Kiitos Ozzi -palautteesta. Eikä ole ollenkaan mahdotonta, että joku päivä saatetaan apuakin tarvita. SMF:n hyvä puoli on onneksi ollut se, että tämän luotettavuus on todella kuin junan vessalla, paitsi että tämä ei edes jumita paukkupakkasilla niinkuin olen VR:ssä joskus nähnyt käyneen.
Olet ihan oikeassa palstan alustasta ja tulevaisuuden kehitystarpeesta. Olet oikeassa siinäkin, että se voisi olla ihan oman ketjunsa aihe, että saadaan yhteisö mukaan muutokseen eikä se tule annettuna.
Tappara.info on nyt hyrrännyt minimaalisin muutoksin vuodesta 2006, eli kohta kympit täynnä. Isoin muutos on ollut SMF1.x -> 2.x päivitys ja kerran/pari on vaihdettu serveriä. Serverin vaihto olisi itseasiassa kohta taas ajankohtainen sekin, sillä Rackspace on pikkuhiljaa muuttunut melko kalliiksi (juokseva laskutus, trafiikin mukaan). Ja tämä on todellakin, vähän mittaustavasta riippuen, Suomen isoin yksittäisen joukkueen fanipalsta. Kyselyjen ja kommenttien perusteella käyttäjäkunta on vieläpä aika tyytyväistä väkeä, eikä joukkopakoa esim. Jatkoaikaan ole tapahtunut.
Kymmenen vuotta on menty näin, mutta olen niinikään sitä mieltä että SMF alkaa olemaan tiensä päässä. Olen mode-ryhmälle jo muutaman vuoden ajan alustanvaihtoa väläytellytkin. Mobiilivallankumous on näkynyt varsinkin viimeisen vuoden-kahden aikana, sillä kännykäyttäjien osuus on noussut nopeasti jo 50% tasolle ja trendi jatkunee. SMF on kuitenkin optimoitu PC-käyttäjää ajatellen.
Oma suosikkini moderneista keskustelualustoista on Discourse, jota olen pienemmissä hankkeissa käytellyt vuoden päivät. Se on todella hieno niin käyttäjän kuin ylläpitäjänkin näkökulmasta. Ainoa epäilys Discoursen soveltuvuudessa on se, että miten siinä toimii käytettvyys mega-pitkissä ketjuissa joista pisimmät ovat täällä jo 9+ vuotta vanhoja. Discoursen kehittäjien mielestä mega-ketjut ovat huonoa netikettiä, eikä sen käyttöliittymä ole optimaalinen sellaisen käsittelyyn.
Itse muutoksessa on pari haastetta:
- Portattavaa tietokantaa on tosiaan sen kymmenen vuoden edestä. On hyvin mahdollista ettei esim. SMF->Discourse import scripti toimi sellaisenaan.
- Käyttäjäkunnassamme on paljon "old schoolia", jotka pitävät vanhanaikaisesta fooruminäkymästä. Emme halua suututtaa ketään muutoksella ja siten savustaa muualle. Vastapainoksi "new schoolille" tämä palsta voi olla vähän luotaan työntävä, koska he eivät ole tällaisiin kasvaneet.
- Isossa muutoksessa on se riski, että jos uusi systeemi ei toimikkaan tai ei miellytä käyttäjäkuntaa, on hyvin mahdollista että joukkopako Jatkoaikaan voi toteutua. Juttelin tästä Afterdawn Ltd:n toimarin kanssa (Suomen isoin yksityinen sivusto) ja hän nimenomaan varoitti sohaisemasta muurahaispesää, koska toinen ilmainen, suosittu ja hyvin asemoitu vaihtoehto on olemassa.
Eli mahdollisesta tulevasta muutoksesta pitäisi saavuttaa etukäteen jonkinlainen konsensus ja varmistaa, että yhteisö on muutoksen takana. Oma Tapparan palsta on mielestäni älyttömän hieno juttu ja tuottaa huomattavaa lisäarvoa Tapparalle (Tamhockey Oy), sekä kannattajille. Mielestäni kulttuuri täällä on huomattavasti parempi kuin Jatkoajassa ja kun homma on "oman porukan" näpeissä, niin yhteisö pystyy aidosti kaikkeen vaikuttamaan.
Mutta tarve muutokseen kasvaa päivä päivältä. 2025 tätä ei varmasti ajeta SMF:llä.
Edit: Irrotettu omaksi ketjukseen.