Äänestys

Oletko muuttanut tupakointi- ja ravintolatottumuksiasi 1.6.2007 jälkeen?

En, en polttanut aiemminkaan
Kyllä, olen lopettanut tupakanpolton
Kyllä, poltan nykyään vähemmän
Kyllä, poltan nykyään enemmän
Kyllä, olen aloittanut tupakoinnin
En, polttelen kuten ennenkin
    Käyn harvemmin ravintolassa
    Käyn yhtä usein ravintolassa
    Käyn useammin ravintolassa

Kirjoittaja Aihe: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007  (Luettu 57585 kertaa)

Poissa tombraider

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #15 : Kesäkuu 01, 2007, 07:48:24 »
Hyvä homma tämä laki on. Itse tulee pörssyteltyä enää humalapäissään, joten eipä tuo vaikuta suuntaan tai toiseen n. 10 kertaa vudessa känässä olevalle.

Nyt kun saisivat sairaanloisen lihavat kuriin, niin avot. Ne vievät liikaa tilaa ja haisevat sekä hidastelevat.

Poissa motomies

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 281
  • Tappara Arsenal Detroit ja Rops ikuisesti.
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #16 : Kesäkuu 01, 2007, 12:41:19 »

Nyt kun saisivat sairaanloisen lihavat kuriin, niin avot. Ne vievät liikaa tilaa ja haisevat sekä hidastelevat.
Mietis nyt oikeasti mitä jauhat. Se sairaanoloinen lihavuus johtuu yleensä jostain sairaudesta niin pitäiskö niitä siitä sitten rangaista. Sama kun mä sanoisin täällä maalla asuvana että jokaiselta kaupungilaiselta pitäisi kieltää mökkeily etteivät olisi harmina täällä.
Ja tupakkalakiin sen verran että todella hyvä juttu. Ei tarvitse haistella norttia koko iltaa ja yötä ja aamulla on parempi olo huomattavasti.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2007, 12:47:42 kirjoittanut motomies »

Poissa Dolphin

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 93
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #17 : Kesäkuu 01, 2007, 13:04:45 »
Työpaikoilla tupakoiminen kiellettiin 1995, joten miksi ravintolahenkilökunta on joutunut työpaikallaan haisteleen kessun käryjä? Kiellon kannalla siis olen minäkin. Niin ja miten ihmiset pystyy esim. kuuden tunnin lentomatkan oleen pössyttelemättä, mutta ei muutamaa tuntia baarissa? Laastari käteen, jos ei ulkona värjöttely kiinnosta.

Poissa Finkey

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #18 : Kesäkuu 01, 2007, 14:47:36 »
Suomessa kaikki pitää olla kiellettyä, ellei se ole erikseen sallittua. Ensin ravintoloitsijat pakotettiin investoimaan kallisiin savua imuroiviin ilmastointilaitteisiin ja sen jälkeen pössyttely kielletään kokonaan. Sama temppu kun olisi tehty Italiassa, niin olisi jo hallitus kaatunut. Moniko ravintoloitsija olisi tehnyt investointeja, jos olisi tiennyt seuraavan lain lopettavan tupakoinnin kokonaan? Jossain väitettiin, että tämä johtuu EU:sta? Haluaisin nähdä, koska tupakointi kielletään esim. Hollannissa, missä pössyttelevät ihan laillisesti norttia vahvempiakin pöllejä.

Olisi annettu ravintoloitsijan itse päättää saako hänen ravintolassaan savuttaa vai ei. Pakolliseksi vaikka semmoinen röökiaskista tuttu, sosiaalitantta-varoituslätkä oveen, jos kyseinen ravintola on savullinen. Näkisi jo kaukaa, mihin ravintolaan kannata mennä. Jos todella savuttomuuden kannalla on niin suuri asiakkaiden kannatus, kun väitetään, tavalliset markkinatalouden lait kyllä pakottaisivat loputkin ravintoloista savuttomuuden tielle. Työntejiä voisi myös näin itse valita työpaikkansa savullisesta tai savuttomasta ravintolasta. Ruokaravintoloista taitaa jo nyt olla todella paljon savuttomia. Kenellekään ravintolatyöntekijälle ei voinut tulla yllätyksenä, että valitsemallaan uralla joutuu tupakan savulle alttiiksi.

Poltan itse, niinkuin viestistä voi päätellä. Tosin käyn niin aniharvoin baareissa, että tämä ei minua henkilökohtaisesti hetkauta suuntaan tai toiseen. Voi tosin olla, että nekin vähät baarikerrat puolittuvat, mutta sen aika näyttää. Sapettaa tämä Suomalainen kieltolakiajattelu.

Poissa jtv

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1024
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #19 : Kesäkuu 01, 2007, 15:33:43 »
Olisi annettu ravintoloitsijan itse päättää saako hänen ravintolassaan savuttaa vai ei.

Sellainen systeemihän oli käytössä aiemmin.

Poissa marjo

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 458
  • Roskasakki
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #20 : Kesäkuu 01, 2007, 22:57:05 »
Suomessa kaikki pitää olla kiellettyä, ellei se ole erikseen sallittua. Ensin ravintoloitsijat pakotettiin investoimaan kallisiin savua imuroiviin ilmastointilaitteisiin ja sen jälkeen pössyttely kielletään kokonaan. Sama temppu kun olisi tehty Italiassa, niin olisi jo hallitus kaatunut. Moniko ravintoloitsija olisi tehnyt investointeja, jos olisi tiennyt seuraavan lain lopettavan tupakoinnin kokonaan? Jossain väitettiin, että tämä johtuu EU:sta? Haluaisin nähdä, koska tupakointi kielletään esim. Hollannissa, missä pössyttelevät ihan laillisesti norttia vahvempiakin pöllejä.

Olisi annettu ravintoloitsijan itse päättää saako hänen ravintolassaan savuttaa vai ei. Pakolliseksi vaikka semmoinen röökiaskista tuttu, sosiaalitantta-varoituslätkä oveen, jos kyseinen ravintola on savullinen. Näkisi jo kaukaa, mihin ravintolaan kannata mennä. Jos todella savuttomuuden kannalla on niin suuri asiakkaiden kannatus, kun väitetään, tavalliset markkinatalouden lait kyllä pakottaisivat loputkin ravintoloista savuttomuuden tielle. Työntejiä voisi myös näin itse valita työpaikkansa savullisesta tai savuttomasta ravintolasta. Ruokaravintoloista taitaa jo nyt olla todella paljon savuttomia. Kenellekään ravintolatyöntekijälle ei voinut tulla yllätyksenä, että valitsemallaan uralla joutuu tupakan savulle alttiiksi.

Poltan itse, niinkuin viestistä voi päätellä. Tosin käyn niin aniharvoin baareissa, että tämä ei minua henkilökohtaisesti hetkauta suuntaan tai toiseen. Voi tosin olla, että nekin vähät baarikerrat puolittuvat, mutta sen aika näyttää. Sapettaa tämä Suomalainen kieltolakiajattelu.

Edellinen viesti on niin täynnä taas sitä minä itte meininkiä.. Otetaanpa esimerkiksi vaikkapa Irlanti, jossa pubikurlttuuri on aikalailla toisenlaissta kuin täällä meillä piskuisessa suomessa. Siellä kiellettiin tupakointi n. pari vuotta sitten... Mitä tapahtui ? Alun empisen jälkeen ihmiset jatkoivat baarissa käymistä hyvin mielin ilman mitään murehtimista.
sinua kovin näyttää tämä savuttomuus haittaavan, minä taas savuttomana en näe edes bile illan tiimellyksessä mitään haittaa sille, että kaveri pomppaa koppiin tupakalle tai käy ulkona savuilla. (tähänkin asti olen joskus ulos lähtenyt mukaan seuraksi kotibileissä esim. parvekkeelle)
Tuosta työntekijä puolesta.. Kyllä tosi moni haluaisi tehdä työtä savuttomassa ilmapiirissä.. Samoin esim. hoitaja haluaisi välttyä paskan hajulta.. mutta työ on työ. Nyt onneksi vältytään yhdeltä karsinogeeniltä.
14.8.08 Hakametsä 2 Blues-fania: " Täällä lukee seinässä monta kertaa I love Mika Lehto.. Vielä vaan pitäs tietää kuka se on ? "

Poissa Börje

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1599
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #21 : Kesäkuu 02, 2007, 00:20:12 »
Ilolla otan vastaan tämän uudistuksen. Ei tällä omaan elämääni ole mitään vaikutusta, baareissa tulee käytyä yhtä usein kuin ennenkin. Krapulat luultavasti helpottuvat ja kaikkia vaatteita ei tarvitse heittää heti seuraavana päivänä pesuun, kun savu ei enää ilmassa leiju.

Hyvin harva tupakoitsija polttaa kotonaankaan sisällä, joten ulkona ramppaamiseen on varmasti lähes jokainen tupakoitsija tottunut.

Tsemppari

  • Vieras
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #22 : Kesäkuu 02, 2007, 01:05:40 »
Hyvä uudistus todellakin jonka ansiosta tarjoo rööki, tarjoo tupakki, olisko tulta jne. kyselijät häipyvät ja mikä tärkeintä niin ne savut baareista jää pois joita passiivisena tupakoitsijanakin on tullut kärsittyä baariehtoo jos toinenkin ennen muutosta.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2007, 01:10:23 kirjoittanut Tsemppari »

Poissa Ljpp

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2748
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #23 : Kesäkuu 02, 2007, 08:51:16 »
Suomessa kaikki pitää olla kiellettyä, ellei se ole erikseen sallittua. ...Jossain väitettiin, että tämä johtuu EU:sta? Haluaisin nähdä, koska tupakointi kielletään esim. Hollannissa, missä pössyttelevät ihan laillisesti norttia vahvempiakin pöllejä.

Ei tässä ole kysymys holhoamisesta vaan tupakoimattomien ihmisten ravintolaviihtyvyydestä ja työntekijöiden työolosuhteista. Paras laki pitkään aikaan - nyt röyhyttelijät eivät pysty enään terrorisoimaan savuttomien baari-iltoja ja viihtyvyyttä. Yksi ensimmäisistä EU-maista joka lain implementoi oli muuten Italia ja aika vahva savuttelukulttuuri löytyy sieltäkin - jotkut jopa ymmärtävät sikarien päälle.
Tappara.co - osallistu yhteisöprojektiin!

i.d.

  • Vieras
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #24 : Kesäkuu 02, 2007, 11:30:33 »
Ketään ei ole pakotettu ravintolaan töihin. Ja ketään ei ole pakotettu menemään ravintolaan viettämään iltaansa. Ja kohta vasta hajua riittääkin esim. paikoissa missä ihmiset tanssivat kun hien haju leijaa ja vanha pinttynyt tupakan haju ei poistu mihinkää ilman remonttia. Portsarien työt lisääntyy. Nuuskan käyttö lisääntyy baareissa. Ljpp kiroaa, kun juuri silitetyt prässihousut istahtavat nuuskan päälle ja katosta tippuu vielä toinen juomaan. 
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2007, 11:39:00 kirjoittanut i.d. »

Poissa NYR

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 420
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #25 : Kesäkuu 02, 2007, 11:44:02 »
Tosiaan laki o ihan perseestä kysyttiinkö tässä taaskaan kansan mielipidettä,vastaus ei tosiaan ei ainakaan mulle tullut postia nykyisestä lakimuutoksesta et mitä oot mieltä?
Portsarin hommat tulee lisääntyy yli puolella,kohta kaikki valittaa et baarien edustalla on liian kova meteli kun känniset huuta pihalla.tappelut lisääntyy sehän on ihan varma.
***** mitä paskaa täälä suomessa viälä keksitään?!!!?
Seuraavaks varmaan baarit menee kii klo. 01.00 et semmosta.
Meitsi muuten saa vetää röökiä duunissa just niin paljon kun keuhkot vetää,siks siälä o niin hauskaa ;D
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2007, 11:52:47 kirjoittanut NYR »
Niin kiero mies että pipokin pitää ruuvata päähän!!!

Poissa jtv

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1024
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #26 : Kesäkuu 02, 2007, 23:36:42 »
Minusta on edelleen yhtä reilua, että itse polttamattomana saisin kuseskella ympäri baaria samalla kuin muut savustavat sitä. Ei kenenkään ole pakko tulla samaan paikkaan, missä itse lorottelen lattialle, jos se ärsyttää jotakuta.

Tupakoidahan saa edelleen baareissa erillisissä tupakkakopeissa muita häiritsemättä, samoin kuin toimittaa tarpeensa vessakopeissa muita häiritsemättä. Nyt ollaan samalla viivalla kaikki sitten, hyvä näin.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2007, 23:38:47 kirjoittanut jtv »

Poissa Wille

  • Pappateam
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #27 : Kesäkuu 03, 2007, 08:57:22 »
Ketään ei ole pakotettu ravintolaan töihin. Ja ketään ei ole pakotettu menemään ravintolaan viettämään iltaansa.
Heikko yritys. Tuohon ei-pakotettujen joukkoon voidaan nyt siis lisätä tupakoijat. Ei ole pakko mennä ravintolaan.

Olipahan eilen ihan ihmeellinen baari-ilta, kun nyt vaatteet eivät haise tupakalle, silmiä ei peitä harmaa kalvo eikä kertaakaan kukaan puhaltanut häiritsevästi savua suoraan naamaan (vahingossa tai tarkoituksella). Hyvin näytti tupakoijatkin viihtyvän.
Äijät nää, ei suostu enää häviään: Willen jengi, Roskasakki, Pappateam, Glad to be a Janari

Poissa Kohmo

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 222
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #28 : Kesäkuu 03, 2007, 11:26:50 »
Mun mielestä tupakin vetäminen kuuluu baarikulttuuriin, mutta noin muuten koko röökin vedossa ei oo mitään järkee ja itsekkin lopettaneena olen tyytyväinen tähän lakiin... ei haise vaatteet röökille seuraavana päivänä ja ahdista henkeä... krapulakin on paljon pienempi kun ei joudu hengittää röökin savua  ;) Noin muutenhan tää homma on jo menny ihan älyttömäks holhoamiseks.... ja onhan se sbaddun vetäminen aika kovan näköstä... kunnon verolle koko p*ska.

Poissa Wille

  • Pappateam
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #29 : Kesäkuu 03, 2007, 13:41:12 »
Noin muutenhan tää homma on jo menny ihan älyttömäks holhoamiseks....
Ei se ole holhoamista, kuten aiemmin tässäkin ketjussa hyvin on tullut esiin.
Äijät nää, ei suostu enää häviään: Willen jengi, Roskasakki, Pappateam, Glad to be a Janari