Yleinen keskustelu > Yleinen keskustelu

Politiikkaketju

<< < (11/12) > >>

Messi:
Ilman muuta äänestetään päivällä. Illalla juodaan vaalikahveet ja jännitetään ystävän  läpipääsyä Oulun vaalipiiristä.

coly:
Mitäs palstan väki on mieltä hallituksen ajamista leikkauksista? Koskettaisiko omalla kohdalla napaa ollenkaan ja näyttäisitte vihreää valoa vai alentaisiko palkkaanne ja kenties vastustatte?

Omalla kohdallani esitetyt leikkaukset kohdistuisi meikäläiseen erityisesti sunnutain osalta. En ole tavallaan jaksanut edes ajatella asiaa, vaikka kyllähän se kukkakorossa näkyisi kun kuukaudessa on se 2-3 sunnuntaita jolloin olen töissä. Sitä en kuitenkaan pienessä päässä ymmärrä miten tämä auttaa VALTION taloutta jos verotuloni ja ostovoima pienevät, maalaisjärjelläni valtion kassa menettää tässä rahaa. Julkinen sektori kaiken järjen mukaan kaipaa elvytystä, mutta tässä on näköjään vedetty yksityistä sektoriakin mukaan ettei näille tule paha mieli.

Tässä keskustelua seuranneena olen saanut jotenkin sen kuvan, että ihmiset jotenkin hamuaisivat noita sunnuntain työpäiviä. Uskallan väittää, että sunnuntait on oikeastaan käytössä vain sellaisissa tehtaissa jotka pyörivät ns. 24/7 ja tällöin sunnuntain työpäivät on ihan normaalin työvoimakierron piirissä.

Sairasloman ensimmäinen karenssipäivä saa itseltäni ymmärrystä. Onhan nuo firmalle kalliita päiviä kun maksetaan palkka ja korvaaja pitäisi useimmiten saada vastaavaan työhön.

Summasummarum. Minulle sunnuntain leikkaaminen olisi ihan ok ja täten "talkoisiin osallistuminen", mutta kun samaan aikaan tänne alkaa tulvimaan noita hemmetin mamuja, joihin tuntuu kyllä valtion kassa muokkautuvan, niin näytän punaista valoa ja änkyröin vastaan päätöksiä.

Paarma:
Eniten itseäni korpeaa se, että työläisten selkänahasta raavitaan säästöjä samaan aikaan kun valtio menettää miljardeja yritysten verosuunnitteluilla. Linkki Iltalehden raporttiin aiheesta. Jostain somesta olin lukevinani, että maahanmuuttajat maksoi valtiolle viime vuonna 30 miljoonaa euroa. Eli isossa kuvassa pelkkää nappikauppaa näiden isojen juttujen rinnalla. Kansalaisetkin saatu tappelemaan keskenään näistä varsin 'mitättömistä' asioista keskenään, ja sehän sopii herroille. Kyllä kansaa pidetään tyhmänä.

Lakkoilla saa ja pitää. Minkähänlaiset työehtosopimukset tässä maassa olisi, jos kaikki olisi mukisematta hyväksytty?

Axe Boobs:

--- Lainaus käyttäjältä: Paarma - Syyskuu 17, 2015, 14:20:48 ---Eniten itseäni korpeaa se, että työläisten selkänahasta raavitaan säästöjä samaan aikaan kun valtio menettää miljardeja yritysten verosuunnitteluilla. Linkki Iltalehden raporttiin aiheesta. Jostain somesta olin lukevinani, että maahanmuuttajat maksoi valtiolle viime vuonna 30 miljoonaa euroa. Eli isossa kuvassa pelkkää nappikauppaa näiden isojen juttujen rinnalla. Kansalaisetkin saatu tappelemaan keskenään näistä varsin 'mitättömistä' asioista keskenään, ja sehän sopii herroille. Kyllä kansaa pidetään tyhmänä.
--- Lainaus päättyy ---
"Jostain somesta olin lukevinani". Mä voin tässä ja nyt paljastaa, että sua on johdettu harhaan. Maahanmuuttajien kustannukset on vähän häilyvä käsite, mutta ainakin kertaluokkaa isommista rahoista puhutaan oikeasti viime vuoden osalta, ainakin jos rajataan puhe humanitaariseen maahanmuuttoon, mitä maahanmuuttokeskustelu tässä maassa käsittelee. Ei ole mikään maata mullistava summa siltikään tietty, vaikka jossain määrin tuntuva onkin. Tämän hetkiset tulijamäärät ovat sen sijaan kestämättömällä tasolla, mihin on herännyt jopa vasemmistopoliitikkojakin.

Verosuunnittelua olisi hyvä suitsia mahdollisuuksien mukaan, mutta sen vetäminen mukaan tähän keskusteluun on pelkkä sumuverho. Pieni Suomi ei voi sille mitään, se on globalisaatioon sisäänrakennettu ominaisuus: suuryritykset kilpailuttavat kansallisvaltioiden verojärjestelmiä niin kauan kuin nykysysteemillä mennään. EU-tasolla asialle voisi ehkä jo tehdä jotain, mutta suuryrityksillä on kyky kilpailuttaa jopa kuvitteelista EU-rintamaa muita länsimaita ja kolmannen maailman maita vastaan.

Omassa tyhjässä kukkarossani opiskelijana nuo leikkaukset eivät näy. Voin vaan suositella, että ne nyt vaan nieltäisiin: mitä aiemmin tehdään jotain, sitä vähemmän tarvitsee tehdä kun tämä maa ajautuu selvitystilaan.

gatecrasher:

--- Lainaus käyttäjältä: coly - Syyskuu 17, 2015, 11:31:41 ---Mitäs palstan väki on mieltä hallituksen ajamista leikkauksista? Koskettaisiko omalla kohdalla napaa ollenkaan ja näyttäisitte vihreää valoa vai alentaisiko palkkaanne ja kenties vastustatte?

Omalla kohdallani esitetyt leikkaukset kohdistuisi meikäläiseen erityisesti sunnutain osalta. En ole tavallaan jaksanut edes ajatella asiaa, vaikka kyllähän se kukkakorossa näkyisi kun kuukaudessa on se 2-3 sunnuntaita jolloin olen töissä. Sitä en kuitenkaan pienessä päässä ymmärrä miten tämä auttaa VALTION taloutta jos verotuloni ja ostovoima pienevät, maalaisjärjelläni valtion kassa menettää tässä rahaa. Julkinen sektori kaiken järjen mukaan kaipaa elvytystä, mutta tässä on näköjään vedetty yksityistä sektoriakin mukaan ettei näille tule paha mieli.

Tässä keskustelua seuranneena olen saanut jotenkin sen kuvan, että ihmiset jotenkin hamuaisivat noita sunnuntain työpäiviä. Uskallan väittää, että sunnuntait on oikeastaan käytössä vain sellaisissa tehtaissa jotka pyörivät ns. 24/7 ja tällöin sunnuntain työpäivät on ihan normaalin työvoimakierron piirissä.

Sairasloman ensimmäinen karenssipäivä saa itseltäni ymmärrystä. Onhan nuo firmalle kalliita päiviä kun maksetaan palkka ja korvaaja pitäisi useimmiten saada vastaavaan työhön.

Summasummarum. Minulle sunnuntain leikkaaminen olisi ihan ok ja täten "talkoisiin osallistuminen", mutta kun samaan aikaan tänne alkaa tulvimaan noita hemmetin mamuja, joihin tuntuu kyllä valtion kassa muokkautuvan, niin näytän punaista valoa ja änkyröin vastaan päätöksiä.

--- Lainaus päättyy ---

Jotainhan tässä on tehtävä kun valtion kassa tyhjä. Omalla alalla ja edustamassani yhtiössä ei tälläkään hetkellä tunneta yli- tai viikonloppukorvauksia vaan hommat pyörivät pääasiassa arkisin 8-16, tilanteita sitten tasaillaan liukumilla. Itse olen suurinpiirtein yhden päivän vuodessa sairaana, jos tuon ensimmäisen sairauspäivän karenssin tarkoituksena on karsia näitä liiallisesta alkoholinkäytöstä johtuvia poissaoloja niin tuon ymmärrän ja puollan. Sivusta kun olen muutaman vempulan touhuja katsellut.

Osaltaan halutaan siis parantaa Suomen kilpailukkykyä kv-markkinoilla. Se tässä yleisessä keskustelussa on vain jäänyt hieman epäselväksi itselle, että mitä ovat ne yksittäiset tuotteet/palvelut joita nämä pahimmat kilpailijamaat Saksa, Ruotsi ja Tanska vievät suomalaisten nenänedestä? Entä jos yritys toimii vain kotimaan markkinoilla, mihin tai keille nuo kustannussäästöt valuvat? Miten tässä tapauksessa vaikuttavat kv-kilpailukykyyn? Jonkun toimijan pitäisi alentaa hintoja ja muiden perässä, muutenhan säästöt valuvat vain omistajien taskuun.

Itsestä hiukan tuntuu, että "Suomi" yrittää tuolla k-markkinoilla myydä skeidaa tai sitten myyjät ja markkinoijat ovat huonoja. Jos nyt mietitään vaikka tuota entisen kännykkäjätin tarinaa vaikka 2000-luvun puolesta välistä lähtien. Ei siinä paljon kilpailukyky auta, jos tuotteet ovat kilpailijoita selvästi huonompia.

Mutta joo, jotain tarttis tehdä, lisää tuloja ja vähemmän menoja.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta