Kyllä se niin on, että Lehdon vire on ollut laskeva jo pari vuotta. Voisi karkeasti todeta, että mestaruudesta lähtien. Oli jo aikakin, että saatiin haastaja, joka pystyy siihen mitä edes perusmolarilta nykyään vaaditaan (väh. 91,5% ja reilusti alle 3 omiin/peli). Pelaaja joka täyttää Lehdon paikan, jos homma ei toimi. Nyt Lehto ei vastaa odotuksiani.
Mitä sitten odottaisin? Huippukoppeja pitämään heikoilla hetkilla nippu kasassa, hyvä keskittyminen hiljaisina hetkinä ja puolustuksen tiukka ohjaaminen. Kaksi viimeiseksi mainittua ominaisuutta ontuu Lehdolla pahasti ja Nikkilä on niillä osa-alueilla edellä todella paljon. Etenkin keskittyminen on puutteelista, kun vastustaja laukoo vain muutaman kerran ja liian usein soi. Tästä kertovat tilastot jo muutaman pelin jälkeen sekä esitykset viime kaudelta. Silloin Lehdon ongelmat pistettiin liian pelaamisen piikkiin. Nyt puhutaan tuntuman katoamisesta ja ties mistä. Itse veikkaisin tahtotason heikkoutta - liian pitkään ykkösenä oloa ilman kunnon haastajaa, peli-ilon katoamista kun ei ole kykyä vastata uuteen haasteeseen ja valmennuksen kyvyttömyyttä auttaa.
Lisäksi kokonaisuuteen vaikuttaa tietysti se, kuinka joukkue pelaa maalivahdin edessä. Itse olen vahvasti sitä mieltä, että etenkin pakkien peliin vaikuttaa etenkin se, kuinka paljon he luottavat maalivahtiin. Luottamukseen vaikuttaa koppien lisäksi kaikenlainen kommunikointi pelin aikana ja maalivahdin kokonaisolemus. Voittava molari on voittava ja häviäjä näyttääkin siltä. Myös vastustajien silmissä.
Toivotaan, että Nikkilä on kunnossa ja jatkaa harmaan syksyn yli hyviä pelejä, jotta pysytään viiden sakissa. Lehto saa luvan paikata silloin tällöin (max. joka 5. peli?) ja totutella kakkosmolarin paikkaan, sillä kaikki tosiasiat sitä roolia hänelle edellyttävät. Keväällä peliaikoja voi hieman tasoittaa, jos Lehdonkin sen hetkiset (EI VANHAT) näytöt siihen riittävät. Pleijareissa on varmasti käyttöä kahdelle hyvälle molarille , joista toinen saisi olla loistavakin..