Yleinen keskustelu > Asiaa Jälkipeleistä

Ota AdBlocker pois käytöstä Tappara.info:ssa, kiitos!

<< < (2/5) > >>

ozzi:
iPadin adblockerisaa ei voi säätää yksittäisiä sivuja pois, se on kaikki tai ei mitään. Valitettavasti niin monella sivustolla on lähtenyt touhu lapasesta että pidän sen päällä. Tietokoneella otan pois.

Yleisesti ottaen olen ollut sitä mieltä että esimerkiksi mediatalojen ja muiden tulee keksiä uusia tapoja tienata tai tehdä sivustosta kiinnostavia että ihmiset ovat valmiita maksamaan. Ei ole käyttäjän tehtävä kärsiä yliräikeistä mainoksista. On turha itkeä että jengi blokkaa mainoksia jos ne on vedetty överiksi. Tällaiset pienen porukan vapaaehtoisvoimin ylläpidetyt sivustot on tottakai poikkeus.

Ljpp:
Olen ollut erilaisissa nettibisneksissa mukana vuodesta 1996 alkaen, mukaanlukien ketjun avauksessa mainitussa AfterDawn Oy:ssä. Nettimainonnassa on tietynlainen muna-kana ongelma. 90-luvun lopulla mainosrahoitteisia sivuja perustettiin kiivaaseen tahtiin. Amerikanmaalla oli isot henkilökunnat ja lasikonttorit. Sitten IT-kupla puhkesi kirjaimellisesti 2000-01 uudenvuoden yönä ja mainoksista saatavat tulot tipahtivat noin -90%. Moni firma meni nurin, mutta uusi hintataso oli paljon järkevämpi ja mainostajan saavaa arvoa vastaavampi. Tämän jälkeen mainosten hinnoissa on ollut loivaa nousua, mm. älykkäiden kohdennusalgoritmien tullessa mukaan kuvioon (esim. Google). Voit testata kohdennusta esim. selailemalla ensin jonkun automerkin sivuja ja sen jälkeen surffailemalla toisaalle, esimerkiksi tänne - suurella todennäköisyydellä alat nähdä ko. automerkin mainoksia.

Webbisivujen määrä on kuitenkin kasvanut edelleen valtavasti ja ammattimaisten julkaisujen rinnalle ovat tulleet blogit, sosiaalinen media, kännykkäsovellukset jne. Mainospintaa on tarjolla rajattomasti jos sitä haluaa ostaa. Samaan aikaan käyttäjille on kehittynyt vahva mainossokeus (banner blindness), eli silmä on alitajuisesti oppinut ohittamaan mainokset ja hakemaan sivulta itse sisällön. Sisällöntuottajien vastaus tähän on ollut huono - pusketaan mainokset yhtä räikeämmin esille, jopa itse sisällön tielle. Karmein mitä itse olen nähnyt oli jomman kumman iltapäivälehden sivuilla, jossa lataamaani etusivu taittuikin yhtäkkiä kolmiulotteisesti sivuun (kuten paperilehden sivu), tilalle tuli mainos ja nappula jonka avulla pääsi takaisin sisältöön.

Ennustan että koko banneri yms. mainonta alkaa ilmiönä olemaan elinkaarensa päässä. Vaihtoehdot eivät tosin ole kovin houkuttelevia, sillä potentiaalisin on ns. natiivimainonta, eli itse sisältö/artikkeli/video onkin mainos. Luulet katselevasi jonkun journalistista tuotantoa, vaikkapa tuotetestiä, mutta se onkin laitteen valmistajan maksama mainos, eikä siten alkuunkaan objektiivinen.

Suosittelen siis ottamaan mainosteneston pois päältä kaikilla sivuilla joiden sisältöä arvostatte ja joilla mainostus on toteutettu niin ettei se ole häiritsevää.

Mainostenestäjäksi suosittelen uBlock Origin selainlaajennusta. Löytyy Chromelle ja Firefoxille.

KILO:
Itse käytän uBlockia koneella. Se on ABP:tä kevyempi, muttei ehkä yhtä käytettävä. Puhelimella mulla ei ole estoja. Välillä Jatkoajan etusivulla mainokset kyrsii, kun mainos on iso ja pompsahtaa yhtäkkisesti esiin. Lisäksi sivu tuntuu lataavan kaiken kahdesti joten navigointi on perkeleestä. Tällä sivustolla mainokset on aika huomaamattomia tai pikemminkin ei-häiritseviä.

Eräällä toisella sivustolla mainoksen esto on kiellettyä. Jos jää kiinni mainosten estämisestä, tulee bänniä. Onko adminilla mahdollisuus tarkistaa sivuston logeista käyttäjien kokoonpanoja? Ainakin selaimen ja käyttiksen näkee. Joillakin sivuilla (murobbs?) sivusto itse näkee, että esto-ohjelma on käytössä ja ehdottaa sen poistamista.

Ljpp:

--- Lainaus käyttäjältä: KILO - Lokakuu 31, 2015, 10:22:19 ---Onko adminilla mahdollisuus tarkistaa sivuston logeista käyttäjien kokoonpanoja? Ainakin selaimen ja käyttiksen näkee. Joillakin sivuilla (murobbs?) sivusto itse näkee, että esto-ohjelma on käytössä ja ehdottaa sen poistamista.

--- Lainaus päättyy ---

Kyllä tarjolla on paljon erilaisia anti-AdBlock ratkaisuja. Olen eräällä toisella sivustolla tuollaista käyttänytkin joskus ~10 vuotta sitten, kun blockerit alkoivat ilmestyä markkinoille. Ja sitten on vastaavasti myös anti-anti-AdBlockereita  ::).

Mielellään en lähtisi käyttäjien pakottamiseen asian tiimoilta, vaan toivoisin kulttuurin kehittymistä, nyt kun asia on saamassa julkisuutta, sisällöntuottajien vaikeuksien myötä. Mutta tarkkaillaan tilannetta. Blockereiden ohella meneillään on myös toinen muutos, koska kasvava enemmistö surffaileekin mobiililaitteella. Mobiilissa blockerit ovat toistaiseksi harvinaisempia, mutta varmasti tekevät tuloaan myös sinne. Tappara.infon pitäisi jotenkin vastata myös tähän mobiilihaasteeseen, mutta parasta ratkaisua ei ole vielä keksitty (aiheesta on oma ketjunsa - ei puhuta siitä tässä)

JormaV:
Tämä on niin hyvä palsta, että otin kiitokseksi kännystä mainosteneston pois.

Käyttämäni "adblock" on sekin niin hyvä, ettei tätä aina muista tehdä. Eli mitä laitan whitelistille, jos haluan sallia mainokset täällä ja vain täällä? Pelkkä tappara.info ei todennäköisesti riitä (eikä riittänytkään).

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta