Ehdottoman hyvä että Ville ottaa kantaa tähän yleistyvään ongelmaan. Tämä tapahtuma ei tietenkään sinänsä ole vakavammasta päästä, mutta kuvastaa hyvin mihin suuntaan yhteiskuntamme on menossa.
Asiat ovat menossa todella pahasti väärään suuntaan, koska yhä useammin törmätään tilanteisiin jossa nuoriso ei käyttäydy tai kunnioita yhtään mitään. Ja mikä pahinta, nämä nuorison rötökset tai mitä ovatkaan saavat liian usein joltain
tahoilta jopa jonkunmoista hyväksyntää. Silloin ollaan menossa täysin metsään ja ISO ongelma odottaa vielä.
Villelle menee peukut tuosta avautumisesta - taisi pistää alulle uuden yhteiskuntakeskustelun.
Oliskohan sulla jotain ihan oikeaa tutkimustietoa, että tähän suuntaan ollaan menossa? Yksittäistapauksia ei saa ikinä yleistää. Siis en kritisoi Niemistä siitä, että ottaa asian esille, että tällaista mahdollisesti on tapahtunut, mutta kyllä aikuisten ihmisten pitää kuitenkin olla loogisia toimissaan. Mututuntumalta vedetty väitös, että nykynuoret olisivat jotenkin edeltäjiään "heikompia" tai "huonotapaisempia" on kyllä todella julkea. Yksittäistapauksista ei saa vetää massiivisia johtopäätöksiä. Itse yliopistossa viihtyvänä ihmisenä tätäkin asiaa on ihan oikeasti tutkittu ja tutkimukset ovat käsittääkseni täysin yksiselitteisesti osoittaneet, että nykyaikainen nuoriso on itse asiassa varsin monessa asiassa huomattavasti edeltävää ikäpolvea parempi. Pojasta polvi paranee vaikuttaa olevan itse asiassa paljon suurempi tendenssi kuin se, että oltaisiin menossa huonompaan suuntaan.
Mielestäni täytyy aina muistaa, että kyllä sitä varmaan on itsellä ja kaikilla nuoruudessa sattunut kaikenlaisia töppäyksiä. Itse olen ollut koulukiusaaja pahimmasta päästä ja tehnyt käytännössä muutaman luokkatoverin elämän täysin sietämättömäksi ala-asteella. Olen kuitenkin tästä "vaiheesta" päässyt eteenpäin ja muuttunut sitten iän tuomalla järkevyydellä melkoisesti toisenlaiseksi. Ja näille jutuille, jotka tapahtu joskus kauan kauan sitten, en voi enää yhtään mitään. Virheitä sattuu kaikessa inhimillisessä toiminnassa ja jälkikäteen ainoa, mitä voi toivoa, että näillä ihmisillä, jotka ovat olleet oman torpedoinnin alla olisi nykyään kaikki hyvin ja aiheuttamani vauriot eivät olisi pysyviä, vaikka todennäköisesti jotain sellaistakin on tullut tehtyä, joka ei sanomalla tai puhumalla enää muuksi muutu.
Ei nykynuoriso mielestäni ole yhtään sen "kamalampaa" kuin koskaan aikaisemminkaan. Sen sijaan aikuisten ihmisten yleistäminen ja syyttely nuorisoa kohtaan on paljon karmivampaa kuin koskaan aiemmin. Nykyaikaisen median avulla pienetkin asiat saavat herkästi kohtuuttomat mittasuhtaat ja suomalaisten nykyinen perisynti on tämä jatkuva "mielenpahoittaminen" ja se, että mitättömistä, normaaleista asioista tehdään täysin käsittämättömiä mittasuhteiltaan. Itse olen työni vuoksi jatkuvasti nuorten kanssa tekemisissä ja sanon vaan sen, että 90% nämä nuoret (alle 18v) ovat parasta, mitä työssä voi kohdata. "Aikuisten" käytökseen verrattuna nämä on aivan enkeleitä.