Kirjoittaja Aihe: Dominik Hrachovina  (Luettu 84762 kertaa)

Poissa Messi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 3365
    • Profiili
Vs: Dominik Hrachovina
« Vastaus #135 : Marraskuu 14, 2015, 22:18:22 »
Taasen kerran pelasi tasapainoisen pelin. Ei oikeastaan juurikaan voinut noille maaleille kovinkaan paljon( Klisee:kaikki on otetavissa, mutta kun ei ole). Saanee hiukan enemmän vastuuta ja voi näin ollen asettaa asioita kyseenalaiseksi, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. :D
" Ei, en mää tiedä mihin kannattaa ampua"

Poissa Armas T. Koljonen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Vs: Dominik Hrachovina
« Vastaus #136 : Marraskuu 15, 2015, 00:51:27 »
Pitkään näytti nollapeliltä, mutta ei ihan. Silti mielestäni hyvin vakuuttava peli. Tykkään tällaisista aktiivisista veskareista.
Tykkään myös siitä, että selostajat ovat alkaneet ääntää kaverin nimen oikein: Tsekin ch on aika lähellä saksan vastaavaa; "tsh" ei ole oikein.
Pienen ihmisen yöllisiä pohdintoja.

Poissa TJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1491
    • Profiili
Vs: Dominik Hrachovina
« Vastaus #137 : Marraskuu 15, 2015, 04:19:10 »
Tykkään myös siitä, että selostajat ovat alkaneet ääntää kaverin nimen oikein: Tsekin ch on aika lähellä saksan vastaavaa; "tsh" ei ole oikein.
Pienen ihmisen yöllisiä pohdintoja.
Mites tää äännetään oikein? Käytönnässä ilman c-kirjainta niin kun Kääriäinen sen ääntää, "Hrahovina"?
Tätä ei saa ottaa talteen.

Poissa Väsyneet Kädet

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 990
    • Profiili
Vs: Dominik Hrachovina
« Vastaus #138 : Marraskuu 15, 2015, 08:42:10 »
Mites tää äännetään oikein? Käytönnässä ilman c-kirjainta niin kun Kääriäinen sen ääntää, "Hrahovina"?
Varmaan lähimmäs näin kirjoitettua olisi Hra(k)hoviina.

Poissa Le GoaP

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Profiili
Vs: Dominik Hrachovina
« Vastaus #139 : Marraskuu 15, 2015, 11:24:10 »
Olen viimeeksi nähnyt Hrachovinan pelaavan muutama vuosi sitten Tapparan junnuissa, ihan selvästi hänestä on tullut fyysisesti noista ajoista "iso poika", enkä tarkoita pelkästään pituutta. Mun silmiin eilisessä pelissä 1,5 maalia meni pelinluennallisista syistä johtuen, eli siis kokemattomuuden nimiin.

Pidän myös Hrachovinan pelityylistä aika paljon, paljon enemmän kuin monen muun nykyajan mv:n pelityylistä, mutta kyllä mm. yksi torjunta eilen jäi mietityttämään, että löytyisikö työkalupakista hiukan nopeampi ja varmempi työkalu...

Toivottavasti saa vielä enemmän vastuuta tämän kauden aikana, sillä tässä on kyllä tulevaisuuden maalivahti jos vain peliaikaa nyt tässä kehitysvaiheessa löytyy tarpeeksi vaativista ympyröistä.

Poissa toinen aalto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 433
    • Profiili
Vs: Dominik Hrachovina
« Vastaus #140 : Marraskuu 15, 2015, 11:29:40 »
Taasen kerran pelasi tasapainoisen pelin. Ei oikeastaan juurikaan voinut noille maaleille kovinkaan paljon( Klisee:kaikki on otetavissa, mutta kun ei ole). Saanee hiukan enemmän vastuuta ja voi näin ollen asettaa asioita kyseenalaiseksi, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. :D
Juu. Kyllä mielestäni Domi saa luotua tervettä kilpailua tuosta ykkösveskarin tontista ainakin näillä näytöillä, mitä on tähän asti Liigassa esittänyt. Toivoisin, että jatkossa ainakin, jos peli kulkee samaan malliin niin pelaisivat Tomi ja Domi puolestani vaikka vuorotahtiin. Varsinkin tämmöiset peräkkäiset matsit, kun kuormaa tulee.
Ja, mitä eiliseen tuleen niin en kyllä yhtään noista JyPin maaleista laske Domin piikkiin enemmänkin puolustus hortoili ja mailat olivat vapaana maalin edessä.

Poissa Kankaantaan profeetta

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1312
    • Profiili
Vs: Dominik Hrachovina
« Vastaus #141 : Marraskuu 15, 2015, 15:44:25 »
Lämmitti mieltä pirusti kattella tämän herran toimintaa maalilla tänään. Naama loisti ku Naantalin aurinko pelin jälkeen

Sama. Hienosti pelasi. Maaleista on paha syyttää Hrachovinaa.

Poissa Corkscrew

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 575
    • Profiili
Vs: Dominik Hrachovina
« Vastaus #142 : Marraskuu 15, 2015, 16:06:54 »
Mulle on jäänyt päällimmäiseksi mieleen Domista että on erittäin kylmäpäinen molari. On lyhyellä Tappara-urallaan laitettu moneen hankalaan vieraspeliin maaliin, eikä mitään hötkyilyä ole ollut havaittavissa.

Poissa ozzi

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 189
    • Profiili
Vs: Dominik Hrachovina
« Vastaus #143 : Marraskuu 15, 2015, 16:35:22 »
Mites tää äännetään oikein? Käytönnässä ilman c-kirjainta niin kun Kääriäinen sen ääntää, "Hrahovina"?
Varmaan lähimmäs näin kirjoitettua olisi Hra(k)hoviina.

Tamperelaisena tää ääntyy tietysti Rakoviina.

Poissa bastardo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1042
    • Profiili
Vs: Dominik Hrachovina
« Vastaus #144 : Marraskuu 15, 2015, 20:32:22 »
Tappara saisi Domista kunnon pelimäärällä kyllä kelpo molarin, mutten tiedä tuleeko Domi ainakaan tällä kaudella saamaan niin paljon vastuuta, että pystyisi syrjäyttämään Karhusen. Pidän kyllä Domin otteista.
"Yks kaks peli onkin kaks yks."

Poissa Nevöföget03

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 187
    • Profiili
Vs: Dominik Hrachovina
« Vastaus #145 : Marraskuu 15, 2015, 22:25:20 »
Saisivat peluuttaa Domia aina toisessa ottelussa, kun näitä peräkkäsiä pelipäiviä niin paljon. Varma veskari.

Poissa soosi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2849
    • Profiili
Vs: Dominik Hrachovina
« Vastaus #146 : Marraskuu 16, 2015, 12:08:20 »
Positiivinen yllätys jälleen ja varmanoloista toimintaa.
Karhusen ollessa maalissa jännittää jokainen kaukolerppukin, muttei tämän miehen. Ei pompi kiekko ja jää musta kiinni.

Tämä mies vie meidän pitkälle keväällä, ei Karhunen. Saa ottaa talteen.

Poissa Latela

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Dominik Hrachovina
« Vastaus #147 : Marraskuu 16, 2015, 13:52:57 »
Varmat otteet lisää pelejä vain alle nii varmuutta tulis lisää ja varmasti haastaisi karhusen ykkös molarin paikasta

Poissa Hakkuri

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 307
  • "Finis coronat opus"
    • Profiili
Vs: Dominik Hrachovina
« Vastaus #148 : Marraskuu 17, 2015, 00:29:06 »
Tykkään myös siitä, että selostajat ovat alkaneet ääntää kaverin nimen oikein: Tsekin ch on aika lähellä saksan vastaavaa; "tsh" ei ole oikein.
Pienen ihmisen yöllisiä pohdintoja.
Mites tää äännetään oikein? Käytönnässä ilman c-kirjainta niin kun Kääriäinen sen ääntää, "Hrahovina"?
Rupes tämä hieman kiinnostamaan, kun hiljattain olin aloittaa tshekin kielen opinnot. Mutta en sitten aloittanutkaan, vaan päädyin kiinaan. Minä kun olen tämmöinen itseni kiusaaja. Kuus vuotta venäjää sai nyt riittää ainakin hetkeks...  ;D

Aluks vilkaisin Lonely Planetin matkaoppaasta ja siellä opastus oli: " ch  a ´kh´sound, as in the Scottish 'loch' or German 'ich' ". Tuo ei vielä antanut ainakaan minulle täyttä selvyyttä, sillä ainakin tuossa skottien sanassa on 'k' aika vahvasti mukana, mutta ei taas tuossa saksan minä-sanassa. Ainakaan minun suomalaisella korvallani.

Niinpä otin sitten ihan vaan Google translatorin auki ja rupesin tarjoamaan sille sopivaa tshekin sanaa käännettäväksi. Sana 'hracho' kelpasikin ja suomeksi kääntäjä väitti sen olevan 'herneet'. Ei muuta kuin 'hracho' äännettynä kajarista ulos ja kyllä se kuulosti siltä, että saksan sanaa 'ich' voi uskoa. Jos tuo sana ei jostain kummasta ole lainkaan tuttu, niin sitten voi vaan äännellä tyyliin "hrahho". Ei sinne siis mitään koota selkeästi tule. Kurkku voi hieman rohahtaa, mutta se siitä. Sitä nimen loppuosaa en jaksanut alkaa tutkimaan, mutta enpä sitä i:tä ihan lähtisi tuplaamaan. Joten paremminkin "vina" kuin "viina". Harmin paikka kun se "Rakoviina" ei sitten taidakaan olla totuus. Mutta menköön lempparina, jos näin otetaan!  8)

Tais mun tutkimus olla tässä. Joku sitten seuraavaksi vois haastatella itse pelaajaa ja kysyä, kuis on. Ja tietysti kyse on jostain murrealueesta, jossa nimi lausutaan ihan toisin kuin olen tässä todistellut. Over and out.  ;D

Poissa Armas T. Koljonen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Vs: Dominik Hrachovina
« Vastaus #149 : Marraskuu 17, 2015, 11:54:52 »
Tykkään myös siitä, että selostajat ovat alkaneet ääntää kaverin nimen oikein: Tsekin ch on aika lähellä saksan vastaavaa; "tsh" ei ole oikein.
Pienen ihmisen yöllisiä pohdintoja.
Mites tää äännetään oikein? Käytönnässä ilman c-kirjainta niin kun Kääriäinen sen ääntää, "Hrahovina"?
Rupes tämä hieman kiinnostamaan, kun hiljattain olin aloittaa tshekin kielen opinnot. Mutta en sitten aloittanutkaan, vaan päädyin kiinaan. Minä kun olen tämmöinen itseni kiusaaja. Kuus vuotta venäjää sai nyt riittää ainakin hetkeks...  ;D

Aluks vilkaisin Lonely Planetin matkaoppaasta ja siellä opastus oli: " ch  a ´kh´sound, as in the Scottish 'loch' or German 'ich' ". Tuo ei vielä antanut ainakaan minulle täyttä selvyyttä, sillä ainakin tuossa skottien sanassa on 'k' aika vahvasti mukana, mutta ei taas tuossa saksan minä-sanassa. Ainakaan minun suomalaisella korvallani.

Katkaisin osan quotesta tilaa säästääkseni.
Pahoittelut omalta osaltani keskustelun sivuraiteille viemisestä, tosin ehkä pelaajan nimestä puhuminen ei ole niin ohi aiheen.
Tarkastin tuon kirjoitusasun - se viimeinen i on tosiaan lyhyt.

Olen Tsekissä jonkin aikaa asunut ja kieltäkin hieman opiskellut, ja eräs tosi miellyttävä seikka on se, että tsekkiä äännetään juuri kuten kirjoitetaan, joskin monet konsonantit on semmosia, ettei suomessa niitä tietenkään ole.
Jos siis se äänne olisi pitkä, se kirjoitettais í, mutta ilman tuota heittomerkkiä lyhyenä.

Ch-yhtymä tosiaan vastaa hieman kuivahkoa kh:ta, mutta k on siinä melko vähäinen. Esim. hh ei ole ollenkaan huono vaihtoehto. Myös vastoin yhden Jatkoajan kirjoittajan epäilyksiä, nimen ensimmäinen h äännetään; se ei ole hiljainen.
Eli suomalaisilla aakkosilla nimen kieliasu olisi suurinpiirtein Hrahhovina.

Nyt kun aiheessa tsekin ääntäminen olemme, muistuu mieleeni viime kauden chl:stä ottelu, jossa vieraanamme oli Ocelaři Třinec. Nimi on varsinainen sanahirviö ääntämisen kannalta (suurinpiirtein: Otselaarsi Trsinets), mutta kelpo kuuluttajamme oli opetellut tuon lausumaan.
Paikalla olevien tsekkien joukosta ainakin kuulin kovinkin myönteistä palautetta tästä. Kyseessähän on vain vastustajan kunnioitus: Hyvä isäntä opettelee vastustajansa nimen.