuvilppi johtakoon jäähyyn heti!

Ihmettelen käsityksiä, että moderointi täällä olisi jotenkin raakaa. Itse olen huomannut, että asioista saa kirjoittaa aika särmikkäästikin ja hyvä niin. Provoilu pois ja yritetään olla provosoitumatta! Tämä on mulle henkilökohtaisesti ollut vaikeinta. Provoja lähtee joskus ja provosoidun joskus turhaan, ja jäljestäpäin oikein ihmettelen itsekin, etten saanutkaan penalttia.

Moderaattoreille: Valittu linja on hyvä ja toimii, eikä kahlitse asiallista viestintää.
Palstaveljille: Oikein hyvää kevättä Tappara-kiekon ja tämän palstan parissa!

Rafael

  • Vieras
Vs: Palauteketju
« Vastaus #155 : Helmikuu 29, 2008, 09:49:56 »
En halua olla mikään motkotäti, mutta mielestäni Facebookissa esiintyvät asiat, läpät yms., jotka kuuluvat sinne, eivät missään nimessä kuulu tänne palstalle.

Poissa forrest

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 946
    • Profiili
Vs: Palauteketju
« Vastaus #156 : Helmikuu 29, 2008, 10:44:50 »
Facebook - kuten mikä tahansa muukin nettiyhteisö - on (rekisteröitymisen jälkeen) kaikille avoin ja julkinen paikka, joten tuskin mikään laki kieltää lainaamasta sinne postitettua aineistoa, eikä moderaattorien pitäisi alkaa näitä sensuroimaan. Vähän sama juttu, jos Youtubeen pistetyn linkin postaaminen tänne kiellettäisiin, koska se kuuluu vain Youtubeen.

Ja tämä siis on oma kantani, eikä edusta muun/muiden mielipidettä.

Rafael

  • Vieras
Vs: Palauteketju
« Vastaus #157 : Helmikuu 29, 2008, 11:01:53 »
Facebook - kuten mikä tahansa muukin nettiyhteisö - on (rekisteröitymisen jälkeen) kaikille avoin ja julkinen paikka, joten tuskin mikään laki kieltää lainaamasta sinne postitettua aineistoa, eikä moderaattorien pitäisi alkaa näitä sensuroimaan. Vähän sama juttu, jos Youtubeen pistetyn linkin postaaminen tänne kiellettäisiin, koska se kuuluu vain Youtubeen.

Joo ei varmasti ole lainvastaista. Kuitenkin ainoastaan oman "kaveri"piirin juttuja siellä pääsee lähemmin lueskelemaan. "Kaverien" jotka ovat jonkun siellä kaveriksi hyväksyneet. Itseäni ei ainakaan paljoakaan lämmittäisi, jos joku rupeaisi levittelemään kavereille tarkoitettuja kuvia tms., ympäri nettiä. Kuitenkin jokaisella on Facebookissa mahdollisuus rajoittaa halutessaan yksityisyyttään. Youtubessa ymmärtääkseni kaikki näkee kaiken.

Omasta mielestä tässä kuljetaan samanlaisilla vesillä, kuin esim. "lähetä Seiskalle kamerakännykkäotokset julkkiksista"-journalismissa. Hyvien tapojen vastaista.


Poissa Wille

  • Pappateam
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Palauteketju
« Vastaus #158 : Helmikuu 29, 2008, 11:21:22 »
Saivarrellaan hieman, mutta eikös sitten kaikki kahdenväliset keskustelut pitäisi huhupalstalta kieltää? Yhtä lailla nekin rikkovat luottamusta, mutta onko se tämän palstan moderaattorien asia ylläpitää moraalia tässä asiassa?
Äijät nää, ei suostu enää häviään: Willen jengi, Roskasakki, Pappateam, Glad to be a Janari

Rafael

  • Vieras
Vs: Palauteketju
« Vastaus #159 : Helmikuu 29, 2008, 11:29:27 »
Saivarrellaan hieman, mutta eikös sitten kaikki kahdenväliset keskustelut pitäisi huhupalstalta kieltää? Yhtä lailla nekin rikkovat luottamusta, mutta onko se tämän palstan moderaattorien asia ylläpitää moraalia tässä asiassa?

No kaiketi näinhän se on. Ei varmasti ole moderaattorin homma toimia moraalin vartijana. Ja ymmärrän täysin näkökannan Facebookin sisällön vapaan julkaisun puolesta.

Jos saivarrellaan lisää, niin miltä kuulostaisi ketju, jossa mahdollisimman moni palstalainen rekisteröityy Facbookiin ja hankkii mahdollisimman paljon liigapelaajia kaveriksi. Sen jälkeen postataan kaikki kuvat ja "seinän" keskustelut kyseiseen ketjuun?

Poissa Wille

  • Pappateam
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Palauteketju
« Vastaus #160 : Helmikuu 29, 2008, 11:55:47 »
Jos saivarrellaan lisää, niin miltä kuulostaisi ketju, jossa mahdollisimman moni palstalainen rekisteröityy Facbookiin ja hankkii mahdollisimman paljon liigapelaajia kaveriksi. Sen jälkeen postataan kaikki kuvat ja "seinän" keskustelut kyseiseen ketjuun?
Helvetin huonolle, jos multa kysytään. Joskus itse törmää sellaiseen juttuun/huhuun (muuallakin kuin Facebookissa), että tulee mieleen laittaa se tänne kaikkien luettavaksi, mutta suurimman osan tarinoista jätän kertomatta. Ei vaan ole mielestäni korrektia ihan joka sanaa liigapelaajilta referoida julkisesti...
Äijät nää, ei suostu enää häviään: Willen jengi, Roskasakki, Pappateam, Glad to be a Janari

Poissa Ljpp

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2748
    • Profiili
Vs: Palauteketju
« Vastaus #161 : Helmikuu 29, 2008, 14:36:44 »
Joo totta kyllä - sinänäsä tarpeelliset mutta itse ketjun otsikkoon kuulumattomat kommentit ohjaavat itse keskustelua sivuraiteille ja olisi parempi hoitaa YV:llä. Poistin nuo facebookkia käsitelleet viestit ja todellakin Facebook on julkinen yhteisö, joten siellä julkaistavat tiedotkin ovat julkisia. Itse en ole naamakirjan käyttäjä, ja tuo näytti kovasti sähköpostilta, joten oli pakko varmistaa.
Tappara.co - osallistu yhteisöprojektiin!

Rafael

  • Vieras
Vs: Palauteketju
« Vastaus #162 : Maaliskuu 02, 2008, 15:41:33 »
Hyvä homma tuon erillisen fanitoiminta-osion perustaminen. Omasta mielestä nuo aiemmat katsomokulttuurikeskustelut voisi sulkea, koska ne ovat aika sekavia. Uuteen osioon voisi avata sitten hieman paremmin ja tarkemmin otsikoidut otsakkeet keskusteluille.

Yleisessä kiekkokeskustelussa on ainakin tuon katsomokulttuuri-keskustelu ja yleisen keskustelun puolella on kerran kännissä avaamani otsake katsomokulttuurista maailmalla.(Jonne tosin vakaa tarkoitus olisi alkaa hieman vilkkaampi sepustus tässä joskus).

Edit. näemmä siirtoja tapahtui viestin kirjoittamisen aikana, joten mennään näillä.

Poissa Eepi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 602
    • Profiili
Vs: Palauteketju
« Vastaus #163 : Maaliskuu 02, 2008, 21:31:16 »
Toden tosiaan, hyvä juttu tuo fanitoiminta-alueen luonti.

Ainut asia, mikä minua siinä jäi häiritsemään, oli se, että kyseinen alue on listattu vasta viimeiseksi eri alueiden listassa. Minusta paras paikka sille olisi yleisen keskustelun alapuolella. Nyt se tuntuu olevan erillään muusta tavallisesta keskustelusta. Itse ainakin koen testialueen, palstan tiedotteita ja sen kommentointia varten olevan alueen ja kaupankäynnille tarkoitetun alueen tavalla tai toisella "normaalia" keskustelua sisältävistä alueista eroaviksi.

Ymmärrän toki, jos alueen siirtäminen olisi vaikeaa toteuttaa, olen mielipiteeni kanssa yksin tai että jostain muusta syystä halua kyseistä palstaa siirtää. Ihan hyvä se on noinkin, mutta minusta olisi selvempää jos "oikeaa" keskustelua sisältävät alueet olisivat ensin ja sitten vasta nämä vähän erikoisemmat alueet.

Poissa pieni m

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 703
    • Profiili
Vs: Palauteketju
« Vastaus #164 : Maaliskuu 09, 2008, 22:03:38 »
Niin tota Eepin ehdotusta ei toteuteta? Mää oon samaa mieltä Eepin kanssa, että jos ääniä odotetaan, ni tässä yks siirtoa puoltava.