Huomasin vasta nyt, että olit Peterra vastannu, ku tulin muuta asiaa kirjottamaan.
Itse rakennuksen vaikutuksesta tunnelmaan, tarkotin akustisia elementtejä. En vaan osaa sen tarkemmin sitä selittää, vaikka jostain sen aikanaan luin, miten Hakametsän akustiikka on umpisurkea, yleisön ääni "hukkuu" rakenteisiin.
Nyky rakennustekniikalla ja materiaaleilla voidaan urheiluhallien, niinkuin konserttisalienkin akustiikkaan vaikuttaa huomattavasti. Sun pitää joltain arkkitehdiltä kysyä, ni osaa selittää paremmin, mä oon vaan pelkkä duunari.
Monissa halleissa on suljettavat yläkatsomot, jolloin "verhot" tulee ala ja yläkatsomoiden väliin, jos yleisöä ei riitä kaikkiin katsomonosiin. Sekin vaikuttaa siihen äänen välittymiseen, kun se ei karkaa korkeuksiin. Kaiketi se vaikuttaa myös siihen, että halli tosiaan näyttää täydemmältä ja tiiviimmältä.
Näihin oheistarpeisiin lyhyesti, niin se kaiken jonottaminen on turhauttavaa ruuhkaisilla käytävillä. Hartwallilla on ihan mukava käydä, kun käytävät ovat tilavat, ja esim. vessajonot lyhyemmät, vaikka jengiä on enemmän. Hakametsässä on lähes mahdotonta juoda esim. olut, käydä vessassa ja röökillä samalla erätauolla.
Ps. ei ollu tarkotettu agressiiviseks se aikasempi, niinkuin ei tämäkään
Toivottavasti sait jotain selvää?