Kirjoittaja Aihe: Parempi vaihtoehto otteluseurannalle!  (Luettu 13618 kertaa)

Poissa ippe

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Parempi vaihtoehto otteluseurannalle!
« : Tammikuu 05, 2006, 02:19:38 »
Tämän tyylistä foorumia ei ole tarkoitettu live-tsättäämiselle eikä se ole siihen kovin hyvä työkalu. On lukemattomia erilaisia sovellutuksia jotka ovat tarkoitettu live-tsättimiseen, mutta siihen tarkoitukseen on erinomainen verkko nimeltä IRC. Irkkailemaan pääset joko jollakin sovellutuksella (mIRC, BersIRC, x-chat, chatzilla) tai sitten webbisivulta toimiva web-irc. Web-irc:iä voit käyttää myös työpaikalta jossa ei saa koneeseen asentaa omia ohjelmia. Niitä löytyy niin Java- kuin cgi-pohjaisena.

Tähän ketjuun voidaan tehdä oma how to-artikkeli, mutta nyt alkuun pääsee alla olevilla linkeillä. Kysymykset ovat tervetulleita.

linkkejä:
IRCin perusteet ja oppaita
Toinen opas ja Soneran web-irc
Firefoxin liitännäisenä toimiva chatzilla
Pätevä web-irc, Javalla toteutettu. Huomaa valita jokin muu palvelin kuin se oletuksena oleva quakenet.

Poissa pieni m

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 703
    • Profiili
Vs: Parempi vaihtoehto otteluseurannalle!
« Vastaus #1 : Tammikuu 05, 2006, 11:02:09 »
Mulle tällä asialla ei kovin suurta merkitystä oo. Aika monesti kyllä, jos kotona pelin aikana oon, käväsen välillä lukemassa mitä täälä puhutaan. Jos peli sattuu oleen semmonen peli ku yks Ifk 6-6 peli joskus mennä vuosina, on mukava jälkeenpäinki käydä lukemassa kavereitten fiilisten muuttumista pelin aikana. Toisaalta jos itte on ollu pelissä ja illalla on ylimäärästä aikaa, ni täältä voi käydä tarkistamassa miten 957 on tilanteet selostanu. Hauskaa ajanvietettä toisinaan. Mielestäni täysin harmitonta. Onko se vaan joku periaate, että "tän tyyppistä palstaa" ei oo tähän hommaan tarkotettu, vai onko asiasta oikeesti jotain harmia jollekki? (muulle ku niille, jotka haluaa pysyä viestitilaston kärjessä, mutta ei osallistu näihin keskusteluihin) Jos nää seurannat siirretään johonki ircciin tms. ni mulla ainaki jää kokonaan seuraamatta ja osallistumatta ne ketjut. Ja voiko niitä sitte kukaan jälkikäteen lukea, jos haluaa? Mun mielestä puututaan vaan niihin epäkohtiin, joista oikeesti on jotain haittaa ja jos joku ei itteä kiinnosta, ni antaa sen olla. Elämä on niin paljo helpompaa ku ei ressaa asioista, joista ei välttämättä tartte välittää. Mutta jos siis tästä palstasta on tosiaan jotain haittaa ylläpidolle tai jollekki muulle, ni unohtakaa toi mun kirjotus. Ihmettelen vaan, että miks sitte tämmönen otteluseuranta on edes perustettu.

Paitsio

  • Vieras
Vs: Parempi vaihtoehto otteluseurannalle!
« Vastaus #2 : Tammikuu 05, 2006, 17:43:22 »
Ensin näitä ottelun aikana lähetettyjä viestejä tuli ottelut-osioon, ja koska siitä syntyi närää, niin perustettiin siihen tarkoitettu otteluseuranta-osio. Miks tää pitää olla näin vaikeeta? Mitä konkreettista haittaa tästä otteluseurannan olemassaolosta on kenellekään?

Lainaus käyttäjältä: pieni m
Elämä on niin paljo helpompaa ku ei ressaa asioista, joista ei välttämättä tartte välittää.

Juuri näin.

Poissa pll15

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Parempi vaihtoehto otteluseurannalle!
« Vastaus #3 : Tammikuu 05, 2006, 21:37:15 »
Paitsio puhuu asiaa!

Itse '68 halliin ekan kerran menneenä ja Tapparaa siitä lähtien kannustaneena eli lyhyellä kokemuksella tulee mieleen
seuraavat asiat; kaikki eivät halliin mahdu vaikka kapasiteetti olisi 1,5 kertainen, itse kävin aikanaan n. 20 v putkeen joka ikisessä
Hakamettän pelissä (Tappara, Kilpaveljet ja Ipa) ja niissä tiistain "Tra-Saipa" peleissäkin oli aina joku "juttu" mitä seurata ja mielenkiintoista oli olevinaan,..
Mutta aika aikansa ku(s)takin. Pelikin on kuulemma huanontunu, mutta rakkaus seuraan ei,..
Nyt jo muutaman vuoden olen ajatellut että menkää te nuaremmat ja täyttäkää,.. Ainakin halli.

Johto ja päätös: tuota nettiväkeä ja tilanteiden seuraajia on varmasti moninkertainen määrä hallissa kävijöihin. Vai rajoittuuko Tampereen ja ympäristön yli 200 000 populaation Tappara-kannattajien määrä (n. 100 000 ja isot rapiat?) hallissa olijoihin ja Otteluseurannassa kirjoittaviin (=keskimäärin alle 6000)?
Suuri osa siis yleensä vain tirkistelee täällä eikä kirjoita, kävijämäärätilastothan ip:n mukaan ovat tietty ne jotka kertovat enemmän,..   
Itse teen samaan aikaan paljon muita jopa hyödyllisiä asioita ja käyn silloin tällöin katsomassa mitä kukakin lohkaisee,..

Teksti-tv, Jatkoaika, tekstiviestit ja joskus Canalin lähetys eivät korvaa sitä mitä välillä käy lukemassa "omien joukossa" kuvauksia oikeutetuista jäähyistä, ansaituista maaleista ja p-tuomareista ja kaikki radion tai netin tms kautta katselleena tiätty.

Säännöt sivuilla täytyy toki olla ja en itsekään halua että tämmöisestä sivusta tulee mikään teinix ja tsättipalsta eli
pysykää ihmiset asiassa ja kirjoitelkaa sitten kun on asiaa!

Mitä sitten yksittäisen ottelun viemiin resursseihin (levytila) palvelimelta tulee niin aika vähäistä tuo on, mutta jos kysymys on samaan aikaan paikallaolevista kaistaa vievistä ihmisistä niin sitten tulee tietty resurssit vastaan, mutta enpä usko että paikallaolijoiden määrä niin iso on? Kertokoon siis se joka tietää, mutta kertoo sitten suoraan kaikille eikä kaarrellen. Vapaa pääsy sivuille täytyy mielestäni kuitenkin säilyttää.

Menetetyn työajan (joskus jopa vapaa-ajan) korvauksista veppimastereille/asianosaisille täytyy tietysti keskustella, mutta  rahastus tuo aina sen pienen ikävän lisämaun asiaan, talkoita on nimittäin ennenkin tehty. Sponsoreita löytyy kyllä jos asiallisesti lähestyy
ja suhteita on (mm. osto- ja myyntihommissa olevat).

Suurkiitokset kuitenkin aktiiveille tämän sivuston pystyyn pistämisestä!!!

Voitokasta kevättä!

t, pll15

Poissa ippe

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Parempi vaihtoehto otteluseurannalle!
« Vastaus #4 : Tammikuu 05, 2006, 22:31:56 »
Emmä tommosta tarkoittanu!

Mulle tää otteluseurantapalsta ei aiheuta minkäänlaisia näppyjä, mä en tätä ikinä tule selailemaan. Mä ajattelin lähinnä ihmisten henkilökohtaisen kokemuksen nostamista uusiin sfääreihin. IRCin #tappara kanavalla on parhaimmillaan ~50 ihmistä pelin aikana kirjoittelmassa tuntojaan ja keskustelu onnistuu paljon helpommin kuin palstalla kokoajan klikkailemalla reload nappia.
Ton IRCin käyttöönotto ei todellakaan vaadi suuria ihmetekoja. Web-ircillä pääsee alkuun parilla klikkauksella ja kanava(t) on täynnä ihmisiä jotka ovat valmiita auttamaan aloittelijoita tekemään nautinnosta täydellistä. Toisaalta tähän ajateltiin killerpopin (#tappara -kanavan überguru) kanssa tehdä selkeet ohjeet jos ihmisiä kiinnostaa.

p.s. pieni m: Eikös 957:lla ole selostukset nettiarkistossa josta ne voi kuunnella jälkikäteenkin? Mä oon ainakin muutaman tosi tiukan ja hyvän pelin käyny kuuntelemassa jälkikäteen. Erään huhtikuisen pelin vuodelta 2003 jopa useampaan kertaan, löytyy jopa kovalevyltä tallennettuna.

Poissa pll15

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Parempi vaihtoehto otteluseurannalle!
« Vastaus #5 : Tammikuu 05, 2006, 22:57:19 »
I:lle: Leipääntyyhän sitä itse kukin, mutta mikä nyt on se ns. "iso kuva", 50 aktiivia saa mun puolesta olla aktiivisia keskenänsä ja missä päin maailmaa vaan, mutta ei se minua ja montaa muuta kiinnosta jos toiminta on sisäsiittoista.
Hoidan itsekin pienen seuran asioita (jäsenistä aktiiviset 6%, muut 94 %) ja potuttaa tietty kun jotkut ei tee mitään ja vaan rutisee.
Kuitenkin tuota isompaa porukkaa tarvitaan.

Täältä tähän.

t, pll15   

Poissa ippe

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Parempi vaihtoehto otteluseurannalle!
« Vastaus #6 : Tammikuu 05, 2006, 23:02:23 »
Nyt meni vähän ohi, mitä tarkoitit noilla prosenttiluvuilla ja aktiivisuuksilla?
#tappara kanavalla varmasti kuten kaikissa paikoissa on jossain määrin sisäsiittoisuutta, mutta pelien aikana tuolla kanavalla on paljon ihmisiä jotka eivät siellä vuosi tolkulla notku. Mä en itse kyseisellä kanavalla juurikaan kirjoittele, lähinnä öisin ja silloinkin aiheet on jääkiekon ulkopuolelta.
Tän viestiketjun tarkoitus oli siis ihan vaan tarjota ja esitellä parempaa/toista vaihtoehtoa pelien aikaiselle chättäämiselle. Mutta jos on tyytyväinen nykytilanteeseen niin sitten kirjoittelee vaan foorumille, se on niin yksinkertaista. [hymiö]

Poissa pll15

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Parempi vaihtoehto otteluseurannalle!
« Vastaus #7 : Tammikuu 05, 2006, 23:30:37 »
No, toivotaan että ainakin että Ottelut-osiolta voisi lukea jotain pelien kulusta ettei tarvitse pelkästään "Tappara-Santun" teksteihin tukeutua.

t, nimim. Vapaa tiedonvälitys kunniaan, mutta jonkinlainen karsintaraja toimittajille,..

PS. Toivon että edes päivällä nukut jos illalla oot täällä ja öisin muissa asioissa tsättäilet.   

SPL

  • Vieras
Vs: Parempi vaihtoehto otteluseurannalle!
« Vastaus #8 : Tammikuu 07, 2006, 20:14:38 »
Tämän osion voi sitten ilmeisesti sulkea?

Mariie

  • Vieras
Vs: Parempi vaihtoehto otteluseurannalle!
« Vastaus #9 : Tammikuu 07, 2006, 22:18:36 »
Kivahan se on seurata täällä porukalla peliä samalla kun kuuntelee radiosta..jos ei oo paikan päälle päässy..en ymmärrä mikä siinä on ongelmana? Miksi tämä osio jos ei pelin aikana vois kirjotella???

Poissa nenimein

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 37
  • Tampereelta nääs
    • Profiili
Vs: Parempi vaihtoehto otteluseurannalle!
« Vastaus #10 : Tammikuu 07, 2006, 22:30:45 »
Otteluseuranta on hyvä siinä mielessä, jos ei pääse paikan päälle, eikä satu kuulemaan radiostakaan. Näkee ainakin täältä, mitä pelissä tapahtuu. IRCci nyt on viho viimenen mitä koneelleni lataisin, pelejä ajatellen.
~~Kun treenataan 14 kertaa viikossa, ei liekkiä ole kuin kuumailmapuhaltimessa mailaa käyristäessä -Ville~~

Poissa rämä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 660
    • Profiili
Vs: Parempi vaihtoehto otteluseurannalle!
« Vastaus #11 : Tammikuu 07, 2006, 22:37:24 »
Ei kai tässä sinänsä mitään vikaa ole tännekkään kirjoitella, mutta esim. irkki on huomattavasti vaivattomampi.
Siellä ei ole niin väliksi oikeinkirjoituksellakaan. Ei tartte ressata.
Sitä tässä Ippe varmasti ajoi takaa, että on muitakin mahdollisuuksia.
Sitäpaitsi ei täällä montaakaan kirjoittelijaa enää edes pelien aikana ole.
"Maalia nyt" tai "***** Rantala" yms. on kivempi heittää irkissä, siellä on huomattavasti enemmän elämää.

-Jos minäkin saisin vielä mirkit pelittään. Tänään oli taas tuskaa palomuurin kanssa tai jotain muuta outoa.
-Henkilökohtaisista syistä-

Poissa Fiiu

  • Roskasakki-prospect
  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 117
    • Profiili
Vs: Parempi vaihtoehto otteluseurannalle!
« Vastaus #12 : Tammikuu 08, 2006, 11:54:55 »
Mielenkiintoisen huomion tein tässä. Ihmiset ovat IRCiä vastaan kuin se olisi joku suurikin paha, mutta samalla valmiita tsättäämään ei-reaaliajassa täällä. Suosittelisin edes kokeilemaan ennen idean hylkäystä, että miten se irkkaus sujuu. Mitään ei tarvitse asentaa, käyttää ipen linkittämää web-irc -sovellusta eikä siitä käytöstä jää mitään jälkiä niin henkisesti kuin fyysisestikään. Ellet satu koukuttumaan IRCiin. ;)

Poissa ippe

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Parempi vaihtoehto otteluseurannalle!
« Vastaus #13 : Tammikuu 08, 2006, 17:27:40 »
Niin, koska näköjään on ihmisiä jotka ei vaan kovin helposti tajua, mä koitan vielä kerran.

Tälle otteluseuranta-osiolle saa kirjoittaa aivan vapaasti. Täällä ei moderaattorit puutu onlinereihin tai täysin sisällöttömiin kirjoituksiin. Törkeydet ja lainvastaisuudet kuitenkin täälläkin on jätettävä pois. En missään nimessä tarkoittanut että tämä on turha osio tai että tämä pitäisi poistaa. Toin esille toisen mahdollisuuden. On olemassa paljon ihmisiä jotka eivät ole irkkiä kokeilleet, koska eivät ole olleet edes tietoisia siitä. Huomio nyt, irkkigalleria on aivan eri asia kuin IRC verkko ja irkkaaminen! Jos ei halua irkkiä kokeilla tai sitä käyttää on se aivan sallittua. Helekutti, sitten vaikka kirjoittelee viidelle foorumille oneliner chättiä jos haluaa.
pll15, SPL, Mariie ja nenimein: Yrittäkää nyt hyvät ihmiset yrittää ymmärtää. Ei sen pitäisi olla niin vaikeaa teillekkään.

demonmixu

  • Vieras
Vs: Parempi vaihtoehto otteluseurannalle!
« Vastaus #14 : Tammikuu 10, 2006, 11:49:03 »
itse kanssa olen sitä mieltä että irssin kautta on huomattavasti helpompi keskustella pelistä pelin aikana. Mutta todellakin sitä saa täälläkin tehdä.