Lisään tähän vähän tietoa Discoursesta jotta väki pääsee sitä koittamaan ja miettimään konkreettisemmin mitä etuja siitä olisi:
Konkreettisia etuja ja/tai ominaisuuksia listattuna. Osa on toki makuasioita joten tämä vain minun näkemyys.
- Toimiva responsiivisuus, helpompi siis etenkin puhelimella
- Tyylikkäämpi
- Monipuolisempi viestien kirjoittaminen, mm upotetut kuvat ja videot. Kätevä esimerkiksi pelipaidoista tai rumista taklauksista jutellessa.
- Viestien tykkäykset
- Ketjut ei ole jaettu sivuihin vaan voit vaan selata alaspäin loputtomasti. Hyppääminen x määrä eteenpäin onnistuu toki.
- Realiaikaiset notifikaatiot esim vastauksista viesteihisi.
- Ketjujen seuranta, voit merkitä lempiketjusi seurantaan
- Mahdollisuus kirjautua foorumille Google/Facebook tunnuksella
- Enemmän hymiöitä
- Avatarit eli profiilikuvat nimimerkin viereen
- Top ketjujen listaus eli niin sanotut kuumat puheenaiheet. Listaus esim päivän, viikon, kuukauden jne puhutuimmat
Toki tämä ei tarkoita että nämä kaikki otettaisiin käyttöön, kunhan vaan listasin ominaisuuksia. Tämä on tietysti ylläpidon päätettävissä.
Alustaa voit kokeilla http://try.discourse.org/ haluamillasi laitteilla. Huomaa ainakin "Latest - Top - Categories" valitsin yläreunasta josta saa myös perinteisemmän aluelajittelun. Värejä voi toki muuttaa myös Tapparamaisempaan suuntaan.
Somejutuista en itse niin välitä mutta esim Twitter feed voisi olla ihan hauska tähän tyyliin: https://meta-s3-cdn.global.ssl.fastly.net/original/3X/9/6/96fc9ff49a97e53d6d409cbaf75d5525f1dc9285.png
Fiidiksi siis esim Tappara-live tai Tappara official.
Kiitos Ozzi - oli tarkoitus avata lisää Discoursen tarjoamia mahdollisuuksia, mutta sieltähän ne jo hyvin pitkälti tulivat.
- Sosiaalisen median integraatiolla tarkoitan lähinnä Twitter/FB/Google rekisteröitymistä ja kirjautumista. Toinen mukava asia on mahdollisuus jakaa foorumikirjoitus ym. kanaviin.
- Viestejä voi kohdistaa käyttäjille, jotka saavat asiasta ilmoituksen, eli tähän tyyliin @Ozzi
- Jos et käy viikkoon palstalla, Discourse lähettää sinulle koosteen suosituimmista keskusteluista. Käyttäjä voi toki valita haluaako näitä vastaanottaa. Itse olen tästä ominaisuudesta tykännyt kovasti, käyttäjän ominaisuudessa.
- Tekstin muotoilu ja esimerkiksi tällaisten listojen tekeminen on helpompaa.
- Vaikutusta on myös sillä, että Discourse on ylläpidolle parempi, mm. varmuukopioiden ja päivitysten osalta. Toisin kuin SMF, Discourse kehittyy ja siihen tulee uusia ominaisuuksia
Kiitos listauksista molemmille. Tein pientä värjäilyä valitsemani koodiston mukaisesti jäsennelläkseni kommentointiani.
Laivastonsinisellä värjäsin ketjujen seurannan: eikös tuo muistutus-nappi lähetä nykyisellään sähköpostiin ilmoituksen, jos ketjuun lähetetään viesti, eli ajaa saman asian?
Siniseksi värjäilin asioita, jotka olisi mahdollista lisätä palstalle milloin vain, jollen täysin erehdy. Avatarit ja tykkäykset kuuluvat näihin.
Turkoosit ovat sikäli samaa sarjaa, että nekin on käsittääkseni mahdollista lisätä nykyiseen palstaan, mikäli niin halutaan. En kuitenkaan päätäni lyö pantiksi niistä. Twitter-feed ja upotetut videot sekä kuvat kuuluvat näihin. Tosin tavallaan upotetut kuvat meillä on jo, mutta ne tulevat vaan viestin loppuun, kun laittaa liitteeksi.
Oranssit jutut näen puhtaasti turhakkeina, tappara.infoon ainakin. Top-listaukset laitoin niihin, sillä tämä palsta on hyvin kaavoittunut. Liveseurannat ovat viestien puolesta suosituimpia ketjuja, ja seuraavina tulevat otteluketjut. Jollain toisella foorumilla voi ollakin hyödyllinen, sen voin uskoa. Noi some-jakonapit löytyvät Jatkoajasta (hervottoman kokoisina), enkä ole silti nähnyt että kukaan kaverini olisi koskaan mitään viestiä jakanut. Mutta jos tekisi mieli jakaa, keskivertoihminen luultavasti kopioisi ja liittäisi koko viestin kuitenkin. Tai jos linkittää haluaa, luonnollisempaa on kuitenkin vain linkittää URL:in avulla.
Se kritisoinnista.
Vaaleanvihreällä laitoin ihan hyviä juttuja, joita ilmankin voi elää. Some-kirjautumisten pointin näen tavallaan: ei tarvitse muistella salasanoja. Yleensä tätä käytetään kylläkin omilla laitteilla, joissa ainakin minä olen kirjautuneena ikuisesti joka tapauksessa. Responsiivisuutta kommentoin jo aiemmin: ihan kiva, mutta toimii kyllä nytkin palsta puhelimella ihan hyvin ja pädillä 100-prosenttisesti. Sivuttomuus ja reaaliaikaisuus voisi olla liveseurannan tapauksessa mukava juttu. Tyylikkyydenkin värjäsin tällä värillä, olkoonkin että nykyistäkin palstan ulkoasua voi kai aika jouhevasti muokata. Tekstieditorin värjäsin vaaleanvihreäksi myös: erityisesti parempi taulukkoeditori olisi iso askel eteenpäin jos Discoursessa sellainen on. Olen kiertänyt ongelman nykyisin postaamalla screenshotteja Excel-taulukoistani, mikä on hyvä muttei ollenkaan ideaali ratkaisu.
Vihreällä laitoin parhaat perustelut. Nuo hälytykset tulivat Jatkoaikaan, kun se palsta vietiin uudelle alustalle, ja niistä tykkään suuresti. Tällä paljon pienemmällä palstalla ovat varmasti vähemmän hyödyllisiä, mutta ottaisin silti avosylin vastaan. Ja jos alusta yksinkertaistaisi ylläpidon työtä niin sekin on iso plussa.
Summa summarum, alan nähdä syitä muutokselle. Antaa mennä vaan, jos siltä tuntuu. Ei mulla ole tapana seistä kehityksen jarruna. Painoin keskimmäistä.