Palstalla tunteita herättävä tapaus, ymmärrettävästi.
Ennenkuin kukaan lähtee kovasti buuaamaan Villelle, miettikää vielä tätä:
Kuvittele itsesi tilanteeseen, jossa oma puolisosi, jota olet rakastanut vuosikaudet, yhtenä päivänä vain ilmoittaakin sinulle: "Sun palveluksia ei tarvita enää tässä taloudessa, sun tilalle tulee uusi vähän nuorempi mies."
Mitä itse ajattelisit puolisostasi tuossa tilanteessa?
Villen tilanne Tapparan kanssa ei ole kovin erilainen kuin tuo. Ville oli enemmän kuin vain ahkera ja työnantajaansa sitoutunut työntekijä. Hän oli sydämeltään Tapparan mies ja rakasti omaa seuraansa. Kunnes sitten työnantaja yhtenä päivänä ilmoitti, ettei hänen palveluksiaan enää tarvita.
Omasta tuttavapiiristä löytyy molempia tapauksia. Miehiä, jotka ovat olleet erittäin sitoutuneita puolisoonsa tai työnantajaansa ja rakentaneet koko elämänsä tämän ympärille, kunnes tämä on sitten yksipuolisesti ilmoittanut, että hommaa ei enää jatketa. Ja voin sanoa, että vaikka kuinka palavaa ja aitoa heidän rakkautensa on ollutkin, tuollaisen tempun jälkeen mielipide kiintymyksen kohteesta on muuttunut radikaalisti. Se, mitä Ville tähän mennessä on julkisuudessa sanonut, on vielä hyvin kesyä kamaa verrattuna siihen, mitä olen vastaavaan tilanteeseen joutuneiden tuttujeni suusta olen kuullut. Mitä syvempää ja aidompaa sitoutuminen on ollut, sitä rankempi ja kovempi myös pudotus on ollut.
Villellä toki on se ero ystäviini nähden, että kommentoi julkisestikin, mutta toisaalta niin hänen "erottamisensakin" on ollut julkinen. Ja Ville on aina Ville, suu käy aina, niin mikrofonin edessä kuin muutenkin.
Minun mielestäni on ansainnut, jos jotakin, aplodit vuosistaan Tapparassa. Hän on niiden aikana tehnyt täydestä sydämestään työtä Tapparan hyväksi, eikä mikään, mitä hän sanoo myöhemmin - tultuaan itse rakkaan seuransa hylkäämäksi - vähennä niiden arvoa minun silmissäni.
Tuo markkinointivideo jääköön omaan arvoonsa. Sen tekijät eivät selvästikään ole tietoisia asian taustoista ja siihen liittyvistä jännitteistä.