Äänestys

Oletko muuttanut tupakointi- ja ravintolatottumuksiasi 1.6.2007 jälkeen?

En, en polttanut aiemminkaan
Kyllä, olen lopettanut tupakanpolton
Kyllä, poltan nykyään vähemmän
Kyllä, poltan nykyään enemmän
Kyllä, olen aloittanut tupakoinnin
En, polttelen kuten ennenkin
    Käyn harvemmin ravintolassa
    Käyn yhtä usein ravintolassa
    Käyn useammin ravintolassa

Kirjoittaja Aihe: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007  (Luettu 57566 kertaa)

Poissa pieni m

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 703
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #75 : Heinäkuu 10, 2007, 21:19:15 »
Ja useat tutkimukset ovat osoittaneet, että tupakoitsijat tekevät tehokkaamin töitä kun savuttomat ja monissa paikoissa poltetaan myös sisällä.

Missäs tommosia tutkimuksia olis nähtävillä? En oo moisista ennen kuullu, mutten pidä mahdottomana. Kaikki tulokset on mahdollisia ku tutkimusmenetelmät ja aineisto yms. valitaan sopivalla tavalla. Mun oma tuntuma antaa kyllä ihan päinvastasen tuloksen. Siis keskiarvoa jos yrittää muodostaa molemmista luokista.

Sorvarit sorvaavat kessu huulessa ja myyntimiehet hölöttävät puhelimeen pihassa nortilla ja autokuskit autoissaan yms. Sama asia ku ruvettas tarkkaileen kenen työntekiän suoli ja rakko laulaa useemmin ku toisen. Esko käy sonnalla 2 kertaa työpäivässä, mutta Risto ei kertaakaan.

Ehkä metallisorvin ääressä voi turvallisesti polttaa. Puuta jos sorvataan, ei ehkä liene hyväksyttyä? Luulen myös, että monen firman pomot kieltää kuskeiltaan autossa tupakoimisen. Itsenäiset yrittäjät varmaan tekee mitä haluaa.

Mulla on ollu semmonenki työkaveri, joka oli jostain ottanu selville, että kauanko työntekijä saa olla vessassa per päivä ja se otti sen tosissaan. Jos ei ollu asiaa vessaan, se istuskeli muuten vaan kopissa. Sit ku se ei koskaan terottanu puukkoa työaikana, se piti kaikki tauot 3 minuuttia (= vähintään 10 min) pidempänä ku muut. No toi oli semmonen kellokorttityöpaikka, joka onneks oli vaan kesätyö. Mää tulisin hulluks kellokortin kanssa.

Poissa Anikos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 194
  • Moon oikias
    • Profiili
    • Suomalaiset etunimet
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #76 : Heinäkuu 10, 2007, 22:30:39 »
No itselläni ei ainakaan mene kessulla käyntiin ku korkeintaan 2,5 min kävelyineen.  Se on eri juttu, jos sinne juoruamaan menee. Ja useat tutkimukset ovat osoittaneet, että tupakoitsijat tekevät tehokkaamin töitä kun savuttomat ja monissa paikoissa poltetaan myös sisällä. Sorvarit sorvaavat kessu huulessa ja myyntimiehet hölöttävät puhelimeen pihassa nortilla ja autokuskit autoissaan yms. Sama asia ku ruvettas tarkkaileen kenen työntekiän suoli ja rakko laulaa useemmin ku toisen. Esko käy sonnalla 2 kertaa työpäivässä, mutta Risto ei kertaakaan.
Ihan sama mitä mitkäkin tutkimukset sanoo. Meillä oli juuri tangomarkkinat, stressaavaa kaikille. Eikä tupakoimattomuus haitannut tasan ketään. Siis kukaan ei ollut sen enempää pinna kireällä kuin ennenkään.
Aluksi mäkin epäilin että saattaa as.palvelu kärsiä mutta ei kärsinyt. Sen verran ammattilaisia töissä näköjään meillä.. :)
Mun mielestä tupakoimattomuus ei ole heikentänyt eikä sen puolenee parantanutkaan työmotivaatiota tai -tahtia. Meillä nyt vaan ei polteta, piste.
Mun mielestä ei osoita kovin suurta lojaaliutta työnantajaa kohtaan jos ei noudata hänen määräyksiään. Ja vaikka itse noudattaisikin, jos antaa omien alaistensa tehdä mitä lystää. Tehkää mitä teette, meillä tehdään näin. Jos joku "harhautuu", mä pidän jo asemankin puolesta huolen että tieto menee eteenpäin.
Uskotko ufoihin?
Uskon. Älkääkä kysykö miksi, mä uskon kaikkeen. Jumalaankin. Sehän pelaa Tapparassa numerolla 8.

i.d.

  • Vieras
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #77 : Heinäkuu 10, 2007, 22:39:23 »
Kyllähän niitä on lehdissä ollut useaan otteeseen. Ei ole tapana vain säästellä lehtiä nurkissa. Ja kyllähän sen maalaisjärkikin jo sanoo, että ku käy vetäsemässä piristävän nortin välillä niin teho nousee. Ja kyä se ei oo kovin harvinainen näky, että rahtari nortti suussa ajaa tai kaivinkoneista puhumattakaan. Ja anikos kyähä sitä salaakin voi polttaa. Sen oppii jo koulussa nurkan takana moni.

Poissa Anikos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 194
  • Moon oikias
    • Profiili
    • Suomalaiset etunimet
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #78 : Heinäkuu 10, 2007, 23:17:27 »
Kyllähän niitä on lehdissä ollut useaan otteeseen. Ei ole tapana vain säästellä lehtiä nurkissa. Ja kyllähän sen maalaisjärkikin jo sanoo, että ku käy vetäsemässä piristävän nortin välillä niin teho nousee. Ja kyä se ei oo kovin harvinainen näky, että rahtari nortti suussa ajaa tai kaivinkoneista puhumattakaan. Ja anikos kyähä sitä salaakin voi polttaa. Sen oppii jo koulussa nurkan takana moni.
Tottahan toki voi mutta auta armias jos mulle kiinni jää... Ja tiedän että salaa ne meilläkin käy...
Röökaajana tohdin olla eri mieltä nortin piristävästä vaikutuksesta. Ei ole selviö. Nyt reilun kuukauden "työsavuttomana" tohdin sanoa että ei mun työni ole siitä miksikään huonontunut tai parantunut etten polta. Mä  vaan en polta. Töissä. Ehkä syksyllä en enää muulloinkaan... :)
Uskotko ufoihin?
Uskon. Älkääkä kysykö miksi, mä uskon kaikkeen. Jumalaankin. Sehän pelaa Tapparassa numerolla 8.

fleury

  • Vieras
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #79 : Heinäkuu 11, 2007, 08:51:23 »
Jos joku työpaikalla menee tupakalle en kyllä tee mitään sillä aikaa vaan olen tauolla.Hyöty yksillä,haitta toisilla mutta tauko kaikilla jotka eivät tupakoi.Ei tupakka varsinaisesti työtehoa lisää  vaikutus on pääasiassa psyykkinen eikä fyysinen.Joka asialla on huonoja ja hyviä puolia jotka vaihtelevat henkilöstä toiseen; - mielipide tupakan polttamisesta.

Poissa Cissboll

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 545
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #80 : Heinäkuu 11, 2007, 09:14:25 »
Ei tupakka varsinaisesti työtehoa lisää  vaikutus on pääasiassa psyykkinen eikä fyysinen.
Mistä tiedät jos et kerta polta?

Poissa FORTUNA

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1635
  • Pappa#55 +143kg/Überlegenheit
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #81 : Heinäkuu 11, 2007, 09:38:41 »
Meidän 15 työntekijän tiimissä ahkerimmat ja tunnollisimmat työntekijät löytyvät yhtä lukuunottamatta tupakoivien leiristä(60%polttaa/40%ei polta). Tiiminvetäjiä on kaksi ja se toinen joka ei polta on kaikkien lusmujen "isoäiti", silti se on aina ensimmäisenä valittamassa toisten röökitauoista.
Tupakkatauon ei tarvitse olla pois työajasta, siinä voi samalla suunnitella työtään eteenpäin ja näin edistää sen valmistumista jouhevasti. Täällä väläytelty alaisten tai työtovereiden vasikoiminen työnantajalle alkaa jo kuullostamaan vanhalta Neuvostoliiton meiningiltä jossa jokainen vahtii naapuriaan. Jos työt sujuu ja hoituu niin mitä v...tun väliä on sillä jos käy välillä sauhuilla.
Vasemmassa laidassa on Stanley Cup –voittaja ja oikealla tuleva Stanley Cup –voittaja
- Välissä on sitten sellainen hiihtelijä...(Barkov Jr 2012-13)

Poissa Anikos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 194
  • Moon oikias
    • Profiili
    • Suomalaiset etunimet
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #82 : Heinäkuu 11, 2007, 10:47:29 »
Tottahan toki voi mutta auta armias jos mulle kiinni jää...
Tällainenhan se on tämä suvaitsevainen hyvinvointi-Suomi.
Tupakoitsijahan varastaa työnantajaltaan (maksettua työskentelyaikaa) joka kerran käydessään työaikana tupakalla.
Koraanin mukaan varkaalta pitää katkaista käsi. Se on ehkä liikaa, mutta jospa kaikki tupakoivat voisi vaikka erottaa töistään?
Avionrikkojat voitaisiin kivittää ja liikennerikoksen tehneet teloittaa...
Kyllä täällä sitten olla kelpaisi.
Aika paksuksi menee jo. Jos ajat kännissä, kortti pois. Varastat työnantajalta, työpaikka pois. Tupakoinnin kielto on yksi työnantajan laatimista säännöistä ja vaikka vanha sanonta kuuluukin, "Säännöt on tehty rikottaviksi", se ei tarkoita että ne on oikeasti tehty rikottaviksi. Ei meistä kai kukaan oikeasti varasta työnantajalta, miksi siis pitäisi polttaa jos se kielletään?
(joo, en mä nyt niin naiivi ole, joku varastaa mutta mä nyt puhun fiksuista ihmisistä)

Yhdyn siihen että mun mielestä on ihan sama mihin se työntekijä sen taukonsa käyttää. Mutta kun esim. meidän firma nyt on tällaisen päätöksen tehnyt ja sauhuttelun kieltänyt, mun mielestä on lapsellista uhmata sääntöä.
Uskotko ufoihin?
Uskon. Älkääkä kysykö miksi, mä uskon kaikkeen. Jumalaankin. Sehän pelaa Tapparassa numerolla 8.

fleury

  • Vieras
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #83 : Heinäkuu 11, 2007, 13:18:13 »
cissboll >> Olet polttanut mutta lopettanut lähes kokonaan.Silloin tällöin vielä menee pikkusikari.Jos kielloissa mennään liian pitkälle sitä mennään salaa ulos polttamaan kulman taakse tai mennään kylmästi WC:n polttamaan pakollinen tupakka tai pari.

Poissa Cissboll

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 545
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #84 : Heinäkuu 11, 2007, 13:37:08 »
cissboll >> Olet polttanut mutta lopettanut lähes kokonaan.
Hmm....En myönnä.
Meijän firmassa ei oo mitään röökin veto kieltoo olemassa,eikä varmaan tule pitkään aikaan olemaan.
Tupakkatauon ei tarvitse olla pois työajasta, siinä voi samalla suunnitella työtään eteenpäin ja näin edistää sen valmistumista jouhevasti.
Tässä samaa mieltä Fortunan kanssa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2007, 13:52:54 kirjoittanut Cissboll #13 »

Poissa Naapuri

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1552
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #85 : Heinäkuu 11, 2007, 18:26:10 »
Aika paksuksi menee jo. Jos ajat kännissä, kortti pois. Varastat työnantajalta, työpaikka pois. Tupakoinnin kielto on yksi työnantajan laatimista säännöistä ja vaikka vanha sanonta kuuluukin, "Säännöt on tehty rikottaviksi", se ei tarkoita että ne on oikeasti tehty rikottaviksi. Ei meistä kai kukaan oikeasti varasta työnantajalta, miksi siis pitäisi polttaa jos se kielletään?
(joo, en mä nyt niin naiivi ole, joku varastaa mutta mä nyt puhun fiksuista ihmisistä)

Yhdyn siihen että mun mielestä on ihan sama mihin se työntekijä sen taukonsa käyttää. Mutta kun esim. meidän firma nyt on tällaisen päätöksen tehnyt ja sauhuttelun kieltänyt, mun mielestä on lapsellista uhmata sääntöä.

Nyt sotket kahta asiaa, eli suomen lakia (joka kieltää esim. tämän kännissä ajamisen ja varastamisen) ja työnantajan mielivaltaiset määräykset. Käsittääkseni ainakin jollain työpaikalla joutui työnantaja perumaan päätöksensä tupakinpoltosta, kun se ei ole Suomen lakien ja työehtosopimusten mukainen.

Tämä tarina on tosi:

Tuttu rakennusurakoitsija (joka ei itse tupakoi) kertoi minulle, että tupakoivat työntekijät tekevät vähemmän sutta, kun välillä istahtavat työnsä ääreen tupakille ja saman aikaisesti katselevat vähän matkan päästä tekemisiään. Samalla he hänen kertomansa mukaan myös "työstävät" seuraavaa työvaihetta mielessään. Hänen mielipiteensä oli, että tupakointi siis ei ainakaan heikennä työsuoritusta.

Poissa Anikos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 194
  • Moon oikias
    • Profiili
    • Suomalaiset etunimet
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #86 : Heinäkuu 11, 2007, 19:50:42 »
Aika paksuksi menee jo. Jos ajat kännissä, kortti pois. Varastat työnantajalta, työpaikka pois. Tupakoinnin kielto on yksi työnantajan laatimista säännöistä ja vaikka vanha sanonta kuuluukin, "Säännöt on tehty rikottaviksi", se ei tarkoita että ne on oikeasti tehty rikottaviksi. Ei meistä kai kukaan oikeasti varasta työnantajalta, miksi siis pitäisi polttaa jos se kielletään?
(joo, en mä nyt niin naiivi ole, joku varastaa mutta mä nyt puhun fiksuista ihmisistä)

Yhdyn siihen että mun mielestä on ihan sama mihin se työntekijä sen taukonsa käyttää. Mutta kun esim. meidän firma nyt on tällaisen päätöksen tehnyt ja sauhuttelun kieltänyt, mun mielestä on lapsellista uhmata sääntöä.

Nyt sotket kahta asiaa, eli suomen lakia (joka kieltää esim. tämän kännissä ajamisen ja varastamisen) ja työnantajan mielivaltaiset määräykset. Käsittääkseni ainakin jollain työpaikalla joutui työnantaja perumaan päätöksensä tupakinpoltosta, kun se ei ole Suomen lakien ja työehtosopimusten mukainen.
Niinpä tein. Hmm, mitäköhän mä sitten keksisin esimerkiksi.. No vaikkapa työasu. Jokaisen on käytettävä työnantajan määrittelemää työasua mikäli sellainen on.
Uskotko ufoihin?
Uskon. Älkääkä kysykö miksi, mä uskon kaikkeen. Jumalaankin. Sehän pelaa Tapparassa numerolla 8.

Poissa Naapuri

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1552
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #87 : Heinäkuu 11, 2007, 20:27:04 »
Niinpä tein. Hmm, mitäköhän mä sitten keksisin esimerkiksi.. No vaikkapa työasu. Jokaisen on käytettävä työnantajan määrittelemää työasua mikäli sellainen on.

Nyt vertauksesi oli parempi. Muistatko muuten tuon oikeuden päätöksen tupakointikiellosta. Mielestäni se oli viime vuoden puolella ja koski jotain kunnallista laitosta?

Poissa Anikos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 194
  • Moon oikias
    • Profiili
    • Suomalaiset etunimet
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #88 : Heinäkuu 11, 2007, 21:28:09 »
Niinpä tein. Hmm, mitäköhän mä sitten keksisin esimerkiksi.. No vaikkapa työasu. Jokaisen on käytettävä työnantajan määrittelemää työasua mikäli sellainen on.

Nyt vertauksesi oli parempi. Muistatko muuten tuon oikeuden päätöksen tupakointikiellosta. Mielestäni se oli viime vuoden puolella ja koski jotain kunnallista laitosta?
Ei kyllä nyt tule mieleen.
Mutta vielä sen verran tuosta oman työpaikkani tupakointikiellosta. Se on siis koko Etelä-pohjanmaan osuuskaupan MaRa-alalla sama sääntö. Kielto tuli voimaan koska joissakin ravintoloissa oli vaikeampaa toteuttaa työntekijöiden tupakointia niin ettei se häiritsis asiakkaita ja näin ollen rikkoisi lakia. Omassa toimipaikassamme se olisi helposti pystytty järjestämään. Päätös koko MaRan savuttomuudesta tehtiin kuitenkin tasavertaisuuden vuoksi. Meillä on paljon työntekijöitä jotka tekevät töitä useammassa ravintolassa.
Ainoa mikä minua risoi ko. asiassa oli se, että siitä ilmoitettiin meille kaksi viikkoa ennen kiellon voimaan astumista.
Uskotko ufoihin?
Uskon. Älkääkä kysykö miksi, mä uskon kaikkeen. Jumalaankin. Sehän pelaa Tapparassa numerolla 8.

fleury

  • Vieras
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #89 : Heinäkuu 12, 2007, 15:14:50 »
Mitä pitempään on ollut polttamatta sitä etovammalta haisee tupakansavu ja kritiikki kasvaa röökiä vastaan.Kyllä sen huomaa selkeästi, haju ja makuaisti paranee merkittävästi.Myöskään ei tarvi pestä röökin hajun takia vaatteita niin usein.