Palstan taso on ollut laskussa. Siihen on monia syitä, joista jotkut ovat täysin luontaisia/tähän palataan itsessään liittymättömiä. Jokaisen meidän kirjoittajan takana on jonkinmoinen olento, joilla on henkilökohtainen elämä elettävänä. Tahtoo sanoa sen, että "vanhan liiton" asiakirjoittajia on poistunut/vähentänyt kirjoitteluaan. Joko tietoisesti tai pakotettuna, syitä eri kirjoittajien passiivisuuteen en halua lähteä arvioimaan. Toki tilalle on ilmaantunut uusia kykyjä, mutta persoonia tällä palstalla on vähänlaisesti. Tästä tason laskusta olen kirjoittanut sivu takaperin tässä ketjussa laajemminkin.
Rangaistuskäytännöistä: En tietenkään kannata kerrasta poikki-mentaliteettia kaikkien rikkeiden kohdalla. Varoitus on paikallaan, mutta kun ihminen kuitenkin on oppivainen eläin, varoituksesta täytyy ottaa opiksi. Jos ei varoitus auta, väliinpitämättömyydestä/laiskuudesta muistetaan penaltilla. Yksinkertaista. Jos väliinpitämättömyys on erihärskiä luokkaa, ts. toistuvaa saman virheen tekemistä lyhyen ajan sisään, kovempi rangaistus on paikallaan.
Enintään viikon penaltti ei kenenkään elämää kaada. Jos kaataa, niin kannattaa miettiä arvot uudestaan. Palstaa pystyy sen julkisuudesta johtuen silti seuraamaan.
Isot kirjaimet, välimerkit ym. ovat itselleni sinällään se ja sama, mutta jos niitä ei käytä, a) rikkoo palstan sääntöjä ja b) on se varteenotettava tapa saada muut hylkimään omaa tuotostaan. Jos haluaa kertoa oman mielipiteensä, varmasti myös tahtoo, että muut sen lukisivat. Itseäni ei kiinnosta hevon helvataa lukea välimerkkivammaisia tuotoksia pelkillä pienillä kirjaimilla kirjoitettuna, eikä montaa muutakaan. Syy, miksi itse olen näistä jauhanut, on se, että oikeinkirjoitus on tapa lisätä oman tekstinsä uskottavuutta. Jotkut eivät tätä allekirjoita, mutta ihan se ja sama. Itse kärsitte ja valitatte.
Armeijameinikiä en kannata kuin siltä osin, että virheistä rangaistaan soveltuvalla tavalla.
Vielä pieni huomio: kirjoittaa sitten puhelimella tai tietokoneen näppäimistöllä, omat silmät ja järki toimivat silti. Puhelimessa on samat merkit käytettävissä kuin tietokoneellakin, on vain omasta viitseliäisyydestä kiinni, viitsiikö oikolukea tekstinsä. Ja tämä viesti on kirjoitettu kokonaisuudessaan kännykällä.