Tapparan epäviralliset jälkipelit

Jääkiekkokeskustelu => Yleinen kiekkokeskustelu => Aiheen aloitti: kyynaama - Huhtikuu 18, 2007, 20:46:48

Otsikko: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: kyynaama - Huhtikuu 18, 2007, 20:46:48
Aikalailla tulee negatiivista kommenttia meidän ottelutapahtumasta, itse en pidä tilannetta ihan noin synkkänä kun vertaa vähän muittenkin puuhiin. On sentään löylytkin, mutta eihän ne kelpaa kun on väärä päivä ja liian pitkät?
Se on kyllä aivan totta, että yleisöluisteluja ja ym ohjelmaa voisi olla enemmän. Joskushan pelaajat jako nimmareita koskikeskuksessa(jippii!) mutta enemmän aktiviteettia ja kontaktia kansaan kaivataan. Sitä kautta lisää junnujakin pleikan äärestä kentille ja rosteriinkin.
Lännestä mallia kuten kolumnissakin mainitaan.

http://www.jatkoaika.com/smliiga.php?sivu=kolumnit&id=6237 (http://www.jatkoaika.com/smliiga.php?sivu=kolumnit&id=6237)

Samaan aiheeseen liittyen, murhetta tasosta, joka on jo menetetty.
http://www.jatkoaika.com/smliiga.php?sivu=kolumnit&id=6226 (http://www.jatkoaika.com/smliiga.php?sivu=kolumnit&id=6226)
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: jani73 - Huhtikuu 18, 2007, 21:40:10
En tiedä onko muilla paikkakunnilla kummoisempaa, mutta kyllä nuo pelaaja/valmentaja haastattelut pitäisi saada kaiken kansan (ei pelkästään löylyäjien nähtäväksi) - pelaajiahan ei taida ennen peliä haastatella. Jos/kun kuutio tulisi Hakametsään, niin haastattelun voisi tehdä vaikka jo päivällä, jos ei haluta pelaajaa/valmentaa häiritä juuri ennen peliä ja sitten esittää se kuutiolta/käytävällä? Tai sitten vaikka videotykillä johonkin kankaalle löylyjen yhteydessä.

Ja jos/kun kuutio tulee, niin laukaisukartat ja joku mikin kanssa erän jälkeen. Lisäksi lehdistötilaisuus kaiken kansan nähtäville. Näin esim. on Bluesin pelin jälkeen, joka näytetään suorana äänien kanssa aitioiden telkuista sekä isolta kuutiolta. Erittäin mielenkiintoista ja itse jäin kyllä sitä katsomaan - No ok, oli Blues-HPK peli ja aitossa oli vielä ilmaista viinaa ihan v***** jäljellä, joten lähdettiin sitten kun poke hääti meidät pihalle :D

Mutta summa summarum - jotain tarttis tehrä - Ojanen Jutilan kanssa kiertämään kouluissa ja kaikissa kissan ristijäisissä. Tai Tammelan torille jakamaan pääsylippuja tylsiin tiistain Tappara-Kalpa peleihin.
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: Nikkilä#50 - Huhtikuu 18, 2007, 22:25:46
Maria Arokallio 18.4.2007 15.17. Jatkoajassa on niin pihalla tästä jutustaan.
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: hardflip - Huhtikuu 18, 2007, 22:35:21
Niin, tuskinpa tuo on yhtään sen parempaa muillakaan. Ehkä joissain asioissa on onnistuttu mutta sitten taas toiset voivat olla huomattavasti huonommin "aidan toisella puolen".

Pakko kyllä sanoa, että jotenkin pieni katkeruus paistoi tuon jutun takaa mutta osa kirjoituksesta kuitenkin käsitteli asiaa objektiivisesti. Toisaalta on ihan hyvä, että joku ottaa asiat noinkin kärkkäästi esille, se herättää keskustelua ja ehkäpä jotain toimia Tapparan organisaation osalta.

Hakametsän mollaaminen oli nyt jotenkin lapsellista, kyllä muissakin halleissa on omat ongelmansa. Toivottavasti tämän kesän remontti tuo parannuksen ainakin tuohon jäähän ja ensi kaudeksi jos kuutio saadaan hallin kattoon niin avot! Toki sen käyttöä tulisi jollain tavalla "reenata" jotta sitä käytetäisiin parhaalla mahdollisella tavalla peleissä.
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: Trafan - Huhtikuu 18, 2007, 23:01:25
Pakko kyllä sanoa, että jotenkin pieni katkeruus paistoi tuon jutun takaa mutta osa kirjoituksesta kuitenkin käsitteli asiaa objektiivisesti. Toisaalta on ihan hyvä, että joku ottaa asiat noinkin kärkkäästi esille, se herättää keskustelua ja ehkäpä jotain toimia Tapparan organisaation osalta.
Tuo juttu on kirjoitettu urheilumarkkinoinnin näkökulmasta ja toki sillä saralla olisi varmaan paljonkin tehtävää. Olen samaa mieltä, että on hyvä tuoda asioita esille. Hieman liian terävä kynä tuolla Marialla mielestäni on, ei asiat ihan noin umpisurkeasti ole. Mutta toivottavasti tällä tosiaan herätellään nukkuvaa organisaatiota, ainakin keskustelu erilaisista parannusmahdollisuuksista on paikallaan. Tappara ei ole yksin kentällä ja kilpailu katsojista on kova. Siteerataan tilanteeseen sopivasti Väinö Linnaa: "Ei saa jäädä tuleen makaamaan!"
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: koohoo - Huhtikuu 19, 2007, 00:24:32
Oma reaktioni kirjoitukseen oli myös ensin se, että kirjoittaja hyökkää aika rankasti Tapparan touhuja vastaan. Otin tietty asian osittain henkilökohtaisesti, koska löylyt hipovat kuitenkin meikäläistäkin melko läheltä. Muutaman tunnin tekstiä sulatelleena myönnän siinä olevan paljon asiaa, vaikka joukossa oli mielestäni myös asiavirheitä. Valmentajahaastattelut tehtiin aina lähes heti löylyjen alettua (ei siis kuitenkaan kaksi tuntia ennen peliä, kuten jutussa luki), ja valmentajilla on todellakin kiire siitä joukkueen pariin. Ja takuu varmasti erätauolla sitä on vielä enemmän. Janin edellä ehdottama, haastattelut nauhalle ja sitten taululle, voisi kyllä toimia hyvinkin. Jotenkin musta tuntuu noista erätaukohaastatteluista, että vaikka Uramalta kysyttäisiin erätauon alussa puolen minuutin haastattelussa, että mikä menee pieleen ja mitä pitää parantaa, se ei toisi halliin yhtään katsojaa lisää. Tuskin se siinä vastustajan nähden mitään taktisia yksityiskohtia alkaa aukomaan. Sikäli en näe vertailua tv-yhtiöiden saamiin vastaavanlaisiin haastatteluihin aiheellisena.

Kyllä se Tapparan markkinointikoneisto siellä toimii koko ajan. Aina tietenkin asiat voi tehdä paremminkin, mutta mulle jäi jutusta semmoinen kuva että kukaan ei tekisi asioille mitään. Se on kyllä paskapuhetta. Onhan noihin ottelutapahtumiin yritetty milloin mitäkin, vaikka Dingon konserttia, joten kyllä siellä yritystä on. Markkinointia sekin on, että näiden lauantai-pelien jälkeen aina saadaan vähintään kaksi pelaajaa haastateltaviksi Jälkipeleihin, vaikkei äijät sieltä varsinkaan huonon pelin jälkeen aina mitenkään riemusta kiljuen tähän varmaan suostukaan. Lisäksi näitä kissanristiäisiä, missä on pelaajia muuallakin jakamassa nimmareita, ja joskus lippujakin, on kyllä mielestäni useaan kertaan kauden aikana. Voihan se sitten olla ettei niistä vaan tiedoteta tarpeeksi. Mä oon luultavasti niin innokas, että yleensä saan tällaiset asiat jotakin kautta selville ja voin sanoa että Tappara on ainakin tämän fanin saanut sitoutettua aivan tarpeeksi. Kyllä mä ainakin koen, että pelaajat tulevat näiden tapahtumien kautta ihan riittävän tutuiksi. Pelaajien päätyötä on kuitenkin harjoittelu ja pelaaminen, ei heiltä voi odottaa mitään jokapäiväistä julkisuudessa paistattelua. Lisäksi jutussa viitattiin, oliko nyt MoDon johonkin bussikyytisysteemiin, tätäkin on täällä tehty jo pitkään. Vuosikausia on toiminut esim. Pikilinnan kyyti hallille ja takaisin ja etenkin Pohjanmaa-expressin järjestäminen oli mielestäni todellista yritystä. Edelleen kulkee kotkalaisten ja hesalaisten kyyti useisiin lauantaipeleihin, tämä toki enemmänkin innokkaiden fanien ansiota, mutta kuitenkin. Tästä yhteenvetona voisi sanoa monenlaista markkinointia olevan, mutta onko se sitten väärin kohdistettua, sitä pitää toki miettiä. Myös fanituotemyynti on markkinointia, ja mun nähdäkseni vaikkapa fanituotevalikoima on viime kausina mennyt huimia askeleita eteenpäin.

Löylyjen aikataulu aikaisine haastatteluineen on myöskin osittain tietoisesti rakennettu ja kyllä mä ainakin uskon yhtenä syynä liian aikaiseen (?!) alkamisajankohtaan olevan se, että sitä paljon puhuttua oheismyyntiä saadaan lisättyä. Sitä en osaa sanoa, onko se onnistunut. Pitäisi varmaan kysyä Resteliltä. Omien kokemusteni mukaan löylyt ovat kyllä tuoneet mukavasti porukkaa halliin jo hyvissä ajoin, ja tuskin se tunnelmakaan otteluissa on ainakaan huonontunut siitä. Lisäksi tällä kaudella Lauantailöylyt ovat alkaneet yleistyä jo valtakunnallisissakin medioissa ikäänkuin tapparalaisena brändinä, joten itse koen kyllä tuon tapahtuman ihan onnistuneeksi markkinoinniksi. Harvat menestystuotteet kuitenkaan syntyvät aivan hetkessä.

Pakkohan siihenkin on vielä tarttua, että kaikenlaisten tapahtumien järjestämisestä aiheutuu kustannuksia, ja näiden kohdalla on edelleen syytä harkita tarkkaan, kuinka paljon niistä kannattaa maksaa ja mitä niillä voi saada. Vaikkapa jutussa ehdotettu löylyjen tms. vastaavan tapahtuman pitäminen erätauoilla kuulostaa ehkä äkkiä ihan kelvolliselta, mutta mitä niillä saavutetaan? Muutama myymättä jäävä väljähtynyt olut ja myymättömiä ylihinnoiteltuja makkaroita? Mihin ihmiset ehtivät tauon aikana tällaista kuulemaan? Erätauko on edelleen erittäin lyhytkestoinen eikä siinä paljon sirkusta pidetä. Ehkä siihenkin löytyisi joku vapaaehtoinen vetämään tällaista tapahtumaa, koska tuskin siitä kannattaa kenellekään maksaa palkkaa. Toki mä ja Wille voidaan varmaan jotain "Raipe's Corneria" vetää Alapesän nurkkapöydässä jos joku kokee siitä tulevan lisäarvoa ottelutapahtumaan.

Kaikkiaan kyseisessä jutussa on ihan hyviä pointteja, mutta vähän sellainen mielikuva jäi, ettei asioista ole kovinkaan tarkasti otettu selvää. Saattaahan tuo olla tehty jonkinlaisena gallup-kyselynä hallin yleisöltä, mutta varmaankaan asioita puuhaavilta ei ole suuremmin kyselty. Hyvä aihe kuitenkin tuohon tutkimustyöhön. Tsemppiä vaan sen kirjoittajalle jatkoonkin. Näkisin näistä asioista keskustelemisen olevan kuitenkin erittäin tarpeellista, joten avatkoon sitten vaikkapa tuo Jatkoajan teksti tämän keskustelun.
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: Wille - Huhtikuu 19, 2007, 06:57:55
Kah, löylykeisari vastasi jo aika moneen kohtaan, mutta eniten minulla osui jutussa silmään puhtaat asiavirheet. Nämä sitten syövät pohjaa pois siltä oikealta asialta. Samaten se, että on markkinoinnin ammattilainen ei tarkoita sitä, että osaisi lukea jääkiekkokannattajien toiveet ottelutapahtumaa koskien. Toisaalta minun itse on vaikea kuvitella mitä joku kerran vuodessa jäähallissa käyvä hakee reissultaan.

Lainaus käyttäjältä: Maria Arokallio
Viime vuonna julistettu maskotin suunnittelukilpailukin unohtui alkuunsa eikä minkään valtakunnan tuloksia missään vaiheessa julkaistu.
Ainakin itse muistan tuloksista sen verran, että mainittiin ehdotuksia tulleen kohtuullisesti, mutta yksikään niistä ei ollut sellainen, joka olisi täyttänyt laadullisesti tietyt kriteerit ja/tai ollut järkevällä rahasummalla tuotteistettavissa.

Lainaus käyttäjältä: Maria Arokallio
Missä on erätaukojen tapahtumat? Paikalla olevia katsojia aliarvioidaan, kun heille ei esimerkiksi tarjota erätauoilla tai pelin lopuksi valmentaja- tai pelaajahaastatteluja.
Toisella erätauolla käydään frisbee-kisa, joka nyt on pyörinyt yli kymmenen vuotta ja sillä ihan mukavia summia on kerätty Tapparan juniorityöhön. Tämän kisan suosio on sitä luokkaa, että aika turha sitä on poistamaankaan mennä. Enkä kyllä keksi mitä lisää ko. erätaukohaastattelut toisivat, sillä tv:ssäkin ne ovat todellisia klisee-ralleja. Tuskin monikaan niitä jäisi hallille odottamaan/seuraamaan pelin jälkeenkään. Tietenkin ne jo sitoutetut fanithan on siellä, mutta käsittääkseni Arokalliolla on ideana, että muutkin jäisivät.

Lainaus käyttäjältä: Maria Arokallio
Ruotsalaiskatsojilla on mahdollisuus varata ravintolakatsomopaikkoja etukäteen.
Niin on katsojilla Hakametsässäkin. Tämä olisi selvinnyt, kun olisi ottanut asiasta selvää ravintoloita pyörittävältä Resteliltä.

Ruotsiin viittaaminen muutenkin on vähän hassua, sillä Ruotsissa yleinen mentaliteetti urheilusponsorointiin on aivan erilainen ja yhteiskunnassa asenne joukkueurheilua kohtaan on myös erilainen. Ensinnäkin Suomessa valtiovallan kukkahattutätien pitäisi lopettaa nenänsä tunkeminen asioihin, joita he eivät ymmärrä. Suomalainen perinteinen mustamaalaus vie jo aika ison osan tietystä segmentistä potentiaalisia katsojia.

Koohoon mainitsema Lauantailöylyjen leimaantuminen Tapparalaiseksi tapahtumaksi on myös osoitus siitä, että se idea ei ole ihan niin huono mitä Arokallio antaa ymmärtää. Ja viime kaudella oli löylyjä, joihin ei kerta kaikkiaan olisi enempää voinut ihmisiä saada sellaisille paikoille, joihin olisi kuullut ja nähnyt ja tämä jopa tunti-puolitoista ennen peliä. Saavutus kai sekin.

Lainaus käyttäjältä: koohoo
Toki mä ja Wille voidaan varmaan jotain "Raipe's Corneria" vetää Alapesän nurkkapöydässä jos joku kokee siitä tulevan lisäarvoa ottelutapahtumaan.
Ollaanhan me sitä joka kotipelissä vedettykin. Yleisöä on ollut noin 5...

"All said and done", mielestäni kuitenkin tällä hetkellä SM-liigan ottelutapahtuman tärkein osa esitetään siellä jäällä. Tällä hetkellä siinäkin on jo vikaa, sillä huonot tuomarit ja kauden aikana löystyvä tuomitsemislinja eivät ainakaan nosta pelin tasoa. Enkä sano, että joukkueet siinä syyttömiä olisivat, mutta marraskuun maajoukkuetauon jälkeen mistään nollatoleranssista ei ole ollut tietoakaan. Uskottavuus kärsii näissä tempauksissa.

Kokonaisuutena koohon kirjoitus oli hyvää pohdintaa asioista, joita itsekin pohdin tuon Jatkoajan jutun luettuani. Paljon jää sanomatta, mutta katsotaan jos seuraavaan viestiin sitten lisää.
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: ajl - Huhtikuu 19, 2007, 08:07:31
Aiheesta hieman lyhyesti kovassa kiireessä.

Ei kai jääkiekko-ottelusta tarvi mitään sirkusesitystä järjestää, että saadaan väkeä halliin? Peruskatsoja lähtee sinne halliin katsomaan viihdyttävää jääkiekkoa, eikä mitään oheistapahtumaa. Lehdistöllä on suuri mahdollisuus vaikuttaa otteluiden yleisömääriin. Varsinkin Aamulehti on niin onnettoman tylsä ja niukkasanainen otteluraportteisaan, ettei mikään ihme että lehti saa jääkiekkoväeltä Tampereella jatkuvasti kuraa niskaansa.

Jos ovat AL:n otteluraporttit latteuden huipentumia, ovat otteluennakot... niin niitähän ei edes ole! Räväkkä ennakkoraportti kiihekine skenaarioineen taisteluparista ja ja taistelijoista ottelun sisällä saisi varmaan kynnyksen otteluun lähtöön matalammaksi. "Tänään taklaamme jokereista ilmat pellolle" tai "Illalla cowboy saa maistaa omaa lääkettään" jne otsikot lisäisivät katsojamääriä varmasti. No Aamulehti kaikessa konservatiivisyydessään lähtisi tälle linjalle, mutta kyseisen lehden urheilutoimituksen olisi syytä vilkaista peiliin ja miettiä minkälaista sen urheilujournalismin tulisi olla.

Aamulehden tulisikin ottaa järki käteen ja päästää Kirvesmies irti. Käsittämätöntä, että kaveri joka ymmärtää kiekosta niinkin paljon, joutuu tuottamaan värikkäitä ja mukaansatempaavia raporttejaan vain verkkolehteen. 

Ps. Ettei tule väärinkäsityksiä tuosta sirkusmaininnasta, todetaan vielä, että Lauantailöylyt on huippu-upea tapahtuma, jota tulee jatkaa!
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: ekku - Huhtikuu 19, 2007, 09:22:03
Tapparan markkinointia malliesimerkkinä pitävä neitonen kaiketi katsoo jääkiekkoa tuotteena lajin ulkopuolelta. Juttu varmasti on omiaan ottamaan vastaan korjauksia ja tarkentavia näkökulmia. Mutta eipä se sitä tosasiaa poista, että tapparassa on naivistinen usko siihen, että jos joukkue täytetään tappara-historian omaavilla pelaajilla, on joukkue automaattisesti kiinnostava. Minä väitän , että suurin osa katsojista lähtee katsomaan mielummin Barkovin kaltaisia pelaajia, kuin esim. Pentikäistä ja Koskelaa.On hyvä, että tapparassa on ns. omia kasvatteja, mutta olen varma, että joukkuetta markkinoidessa se ei ole erikoinen tekijä, jos pelilliset suoritukset
eivät anna odottaa juuri mitään.Lehterä saatiin hankittua helsingistä, mutta taatusti kiinnostavampi kuin monet nimettömät tamperelaiset. Tapparoita pitää olla, mutta määrällä ilman laatua ei markkinoida.



Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: Nelson Muntz - Huhtikuu 19, 2007, 09:26:52
Toisaalta minun itse on vaikea kuvitella mitä joku kerran vuodessa jäähallissa käyvä hakee reissultaan.

Kirjoituksen yksi pointti on varmasti se, miten saada se kerran peliä katsomassa ollut henkilö tulemaan toisenkin kerran tai ehkä viisi kertaa. Esim. mun työpaikalla on useita henkilöitä, jotka kertovat olleensa vankkoja Tapparan kannattajia koko ikänsä. Seuraava lause sitten onkin: "En muuten ole käyny katsomassa yhtään peliä kahteen ja puoleen vuoteen." Herää kysymys, miksi?
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: Tsemppari - Huhtikuu 19, 2007, 10:14:12

Kaikkiaan kyseisessä jutussa on ihan hyviä pointteja, mutta vähän sellainen mielikuva jäi, ettei asioista ole kovinkaan tarkasti otettu selvää. Saattaahan tuo olla tehty jonkinlaisena gallup-kyselynä hallin yleisöltä, mutta varmaankaan asioita puuhaavilta ei ole suuremmin kyselty. Hyvä aihe kuitenkin tuohon tutkimustyöhön. Tsemppiä vaan sen kirjoittajalle jatkoonkin. Näkisin näistä asioista keskustelemisen olevan kuitenkin erittäin tarpeellista, joten avatkoon sitten vaikkapa tuo Jatkoajan teksti tämän keskustelun.

Aika nopeastihan sen huomasi että juttu on tehty vähän sinne päin hutiloiden ja kärjistettykin ehkä tarkoituksella. Maria on arviolta joku about 25-v innokas markkinoinnin kirjoja lueskeleva tytsi joka nyt jostakin syystä sitten Tapparan on ottanut aiheekseen vaikka onkin aika pihalla monestakin asiasta. Huvittavaa luettavaa esim. tuo lauantaista kaksi ja puoli tuntia uhraus nykyihmiselle.

Muutama huomion arvoinen asiakin toki jutussa on. Erätauolle lisää viihdykettä, sopii mulle. Porissa esim. juttu toimi hyvin kun Jenni jutusteli esim. Yön Ollia jne. tauolla. Sitä seurasi mieluusti siinä tankkauksen ohella. Täällä Tampereellahan haastateltavia löytyisi varmasti ihan kaikkiin peleihin ja monenlaisia haastateltavia muualtakin kuin jääkiekosta tuttuja.

Toinen tärkeä huomio:

Tappara näkyy kyllä nykyään aivan liian vähän kaupungilla ja faneille. Järjestetty yhteistapahtuma jonne tulee pelaajat, kannattajat ja ihan kaikki niin pitäisi olla ainakin kolme kertaa vuodessa. Ennen kautta, joulutauolla ja toki kauden päätteeksi.
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: marjo - Huhtikuu 19, 2007, 10:41:02

Muutama huomion arvoinen asiakin toki jutussa on. Erätauolle lisää viihdykettä, sopii mulle. Porissa esim. juttu toimi hyvin kun Jenni jutusteli esim. Yön Ollia jne. tauolla. Sitä seurasi mieluusti siinä tankkauksen ohella. Täällä Tampereellahan haastateltavia löytyisi varmasti ihan kaikkiin peleihin ja monenlaisia haastateltavia muualtakin kuin jääkiekosta tuttuja.

No nyt jos vihdosta viimein saatas se kuutio sinne halliin, niin kirvesklubilta/vipin puoleltahan vois ne erätaukohaastattelut lähettää myös tavallisen rahvaan kuultavaksi kerrosta ylemmäksi :P Teknisesti ei varmaan mikään kallis ratkaisu olisi saada niitä näkyviin kuutiolle ja käytävien telkkareihin..
Yks asia, mikä tämän tytön jutussa pisti silmään oli luukulta toiselle juokseminen tauon aikana.. Tämähän ei nyt varsinaisesti ole Tapparan syy. Siitä voi lähettää Restelille palautetta, kun ei jäätelöt, makkarat ja kaljat saman myyntitiskin valikoimiin kuulu..
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: art - Huhtikuu 19, 2007, 11:15:51
Täällä vanhat hintit vänkkää, että peli myy itsensä ynnä muuta muinaisriimua. Hyvällä pelillä, omilla junnuilla, taitopelaajilla ja sarjasijoituksella halliin änkee ne samat, jotka siellä ovat aina käyneet, mutta jos paikalle halutaan uusia ja nuoria katsojia niin jotain täytyy tehdä. Nykynuorelle on tarjolla muutakin tekemistä. Peli ei riitä.

Tämän naisen näkökulma oli raikas tuulahdus kalmistossa.

Toivottavasti tänne kirjoittaneet ihmiset eivät ole Tapparan markkinoinnin kanssa missään tekemisissä.
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: polvipetteri - Huhtikuu 19, 2007, 13:33:33
Marian tekstissä oli monia hyviä kohtia, Koohoolla niin ikään. Marian kirjoituksesta paistaa läpi se, että hän on "ulkopuolinen" kun taas Koohoo ja muut fanitoimintaan osallistuvat ovat "liikaa" sisällä touhuissa nähdäkseen asioita puolueettomasti ja ikäänkuin sen potentiaalin vinkkelistä, joka ei pyöri jääkiekkoaiheisilla nettisivuilla 12 tuntia päivässä. Ja tämän viimeksimainitun porukan tavoittaminen olisi ensiarvoisen tärkeää unohtamatta kuitenkaan sitä aktiivisinta katsomon osaa.

Tsemppari naureskeli Marian kommentille lauantain 2,5 tunnin uhrauksesta, mutta minusta tuo väite ei välttämättä ole kovin kaukana todellisuudesta. Riippuu tietysti elämäntilanteesta. Perheelliselle se 2,5 tuntia on aika suuri uhraus. Puhumattakaan arkipäivistä. Kaikki eivät voi heräillä lauantaina puolilta päivin ja alkaa kultaisten vuosien videofilmien avustuksella valmistautua muutaman tunnin päästä koittavan ottelutapahtumaan. Tällaisiakin kannattajia tiedän olevan.

Kaiken kaikkiaan tämä keskustelu on hyvä pitää tapetilla ja vaarallisinta on suhtautua jonkun porukan näkemyksiin vähätellen tai ylimielisesti. Se raha on otettava joka suunnasta.
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: Nelson Muntz - Huhtikuu 19, 2007, 14:14:24
Vale – emävale – tilasto. Pari faktaa Tapparan sivulta löytyvien katsojalukujen perusteella:

Arkena pelatut runkosarjaottelut:

Keskimäärin 4730 katsojaa, 14 peliä
Alhaisin yleisömäärä 4057 (Pelicans, 11.1.07)
Korkein yleisömäärä 5499 (Jokerit, 21.11.06)

Lauantain runkosarjaottelut ja paikallispelit (mukaan laskettu 5.12.06 HIFK-ottelu, koska peliä seurannut päivä oli yleinen vapaapäivä):

Keskimäärin 6509 katsojaa, 14 peliä
Alhaisin yleisömäärä 5509 (Ässät, 30.9.06)
Korkein yleisömäärä 7800 (Ilves, 15.2.07)

Pudotuspelit:

Keskimäärin 4332 katsojaa, 3 peliä.

Koko kausi:

170340 katsojaa
Keskimäärin 5495 katsojaa, 31 peliä

Lukemien perusteella lauantai-ottelut ja paikallispelit ovat katsojamäärien kannalta vahvinta osa-aluetta. Esim. ko. otteluiden alhaisin yleisömäärä (5509) on muutaman katsojan verran suurempi kuin arkena pelatun ottelun korkein yleisömäärä (5499) koko kaudella.

Lauantai-ottelut vetävät yleisöä todennäköisesti aikaisemman alkamisajankohdan, kiireettömyyden (?) sekä paremman oheisohjelman takia. Myös vierasjoukkueen fanit ovat sankimmin joukoin liikkeellä viikonloppuisin.

Näyttää siltä, että ihmisten saaminen arkena hallille on todellinen haaste. Edes viime kaudella pelatut voittoisat kotiottelut eivät nostaneet lukemia yli 5000 katsojan kuin viidessä ottelussa.

Lisäksi kannattaa huomioida, että lukemat sisältävät ns. haamukatsojat, ts. kausikorttipaikat riippumatta siitä, istuiko joku sillä paikalla vai ei.
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: sininen9 - Huhtikuu 19, 2007, 16:23:54
Onhan tämä Maria Arokallion kirjoitus yleisellä tasolla aiheellinen ja keskustelua herättävä; suomalaisilla jääkiekkoseuroilla on paljon parannettavaa ottelutapahtuman kehittämisessä ja yleisesti markkinoinnissa. Se, että juuri Tappara kaikista seuroista on otettu tähän esimerkiksi tuntuu tosin hieman hassulta, mutta siihen nyt ei kannattane kuitenkaan liikaa takertua.

Lainaus käyttäjältä: Maria Arokallio
Valitettavasti Tappara ei näy juuri mitenkään tamperelaisten arjessa.
Lainaus käyttäjältä: Tsemppari
Tappara näkyy kyllä nykyään aivan liian vähän kaupungilla ja faneille.

Mielestäni näihin asioihin pitäisi tulevaisuudessa enemmän panostaa. Tuoda sitä joukkuetta ja pelaajia enemmän esille ihmisille, niin että hallissa harvemmin tai ei ollenkaan käyvätkin kiinnostuisivat enemmän Tapparasta ja sen ottelutapahtumasta. Luoda hypeä ja tuoda Tappara esille kaupunkilaisille katukuvassa ja erilaisissa yhteyksissä.

Ottelutapahtumaakin voi tietysti yrittää monilla tavoin kehittää ja järjestää erilaista ohjelmaa, kuten niitä haastatteluita erätauoillekin yms. Mutta vaikea on kuvitella tai keksiä otteluiden yhteyteen mitään sellaisia ihmejippoja, joilla tamperelaisessa kiekkoyleisössä saataisiin kovin suurta vaikutusta aikaan. Lauantailöylyt ovat mielestäni olleet hieno ja onnistunut tapahtuma ja kuten koohoo sanoi, ne ovat valtakunnallisessakin mediassa olleet esillä ja viime kaudella niistä puhuttiin useaan otteeseen kun Tapparan kotipelit kulkivat. Harvalla joukkueella tällaista on tarjota peleissään. Toivottavasti videotaulun saaminen Hakametsään toisi sitten ottelutapahtumaankin hieman piristysruisketta.

Lainaus käyttäjältä: Maria Arokallio
Nykyaikaisen, taloudellista voittoa tuottavan urheiluseuran pitää tunnistaa markkinoinnin mahdollisuudet. Kun perustuotteessa on vikaa, mainonta on ainoastaan kosmetiikkaa.

Niin, onko perustuotteessa vikaa? Onko koko liigan kiinnostavuus vain laskenut niin alhaiselle tasolle, että seurojen markkinointitoimenpiteillä, ottelutapahtumilla tai niiden parantamisella ei ole enää kovinkaan suurta vaikutusta lopputulokseen? Kuinka paljon SM-liigan itsensä pitäisi kantaa vastuuta erilaisten, kaikkien kiekkoihmisten tiedossa olevien toimenpiteidensä seurauksena pienentyneistä yleisömääristä ja mikä on seurojen osuus? Mitä mieltä olette?
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: Manse-Fani - Huhtikuu 19, 2007, 17:33:43
Yksinkertaisesti:

A) Tapparaa selkästi esille ympäri Treen keskustaa, ja miksei koko Pirkanmaan.
B) Aamulehti saisi todellakin panostaa hiukan.

Rohkeasti mainoksia sun muuta settiä ympäri kaupunkia, paljon väriä ja humoristisia mutta samalla kiinnostavia ja inspiroivia kuvia ja tekstejä. Tuskin budjetti siitä kaatuu, ja samalla saadaan Tapparaa paremmin esille.

Myös joitain tempauksia vaikkapa keskustorille pitäisi saada enemmän. Joo, joskus jaetaan nimmareita koskarissa, mutta ei se riitä. Lisää poweria.
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: axe - Huhtikuu 19, 2007, 18:20:39
Mun mielestä tässä ottelutapahtuman kehittämisessä ollaan pahassa oravanpyörässä tän meidän jäähallin takia. Tosiasia on, että Hakametsä on vanha ja ahdas, ja vaikka palveleekin perus-jääkiekkokuluttajaa varsin hyvin, niin ei sinne ruuhkaisiin peleihin kyllä todellakaan mukavuudenhaluinen laiska ihminen viitsi lähteä eikä varsinkaan perheen kanssa. Jonot on hirveät ja jos jotain saatkin kalliilla ostettua, niin sitten sen nauttimistilaa on kovin niukasti. Itse oon sitä mieltä, että tarjonta kohdistuu liikaa kaljanlipittäjiin, mutta sitten taas toisaalta kun näkee lauantaipelien tiskiruuhkat, niin ei se ole helppoa heillekään. On jopa niin vaikeaa, että pitää lähteä kesken joka erän jonottamaan ohraa ja ehtii takaisin paikalleenkin vasta jo muutaman peliminuutin jälkeen.

Niin, se oravanpyörä. Tuohon pitäisi siis saada enemmän monipuolista viihdekeskusta muistuttava uusi halli, mutta heti kun sellainen nousee esiin, niin samantien nousee sata päätä huutamaan, että mihis ihmeeseen tässä uutta hallia tarvitaan kun vanhaakaan ei saada täyteen. Mutta kun sitä ei juuri saada täyteen, kun se on nyt jo lähes täynnä ollessaan liian täynnä eikä jääkiekkointohimoton ihminen siellä vain viihdy. Jos nyt on ka. 5000 katsojaa ja olisi 8000 katsojan uusi halli, niin taatusti olisi se vähintään 7000 keskiarvona. Mutta kun tämä vastaväittäjien kummallisen kiero matikka on, että pitäisi ensin saada 7800 katsojaa vanhaan halliin ja sitten pitäisi vielä hommata toiset 7000 uuteen halliin...

Ennen ja kesken pelin tapahtuvia pelaaja- ja valmentajahaastatteluilla ei tuonne saada ketään lisää, vaikka ne näytettäisiin hidastettuina kolmesta kuvakulmasta kahdella eri mediakuutiolla. "Ei ollut hyvä erä? - No ei. - Mitä meni pieleen? - Ei ollut tarpeeks liikettä. - Mitä luulet valmentajan sanovan tauolla? - No emmää tiedä... lisätään liikettä ja tehdään paikoista maalit, niin kyllä tää kääntyy." Ei niillä vain ole mitään sanomista, kun pitäisi keskittyä itse siihen asiaan eikä esiintymään hassusti, luovasti ja viihdyttävästi mediassa.

Mutta siinä oon samaa mieltä monen muun kanssa, että pelaajien ja tavallisen fanin (ei siis vip-katsoja-aitioasiakas-kirvesklubilais-fani) rajapintaa pitäisi ohentaa. Tuollainen Koskikeskus-nimmarienjako on hyvä juttu kerran kaudessa, mutta ei sellaisetkaan määräänsä enempää ihmisiä houkuta paikalle. Varsinkin maaottelutauoilla olisi mahdollisuuksia ja aikaa järjestää jotain kunnon tempauksia, yleisöluistelua pelaajien kanssa ja sen sellaista.

Kaikkein suurin asia tässä, ettei yleisöä muka kiinnosta, on se että jääkiekko ei juuri tällä hetkellä vain jostain syystä ole cool. On paljon coolimpaa haukkua kummolaa ja nuorisuomea ja arto järvelää ja paskoja tuomareita ja ruotsiin lähtijöitä ja euroopan vitosliigaa ja tyhmiä sääntöjä ja neitikiekkoa ja suviurpoliigaa ja yleisesti vain väittää, että pelin taso on paskaa. Kai se tuolla asenteella onkin. Ja sitä asennetta on ihan liikaa jääkiekon suurkuluttajienkin keskuudessa (lukekaa vaikka Jatkoajan keskustelua), joten ei ole ihme että se tarttuu myös satunnaisempiin jos vakiokävijä kysyttäessä vaan toitottaa, että "ei kannata mennä katsomaan, ihan paskaa peliä, ei saa edes taklata". Osa siitä on ihan aiheellista, mutta paljon on myös muiden mielipiteen uskomista ja sen papukaijamaista toistamista. Tässä takana on paljon myös NHL:n hirvittävä yliarvostus ja ylikorostus.

Ja tässä tultaisiin siihen, että SM-liigan pitäisi saada lajiinsa nyt jollain keinolla hohtoa. Yksittäisiltä joukkueiltakin sitä voi vaatia, mutta tottakai se kattojärjestön kautta onnistuisi paremmin joka puolella samaan aikaan.
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: Wille - Huhtikuu 19, 2007, 18:40:03
Tuohon pitäisi siis saada enemmän monipuolista viihdekeskusta muistuttava uusi halli, mutta heti kun sellainen nousee esiin, niin samantien nousee sata päätä huutamaan, että mihis ihmeeseen tässä uutta hallia tarvitaan kun vanhaakaan ei saada täyteen.
Tässä voisi ottaa esim. Raumalta tai Lappeenrannasta esimerkkiä: siirretään niitä käytävien ulkoseiniä. Onko Hakametsän julkisivu suojeltu? Jos on, niin en ymmärrä miksi. Ne betonipalkit ovat sen hallin ulkonäön sielu, mutta se laatikko siinä alempana ei mitään muotoilupalkintoja voita.
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: Penalty_Killer - Huhtikuu 19, 2007, 21:10:38
Hallin käytävätiloja sais laajentaa jotta tungos erätauolla helpottas ja lisäis oheismyyntiä.
Mistä edelleen että lisää vessoja :)
Teknisesti ei liene mahdotonta levittää seiniä.
Tai miksei kaivaa WC-tilat maan alle, raput ulkoseinustalle ja remontteerata nykyiset muuhun käyttöön.
Tai jotain.
Tapparan näkyvyys on kyllä huono kaupunkilaisille.
Ei radiomainontaa, ei ulkomainontaa. Naapuri kailottaa kausarimyyntiä 957:ssa ja nyssen persiissä on ilves logo.
Se kaupunkitelevision juttu on kyllä rahanhukkaa, kuka sieltä mitä katsoo.
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: Battleaxe - Huhtikuu 19, 2007, 22:40:01
Ja jos Tappara voittaa mestaruuden, tultaisiin juhlimaan sitä tampereelle samantein, eikä käytäis jossain saatanan jyväspaikoissa. >:(
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: jani73 - Huhtikuu 19, 2007, 23:07:57
Tuosta kuutio jutusta tuli mieleen, että miten on hallilta poistuttava? Meneekö kaikki raflat kiinni heti samantien? Eikö niitä kirvesklubin pelinjälkeisiä juttuja voisi tosiaan tuoda lähemmäs tavallisia tallaajia? Vaikka sen kuution/telkkujen välityksillä? Ja joku/jotkut baarit auki 1,5h pelin jälkeen? Ja noita vessoja lisää - oikeasti. Erätauolla tosiaan joudut tekemään valinnan oluen ja pisuaarin välillä. Molempia ei oikein tahro samaan erätaukoon mahduttaa, kun siitä ohrapirtelöstä ainakin allekirjoittanut haluaa nauttia hyvän seuran kera.

Ja tuosta mainonnasta. Semmoinen koko seinän iso juliste johonkin kohtaan hämeenkatua - vähän kun on limu-areenan seinässä! Kerran kirpaiseen semmoinen hommata, mutta sielä se seisoo kuin mummon hangessa koko kauden. Ja onko toi nyssen perse kokonaan varattu ipalaisille? Onko niillä edelleen se tarrasysteemi missä näkyy 4-5 seuraavaa kotimatsia?!? Vastaava tai sitten kunnon bluffit Aamulehteen pari päivää ennen pelejä - kuten esim. HIFK mainostaa hesarissa parina edellisenä päivänä. Ja ehdottomasti radiomainontaa mukaan - Sinne vaan Janne studiolle pistämään parit letkeät lauseet nauhalle ja sitten radiosta ulos.

Uusien pelaajien esittelyjä/haastatteluja radiosta ennen kauden alkua voisi myös harkita. Tai sitten Tappara fan club voisi tehdä jonkun halpis version lehdestä ja fan club/C3:n voisi tehdä tempauksen hiemen ennen kauden alkua ja jakaa sitä lehteä vaikka rautatieasemalla ja keskustorilla. Tai miksei fan club voisi raahata jonkun pöydän vaikka koskikeskukseen ja sinne vaan työntekijät päivystämään viimeisenä viikkonan ennen kauden alkua. Miksei fan club voisi ottaa myös osaa markkinointiin? Tuskin se kiellettyä on. Tai sitten matkitaan hesalaisia. C3:set ja muutkin Tapparamieliset voisivat kävellä kauden ensimmäiseen paikallispeliin Keskustorilta panderollien kanssa Hakamettään. Sitä kun mainostaisi etukäteen, niin mediakin voisi kiinostua.

Mites vieläkö Tampere TV on elossa? Tuleeko sieltä Tapparasta juttuja tai vastaavaa? Silloin kauan sitten oli telkussa niitä Tapparan mainoksia mihin ippekin pääsi lippua heiluttamaan :o Miksei sellaiseen panosteta - rahaa sekin vaatii, mutta telkku on helvetin tehokas väline. Ei sen tarvitsisi olla kuin 10-15 sekunttia. Tai tosiaan radiobluffeja pitkin viikkoa kuten pk-seudun jengit tekevät. HIFK:lla on hyvät bluffit ja onhan ne Kivisen Jokerit mainokset sekä Laaksosen Blues mainokset ihan hauskoja. Ne sentään yrittävät edes.

Tulipas paljon tekstiä - mutta summa summarum ... Jotain tarttis tehrä.

Edit. Meni jo aika paljon ohi itse ottelutapahtuman - mutta itse ottelutapahtumaa on vaikea kehittää. Kaikkeen muuhun ei ole kuin mielikuvitus rajana (ja valitettavasti tietenkin raha).
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: Tsemppari - Huhtikuu 19, 2007, 23:23:57
Tai miksei fan club voisi raahata jonkun pöydän vaikka koskikeskukseen ja sinne vaan työntekijät päivystämään viimeisenä viikkona  ennen kauden alkua.

Ainakin ennen kauden 2001-2002 alkua Tappara esitteli uusia pelaajia Koskikeskuksessa keskusaukiolla. Olin paikalla ja juttelin mm. Pirneksen kanssa silloin. Fanituotteitakin taisi olla myynnissä samaan aikaan ja toki fanishoppi on Koskarissa aina joulumyynnin aikaan muutamina päivinä.

Mites vieläkö Tampere TV on elossa? Tuleeko sieltä Tapparasta juttuja tai vastaavaa? Silloin kauan sitten oli telkussa niitä Tapparan mainoksia mihin ippekin pääsi lippua heiluttamaan :o Miksei sellaiseen panosteta - rahaa sekin vaatii, mutta telkku on helvetin tehokas väline.

TV-Tampereen ajoilta on jopa muutama Kiekkokaupunki ohjelma tallessa ja muitakin Tapparaan liittyviä juttuja. Ei se kai enää elossa ole ja nykyään joku Kaupunkistudio tv tai mikä lie härpäke näkyy kaapelitalouksissa asuville jossa oli kai viime kaudella joku oma Tappara-tv kerran viikossa.
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: jani73 - Huhtikuu 20, 2007, 05:54:58
TV-Tampereen ajoilta on jopa muutama Kiekkokaupunki ohjelma tallessa ja muitakin Tapparaan liittyviä juttuja. Ei se kai enää elossa ole ja nykyään joku Kaupunkistudio tv tai mikä lie härpäke näkyy kaapelitalouksissa asuville jossa oli kai viime kaudella joku oma Tappara-tv kerran viikossa.
Asia selvä - kaapelitalouksien määrä varmasti on aika pieni. Markkinat olisivat muualla Pirkanmaalla Tampereen lähiympäristössä. Mutta milläs ne ihmiset tavoitat parhaimmalla hinta-laatu suhteella?
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: Penalty_Killer - Huhtikuu 20, 2007, 07:27:19
Eikö nyt kaapelitalouksia ole ainakin puolella talouksia Tampereella, tai luulis olevan.
Ainakin Ylellä ja/tai MTV3:lla on alueellisesti näytettäviä lähetyksiä. Tietty Yle ei mainosta mutta MTV3:een vaan lyhyt mainos sinne alku ja loppuiltaan.
Kait MTV3 vois sponsatakin :O
Aamulehti onkin kinkkisempi, ottaakohan ne edes isolla rahalla Tapparan mainosta :>
Hesarissa oli tänään puolisivua eilisestä Tsekkipelistä ja Kontiolakin otsikoissa, AL pääsi melkeen samaan.
Ojasen soppari löysi Hesariin mutta AL:ssä en nähny.... ooooppps.
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: Miku - Huhtikuu 20, 2007, 07:33:20
Menee off topic, sori siitä.
Kyllä se Ojasen jatko löytyy aamulehdestä, täytyy vaan ottaa suurennuslasi käteen, että sen löytää.
Aika mahtavaa tuo Tapparasta informointi.En tiedä pitäisikö toimistolta soittaa ja ilmoittaa Al:een, että tehdääs juttu ja oikein kuvan kanssa vai mikä prkl on että kyseinen media suhtautuu niin nuivasti meidän joukkuetta kohtaan.
Tietenkin jos uutisointi vaatii voitelua(puhdas arvaus) niin pitäköön kissat mediansa..
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: Rafael - Huhtikuu 20, 2007, 08:21:43
Mielestäni tuo lauantailöylytapahtuma toimii mainiosti. Sillähän on ollut juuri se vaikutus mikä pitääkin eli lisää katsojia. Vaikeahan tuonne halliin on näillä resursseilla mitään ihmeellistä keksiä. Ainakaan näin omasta näkökulmasta en sinne kauheasti kaipaa.

Mielestäni yksi merkittävä asia, josta olemme esim. länsinaapurista jäljessä on fanituotemyynti. Tai siis se, mitä siellä myydään. Nykyäänhän miespuolisetkin fanit aina tuolta teini-iästä asti ovat erittäin tarkkoja pukeutumisesta ja haluavat pukeutua tyylikkäästi, siinä missä koko naisväestö. Nykyään suomalaisetkin seuraavat muotia. Tapparan fanituotteisto on osaltaan n.20 vuotta ja osaltaan noin 10 vuotta perässä. Oikeasti kukaan ei laita mitään ikivanhaa college-paitaa päällensä. Myös väritykset ja tekstit näissä paidoissa yms. ovat todella kaukana muodista. Tapparan logo onneksi melkein kaikesta löytyy. Huonoin esimerkki on juuri kollege jossa ensin lukee Tappara ja alhaalla joku hockey. Mitä v****a se hockey siellä tekee?

Esim. Ruotsissa nämä seuran väreissä myytävät vaatteet uudistuvat jatkuvasti sitä mukaa kun muoti. En tiedä onko heillä joku oma suunnittelija osa-aikaisesti palkattuna vai mistä tämä johtuu. Ja tuolla päin nuo vaatteet ovat oikeasti sellaisia, jotka ovat tyylikkäitä eikä tarvitse jotakin paitaa pitäessään palata back to the 80-lukuun. Hyvä esimerkki on tämä fanipaitahomma. Eihän se ole pääasia fanikatsomossa, että on juuri se fanipaita päällä, vaan se, että ollaan suurinpiirtein Tapparan väreissä. Siitä fanipaidastakin saataisiin tehtyä tyylikkäitä muotipaitoja yms. jonkun suunnittelijan avulla.

Jos Tappara haluaisi itseään markkinoida niin se panostaisi tähän. Esim. jos jossain koulussa joku huomaisi, että jumankaut jätkällä on makee ja viimesen päälle muodikas Tappara-rotsi päällä, niin äkkiähän se tuosta leviäisi.

Mielestäni tässä asiassa on vain todella paljon kehitettävää! En oikein tiedä, että millaiset mahdollisuudet olisi tehdä sopimus jonkin vaatemerkin kanssa, joka vuosittain toisi uusinta uutta Tapparan väreissä markkinoille.
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: art - Huhtikuu 20, 2007, 09:57:43
Maria on näyttänyt hauista (vrt. Heikkilän Kake): http://www.records.powerlifting.org/fi/?lan=fi&gender=F&age=jun20 (jos on sama).

Täällä on ihan hyviä ideoita, joita esim. Marian kannattaisi käydä läpi Tapparan johdon kanssa. Jos Mikko alkaa mutiseen vastaan, niin Maria vetää dunkkuun.

Suhteellisesti Tappara on tehnyt hyvää markkinointiduunia (verrattuna muihin liigaseuroihin), absoluuttisesti ottaen ehkä ei (eli varaa on parantaa).
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: Penalty_Killer - Huhtikuu 21, 2007, 22:40:53
No ny olis IKEA tyrkyllä rintamukseen, mitä HÄH...
Suurin myymälä Suomessa tulossa Treelle, kuka saa sponsoriksi?
Leinonen, haaskalle :)
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: FORTUNA - Huhtikuu 24, 2007, 15:51:13
Onkohan Hakametsän C3 katsomonosa remontissa kun eivät lippupalvelun sivujen mukaan myy sinne lippuja illan Canada-peliin?
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: Eepi - Huhtikuu 25, 2007, 16:50:11
Onkohan Hakametsän C3 katsomonosa remontissa kun eivät lippupalvelun sivujen mukaan myy sinne lippuja illan Canada-peliin?
Varmaankin VIP-katsojia varten tai muita erikoisryhmiä, kuten joukkueita tjs... Ainakin katsomo oli täynnä. Olitko varma ettei ollut loppuunmyyty silloin kun kyselit?
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: jtv - Huhtikuu 25, 2007, 19:43:12
Vai onko ne liput varattu esimerkiksi vierasjoukkueen käyttöön?
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: FORTUNA - Huhtikuu 26, 2007, 07:59:15
Onkohan Hakametsän C3 katsomonosa remontissa kun eivät lippupalvelun sivujen mukaan myy sinne lippuja illan Canada-peliin?
Varmaankin VIP-katsojia varten tai muita erikoisryhmiä, kuten joukkueita tjs... Ainakin katsomo oli täynnä. Olitko varma ettei ollut loppuunmyyty silloin kun kyselit?

En sen enempää kysellyt kun en peliin lähtenyt, kiinnitti vain huomion kun katsoin lippupalvelun katsomokarttaa niiden sivuilta. C3 oli "valkaistu" = ei lippuja myynnissä. TV:stä katsottuna siellä oli kyllä väkeä kuin pipoa.
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: Börje - Huhtikuu 26, 2007, 09:44:55
Varmaankin VIP-katsojia varten tai muita erikoisryhmiä, kuten joukkueita tjs... Ainakin katsomo oli täynnä.

Varmaa tietoa minulle ei ole, mutta käsittääkseni C3:ssa oli paljon yhteistyökumppaneita ja muita vapaalippulaisia. Kaverilta saamani lippu oli juuri sinne eikä hän siitä ollut tietääkseni maksanut. Esim. U18-kisojen järjestämisessä mukana olleita, (vapaaehtoisia, toimitsijoita jne.) oli juuri C3:ssa.
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: Tappara90 - Huhtikuu 27, 2007, 08:28:31
Jälkipelitki on varmaan tosi jees. Ne tosin ei palvele kaikkia faneja. Alaikäsiä yhtää jotka ehkä innostuneimmi kävis nissä.
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: Ultra - Toukokuu 12, 2007, 12:17:56
Mielestäni yksi merkittävä asia, josta olemme esim. länsinaapurista jäljessä on fanituotemyynti. Tai siis se, mitä siellä myydään. ... Tapparan fanituotteisto on osaltaan n.20 vuotta ja osaltaan noin 10 vuotta perässä.
Taitaa tuo olematon markkinointi koneistomme klaarata tämän muodikkaan krääsän puutteen kun fanien aiheuttama rahavirta on kuitenkin SM-liigan kolmanneksi suurin. Turha näitä asioita on Ruotsiin verrata kun kuluttajamarkkinat ovat täysin eri tyyppiset. Fakta on se että täällä meidän Jenkki-Suomessa myy 80-look 'junttituotteet' loistavasti. Huomattavaa on se että vaikka tuo legendaarinen naapurimme (Ilves) panostaa huomattavasti enemmän fanipaitojensa ja muiden kledjun luomiseen niin he jäävät meistä myynnissä jälkeen valovuoden. Summa summarum... fanimyynti juntti-Suomessa riippuu täysin pitkäjohteisesta markkinoinnista ja sen levittäytymisestä ympäri Suomea. Tappara pystyi 80-luvun dynastiallaan luomaan vahvan fanipohjan joka on hiljalleen levittäytynyt ympäri Suomea ja myöhemmin laajentunut isältä pojalle.

SM-liigaseurojen fanituotemyynti kaudella 2005-2006 (lähde Helsingin Sanomat):
1. HIFK 600000€
2. Kärpät 550000€
3. Tappara 402000€
4. Ilves 250000€
5. TPS 202000€
6. Jokerit 150000€
7. Ässät 139000€
8. Blues 75000€

Mutta sitä en kiellä etteikö parantamisen varaa olisi fanituoteiden suunnittelussa, tosin tuskin noihin Kärppien tai HIFK:n lukuihin yllettään jollei uutta 'dynastiaa' synny tai aleta luomaan "the brändiä". Kummatkin ovat toteutettavissa olevia visoita varsinkin jos tuo Kummolan lupaama suurhalli saadaan rakennettua Tampereelle 2012 mm-kisoihin. Tosin tämä saattaisi edellyttää sitä ettei Ilves sinne muuttaisi, jolloin vain Tappara kokisi tämän uuden hallin aiheuttaman talousbuumin ja valtaisi samalla enemmistön Pirkanmaan markkina-alueesta. Tuolla hallin sijainnillakin lienee myös suuri merkitys fanimyynnille. Sillä esim. Jokerit pystyi aikoinaan houkuttelemaan Jaffa-Areenalla suuren joukon Tamperelaisia faneikseen tuon loistavan junayhteyden takia. Eli jos Tampereen suurhalli vain sijoitettaisiin Rautieaseman lähettyville  niin tämä mahdollistaisi nopeat kulkuyhteydet peleihin kaikille Tappara mielisille faneille ympäri Suomea. Markkina-alue ja fanimyynti kasvaisi ja Tapparasta tulisi jälleen ns. suurseura.
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: Penalty_Killer - Toukokuu 12, 2007, 22:08:25
Ilahduttavan hyvä fanituotemyynti. Varsinaisen tuotteen myynti myös ylös pitäisi saada, tässä olis myös toivoa ainakin viime kauden runkosarjan esitysten perusteella. Ihan viihdyttävää peliä.
Niin tuohon suurhalliin niin tosiaan siihen rautatieaseman liki olis ok. Jos Tampereen julkinen liikenne saa myös raideliikenteen joskus käyttöönsä niin sillonhan tuo hallille meno olis aina helpompaa muutoinkin kuin omalla autolla. Unohtamatta ympäristökuntia.
Jos ihan ulkopulen Pirkanmaata tulis sakkia niin kyllä vaan tarttis saada matkakustannuksia huojennettua. VR präntti pelipaitaan, kausari älykortiks ja pelipäivänä fani mennen-tullen Tampere sponsored by VR. Miksei mua o otettu töihin marrkinointiin  ???
Otsikko: Vs: Ottelutapahtuma-tutkimus(?)
Kirjoitti: sininen9 - Elokuu 10, 2007, 22:03:40
Saa nähdä, minkälaisen piristysruiskeen ensi kaudeksi halliin saatava videotaulu tuo ottelutapahtuman yhteyteen. Toivottavasti sitä pystytään jollain tavalla hyödyntämään esimerkiksi ennen peliä ja erätaukojen aikana esitettävien videopätkien tms. muodossa ja osaltaan myös fiiliksen nostattajana.

Tässä ketjussa oli aikaisemmin puhetta, että Tapparan pitäisi näkyä enemmän kaupungin katukuvassa. Nyt on laitettu upea koko talon seinän kokoinen mainos Tapparan alkukauden peleistä Tampereen valtatien ja Hatanpään valtatien risteyksessä sijaitsevan talon päätyyn. Hieno homma ja hyvä että ollaan vielä näin hyvissä ajoin ennen kauden alkua liikkeellä! Mainos on näkyvällä paikalla ja sen ohi menee suuri määrä ihmisiä päivän aikana. Toivottavasti kauden aikana panostetaan myös muuhun näkyvyyteen ja mahdollisiin tapahtumiin.

Katselin tuossa Reboundin hienoja piirroksia ja silmiin osui tällainen vanha piirros kaudelta 03-04: http://www.tapparafancenter.com/2003/piirrokset/pori.jpg (http://www.tapparafancenter.com/2003/piirrokset/pori.jpg)
Tässähän voisi olla Tapparalle uusien nuorten pelaajien muodossa ensi kaudeksi jonkinlaista mainosideaa, etenkin jos nuoret saavat pelin kulkemaan ja vastuuta kaukalossa... ;)