Kirjoittaja Aihe: Koulu/opiskelu  (Luettu 7727 kertaa)

Poissa Oijennus

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 602
    • Profiili
Vs: Koulu/opiskelu
« Vastaus #15 : Lokakuu 22, 2013, 07:50:13 »
Mielenkiintoinen otsikko ja hyviä pointteja jo monta. Laitan silti myös omia ajatuksiani mukaan myös.

Todella kannattaa hankkia ammattitutkinto, vaikka nyt vaikealta tuntuisikin. Itselläni on mm. yksi n. 30 vuotias kaveri, jolla koulutus on ainoastaan peruskoulu. Hän on nyt siitä lähtien ollut enemmän tai vähemmän töissä, kertaakaan ei vakituisessa työssä. Asunut aina vuokralla ja kokoajan lainaamassa rahaa. Tälläkin hetkellä vuokratyön kautta. Mielestäni on hienoa, että hän kuitenkin jaksaa tehdä työtä, vaikka korvaukset eivät aina päätä huimaa.

Itselläni aikanaan nuoruudessa opiskelua auttoi harrastukset ja se, että oikeasti nukkui riittävästi. Kaikin puolin siis terveellinen elämä (en tarkoita sitä, etteikö viikonloppuisin tullut riekuttua kavereiden kanssa). Viikolla piti vain pitää rytmistä kiinni.

En itsekään ole opiskellut kuin merkonomiksi (jäähalli oli lähellä ja helppo oli päästä treeneihin siitä). Opiskelun jälkeen otin töitä vastaan mistä käteen jäi vain vaivaista 1000 €. Siitä huolimatta tein työni aina huolella ja pikkuhiljaa vastuuta rupesi tulemaan eri tavalla ja samalla myös työtarjouksia. Nykyään olen siitä iloisessa asemassa, että saan asua omakotitalossa. Minulla on hyvä työpaikka, josta saatava korvaus on hyvä. Pointtina tässä on se, että ei opiskelun tarvitse aina viedä mihinkään korkeakouluhin yms., vaan myös työtä tekemällä voit kehittyä ja päästä parempiin hommiin.

Kuitenkin:

1) Hanki itsellesi tutkinto
2) Tee jatkossa elämässäsi työsi aina huolella, vaikka välillä tuntuisikin, että korvaus ei vastaa työpanostasi
3) Kehitä itseäsi (kurssit + itse työ kehittää)

Lopuksi kuitenkin pitää myös nauttia elämästä. Edellä mainitut asiat kuntoon, niin elämästä nauttiminenkin helpottuu. Muista rutiinit.

TSEMPPIÄ!
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2013, 07:51:52 kirjoittanut JM82 »

Poissa tonizzz

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Vs: Koulu/opiskelu
« Vastaus #16 : Lokakuu 23, 2013, 14:45:30 »
V*tuikshan se meni. Noiden poissaolojen jälkeen mitä mulle kerty syksyllä niin olin muutaman viikon normaalisti koulussa eikä kukaan kertonut mitään ihmeellistä mulle. Tänään sitte kerrottiin että mun opinnot on keskeytettävä koska "en pysy muiden matkassa". Vaihtoehdot on joko istua kotona tekemättä mitään ja aloittaa 2:n vuosi alusta ensi vuoden elokuussa tai olla ens kesään asti jossain firmassa hommissa. Noh, ensimmäinen vaihtoehto ei tule kuuloonkaan mun tapauksessa. Olin yhdessä firmassa työssäoppimassa ja PYYSIVÄT sitten kesätöihinkin ja olin kesän siellä. Nyt yritän päästä sinne hommiin. En näe mitään estettä ettenkö pääsis sinne kun firmalle kertyy minusta kuluja 0e. Saan jotain korvausta kai kelalta. On se kiva kun yht'äkkiä sanotaan tollanen asia ja opiskelu päättyi tähän päivään. Pikkasen paloi hermot tänään... On mulla mahdollisuus silti saada kunnon todistus tästä alasta ja valmistua. Ens vuonna pitää vaan käydä ne kurssit uudestaan mitä jäi välistä. Pakko tässä kyllä on syyttää itseäänkin kun ei saanut persettä aamusin ylös.

Poissa 4_TRA

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 3246
    • Profiili
Vs: Koulu/opiskelu
« Vastaus #17 : Lokakuu 24, 2013, 23:18:47 »
No perhana...kolahti siis ja kenkivät tauolle ammattikoulusta...tainnu olla aikas paljon poissaoloja.
Toivottavasti saat talvityöpaikan siitä firmasta. Ilmeisesti haluaisit tässä kohtaa tehdä käytännössä alaasi liittyviä asioita (hiukan niinku vinkki jos työantaja kyselee mikset opiskele).
Ilmeisesti kuitenkin edelleen on olemassa mahdollisuus valmistua ammattiin mutta normaalista poikkeavasti. Nyt olis sinun viimeistään oltava aktiivinen, kupru kävi ja siitä ei kannata enempää märehtiä. Joten tee sitten suunnitelma miten menet eteenpäin, milloin töissä ja milloin koulua. Ens alkuun koulun kanssa niin tarkka ku nyt mahdollista ja sitte kuukaisittain pyrit tarkentamaan. Ja sitte saatana myös teet sen suunnitelman mukaan.

Poissa Kankaantaan profeetta

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1312
    • Profiili
Vs: Koulu/opiskelu
« Vastaus #18 : Lokakuu 25, 2013, 18:25:31 »
No perhana...kolahti siis ja kenkivät tauolle ammattikoulusta...tainnu olla aikas paljon poissaoloja.
Toivottavasti saat talvityöpaikan siitä firmasta. Ilmeisesti haluaisit tässä kohtaa tehdä käytännössä alaasi liittyviä asioita (hiukan niinku vinkki jos työantaja kyselee mikset opiskele).
Ilmeisesti kuitenkin edelleen on olemassa mahdollisuus valmistua ammattiin mutta normaalista poikkeavasti. Nyt olis sinun viimeistään oltava aktiivinen, kupru kävi ja siitä ei kannata enempää märehtiä. Joten tee sitten suunnitelma miten menet eteenpäin, milloin töissä ja milloin koulua. Ens alkuun koulun kanssa niin tarkka ku nyt mahdollista ja sitte kuukaisittain pyrit tarkentamaan. Ja sitte saatana myös teet sen suunnitelman mukaan.

Komppaan 4_TRA:a voimallisesti ja nuo tummentamani kohdat saa ainakin itseni jopa hymyilemään, vaikka vakavasta asiastahan tässä on kysymys.

Älä jää makailemaan enää hetkeksikään. Tee kaikki asiat kunnolla tai et tee ollenkaan. Tämä pätee työhön, opiskeluun, koko elämään. Syrjäytyminen on nykyajan uhka ja on suoraa seurausta siitä illuusiosta, ettei hyvinvointiyhteiskunnassa kenenkään tarvitsisi välttämättä tehdä yhtään mitään.

Syrjäytymisen mahdollisuus on kuitenkin meidän jokaisen selätettävissä aivan vanhan ajan konstein, jopa helpostikin. Se vaan täytyy tehdä itse. Kukaan muu ei voi sitä tehdä. On vain otettava itseään niskasta kiinni. Hiljainen ja syrjäänvetäytyvä saa olla, mutta jokaisen on lopulta ymmärrettävä, että omasta elämästä on pakko huolehtia ITSE.

Kaikki opiskelu ja/tai työnteko ei ole kivaa, ekä ole koskaan ollutkaan. Silti ihmisen pitää vaan saada itsensä liikkeelle joka aamu. Ei muakaan tänään juuri naurattanut, kun heräsin viideltä ja lähdin pimeään yöhön hölköttelemään ja siitä sitten töihin. Mutta kaikki asiat tulee tehtyä kun niitä vaan tekee. Tylsät peruslääkkeet säännölliseen kouluelämään luettelin jo ylempänä ja ne pätevät sovellettuna kaikkeen elämään. Edelleen painotan sitä nukkumista, siihen kaikki yleensä kaatuu. Mieti, onko kavereiden kanssa verkossa chillailu vai tulevan elämäsi eteen tehty työ tärkeämpää. Kun tiedät vastauksen, alat nukkumaan.

Poissa Ljpp

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2748
    • Profiili
Vs: Koulu/opiskelu
« Vastaus #19 : Lokakuu 26, 2013, 09:35:45 »
Nyt yritän päästä sinne hommiin. En näe mitään estettä ettenkö pääsis sinne kun firmalle kertyy minusta kuluja 0e. Saan jotain korvausta kai kelalta.

Töyssyjä tiessä, yksi alkukauden tappio 60 pelin runkosarjassa. Ei tunnu missään.

Ei yksi vuosi tunnu missään. Itse olin armeijan jälkeen vuoden duunissa ja mietin mitä seuraavaksi - sain työkokemusta, jonka avulla löytyi kesäduunipaikka seuraaviksi vuosiksi. Nyt myyt itsesi sinne firmaan ja teet duunit hyvin. Pestin jälkeen pyydät pomolta työtodistuksen, joka toivottavasti on positiivinen ja sitten otat sen lapun mukaan kun menet juttelemaan ammattikoulun väelle. Työteliään vuoden jälkeen olet valmiimpi kouluun.
Tappara.co - osallistu yhteisöprojektiin!

Poissa c-paaty

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 462
    • Profiili
Vs: Koulu/opiskelu
« Vastaus #20 : Marraskuu 02, 2013, 18:28:21 »
V*tuikshan se meni.

On mulla mahdollisuus silti saada kunnon todistus tästä alasta ja valmistua. Ens vuonna pitää vaan käydä ne kurssit uudestaan mitä jäi välistä. Pakko tässä kyllä on syyttää itseäänkin kun ei saanut persettä aamusin ylös.

"V*ksi meni" mutta selkeästi hienoa että olet ymmärtänyt tilanteen ja oikeasti haluat tehdä asialle jotakin. Jostain pitää saada tukea ja olkoot se vaikka sitten tämä foorumi. Voin helposti kuvitella että välttämättä ei esimerkiksi vanhemmilta positiivista palautetta tule mikä ei mieltä ainakaan kohota. Tämä on osa sitä aikuiseksi kasvamis prosessia. Toisille se on helpompaa ja toisille vaikeampaa. Ei ollut helppoa itsellekkään.

Toisen asteen tutkinto on kuitenkin niin tärkeä että ei muuta nöyränä mutta uudella asenteella ensi syksynä uudestaan. Ei tarvitse hävetä mitään.

Muistahan postata kun tähän ketjuun kun valmistut! Toivottavasti joku muukin vastaavassa tilanteessa oleva joskus tämän lukee ja saa kannusta tai voi jopa välttää vastaavan tilanteen tämän lukemisen jälkeen.

Poissa warthog

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Vs: Koulu/opiskelu
« Vastaus #21 : Marraskuu 16, 2013, 00:16:23 »
Koko elämä menty sillä periaattella että mahdollisimman vähän työtä mutta kuitenkin sen verran että pääsee just ja just kokeista läpi. Se tuntuu toimivalta koska mulla on todella huono muisti ja lukeminen ei auta yhtään kun kaikki unohtuu kokeissa. Varmaan sen takia koska en ikinä ole pystynyt keskittymään kokeisiin kunnolla.

Tähän tekee kyllä mieli kommentoida. En tunne sinua, eikä tätä kannata ottaa henkilökohtaisesti tai kirjaimellisesti. Mutta oletko miettinyt omaa oppimistasi. Miten olet oppinut ne asiat, jotka osaat? Takuulla on koulusta jäänyt jotain tietoja muistiin ja käyttöön. Mietin vaan että onko sulla oikeasti "huono muisti", vai voisitko opetella asioita toisin -tai toisia asioita? Jos itse aihe kumminkin kiinnostaa ja tavoite on olemassa.

Olen huomannut ensin koulussa ja myöhemmin töissä, että iso osa porukasta vaan koettaa opetella asioita ulkoa. Miettimättä sen enempää. Itse yritän vaan ymmärtää asian, jota luen. Sen jälkeen sitten ne yksityiskohdat kyllä löytyvät tarvittaessa. Ja uuden oppiminen on jatkossa nopeampaa kun siellä on se vanha ymmärrys pohjalla. Kokeisiin lukiessakin keskityn ymmärtämään sen kokonaisuuden, ja alleviivailin ja kirjoittelin ylös juttuja jotka vaikuttivat oleellisilta. Nykyään töissä teen tosi tarkat muistiinpanot uusista asioista, mutta samalla mietin ja kyselen sen verran, että varmasti ymmärrän kokonaisuuden. Ja ne nippelitiedot löytyvät sitten sieltä muistiinpanoista.

Ei ollut tarkoitus kehuskella tai valistaa, mutta haluaisin vähän haastaa miettimään sitä omaa oppimistasi ja eri vaihtoehtoja kokeisiin valmistautumiseen. Saisitko esim. jonkun tutun selittämään asioita ja kyselemään pääkohtia -sen jälkeen kun olet ne ajatuksella lukenut? En minä tiedä...mutta olen sitä mieltä että kaikki kyllä oppivat uutta. Tuolle koululaitokselle vaan taitaa riittää se, että oppilaat siellä vaikuttavat keskimäärin osaavan jotain. 

 

Poissa Vilttitossu

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1716
    • Profiili
Vs: Koulu/opiskelu
« Vastaus #22 : Marraskuu 17, 2013, 11:54:16 »
Onko kukaan aikasemmin ehdottanut sulle työssäoppimista? Eli, jos sulla on jokin duunipaikka, mihin saattaisit päästä talveksi, ni miksi et kysyisi sieltä sitten oppisopimuspaikkaa? Jos ala ja työpaikka on sulle mieleinen, mutta koulunpenkillä istuminen ei kiinnosta, ni oppisopimus vois olla se sun juttu. Mun juttu se ainakin olis ollu, mut sillä kylällä missä vartuin, ei oikein sopivia paikkoja ollut, ja vanhempien painostuksesta menin sitten lukioon. Kävin vielä pari vuotta amk:a, mutta lopetin kesken ja hyppäsin työelämään. Vaikka nyt onkin jo maksettu asunto ja autot, ni silti välillä kaduttaa, ettei koulutustaustaa ole muuta kun YO. Kyllä jokin ammatillinen koulutus olisi hyvä olla, miksei kaksikin, jossain vaiheessa aikuisenakin voi tehdä mieli vaihtaa ammattia.
"Varo ettei talos pala!"

Poissa tonizzz

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Vs: Koulu/opiskelu
« Vastaus #23 : Marraskuu 18, 2013, 01:17:42 »
Onko kukaan aikasemmin ehdottanut sulle työssäoppimista? Eli, jos sulla on jokin duunipaikka, mihin saattaisit päästä talveksi, ni miksi et kysyisi sieltä sitten oppisopimuspaikkaa?

Paikka on hommattu jo, sama mikä oli työssäoppimisessakin. Nyt täytyy vaan odotella kaiken paperih*lvetin loppumista mitä työkkärin ja koulun kanssa pitää tehdä. Luultavasti kuun alusta pääsen alottaan. Oppisopimus ei ole mahdollista toisena vuotena ainakaan meidän koulussa. 3:s vuosi onnistuis mutta täytyy käydä 2 ensi ;D