Jääkiekkokeskustelu > Yleinen kiekkokeskustelu

Uusi monitoimihalli?

<< < (50/57) > >>

peterra:
Vilttitossu

Asiallisen keskustelun linjalla olin. Ei tartte vastata niin hirveän aggressiivisesti, kun kommentoin viestiäsi.

Olisi kiva, jos esittäisit jotain ihan oikeaa tietoa / linkkiä tjms. väitteidesi taustalle. Mun mielestä noi kuulostaa kovin hepposilta argumenteilta. Haluaisin tietää, millaisia palveluita halliin pitäisi tulla ja millaiset modernit toimintaolosuhteet ne tarvitsevat, että yleisömäärä ja tunnelma paranevat. Näkisin ennemminkin, että hallin fyysisellä olemuksella ja palvelutarjonnalla ei ole hirveän suurta vaikutusta yleisömäärään, koska väittäisin, että Suomessakin löytyy jos jonkinlaista hallia ja paikkaa ja jotkut niistä ovat modernimpia kuin toiset. Esim. voitko sanoa, että Hartwall Areena tyyppinen ratkaisu Tampereella toisi meille sen 10 000 katsojaa, jotka joskus olivat keskiarvoisesti paikalla Jokerien kotipeleissä?

Olisi kiva keskustella aiheesta silleen vähän vähemmän mutuillen ja enemmän tietoa tuottaen. Toi on tosi mielenkiintoinen näkökulma, että noi jotenkin olisi yhteydessä tunnelmaan. Esim. itse en näe mitään yhteyttä tunnelman ja suljettujen katsomoiden välillä. Olisiko esim. Hakametsän tunnelma parempi, jos päätykatsomot suljettaisiin ja kaikki pakkautuisivat A/B sivuistoille? Olisiko se merkittävä tunnelman muuttaja? Tuntuisiko halli täydemmältä?

Vilttitossu:
Huomasin vasta nyt, että olit Peterra vastannu, ku tulin muuta asiaa kirjottamaan.
Itse rakennuksen vaikutuksesta tunnelmaan, tarkotin akustisia elementtejä. En vaan osaa sen tarkemmin sitä selittää, vaikka jostain sen aikanaan luin, miten Hakametsän akustiikka on umpisurkea, yleisön ääni "hukkuu" rakenteisiin.
Nyky rakennustekniikalla ja materiaaleilla voidaan urheiluhallien, niinkuin konserttisalienkin akustiikkaan vaikuttaa huomattavasti. Sun pitää joltain arkkitehdiltä kysyä, ni osaa selittää paremmin, mä oon vaan pelkkä duunari.

Monissa halleissa on suljettavat yläkatsomot, jolloin "verhot" tulee ala ja yläkatsomoiden väliin, jos yleisöä ei riitä kaikkiin katsomonosiin. Sekin vaikuttaa siihen äänen välittymiseen, kun se ei karkaa korkeuksiin. Kaiketi se vaikuttaa myös siihen, että halli tosiaan näyttää täydemmältä ja tiiviimmältä.

Näihin oheistarpeisiin lyhyesti, niin se kaiken jonottaminen on turhauttavaa ruuhkaisilla käytävillä. Hartwallilla on ihan mukava käydä, kun käytävät ovat tilavat, ja esim. vessajonot lyhyemmät, vaikka jengiä on enemmän. Hakametsässä on lähes mahdotonta juoda esim. olut, käydä vessassa ja röökillä samalla erätauolla.

Ps. ei ollu tarkotettu agressiiviseks se aikasempi, niinkuin ei tämäkään

Toivottavasti sait jotain selvää?

Le GoaP:
Suomalaiset hallit joissa olen eniten käynyt katsomassa pääsarjan kiekkoilua ovat Helsingin Jäähalli ja Hakametsä. Molemmat ovat yleisökapasiteetiltaan ja iältään suht samat. On totta, että Helsingin Jäähallissa äänellinen tunnelma on parempi, eli kotijoukkueen tehdessä maalin ns. yleisöräjähdys on monta kertaa ravisuttavampi kuin Hakametsässä. Mutta Helsingin Jäähalli on sitten toisaalta varsinkin yläparvilta visuaalisesti rajoittava. Kattohan on sisään eli alaspäin kaareva (eli äänet ei huku laajaan kattoon), siinä missä Hakametsä on ulos eli ylöspäin kaareva. Helsingin Jäähallin yläkatsomoista ei näe vastakkaiseen yläkatsomoon.

Sitä vain usein ajattelee, että onko katsomokäyttäytyminen muuttunut vai ihmiset lihoneet, kun wanhojen hallien käytäville ei enää mahdu. Ennenhän katsomokapasiteetti oli vielä isompi, vai oliko niin, että seisomakatsomoista ei lähdetty käytäville kuljeksimaan ettei menetetä paikkaa?

Hartwall-arenakin on kyllä täytenä aika tukossa, varsinkin myyntipisteet. Ja Jaffalan akustiikkaa ja tunnelman vaisuutta ja kuulutusten kuulumattomutta ja toisaalta liian lujaa pauhaavaa musaa on arvosteltu myös ihan kylliksi. Jaffala oli toki Narrien normi-Liiga-pelin paikalla olevalla katsojamäärällä (noin 3000-5000 vaikka ilmoitettu oli 5000-8000) ihan mukava ja tilava.

Vilttitossu:
Haluun vielä tähdentää, että otin Hartwall areenan esiin ainoastaan käytävien ja oheispalvelujen osalta. Mun mielestä ne toimii ihan hienosti maajoukkupeleissäkin, missä on oikeasti paljon yleisöä. Harmi, kun en ehkä pääse tällä kaudella KHL-pelien meininkiä testaamaan...

#27:

--- Lainaus käyttäjältä: Le GoaP - Tammikuu 16, 2015, 21:01:56 ---
Sitä vain usein ajattelee, että onko katsomokäyttäytyminen muuttunut vai ihmiset lihoneet, kun wanhojen hallien käytäville ei enää mahdu. Ennenhän katsomokapasiteetti oli vielä isompi, vai oliko niin, että seisomakatsomoista ei lähdetty käytäville kuljeksimaan ettei menetetä paikkaa?

Hartwall-arenakin on kyllä täytenä aika tukossa, varsinkin myyntipisteet. Ja Jaffalan akustiikkaa ja tunnelman vaisuutta ja kuulutusten kuulumattomutta ja toisaalta liian lujaa pauhaavaa musaa on arvosteltu myös ihan kylliksi. Jaffala oli toki Narrien normi-Liiga-pelin paikalla olevalla katsojamäärällä (noin 3000-5000 vaikka ilmoitettu oli 5000-8000) ihan mukava ja tilava.

--- Lainaus päättyy ---

Esm.päädyt olivat aivan erilaiset ennen. WC:t olivat keittiöitä ja myyntitiskit oli siinä missä rauta-aita on. Vastapäätä oli tyhjää tilaa enemmän koska nykyään siinä on mm.ravintolaa yms. Remonttien myötä käytävän lattiapinta-ala on pienentynyt siitä mitä oli ennen 2000-luvun alussa alkanutta remppaa.

Jaffalassa on ylivoimaisesti paras akustiikka, palvelut yms yms yms. uudelle ja kokemattomalle kävijälle voi tuottaa vaikeuksia mutta todellisuudessa kaikki toimii erinomaisesti, ihan sen takia kun halleilla on se 30 vuotta ikäeroa.

ps.Hakametsän jää oli aikaisemmin aivan kauhea. Nykyään kun kakkos ja kolmoshalli sai oman koneen jäähdyttämistä varten jää on parantunut aivan tolkuttamasti. Jää tosin liigapelien aikana pehmenee paljon koska lämpötila 70% täydessä hallissa on jo kova eikä keväisin ja syksyisin paistava aurinko sitä ainakaan viilennä.

Mielestäni nykyiinen on erinomainen halli, uutta ei tarvita.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta