Kirjoittaja Aihe: Politiikkaketju  (Luettu 20128 kertaa)

Poissa Ranari

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Politiikkaketju
« Vastaus #45 : Helmikuu 22, 2015, 19:29:14 »
Mielenkiintoista keskustelua. Keskustelut Metsolan torjuntatyöskentelystä olikin jo niin puuduttavaa luettavaa :)

Se on selvä, että syytä ja oiretta pitää molempia hoitaa. Oli ongelma sitten niskakipu tai kansantauti alkoholismi. Olen täysin samaa mieltä siitä, että alkoholihaittojen ehkäisy ja hoito on laajan keskustelun paikka Suomessa. Laitilan olutkukkojen piilottaminen tuskin on kaikista parasta ehkäisyä tai hoitoa. Toden totta, jotakin muuta pitäisi keksiä.

Toinen asia on se, että tuolla aiemmin mainittiin, että on kohtuuton odotus yhteiskunnalta, että yhdestä suusta valitetaan siitä, kun meidän nuorisomme on etenevissä määrin uusavutonta ja pärjääminen omillaan on alkanut osoittautua entistä vaikeammaksi.

Tällä hetkellä Suomen nuoriso voi erittäin hyvin. Mittareilla mitattuna he nimenomaan pärjäävät paremmin, kuin koskaan jopa kansainvälisesti. Mutta tulevaisuudessa on isoja haasteita mm. työn löytäminen. Uusavuttomuutta on ja yhtenä suurimpana syynä siihen on vanhempien kyvyttömyys olla lapselle kasvattava vanhempi. Myöskään perhesiteet eivät ole enää niin kiinteät, kuin ennen ja voidaan pohtia onko yhteiskunta liian kiireinen.
Suurimmalla osalla nuorista menee hyvin, mutta on sitten on joukko jolla menee huonosti. Ja tällä joukolla menee todella huonosti.


Poissa peterra

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1211
    • Profiili
Vs: Politiikkaketju
« Vastaus #46 : Helmikuu 22, 2015, 19:53:18 »
Tällä hetkellä Suomen nuoriso voi erittäin hyvin. Mittareilla mitattuna he nimenomaan pärjäävät paremmin, kuin koskaan jopa kansainvälisesti. Mutta tulevaisuudessa on isoja haasteita mm. työn löytäminen. Uusavuttomuutta on ja yhtenä suurimpana syynä siihen on vanhempien kyvyttömyys olla lapselle kasvattava vanhempi. Myöskään perhesiteet eivät ole enää niin kiinteät, kuin ennen ja voidaan pohtia onko yhteiskunta liian kiireinen.
Suurimmalla osalla nuorista menee hyvin, mutta on sitten on joukko jolla menee huonosti. Ja tällä joukolla menee todella huonosti.

Tuohon mun kommenttiin purskahti aimo annos omaa yksilöllistä kokemusta mukaan. Tarkoitin lähinnä sitä, että meillä menee tuloksellisesti hyvin eli koulut ovat Suomessa aina Yliopistoihin asti tuloksellisesti erittäin laadukkaita, mutta olen myös huolissani siitä, että kuinka paljon aitoja valmiuksia tehdä asioiden eteen töitä koulujärjestelmämme tuottaa. Itsellä opiskelun ongelmakohdat ovat nousseet oikeastaan esille vasta yliopistossa: oon aina selvinnyt kouluista ja koulutuksistani vähän sinne päin asenteella eli tekemättä juuri mitään töitä oon aina saanut hyviä tuloksia. Se ei ole "lahjakkuutta" koska mielestäni Suomen koululaitos ei vaadi erityistä lahjakkuutta, että esim. keskiarvo helposti pysyy n. kahdeksan tuntumassa. Itsellä oli aina keskiarvo kahdeksan päälle yläasteesta lukion loppuun ja kirjoituksetkin tuli vietyä läpi M-linjalla ilman mitään vaivannäköä.

Tuo työkulttuurin puute kostautui mulle todella pahasti yliopistossa, kun en enää saanutkaan tuloksia sormia napsauttamalla. Vaikka oppimisen lähtökohdat olivat paremmat (vapaaehtoisuus, motivaatio, oma tulevaisuus pelissä) siitä huolimatta en enää selvinnytkään. Ensimmäinen reaktio tähän, että omat taidot ei enää riittänytkään selviämiseen Yliopistossa oli ihmiselle luonnollinen asioiden kieltäminen. Kieltäydyin uskomasta, että vika olisi minussa. Etsin syitä mun oppimisongelmille kaikesta mahdollisesta: aikapulasta, ympäristöstä, kavereista, töistä ja ties vaikka ja kuinka mistä. Lopulta yliopisto kävi liian raskaaksi ja jämähdin kotiin. Onneksi sain silloin uuden työn nopeasti enkä kauaa lyyhistellyt kotona, koska silloin olin todella "down" ja rikki henkisesti.

Sitten kun olin pari vuotta ollut töissä alkoi mulle lopultakin avautua elämän realiteetit aivan uudella tavalla: ymmärsin sen, että jos nyt jotain elämässään haluaa saavuttaa (hyvän työn esimerkiksi tai mielekkään työn ja hyvän palkan) niin sen eteen tarttis ruveta tekemään töitä. Kesti 2,5 vuotta AINOASTAAN ymmärtää ihan konkreettisesti, että ne ongelmat mun opiskelussa olivat osa sellaista kehityskriisiä, johon mä en vaan osannut silloin vastata. Pitkän pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen, että mun epäonnistuminen johtui siitä, että mun kotona ei koskaan tarttenut YRITTÄÄ liikaa ja vanhemmat ei vaatinut hirveästi. Kaikella kunnioituksella siis heille, molemmat erittäin läheisiä ja tärkeitä, mutta kuitenkin vaatimustasokin pitäisi olla ihan toinen. Vaatimustaso oli koulussakin se, että sillä vähäiselläkin yrittämisellä aina selvisi. Jos koulussa olisi edes pari kertaa tullut eteen se tilanne, että vaatimukset olisi ollut niin kovia, ettei niistä selviä ilman kovaa työntekoa niin uskon, että olisin välttänyt tuollaisen totaaliromahduksen yliopistossa.

Nyt olen palannut yliopistoon ja olen motivoituneempi, parempi ja osaavampi opiskelija kuin koskaan ennen. En suhtaudu vähäpätöisesti opintoihin ja olen valmis näkemään vaivaa ja antamaan omaa aikaani opintojen eteen. Putkittunut opiskelun rakenne ei välttämättä aina tue kaikilla yksilön kehitystä. Koen nyt yhä selvemmin, että oon kehittynyt ihmisenä sellaiselle asteelle, johon en olisi ilman tuota 2,5:n vuoden heikkoa aikaa ikinä päässyt. Kontrolliyhteiskunta, jossa kaikkia kansalaisia viedään väkisin sellaisten putkien lävitse, jotka on yhdenlaisiksi ja kaikille sopiviksi suunniteltu, ei välttämättä aina ole yksilön kannalta paras mahdollinen. Joskus yksilön omat virheet ja kokemukset opettavat tehokkaammin kuin 10 vuotta koulun penkillä ilman sydäntä.

Poissa c-paaty

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 462
    • Profiili
Vs: Politiikkaketju
« Vastaus #47 : Helmikuu 22, 2015, 20:29:57 »
Siis itse yritin tuossa omassa äsköisessä viestissäni enemmän nostaa esille sitä, että Suomessa näyttää olevan perin suosittua tällainen tietty "seurauksen kontrolloimisen politiikka." Seurausta kontrolloimalla ei koskaan päästä kiinni asioiden syntymekanismeihin ja siihen, miksi joku asian tila on vallitseva. Suomessa erityisen vahvaa roolia näyttelee alkoholipolitiikassa se, että kontrollointi on erittäin vahvasti läsnä. Eli alkoholin kulutusta ja kuluttajan ostokäyttäytymistä pyritään kontrolloimaan erittäin vahvasti. Yhteiskunnallisen keskustelun paikkoja on nekin, että miksi vallalla oleva politiikka vuosi toisensa jälkeen tyytyy tähän kontrolloimiseen mieluummin kuin siihen, että lähdettäisiin ihan sinne syihin asti miettimään, että miksi suomalaisista huomattavan suuri osa käyttäytyy alkoholin suhteen näin.

Tässä ollaan asian ytimessä. Tunteeko joku nuoren joka on viinaa juomalla saanut itselleen ongelman? Tuskin. Kyllä ongelmat ainakin omassa kaveriporukassa on kaikilla lähteneet tarjous 24-packeistä. Keskeisin ongelma mielestäni on oluen hinnoittelu. Jos vertaa litrahintaa niin ainut järkeä pakkaus on ostaa 24-pack kolmostolppaa tarjouksesta. Lisäksi jos vaikka vertaa täysin samaa tuotetta niin litrahinnassa voi olla esimerkiksi lähes kaksinkertainen ero 0,33l ja 0,57l (pintti) välillä. Tai jos vaikka 24-pack maksaa 22€ ja 8-pack 12€ niin ero ei ole mitenkään perusteltavissa panimoiden tai kaupan kustannuksilla, eikä myöskään tarvitse miettiä kumpi kärryyn lähtee. Naurettavinta on saada -35% alennus poistamalla muovit 8-packista kassalla mikä tiivistää politiikan typeryyden.

Olutta ostettaessa erittäin monelle kriteerit on seuraavat:
1) Litrahinta (24-pack tai yksittäinen 0,33l tölkki)
2) Prosentit (vahvin mitä tarjouksessa)
3) Helppo kantaa kotiin (24-pack)
4) Maku (tässä vaiheessa aivan sama...)

Tuon listaan kun menee läpi niin jäljelle jää 24-pack. Vanhaa Kumman Kaa sketsin lausahdusta lainaten: "Kyllä se säilyy jos se ei mene". Niinpä, jos jotain viikonloppuna jäi niin se menee viikolla saunoessa, sama rumba seuraavalla viikolla ja ennemmin tai myöhemmin ongelma on syntynyt. Tätä ei vaan ymmärretä ministeritasolla, jossa keskimäärin juodaan se viinilasi ruuan kanssa tai olut saunan päälle, jos niitäkään. Toinen syypää lienee panimoiden loppaus (korruptio).

Vaikka en sääntelystä pidä niin paljon järkevämpää olisi jotenkin rajoittaa pakkauskokoja tai järkeistää hintaeroja saman tuotteen eri pakkauskokojen kesken. Itse ainakin mieluusti ostaisin 6/8-pack tai yksittäisiä suurempia tölkkejä jos ne olisivat järkevän hintaisia, nyt hinnat on lähinnä rosvousta. Bulkki oluen alin hinta voisi hieman nousta 0,33l tölkeissä mutta se tasaisi eroja ja ohjaisi ostamaan yksittäisiä tölkkejä ja eri panimoiden tuotteita ja samalla vähentäisi 24-pack kysyntää. Lisäksi minun puolesta koko alkoholimainonnan voisi vapauttaa jos se ohjaisi käytöstä bulkki oluista enemmän laatuoluisiin. Laimentamisessa ei taas ole mitään järkeä, viinaa ostettaisiin enemmän.

Miettikääpä itseänne tai omaa kaveripiiriä tältä kantilta ja kommentoikaa.

Poissa Globe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 682
    • Profiili
Vs: Politiikkaketju
« Vastaus #48 : Huhtikuu 19, 2015, 10:45:05 »
Joko äänestit / äänestätkö tänään vaaleissa ?
Itse kävin ennakkoon tekemässä kansalaisvelvollisuuden.
Tappara is playing really well and pressing for more goals.

Voittavan joukkueen pelityyli on voittajan mielestä aina tarpeeksi kaunista. Voittaminen on kaunista.

Poissa IsotKirvekset

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1618
  • ...
    • Profiili
Vs: Politiikkaketju
« Vastaus #49 : Huhtikuu 19, 2015, 10:50:47 »
Joko äänestit / äänestätkö tänään vaaleissa ?
Itse kävin ennakkoon tekemässä kansalaisvelvollisuuden.

Kunhan saan aamukahvin santsikupitkin juotua niin lähden uurnille koko perheen voimin lyömään sosialistien velkahimolle jarrua.
Olen aina mieluummin onnellinen, kuin oikeassa.
                                                         - Douglas Adams

Poissa Messi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 3365
    • Profiili
Vs: Politiikkaketju
« Vastaus #50 : Huhtikuu 19, 2015, 10:50:58 »
Ilman muuta äänestetään päivällä. Illalla juodaan vaalikahveet ja jännitetään ystävän  läpipääsyä Oulun vaalipiiristä.
" Ei, en mää tiedä mihin kannattaa ampua"

Poissa coly

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 3368
    • Profiili
Vs: Politiikkaketju
« Vastaus #51 : Syyskuu 17, 2015, 11:31:41 »
Mitäs palstan väki on mieltä hallituksen ajamista leikkauksista? Koskettaisiko omalla kohdalla napaa ollenkaan ja näyttäisitte vihreää valoa vai alentaisiko palkkaanne ja kenties vastustatte?

Omalla kohdallani esitetyt leikkaukset kohdistuisi meikäläiseen erityisesti sunnutain osalta. En ole tavallaan jaksanut edes ajatella asiaa, vaikka kyllähän se kukkakorossa näkyisi kun kuukaudessa on se 2-3 sunnuntaita jolloin olen töissä. Sitä en kuitenkaan pienessä päässä ymmärrä miten tämä auttaa VALTION taloutta jos verotuloni ja ostovoima pienevät, maalaisjärjelläni valtion kassa menettää tässä rahaa. Julkinen sektori kaiken järjen mukaan kaipaa elvytystä, mutta tässä on näköjään vedetty yksityistä sektoriakin mukaan ettei näille tule paha mieli.

Tässä keskustelua seuranneena olen saanut jotenkin sen kuvan, että ihmiset jotenkin hamuaisivat noita sunnuntain työpäiviä. Uskallan väittää, että sunnuntait on oikeastaan käytössä vain sellaisissa tehtaissa jotka pyörivät ns. 24/7 ja tällöin sunnuntain työpäivät on ihan normaalin työvoimakierron piirissä.

Sairasloman ensimmäinen karenssipäivä saa itseltäni ymmärrystä. Onhan nuo firmalle kalliita päiviä kun maksetaan palkka ja korvaaja pitäisi useimmiten saada vastaavaan työhön.

Summasummarum. Minulle sunnuntain leikkaaminen olisi ihan ok ja täten "talkoisiin osallistuminen", mutta kun samaan aikaan tänne alkaa tulvimaan noita hemmetin mamuja, joihin tuntuu kyllä valtion kassa muokkautuvan, niin näytän punaista valoa ja änkyröin vastaan päätöksiä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2015, 11:33:52 kirjoittanut coly »

Poissa Paarma

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 811
    • Profiili
Vs: Politiikkaketju
« Vastaus #52 : Syyskuu 17, 2015, 14:20:48 »
Eniten itseäni korpeaa se, että työläisten selkänahasta raavitaan säästöjä samaan aikaan kun valtio menettää miljardeja yritysten verosuunnitteluilla. Linkki Iltalehden raporttiin aiheesta. Jostain somesta olin lukevinani, että maahanmuuttajat maksoi valtiolle viime vuonna 30 miljoonaa euroa. Eli isossa kuvassa pelkkää nappikauppaa näiden isojen juttujen rinnalla. Kansalaisetkin saatu tappelemaan keskenään näistä varsin 'mitättömistä' asioista keskenään, ja sehän sopii herroille. Kyllä kansaa pidetään tyhmänä.

Lakkoilla saa ja pitää. Minkähänlaiset työehtosopimukset tässä maassa olisi, jos kaikki olisi mukisematta hyväksytty?

Poissa Axe Boobs

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 488
    • Profiili
Vs: Politiikkaketju
« Vastaus #53 : Syyskuu 17, 2015, 15:00:33 »
Eniten itseäni korpeaa se, että työläisten selkänahasta raavitaan säästöjä samaan aikaan kun valtio menettää miljardeja yritysten verosuunnitteluilla. Linkki Iltalehden raporttiin aiheesta. Jostain somesta olin lukevinani, että maahanmuuttajat maksoi valtiolle viime vuonna 30 miljoonaa euroa. Eli isossa kuvassa pelkkää nappikauppaa näiden isojen juttujen rinnalla. Kansalaisetkin saatu tappelemaan keskenään näistä varsin 'mitättömistä' asioista keskenään, ja sehän sopii herroille. Kyllä kansaa pidetään tyhmänä.
"Jostain somesta olin lukevinani". Mä voin tässä ja nyt paljastaa, että sua on johdettu harhaan. Maahanmuuttajien kustannukset on vähän häilyvä käsite, mutta ainakin kertaluokkaa isommista rahoista puhutaan oikeasti viime vuoden osalta, ainakin jos rajataan puhe humanitaariseen maahanmuuttoon, mitä maahanmuuttokeskustelu tässä maassa käsittelee. Ei ole mikään maata mullistava summa siltikään tietty, vaikka jossain määrin tuntuva onkin. Tämän hetkiset tulijamäärät ovat sen sijaan kestämättömällä tasolla, mihin on herännyt jopa vasemmistopoliitikkojakin.

Verosuunnittelua olisi hyvä suitsia mahdollisuuksien mukaan, mutta sen vetäminen mukaan tähän keskusteluun on pelkkä sumuverho. Pieni Suomi ei voi sille mitään, se on globalisaatioon sisäänrakennettu ominaisuus: suuryritykset kilpailuttavat kansallisvaltioiden verojärjestelmiä niin kauan kuin nykysysteemillä mennään. EU-tasolla asialle voisi ehkä jo tehdä jotain, mutta suuryrityksillä on kyky kilpailuttaa jopa kuvitteelista EU-rintamaa muita länsimaita ja kolmannen maailman maita vastaan.

Omassa tyhjässä kukkarossani opiskelijana nuo leikkaukset eivät näy. Voin vaan suositella, että ne nyt vaan nieltäisiin: mitä aiemmin tehdään jotain, sitä vähemmän tarvitsee tehdä kun tämä maa ajautuu selvitystilaan.

Poissa gatecrasher

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 7605
    • Profiili
Vs: Politiikkaketju
« Vastaus #54 : Syyskuu 17, 2015, 18:18:42 »
Mitäs palstan väki on mieltä hallituksen ajamista leikkauksista? Koskettaisiko omalla kohdalla napaa ollenkaan ja näyttäisitte vihreää valoa vai alentaisiko palkkaanne ja kenties vastustatte?

Omalla kohdallani esitetyt leikkaukset kohdistuisi meikäläiseen erityisesti sunnutain osalta. En ole tavallaan jaksanut edes ajatella asiaa, vaikka kyllähän se kukkakorossa näkyisi kun kuukaudessa on se 2-3 sunnuntaita jolloin olen töissä. Sitä en kuitenkaan pienessä päässä ymmärrä miten tämä auttaa VALTION taloutta jos verotuloni ja ostovoima pienevät, maalaisjärjelläni valtion kassa menettää tässä rahaa. Julkinen sektori kaiken järjen mukaan kaipaa elvytystä, mutta tässä on näköjään vedetty yksityistä sektoriakin mukaan ettei näille tule paha mieli.

Tässä keskustelua seuranneena olen saanut jotenkin sen kuvan, että ihmiset jotenkin hamuaisivat noita sunnuntain työpäiviä. Uskallan väittää, että sunnuntait on oikeastaan käytössä vain sellaisissa tehtaissa jotka pyörivät ns. 24/7 ja tällöin sunnuntain työpäivät on ihan normaalin työvoimakierron piirissä.

Sairasloman ensimmäinen karenssipäivä saa itseltäni ymmärrystä. Onhan nuo firmalle kalliita päiviä kun maksetaan palkka ja korvaaja pitäisi useimmiten saada vastaavaan työhön.

Summasummarum. Minulle sunnuntain leikkaaminen olisi ihan ok ja täten "talkoisiin osallistuminen", mutta kun samaan aikaan tänne alkaa tulvimaan noita hemmetin mamuja, joihin tuntuu kyllä valtion kassa muokkautuvan, niin näytän punaista valoa ja änkyröin vastaan päätöksiä.

Jotainhan tässä on tehtävä kun valtion kassa tyhjä. Omalla alalla ja edustamassani yhtiössä ei tälläkään hetkellä tunneta yli- tai viikonloppukorvauksia vaan hommat pyörivät pääasiassa arkisin 8-16, tilanteita sitten tasaillaan liukumilla. Itse olen suurinpiirtein yhden päivän vuodessa sairaana, jos tuon ensimmäisen sairauspäivän karenssin tarkoituksena on karsia näitä liiallisesta alkoholinkäytöstä johtuvia poissaoloja niin tuon ymmärrän ja puollan. Sivusta kun olen muutaman vempulan touhuja katsellut.

Osaltaan halutaan siis parantaa Suomen kilpailukkykyä kv-markkinoilla. Se tässä yleisessä keskustelussa on vain jäänyt hieman epäselväksi itselle, että mitä ovat ne yksittäiset tuotteet/palvelut joita nämä pahimmat kilpailijamaat Saksa, Ruotsi ja Tanska vievät suomalaisten nenänedestä? Entä jos yritys toimii vain kotimaan markkinoilla, mihin tai keille nuo kustannussäästöt valuvat? Miten tässä tapauksessa vaikuttavat kv-kilpailukykyyn? Jonkun toimijan pitäisi alentaa hintoja ja muiden perässä, muutenhan säästöt valuvat vain omistajien taskuun.

Itsestä hiukan tuntuu, että "Suomi" yrittää tuolla k-markkinoilla myydä skeidaa tai sitten myyjät ja markkinoijat ovat huonoja. Jos nyt mietitään vaikka tuota entisen kännykkäjätin tarinaa vaikka 2000-luvun puolesta välistä lähtien. Ei siinä paljon kilpailukyky auta, jos tuotteet ovat kilpailijoita selvästi huonompia.

Mutta joo, jotain tarttis tehdä, lisää tuloja ja vähemmän menoja.

Poissa 4_TRA

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 3246
    • Profiili
Vs: Politiikkaketju
« Vastaus #55 : Syyskuu 17, 2015, 21:04:54 »
Ei varmaan ole tuote/palvelu listoja vaan että työn yksikköhinnan alentamisella mahdollistetaan työpaikkojen syntyminen. Onhan noissa erilaisissa kansainvälisissä ohjelmisto ja tietoliikennepalvelutaloissa hyvin usein henkilöstön vähennykset kohdistuneet voimallisimmin Suomen toimipisteisiin. Ja teollisuustuotannon yrityksissä aika herkästi juuri Suomesta lopetetaan yksikköjä tuotantoa sopeutettaessa.
Vientiteollisuuden huono jama on ongelma kun ne tuo rahaa talouteen esim. julkinen sektori pyörittää olemassaolevaa rahamäärää muttei lisää sitä. Julkisen sektorin rahoitus vaatii vientivetoista tuotantoa ja myös kotimarkinoidenkin. Julkinen sektori mukautuu hyvin hitaasti jos ollenkaan muutoksiin kun taas laskusuhdanne näkyy sangen nopeasti vienti ja kotimarkkinoiden tuotannon puolella.
Työttömyys on ihmiselle ja valtiolle huono asia. Tuottamaton, kasvattaa sosiaalikuluja. Vähentää eläketuloa millä tämän hetken eläkkeet maksetaan. Nyt taitaa julkisen puolen eläkkeiden maksun kattaa vielä työn tekemisestä kertyvät eläkemaksut mutta yksityinen puoli ja yrittäjät ja maatalous on vissiin pakkasella eli eläkkeitä maksetaan puskurivaroista tai valtion tukemana. Tuo Myel eli maajussit ja apurahansaajat on hyvä esimerkki kun eläkemaksua maksavien määrä on paljon pienenpi kuin eläkkeellä olevien määrä...eli valtio tukee.
Kotimarkkinoillakin työn yksikköhinnalla on merkitystä, onhan tässäkin tapauksessa tuotteen tai palvelun ostaja olemassa. Ja se ostaja voi ostaa ulkomaista jos kotimainen ei ole kilpailukykyinen.
Työntekijän palkka ei o ainut, kustannus on palkka plus sivukulut työnantajalle. Noille sivukuluille tarvis kanssa tehdä jotain, yks yrittäjä sanoi että kokonaiskulu työstä on 2 kertaa työntekijän saama palkka. Mutta liekö niin että nyt on se viiden prosentin kilpailukykyparannus ja jatkossa vielä jotan muuta kun kerran ollaan 10-15% jäljessä ruotsia ja saksaa.

Poissa Paarma

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 811
    • Profiili
Vs: Politiikkaketju
« Vastaus #56 : Syyskuu 18, 2015, 20:27:01 »
Lyly jutteli tuosta Suomen kilpailukyvystä taannoin että ollaan jo saatu 3% kiinni saksoja ja ruotseja sillä, ettei olla nostettu palkkoja, toisin kuin muut maat ovat tehneet. Jos sitä jatkettaisiin vielä 4-5 vuotta, niin oltaisiin kilpailukykyinen maa taas. Sipilä kommentoi aiheeseen että olisi liian hidasta, pitää saada nopeampia tuloksia ja vertaa Suomen tilannetta irlanteihin etc.. Heidän leikkauksilla tuloksia näkyisi keskimäärin vuotta aiemmin. Siinä vaan vissi ero, että Irlanti oli konkurssin partaalla kun tekivät siellä näitä meidänkin hallituksen ajamia leikkauksia, ja Suomi on kuitenkin vielä AAA -luokiteltu maa! Ei todellakaan konkurssikypsä kuten Irlanti oli.

e. Kyllä se linkkikin löytyi.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2015, 20:35:09 kirjoittanut Paarma »

Poissa 4_TRA

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 3246
    • Profiili
Vs: Politiikkaketju
« Vastaus #57 : Syyskuu 20, 2015, 09:42:10 »
Tämän päivän tilanne voi olla noin. Mutta nostaako saksat ja ruotsit palkkojaan tasaisesti joka vuosi? Entä jos kilpailijamaissa siirrytään myös palkkamalttiin. Silloin ei auta nollataso täällä. Luottoluokituksissa ollaan jo tultu alemmaksi luokituksessa ja tällä menolla luokitukset tulee tippumaan. Mikä ei ole ongelma korkotason ollessa todella alhainen mutta jos maailman tilanne paranee ja korot nousee niin sitten alkaa ongelmat. Ja ollaan nopeastikin Irlanti.

Mutta ei se yksin työntekijän saama palkka ole ratkaisu, jotain muutakin pitää saada aikaan. Jotain pitää keksiä millä päästään maailmantalouden kasvuun mukaan. Eikä se ole rikkaiden verottaminenkaan kun eihän Suomessa ole rikkaita nimeksikään. Toisaalta sen vähäisenkin pääoman pakoa ulos kannattaa myös varoa.

Aikamoinen homma on päättäjillä, niin poliittisilla kuin työmarkkinapäättäjillä, tehdä oikeita ratkaisuja.
Hallitus on nyt keinovalikoimansa näyttänyt mitä lainsäädännöllä voi tehdä. Epätasarvoinen ja karu mutta toimiva, vaikkei edes hallituskaan käyttäisi kuin pakon edessä.
Toivottavasti työntekijä ja työnantajajärjestöt tekevät korvaavat toimenpiteet koska heillä on ne nätimmin toimivat työkalut hallussaan. Kyllä niin on että jos työntekijät suostuvat niukkuuteen niin silloin työnantajien on sitouduttava jakamaan sitä niukkuutta isommalle joukolle. Eli lisää työpaikkoja.
Pakkolakia käyttäisin kyllä AKT:n ja satamatyöntekijöihin, heillä pitäisi olla sopimuksenalaisena lakkokielto sekä laittomien lakkojen sanktioihin huima korotus. Solidaarisuus on solidaarisuutta mutta ei ole oikein että yksi ryhmittymä voi halvaannuttaa koko maan. Ay väen on turha puhua sopimusyhteiskunnasta ja neuvottelemisesta kun kuitenkin on täydellinen kiristyskeino työkaluna, kuljetusten pysäyttäminen. En tiedä onko enää mutta joskus elintarviketeollisuudessa oli maidonsuojelusopimus, eli voimassaolevan työsopimuksen aikaan maidon käsittely meijereissä oli turvattu. Toki olihan tuo rahalla ostettu työrauha.

Nyt on kaikenmaailman professorit ja talousviisaat puhunu sitä sun tätä, viimeeks joku älyniekka moitti suomalaisten tuotteiden laadun...Nokian puhelimet ollu huonoja aina. En kyllä juurikaan luottaisi heidän jorinoihin, jokainen heistä tekee omaa työtänsä tarpeelliseksi ja ei niilläkään ole kristallipallossa kuin harmaata taululiitua.

Poissa warthog

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Vs: Politiikkaketju
« Vastaus #58 : Syyskuu 27, 2015, 00:33:58 »
Vielä viime vuonna piti varoa Aamulehdestä vain urheilusivuja. Jos siellä kirjoitettiin Tapparasta, niin tuli paha mieli. Nyt on ihan sama mistä kohdasta lehden avaa, johan humisee korvissa. Eikä ongelma ole vain siinä, että uutiset ovat huonoja. Vaan juuri Tapparaan viitaten -niistä kirjoitetaan huonosti, tai uutisina kerrotaan kaikenlaisia juttuja. Asiaan, jokunen juttu kaihertaa ihan hiveästi.

1) Ne leikkaukset. Minusta hallituksen syyskuun alkupuolella kaavailemassa listassa oli jotain järkeä. Ei hallitus oikeasti voi lisätä "innovaatioita" tai kilpailukykyä (jos verrataan taskulaskimella johonkin intialaisiin). Mutta julkisia menoja se voi ja sen pitää pystyä karsimaan. Siksi olisi ollut ihan kiva jos esim. julkisen puolen lomiin ja sunnuntailisiin (hoitoala) olisi puututtu.

2) Byrokratia. Ei ole käytännön toimia sen karsimiseksi kai näkynyt. Mutta siksi kaikki maksaa ja kaikki kestää, ja pienet katoavat rattaisiin. Virkamieskoneistosta on tullut jokin näkymätön ja kaikkialle ulottuva hirviö.

3) Venäjä. Suomen ei pitäisi olla pakotteissa mukana. Raha puhuu. Venäjä sortaa, sotii ja valloittaa ihan riippumatta siitä moralisoiko joku pikkuvaltio siinä vieressä. Huonosti niillä nyt menee mutta kauppaa se on nappikauppakin. Ne maamiinat olisivat silti kivoja.

4) Turvapaikanhakijat. Nyt pitää kirjoittaa kieli keskellä suuta, ettei lipsu poliittisesta korrektiudesta.  Vaan en ymmärrä näitä Suomen johtajia, ei kai ne voi olla oikeasti noin lapasia. Ja takuulla osaavat kertotaulunsa. Joku isompi veivaus tässä on nyt takana.

Jaa-a, mitähän tässä yksilö voi tehdä. Äänestämistä ja työntekoa olen koettanut, mutta ei tunnu auttavan. Äänestämisestä puheen ollen, kyllä kaduttaa että tuli aikoinaan äänestettyä EU-jäsenyyden puolesta. Täällä olisi varmaan köyhempää jos oltaisiin euron ja unionin ulkopuolella. Mutta edes jotenkin omassa kontrollissa oleva köyhyys on houkuttelevampi idea kuin entisten siirtomaaherrojen nöyrä seuraaminen ja velaksi eläminen.

Poissa KILO

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1903
    • Profiili
Vs: Politiikkaketju
« Vastaus #59 : Syyskuu 27, 2015, 01:00:37 »
1) Ne leikkaukset. Minusta hallituksen syyskuun alkupuolella kaavailemassa listassa oli jotain järkeä. Ei hallitus oikeasti voi lisätä "innovaatioita" tai kilpailukykyä (jos verrataan taskulaskimella johonkin intialaisiin). Mutta julkisia menoja se voi ja sen pitää pystyä karsimaan. Siksi olisi ollut ihan kiva jos esim. julkisen puolen lomiin ja sunnuntailisiin (hoitoala) olisi puututtu.
Toisaalta vääränlainen leikkaus myös vähentää innovaatiota. Vaikket koulutusta mainitsekaan, kouluihin pitää panostaa, nyt ollaan leikkaamassa. On ensisijaisen tärkeää, että kouluissa on hyvä opetuksen taso ja työvälineistö, silloin syntyy kilpailua ja imua. Koulu on aina ollut paikka innovaatiolle, kun samasta asiasta kiinnostuneet kootaan saman katon alle. Sitä kautta syntyy uusia ideoita ja yrityksiä. Pääasiassa puhun korkeakouluista, mutta miksei tämä koskisi myös ala- ja yläkouluja – vai mitkä ne oikeat termit nykyään onkaan.
Numerot ei valehtele, mutta tilastot ei kerro koko totuutta.