Noin kuukauden tauon ja asepalveluksen loppuun suorittamisen jälkeen palaan Jälkipeleihin ja koen varsin positiivisen yllätyksen. Muutama nimimerkki on kirjoittanut kuin omia mielipiteitäni tai ainakin sivunnut niitä.
Itse olen valmis liittymään mukaan toimitaan, jonka tavoitteena on kannatustoiminnan nostaminen "seuraavalle tasolle" Hakametsän jäähallissa. Tarkoitukseni ei tuolla edellisellä lauseella ole väheksyä kannattajien jo nyt tekemää työtä tai tapaa kannattaa omaa joukkuetta.
Edelliset kirjoittajat ottavat kantaa C1-katsomonosan takana olevien seisomakatsomoiden sijaintiin. Oma mielipiteeni on, että seisomakatsomo kokonaisuudessaan, mukaanlukien C1 on hallin parasta antia näkyvyyden kannalta. Itse pystyn seisomakatsomosta (myös istuen) hahmottamaan kentän paremmin ja tilanteiden rakentelu näkyy selvästi, melkein kuin katsoisi suoraan tulostaululta ottelua. Kyseisen katsomonosan huonoihin puoliin kuuluu mielestäni kuitenkin se, jos (ja kun?) halutaan pitää eri katsomoidenkin huudot yhtenäisinä niin C1 on turhan kaukana C3:n äänekkäimmästä väestöstä. Huutojen yhdenaikaisuus ja aloitukset vaikeutuvat näin oleellisesti. Nykyisessä hallissa ei ole isommalle porukalle mahdollisuutta sijoittua seisomaan. C3:n takana, aivan Ylä- ja Alapesän ovien tuntumassa olevalle kaiteenpätkälle mahtuu muutamia katsojia ja kyseiselle katsomonosalle antaa plussaa C3:n läheisyys ja se mahdollistaa myös uusista kulmista alkavien huutojen yleistymisen. Eri asia on tietysti kuinka moni lähtee tähän kannattamiseen mukaan alempana. Kuuluvuuden pitäisi olla kuitenkin melko hyvä, olen itse ainakin näin todennut.
Nimimerkki Ansku puhuu mahdolliseen ruuhkaotteluun saapumisesta ja siitä, jos ei aivan pelin alkuun kerkiäkään. Tämä on toki hankala tilanne, kun seisomakatsomoissa on oma rajallisuutensa ja tärkeimmissä otteluissa oviaukotkin ovat aivan täynnä. Silloin seisomakatsomoihiin on toki itsensä vaikea ahtaa, mutta uskon ja omasta kokemuksestani tiedän, että samanhenkinset katsojat tekevät yhden kannattajan menevän tilan myös kesken ottelun.
En tiedä nykyisestä kausikorttien myyntitilanteesta pätkääkään, mutta mielestäni parhaat paikat istumiseen numeroiduilla paikoilla ovat C2:n oikeassa yläkulmassa, siinä kaarretta jakavien rappujen tuntumassa. Kovin montaa penkkiä ei tarvitsisi edes poistaa, että C2-oikean ja C3-vasemman sisääntuloaukon yläpuolelle voisi kehittää pienimuotoisen seisomakatsomon. Näin ollen joidenkin mainitsema sijainti maalin takana toteutuisi. Tämä spekulaatio taitaa kuitenkin olla varsin turhaa tulevalle kaudelle ja nykyiseen halliin, mutta itse pidän tätä kuitenkin mahdollisuutena, ainakin päiväunissani.
Kuten nimimerkki Eepi totesi aiemmin, niin ne joilla on jo kausikortti C3:n menevät todennäköisesti juurikin sinne minne ovat paikkansa jo lunastaneet. Mahdollisessa "seisomakatsomo-invaasiossa 2007-08" on ongelmana ajankohta. Monet ovat jo kausikorttinsa hankkineet ja monet paikat on jo varmasti varattu, joten siirtoihin tai mahdollisiin muutosehdotuksiin ei varmastikaan voi enää ryhtyä. Ymmärrän myös heitä, jotka menevät istumaan kausikortissa lukevalle istuimelle. Vaikka puhun seisomakatsomoiden puolesta (olen itse seisonut muutamaa ilmaislippua lukuunottamatta kaikki ottelut vähintäänkin viimeisen viiden kauden aikana) niin en odota kyseisen katsomon antavan sen kummempaa hurmosta sinne lippunsa ostaville katsojille, sillä kaikkihan lähtee täysin henkilöstä, joka katsomoon nousee. Taannoin kirjoittanut nimimerkki kirjoittaa pelitapahtumista, jotka vaikuttavat kannattajien reaktioihin ja näin myös käy, se on päivän selvä asia. Kannustuksen ei pitäisi kuitenkaan jäädä vain sille tasolle, että huudetaan jäähynarvoiselle tilanteelle tai silloin kun peli kulkee hyvin ja joukkue on murskaamassa vastustajan. Kannustusta pitäisi riittää myös silloin, kun joukkue kentälle ei pääse aivan omalle tasolleen, mutta pystyy sen ja ehkä enemmänkin saavuttamaan, kun yleisö antaa oman panoksensa pelaajille. Noina "vaikeampina hetkinä" kannustuksen pitäisikin olla kovimmillaan.
"Eepi" esittää myös käyttökelpoisen ehdotuksen koskien jonkinlaista kokeilua tietyssä pelissä. Jälkipelit todellakin tavoittavat vain pienen osan potentiaalisesta kannattajakunnasta (ainakin toivon niin?) ja mahdollisen tapahtuman puinnin olisi hyvä alkaa jo tässä vaiheessa kautta. Seisomakatsomoon on todennäköisesti turha mennä katselemaan ympärilleen syyskuussa, kun kiekko tippuu paikallisottelussa jäähän kauden alun merkiksi. Tuolloin ei varmasti kyseiseen peliin saada enää yhteistä säveltä, jos asiasta kiinnostuneet tapaavat ensi kertaa vasta silloin, kun pitäisi jo piestä kirvesrintoja parempaan ja parempaan suoritukseen kaukalossa.
Mielestäni jonkinlainen tapaaminen esimerkiksi jossain kuppilassa (tai ihan missä vaan) olisi hienoa eteenpäin menoa ja esittää aitoa kiinnostusta asiaa kohtaan. Tapaamisessa voi vaikka keskustella muuten vaan jääkiekosta tai vaikka säästä, mutta puhelinnumeroiden vaihtaminen ja kasvojen mieleenjääminen saman henkisten kannattajien joukossa saattanee olla vain hyvä asia. Itse olen varmasti mukana, jos jotain päätetään järjestää. Jos jotakuta tämäntyyppinen idea kiinnostaa tai haluaa tuoda julki omia ideoitaan niin rohkeasti kirjoitusta forumille tai yksityisviestiä postilaatikkooni. Toki saa olla myös antamassa kritiikkiä ja sanoa, että Volvo#27-nimimerkin takana ollaan nyt todellakin yli-innokkaina liikkeellä. Ehkä niin, mutta uskon ja toivon todella, että rakastamani jääkiekkojoukkueen tukijoiden joukossa on myös muita, jotka uskovat mahdolliseen eteenpäinmenoon.
Loppuun vielä mielipiteeni rummuista. Isomman porukan taputusten tahdittaminen rummuilla kuulostaa paremmalta ja myös helpottaa taputusten yhdenaikaisuutta huomattavasti, mutta vain murto-osan pitäessä ääntä ei mielestäni rummuilla ole käyttöä.
Palaillaan...
-A