Onhan se jo korkea aika alkaa miettiä ensi kautta. Sopimustarjouksia aletaan jo heitellä ja viimeistään jouluna tosiaan alkaa lehdistökin tietämään enemmän siirroista. Nythän on vielä ollut hiljaista pois lukien Lauri Marjamäen siirtyminen Espoosta Ouluun vahvojen huhujen mukaan. Oli miten oli, takaisin Tapparaan ja analyysia joukkueen osa-alueista.
Maalivahdit:
Metsola on ainoa, jolla on sopimus ensi kaudesta ja hän kelpaa vallan mainiosti kakkosvahdiksi. Näillä näytöillä ykkösvahti olisi hankittava muualta, mutta katsotaan Tuokkolan tilanne rauhassa, eiköhän hän tässä kauden mittaan paranna. Tosin, en tiedä olenko ainoa, joka on huhuja kuullut Säterin paluusta, joka ei hirveän tyytyväinen ole rooliinsa AHL:ssä. Edelmann on pelannut sen verran hyvin junnuissa, että toivottavasti häntä ei hukata mihinkään:
Säteri/Tuokkola/X
Metsola
Edelmann
Puolustus:
Puolustus on hyvällä mallilla. Aina on toki pelko siitä, lähteekö Mäntylä Venäjälle vai mitä tekee. Halmeelta ja Leimulta loppuu sopimukset. Ensimmäisen kohdalla ihmettelen suuresti, jos jatkoa tulee ja Leimu on omissa papereissa rajatapaus. Palkasta ei ole kummempia tietoja, mutta luultavasti ihan kelvollinen, kun lopetti siviilityönsä Tapparaan tullessa. Näillä näkymin sanoisin kylmästi Leimulle ei. Liimatainen ja Jyrkkiö ovat kuitenkin tyrkyllä samaan rooliin ja heissä on enemmän potentiaalia. Mikäs on muuten Rädyn tilanne? Eikös hänelläkin ollut hieman pidempi sopimus vai muistanko väärin? Foster olisi mukava saada pidettyä, mutta tämä on jo sen luokan fantasia, että se ei taida olla realistista taloudellisestikaan. Hahmotelmaa:
Mäntylä - Puistola/X
Kankaanperä - Aalto
Saravo - Liimatainen/Jyrkkiö
Liimatainen/Jyrkkiö - Räty
Mäkinen
Puistolaa huhuttiin viime kaudella Tapparaan jo kuluvalle kaudelle, mutta KHL:n rahat veivät vielä voiton. Nykyisestä tasosta ei ole tietoa, tilastojen valossa ei ole hyvin mennyt, mutta uskon hänen silti Tampereelle kotiutuvan. Tämä ei välttämättä ole toive, vaan veikkaus. Muita potentiaalisia nimiä: Ville Varakas, Ville Mäntymaa, Oscar Eklund, Harri Tikkanen, Per Savilahti-Nagander ja Shaun Heshka. Heistä melko utopistisina pidän ulkomaalaisia, mutta omana kasvattina Ville Mäntymaa voisi olla mahdollisuuksien rajoissa. Olen tykännyt hänen pelitavastaan aina. Ilkeä omassa päässä eikä kiekollisenakaan täysi puukäsi, joten minulle kelpaisi tuohon X:n paikalle.
Hyökkäys:
Eniten uudistuva osa-alue. Voisin käydä pelaaja pelaajalta läpi ne, joiden sopimus on katkolla:
Miikka Männikkö. Ei jatkoa.
Henrik Haapala. Käsittääkseni sopimus loppuu, mutta ehdottomasti jatkoa.
Jarkko Malinen. Seuralla optio seuraavista kausista ja mikäli ihmeitä ei tapahdu, ne myös käytetään.
Olli Palola. Hänestäkin on optio, mutta uskon miehen itse haluavan muualle vastuun perässä. Henk koht. kelpaisi rotaatiopelaajaksi, mutta kuten sanoin, uskon miehen poistuvan.
Sami Venäläinen. Tunnollinen puurtaja, mutta ura laskusuunnassa. Raha on oleellinen kysymys hänen kohdallaan. Mikäli suostuu pelaamaan alle liigan keskipalkalla, niin jatkoa.
Jan-Mikael Järvinen. Viime kauden jälkeen jatkosopimus hieman yllätti, mutta ehkä Jukka näkee hänessä jotain mitä me emme. Jatkanee.
Niclas Lucenius. Loppukausi määrittää pitkälti miehen tulevaisuuden. Hieman olin pettynyt kuin miehen sopimus julkaistiin ja minä en ole ikinä Luceniuksesta erityisesti pitänyt, joten luultavasti en jatkoa tekisi.
Chris Connolly. Jatkaa, mikäli ei kummia tapahdu.
Antti Erkinjuntti. Rajatapaus. Haluaako itse jo muualle? Hyväksyn hänen pitämisen, mikäli Lucenius ei jatka, mutta molemmat eivät minun kärkiketjuihini sovi.
Jussi Makkonen. Hyvä kolmossentteri ja mikäli itse hyväksyy roolinsa, niin jatkoa.
Näillä mietteillä päästään seuraavaan lopputulokseen:
Connolly - Koskiranta - Erkinjuntti/Lucenius/X
Nieminen - Barkov - Haapala/Lucenius/Erkinjuntti/X
Ahtola - Makkonen - Kaksonen
Peltola - Malinen - Venäläinen/X
JMJ, junnut, mestishankinnat...
Ykkösketjun laiturin paikalle muita potentiaalisia nimiä olisi mm. Tommi Huhtala, Eero Somervuori, Radek Smolenak, Ramzi Abid, Juuso Puustinen ja Oskar Osala. Heistä etenkin kolme viimeisintä saa varmastikin muualta paremman tilin, Somervuorta ja Smolenakia en välttämättä meille haluaisi, mutta "rotta-Huhtala" kyllä kelpaisi. Osalan hankinta voisi olla selitettävissä sillä, että hän on Nemon kanssa hyvää pataa, mutta Tapparan harmiksi hän taitaa jatkaa Venäjällä. Voi hyvinkin olla, että nykyinen hyökkäysosasto jatkaa miltei kokonaisuudessaan ensi kaudelle ja mahdolliset hankinnat tehdään ainoastaan alempiin kenttiin.
Teemu Nurmi on ilmeiseti lähdössä Raumalta ja luulisin, että meidän kasvattina Tappara on yksi vaihtoehto. Olisi loistava lisä alempiin kenttiin, mutta kiehtooko miestä itseä tulla tässä vaiheessa uraa Tapparaan, jossa vastuu jäisi melko vähäiseksi? Kelpaisi hyvin Venäläisen tilalle, mutta jatkanee muualla.
Sitten on vielä tapaus Barkov, jos hänet varataan kesällä viiden joukossa, en pitäisi mahdottomana jopa lähtöä rapakon taakse. Tämä olisi paha takaisku ja tarkoittaisi joko Luceniuksen siirtämistä pysyvästi keskushyökkääjän tontille tai uuden miehen hankkimista. Lisäksi Ahtolan lähtöä en pitäisi mahdottomana, mikäli vastuuta ei enempää tule. Näiden herrojen kohdalla täytyy pitää peukut pystyssä.
Summa summarum:. Hyökkäyksessä on vielä paljon kysymysmerkkejä. Parhaimmassa tapauksessa joukkue pysyy hyvin kasassa ja huonoimmassa Ahtola, Barkov, Erkinjuntti, Lucenius, Connolly, Venäläinen sekä Makkonen poistuvat joukkueesta.
Nuo edellä olleet kokoonpanohahmotelmat oli siis lähinnä veikkauspohjalta tehty, joten heitetään vielä loppuun toivekokoonpano:
Nieminen - Barkov - Osala
Connolly - Koskiranta - Huhtala
Ahtola - Makkonen - Haapala
Peltola - Malinen - Kaksonen
Mäntylä - Mäntymaa
Kankaanperä - Aalto
Saravo - Liimatainen
Säteri
Metsola
Sisään: Säteri, (Liimatainen) Mäntymaa, Huhtala, Osala
Ulos: Tuokkola, Leimu, Halme, Erkinjuntti, Lucenius, Männikkö, Venäläinen +NHL-miehet
Tiivistetysti: lisää lihasta joukkueeseen!