Mietin tässä samaa, että miksi J.Ruutu ei yhtäkkiä enää olisikaan J.Ruutu vaan koska hän pelaa Tapparassa? Kummallinen ajatus, että tyyli muuttuisi vaan koska pelaa Tapparassa.
Ainakin joukkueissa missä itse olen pelannut pelattiin aika pitkälti niissä rajoissa mitkä valmentaja asettaa. Ja sitä itse valmentajana vaadiin pelaajiltani. Miksi siis liigaporukassa olisi eri?
Jokainen pelaa vahvuuksillaan toki, mutta niissä rajoissa ja siinä roolissa missä sovitaan. Kyllä mä ole sitä mieltä, että Lämsä ja Valtonen on isosti vastuussa siittä, että Ruutu teki itsestään lähinnä pellen. Vaikka eväitä on ainakin ollut ihan muuhun.
Ei tule heti mieleen, että milloin/millä kaudella Ruutu ei olisi pelannut peliä ilman omaa Showtaan. Ei pelkästään rajoitu pariin viime kauteen nämä temput. NHL:ssäkin taisi päästä muutaman kerran "vihatuimmat pelaajat" -listalle ja tuubissa on hyvät kokoelmat näistä parhaista tempauksista. Joskus muinoin olin jo tyytyväinen kun vaihtoi SM-liigasta HIFKistä rapakon taakse...
Ruutu voi toki olla maineensa uhri ja valmentajat vaativat pelaamaan aina tuolla tyylillä, kun pelaa. On juuri sellainen pelaaja, että parempi, kun ei ole vastustajan joukkueessa. Vastaavasti omallekin joukkueelle monesti aiheuttaa ongelmia sooloilullaan ja tempauksillaan jäähyjen muodossa. Taitoa kyllä pitäisi olla, mutta pystyykö vielä vaihtamaan rooliaan?
Jos Ruutu tulee, niin onpahan ainakin otsikot lehdissä taattu ja nakkikioskijonossa kuhinaa... (Toivottavasti ei tule.).