Todella kiva niitä Kontiolan sooloja on katsella, enkä mä niitä yrittäisi liikaa karsia. Iso riskihän niissä on tehdä virheitä, mutta mun mielestä virheet sallittakoon. Toivoisin vain, että virheitä sallittaisiin myös muilta kuin Petri Kontiolalta. Eilisessäkin pelissä oli kyllä paikat tehdä maaleja. Nyt ei vaan sattunut osumaan ja oli toisen kentän vuoro ratkaista peli.
Mulla on jo muutamassa pelissä osunut silmään kiekonriistot. Hifk teki ainakin kaksi mallimaalia, kuinka kiekonriistotilanteessa pitää toimia. He riistivät kiekon Tapparan alueella. Tuskin ehdin tajuta tilannetta, kun jo punalamppu paloi Tapparan maalin takana. Kärpät-peli näytti ratkeavan samanlaiseen maaliin. Eli kiekonriiston tapahtuessa kiekko on toimitettava mahdollisimman pian laukaisupaikkaan ja saatava aikaan laukaus. Nopeasti huonosta paikasta aikaan saatu huonokin laukaus on hyvä. Mitä enemmän aikaa ehtii kulua kiekonriistosta, sitä paremmin on vastustaja ehtinyt ryhmittyä puolustamaan ja todennäköisyys maalin tekemiseen pienenee. Eiliseltä muistuu mieleen tilanne, jossa Kontiola riisti kiekon vastustajalta. Oikeastaan riisto tapahtui niin, että kiekko ei koskaan ollut kunnolla Kontiolan hallussa vaan meni suoraan Nurmelle. Nurmella olisi ollut kohtuullinen, yllätysmomentti huomioiden hyvä paikka ampua, mutta kutia ei koskaan tullut. Hän mietti selvästi, että syöttääkö vieressä olevalle Virkkuselle vai ampuako. Tuloksena SaiPan pelaaja ehti väliin. Tämä on tietysti yksi yksittäinen tilanne, mutta kaiholla olen katsellut nyt useamman kerran, kuinka Tapparan vastustaja on toiminut vastaavassa tilanteessa. Samaa toivoisi Tapparalta enemmän.
Ja sitten toinen mutta noissa Kontiolan sooloissa. Hän saa kyllä vastustajan rivit suht sekaisin, mutta välillä ainakin mun silmään näyttää, että samalla harhautetaan omatkin pelaajat. Kentällä saattaa siis pahimmassa tapauksessa olla neljä tarpeetonta huonosti sijoittunutta Tapparan pelaajaa. Jääkiekko on kuitenkin joukkuepeli.
Mutta tästä tekstistä huolimatta aion jatkossakin nauttia niistä Kontiolan sooloista, mutta annan myös anteeksi niille pelaajille, jotka saattavat joutua hankalaan tilanteeseen virheen satuttua kriittiseen aikaan.